حضرت امام خمینی(س) از ۱۲ بهمن ۵۷ تا خرداد ۶۸ امام ۳۷۱۳ دیدار عمومی و خصوصی داشت؛ دیدارهایی مردمی که بعضا امام در آنها سخنرانی می کردند و بعضا صرفا به ابراز احساسات مردم پاسخ می دادند.
هیچ کدام از مشکلات اقتصادی و اجتماعی که امروز کشور ما با آنها روبرو هست، و در این ۳۰، ۴۰ ساله با آنها روبرو بوده، ناشی از فقه جعفری نیست. به خاطر اینکه دولتمردان و حاکمان ما خیلی وقت ها اصلا سر این مسائل معطل نمانده اند. عقیده من این است که مشکلات اقتصادی إلی ماشاءالله هست، اما هیچ کدام آنها ناشی از فقه ما نیست؛ تورم و این قیمت های افسار گسیخته ناشی از فقه و فتوای فقهای ما نیست. ناشی از بعضی مشکلات مثل تحریم ها، کارشکنی ها و ناکاربلدی ها است که باید در جای خودش مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.
در زمینه مباحث عرفانی اولین کتابی که به قلم امام خمینی نوشته شده است،کتاب «شرح دعاء السحر» به زبان عربی میباشد. نگارش این شرح ارزشمند در سال ۱۳۴۷ ق / ۱۳۰۷ ش به پایان رسیده است.
امام خمینی فلسفه ملاصدرا را با رویکرد عرفانی تفسیر کرده است؛ در نتیجه فلسفه امام را می توان تلفیقی هماهنگ میان حکمت متعالیه و عرفان به شمار آورد که خود اندیشه فلسفیِ تازه ای است. افزون بر این که در بسیاری از مباحث، سرفصل های جدیدی را گشوده که در گفته های فلاسفه گذشته، سابقه نداشته است. پژوهش حاضر نتیجه می دهد که نظام فلسفی امام خمینی در مواردی متمایز از نظام های فلسفی فلاسفه پیشین است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی کمساری رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در دیدار نوروزی با معاونان، مدیران و کارکنان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: جامعه ما هم به این سمت برود که حاکمان، مدیران و مسئولین خودشان را از مردم جدا ندانند و خودشان را با مردم و در خدمت مردم بدانند و دردشان درد مردم باشد. یک دوره ای در زمان امام این اتفاق افتاد و مدلی که از امیرالمؤمنین(ع) گفته می شد را در رفتارهای امام به عنوان رهبر اسلامی و کارگزاران امام دیدیم.
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در مراسم شب احیای شب قدر (21 رمضان) در حرم امام خمینی (س) گفت: یادگار امام بزرگوار در تعبیر زیبایی گفتند که در 22 بهمن همه بودند، همه موافق بودند و در میدان؛ اما در رای دادن به جمهوری اسلامی برخی نظرشان جمهوری اسلامی نبود، اما ملت جمهوری اسلامی را انتخاب کرد. برخی قید دیگری هم می زدند، مثل لیبرال ها که آن موقع دولت دست آنها بود، می گفتند جمهوری دموکراتیک اسلامی، یا فقط جمهوری. امام فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد.
سیدحسن خمینی درباره تأکید امام در مصاحبه هایشان در پاریس بر نظام جمهوری تصریح کرد: واقعیت این است که اگر هر کس آن مقطع زمانی را رصد کند، هرچه امام می گفتند مردم قبول می کردند. حداکثر ۹۸ درصد رأی آری به جمهوری اسلامی می شد ۹۷ درصد. یعنی اگر امام همان موقع می گفتند خلافت اسلامی، همه می گفتند همان درست است.
حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای رییس قوه قضاییه در مراسم شب قدر در حرم مطهر امام خمینی گفت: امروز ما نسبت به معیشت مردم مسئول هستیم، امروز بعضی از مردم عزیز ما در فشار و تنگا هستند، امروز این مردم انتظار دارند و توقع دارند ظلم و فساد و تبعیض نباشد.
کفش ها روی هم دست و پا می زدند. جایی برای آنکه پایت را روی زمین بگذاری نبود. جمعیت هم کیپ تا کیپ نشسته بودند و منتظر تا آقا بیاید. اما آقا همان جا جلوی در ایستاده بود و وارد نمی شد.
حضرت امام ضمن مبارک شمردن عید نوروز بر فقیر و غنی و پوشیدن جامۀ نو در این روزها، رفتن به کوه و صحرا و باغ و بـستان را سـتوده است. ایشان نو شدن بهار و سال جدید را فرصتی برای نزدیک شدن هر چه بیشتر به خدا دانسته است.
نقش امام خمینی(س) در گرامیداشت عید نوروز و تغییر نگاه ایرانیان به آن برجسته بوده است. پیام های نوروزی هر ساله ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی که حاوی تبریک سال نو و همچنین رهنمودهای مهمی در اداره کشور بوده است...
اخیرا با انتخاب آقای سید محمود نبویان به عنوان نماینده اول تهران سخنان ناصحیح ایشان در مورد نظر امام خمینی راجع به مخالفان ولایت فقیه به صورت گسترده باز نشر شده است و در ویدیویی که از ایشان منتشر شده فتوای بی اساس و خشونت سازی را به امام خمینی (ره) نسبت داده و گفته است: «امام خمینی می فرماید کسی اگر بگوید ولایت فقیه یک مقام تشریفاتی است حکمش ارتداد است اگر به لوازم حرفش توجه داشته باشد مرتد است زنش برش حرام است و باید اعدامش کرد»
آیت الله سید حسن خمینی گفت: زمانی می گفتیم بحران کشور ناکارآمدی است، الان به نظرم باید یک پله بالاتر برویم. مساله این است که بحران نارضایتی وجود دارد. حداقل برداشت من این است که بخش زیادی از جامعه رضایت ندارند که همه چیز را تغییر بدهند، اما به نوعی قهر هستند. تردیدی وجود ندارد که ناراحتند و مشکلات (بسیاری) پیدا کرده اند. این مشکلات آنها را به (مرز) نارضایتی رسانده است. نارضایتی در حوزه اقتصاد، طبیعتا اولین و عمومی ترین نکته است.
در دورۀ چهل سالۀ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بنابر اهداف و نیازهای زمانه نزدیک به ۱۲۰ نهاد کوچک و بزرگ پایه گذاری شدند. از این شمارگان، با گذشت زمان، برخی با رسیدن به هدف برچیده شده و شماری نیز یک پارچه سازی و در چارچوب نهادی نو ادامۀ حیات داده اند...
آنچه درباره یادگار فقید امام از اهمیت مضاعفی برخوردار است، تذکرات و حساسیت های ایشان در عصر پس از امام بود. گرچه مرحوم حاج احمد آقا زمان زیادی بعد از ارتحال پدر و مراد خود را در دنیا نگذراند، ولی در این دوران کوتاه با حساسیت و دلسوزی همیشگی خود به تبیین مواضع و دیدگاههای امام و آرمان های اصیل انقلاب اسلامی پرداخت و همواره خطر عبور از اهداف عالیه اسلام، انقلاب و امام را به مردم و مسئولان گوشزد نمود.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.