امام خمینی در دوران حیات خویش، به حضور، مشارکت و همکاری مردم در تمام صحنه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باور داشت و بر آن سفارش می کرد. چه پیش از دوران مبارزه و چه پس از آن، معتقد بود حضور پررنگ و فعال مردم است که پندار و گفتار رهبران و مسئولان را به رفتار سوق می دهد؛ و اگر مشارکت واقعی مردم نباشد، از اسلام و کشور و انقلاب چیزی باقی نخواهد ماند. پایه های ماندگاری و اصالت را مردم می دانست. پس با این دید، مردم چه کسانی هستند که امام خمینی اینگونه بر آنان باور و بر نقش محوری آنان تأکید داشت؟
شما را بحمدالله تعالی در مسائل سیاسی و اجتماعی صاحب نظر می دانم و در تمامی فراز و نشیب ها در کنار من بوده ای و هستی و با صداقت و کیاست امور سیاسی و اجتماعی اینجانب را متصدی هستی.
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه حضور گفت: امام (ره) واقعاً این هنر را داشتند که این نهضتی که خودشان پایه گذارش بودند را با نهضت امام حسین (ع) به گونه ایی به هم مرتبط کنند که گویا این ولیده آن نهضت است؛ یعنی نهضت انقلاب اسلامی اصلاً چیزی جدایی از آن نیست. نمی توانیم بگوییم که این نهضت، ادامه آن حرکت است بلکه واقعاً فرزند آن حرکت بود و لذا تمام شعارهای خود را بر آن مبنی می ساخت.
روایت رژیم شاه از جمعه خونین این طور بود: «... مأمورین ناچار در اجرای مأموریت و وظایف قانونی خود و به منظور نظم و امنیت، مبادرت به تیراندازی نموده و مهاجمین را متفرق و تعدادی از آنها را دستگیر و تسلیم مقامات قانونی کردند.
وقتی امام به ایران برگشتند و هنوز انقلاب پیروز نشده بود، بنده چون مسئول روابط عمومی کمیته استقبال بودم، تا ۲۷روز هر روحانی ای در هر نقطه ایران می خواست در رابطه با مسائلی که مربوط به روحانیت بود، تماس بگیرد، با بنده تلفنی مطرح می کرد و ایشان هم در مدرسه رفاه تهران-که در جنوب تهران در خیابان امام واقع است- قسمت امور اداری کمیته استقبال امام را عهده دار بود.
آیت الله حاج شیخ شهاب الدین اشراقی داماد ارشد حضرت امام در بیست و یکم شهریور ۱۳۶۰ دار فانی را وداع گفت. وی نوه مرحوم آیت الله العظمی حاج میرزا محمد ارباب و فرزند خطیب شهیر قم مرحوم شیخ محمد تقی اشراقی است.
اکنون جمهوری اسلامی ایران موظف است که این اهداف بلند را تحقق بخشد و مردم را با آموزه های علوی و نبوی در عمل راضی نماید تا آنان به روشنی ببینند که دین و آموزه های آن برای تحقق جامعه ای عادلانه و بی نیاز از دیگران است. حاکمان حکومت دینی برای تقویت دینی جوانان این مرز و بوم که با امام خمینی و بیانات ایشان آشنایی ندارند، راهی جز بازگشت به سخنان راه گشای ایشان ندارند.
در میان شخصیت ها و یاران و مبارزان اولیه انقلاب اسلامی مرحوم آیت الله حسن صانعی را می توان حقیقتاً از السابقون و صحابه خاص و جزو صدیق ترین و امین ترین یاران امام و انقلاب دانست که صبورانه و بی ادعا و بی ریا در بحرانی ترین مقاطع و دوران سختی ها و دشواری ها به عهد خود وفادار بود و در همراهی با امام و انقلاب استوار و ثابت قدم ایستاد.
راهی مجلس عزاداری سالار شهیدان در حسینیه جماران شدم. ۶ صبح، همه چیز مهیا بود. مراسم قرار بود با بدرقه ای نیز همراه باشد؛ بدرقه یکی از قدیمی ترین و گمنام ترین یاران امام که روز قبل به دیدار معبودش نایل شد.
یک شب مهدی عراقی با چند نفر دیگر سوار بر اتومبیل جیپ خدمت امام رسیده و مطالبی در خصوص تصویب یک لایحه در مجلس سنا گفتند و حضرت امام از آنان درخواست اطلاعات بیشتری کردند.
سیدمصطفی هاشمی طبا در برنامه حضور در حسینیه جماران گفت: من اعتقاد دارم انسانی که ایده آل نداشته باشد و انقلابی فکر نکند و فقط به رفاه خودش فکر کند، این از معرکه خیلی پرت است. زندگی این نیست که انسان فقط بخورد و تولید نسل کند. این معنی انقلاب اسلامی است.