امام خمینی معتقدند که ولایت، باطن نبوت است و این پیوستگی آثار و برکات علمی و عملی بسیاری دارد، آنجا که می فرماید: ما قائل به این هستیم که نور نبوت و نور امامت از صدر خلقت بوده است و تا آخر خواهد بود.
بررسی شخصیت بانوی تاریخ ساز جامعه اسلامی یعنی حضرت فاطمه زهرا – سلام الله علیها – این باور را تقویت می کند که معرفی این الگو به جامعه می تواند تأثیرات بسیار مثبتی در فرهنگ جامعه بخصوص بانوان محترم داشته باشد و ایام فاطمیه فرصت مناسبی برای تبیین ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگ اسلام است.
این روزها و به دنبال درگذشت مرحوم دکتر یزدی که خداوند روحش را شاد و با اولیای خود محشورش فرماید، مطلبی تحت عنوان مصاحبه سایت ایلنا با مدیر انتشارات کویر منتشر و در فضای عاطفی موجود به عنوان حربه ای بر علیه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) به کار گرفته شد، که پیرامون آن ذکر نکاتی ضروری و پرداختن به واقعیت قضیه واجب می نماید.
من آنچه که لازم است به طور نصیحت به آقای رئیس جمهور و به همه دست اندرکاران جمهوری اسلامی از لشکری و کشوری عرض کنم این است که آنچه که به سر انسان می آید از خیر و شر، از خود آدم است. آنچه که انسان را به مراتب عالی انسانیت می رساند، کوشش خود انسان است و آنچه که انسان را به تباهی در دنیا و آخرت می کشد، خود انسان و اعمال خود انسان است.
ورود به ضیافت الهی، روزه ماه رمضان با رعایت جوانب و الزامات آن، بهره گیری از مائده آسمانی قرآن، بستن راه های شهوات و ترک خواهش های نفسانی و مهیا شدن برای فرصت لیلةالقدر که شب نزول قرآن است و قدر و منزلت آن از هزار ماه بیشتر است، و سنت های الهی در آن احیا و سرنوشت انسان ها در آن تعیین می شود و طبیعی است که او این همه فرصت را قدر می داند و غنیمت می شمارد.
حضرت امام خمینی دستور داده اند تا سربازان و ارتشیها فرار کنند و در خدمت رژیم ظالم شاه نباشند. امّا امکان فرار نبود و پادگان به شدت محافظت می شد، تا این که یک روز ما را برای سرکوب مردم به تهران منتقل کردند. این خود بهترین فرصت برای فرار از دست فرماندهان ظالم ارتش شاه بود. در اولین فرصت به همراه عده ای از دوستانم فرار کردیم.
درفرودگاه آقایان طالقانی و منتظری می گفتند که امام نبایدبه بهشت زهرا بروند، چراکه راه بهشت زهرا شلوغ است و ما می گفتیم اگر برویم به میان مردم چه می شود.امام گفتند: خیر، من باید بروم بهشت زهرا.رفتن به بهشت زهرا را امام خودشان وقتی در پاریس بودیم اعلام کرد.
مراد از ذکر قالبی آن است که فقط بر زبان یا قلب جاری گردد، بدون آن که به معنای آن توجه شود. حضرت امام خمینی (س) در این باره نظر دیگری دارد و تمام انواع و مراتب ذکر را واجد آثار خاصی می داند و می فرماید: گر چه ذکر حق و تذکر از آن ذات مقدس، از صفات قلب است و اگر قلب متذکر شد، تمام فوایدی که برای ذکر است، بر آن مترتّب می شود، ولی بهتر آن است که ذکر قلبی متعقّب به ذکر لسانی نیز گردد.
امام به آرمان های بلند دیرینه و آرزوهای تحقق نیافتۀ مصلحان، احیاگران و دردمندان تاریخ – در قلمرو نظر و عمل – عینیت بخشید؛ از همین روی باید او را خاتم احیاگران و مصلحان تاریخ اسلام بلکه بشریت خواند.
امام در آن دوران خفقان باری که در زندان به سر می بردند، به وسیله برخی از افسران و سربازان مخلص و متعهدی که با ایشان سر و کار داشتند، توانستند ارتباط هایی با یاران و نزدیکان خود در بیرون از زندان برقرار سازند و پیام هایی با آنان رد و بدل کنند. امام به وسیله سربازان و نگهبانانی که شیفته شخصیت و عظمت امام شده بودند، پیام های شفاهی و گاهی کتبی به بیرون از زندان دادند و پاسخ گرفتند.
امام خمینی(س) نمونه کامل و مصداق بارز این سخن شریف امام صادق(ع) است که: «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم...»؛ ایشان در زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و حکومتی خویش چنان زیست که گفته اش بر کرده اش پیشی نگیرد. همچنان که اجداد طاهرینش که رهبران مطلق بشریت می باشند چنین بودند.
دولت یکی از پیچیده ترین مفاهیم مطرح شده در علم سیاست است. به طوری که دیدگاههای گوناگون و بسیار متنوع پیرامون آن وجود دارد. امروزه دولت پدیده ای است که وجودش را در همه جا می توان احساس کرد. تا آن جا که همه ابعاد زندگی انسان تحت تأثیر دولت است. در آثار امام خمینی(س) و نیز قانون اساسی جمهوری اسلامی دولت در دو معنی عام یعنی نظام حکومتی که شامل رهبری و قوای مقننه و قضائیه و مجریه است و خاص یعنی قوه مجریه در مقابل دیگر ارکان نظام به کار رفته است.
نسخه دوم لوح فشرده «مجموعه آثار امام خمینی(س) » در ایام بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام خمینی (س) با هدف معرفی و اطلاع رسانی آثار و تألیفات امام خمینی (س) با همکاری فی ما بین مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) به منظور استفاده پژوهشگران و علاقمندان تولید و منتشر گردیده است.
این کتابخانه، اولین سامانه موبایلی دارای مجوز برای ارائه آثار مکتوب و غیر مکتوب امام خمینی (س) است که حاصل همکاری مشترک موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) و آزمایشگاه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه دانشگاه صنعتی شریف می باشد.
لوح فشرده «تبیان» در سال گذشته منتشر شد. این محصول با همکاری فی ما بین مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) به منظور استفاده پژوهشگران و علاقمندان تولید و منتشر گردیده است
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.