برای دهه اول محرم الحرام آیت الله العظمی وحید خراسانی توصیه مهمی کرده اند.
تمام صفات وارسته انسانی در انقطاع کامل الی الله نهفته است؛ و اگر کسی بدان دست یافت، به سعادت بزرگی نایل شده است و کسی که بخواهد روزه ماه مبارک رمضان را با آدابی که از او خواسته اند انجام دهد، لازم است انقطاع کامل داشته باشد تا بتواند مراسم و آداب مهمانی را به جای آورد، و به مقام میزبان تا آنجا که ممکن است عارف گردد.
ضیافت خدا در ماه رمضان یک شعبه اش روزه است و یک امر مهمش که مائده غیبی و آسمانی است قرآن است. شما دعوت شده اید به مهمانی خدا و شما در ماه رمضان مهمان خدا هستید. مهماندار شما، شما را وادار کرده است به اینکه روزه بگیرید.
این مناجات حضرت امیر- علیهم السلام- و فرزندان آن حضرت است؛ و همه ائمه طاهرین –علیه السلام- با آن خدا را می خوانده اند؛ و کمتر دعا و مناجاتی دیده شده که درباره آن تعبیر شده باشد که همه ائمه(ع) آن را می خوانده اند و با آن خدا را مناجات می کرده اند.
از رحمت حق تعالى مأیوس نیستم و مباش، در دنیا[مباد] روزى که گناهان به آنجا رسد که از رحمت حق مأیوس شویم.
مسئله مهدویت و ظهور قائم آل محمد صلی الله علیه و آله، جزو بنیادی ترین و زنده ترین مسائل دینی، اعتقادی و اسلامی به خصوص از منظر مکتب اهل بیت(ع) است، به همین دلیل دین پژوهان هر کدام به نوبه خود و طبق نیاز و اقتضائات زمان خود به نحوی درباره آن سخن گفته اند. از کسانی که جریان ظهور مصلح کل و عدل گستر جهانی در آثار و اندیشه او پرفروغ تجلی کرده مصلح بزرگ قرن بیستم امام خمینی(س) است.
استاد فلسفه و عرفان اسلامی حوزه علمیه قم گفت: این جمله را با واسطه از حضرت استاد حسن زاده آملی نقل می کنم که فرمودند: «دیوان امام، امام دیوان هاست».
استاد عرفان حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت برگزاری کلاس های عرفان اسلامی و تدریس کتاب «التمهید القواعد» قبل و بعد از پیروزی انقلاب گفت: آن حضیض و این اوج، به تحولی بازمی گردد که با تلاش های حضرت امام(س) به وجود آمد.
یک روزی من به آقا گفتم خانم که داخل اتاق می آیند همان موقع به ایشان بگویید در را ببندند. گفتند: «من حق ندارم به ایشان امر کنم.» حتی به صورت خواهش هم از ایشان چیزی را نمی خواستند.
گزیده ای از سخنان امام درباره اسارت و شهادت امام موسی کاظم(ع)
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا(س) گفت: فقه و فلسفه در اندیشه امام خمینی(س) درهم تنیده شده بود و این نشان از فقه پویا و تفکر جامع الاطراف ایشان دارد.
اگر زمانی وارد اتاق امام(س) می شدیم و ایشان مشغول خواندن قرآن بودند؛ از ما اجازه می گرفتند که خواندن آن صفحه را تمام کنند و بلافاصله آن صفحه را تمام می کردند و بعد به ما اظهار محبت می فرمودند.
رباره شخصیت علی بن ابی طالب، از حقیقت ناشناخته او صحبت کنیم، یا با شناخت محجوب و مهجور خود؟ اصلًا علی- علیه السلام- یک بشر ملکی و دنیایی است که ملکیان از او سخن گویند یا یک موجود ملکوتی است که ملکوتیان او را اندازه گیری کنند؟ اهل عرفان درباره او جز با سطح عرفانی خود و فلاسفه و الهیون جز با علوم محدوده خود با چه ابزاری می خواهند به معرفی او بنشینند؟ تا چه حد او را شناخته اند تا ما مهجوران را آگاه کنند؟ دانشمندان و اهل فضیلت و عارفان و اهل فلسفه با همه فضایل و با همه دانش ارجمندشان آنچه از آن جلوه تام حق دریافت کرده اند، در حجاب وجود خود و در آینه محدود نفسانیت خویش است و مولا غیر از آن است. پس اولی آن است که از این وادی بگذریم و بگوییم علی بن ابی طالب فقط بنده خدا بود، و این بزرگترین شاخصه اوست که می توان از آن یاد کرد، و پرورش یافته و تربیت شده پیامبر عظیم الشأن است، و این از بزرگترین افتخارات اوست، کدام شخصیت می تواند ادعا کند که عبد الله است و از همه عبودیتها بریده است، جز انبیای عظام و اولیای معظم که علی- علیه السلام- آن عبد وارسته از غیر و پیوسته به دوست که حجب نور و ظلمت را دریده و به معدن عظمت رسیده است، در صف مقدم است. و کدام شخصیت است که می تواند ادعا کند از خردسالی تا آخر عمر رسول اکرم در دامن و پناه و تحت تربیت وحی و حامل آن بوده است جز علی بن ابی طالب که وحی و تربیت صاحب
امام خمینی، بیش و پیش از آنچه سیاستمداری روشن بین باشد، عارفی بزرگ بود. در کوران حوادث بسیار مهم دهه شصت، این عارف بزرگ در دهکده جماران، همزمان با رهبری کشوری گرفتار جنگ و انقلاب، به زیست عارفانه خود ادامه داد.
نویسنده کتاب «شرحی بر چهل حدیث امام خمینی(س)» گفت: باید در هر خانه یک نسخه از این کتاب باشد، زیرا این اثر می تواند نقش یک درمانگر روح و روان را در هر خانواده ایفا کند. امام(س در این کتاب نقش یک طبیب را دارد که سعی می کند بیمار های پنهان نفس انسان را درمان کند.
ای ازلیّت، به تربت تو مُخمّر/ وی ابدیّت، به طلعت تو مُقرّر! آیت رحمت ز جلوه تو هویدا/ رایَتِ قدرت در آستینِ تو مُضْمَر
موضوع حقیقت محمدیه و امام شناسی در آثار امام با بیانی عرفانی و فلسفی و در قالب اصطلاحاتی خاص، تبلور ویژه ای دارد.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.