عشق و شور، طراوت و پاکی، شجاعت و سرسختی، استقلال طلبی و عدالتخواهی، ایثار و از خودگذشتگی، استعداد و توانایی و... از جمله ویژگیهایی هستند که سراسر وجود هر جوانی مالامال از آنهاست. در دوران جوانی روح عرفان، اخلاق و معنویت متجلی شده و جوانان آماده پذیرش فضیلتها و ارزشهای الهی می شوند و زمینه های کمال طلبی در آنان بروز می کند؛ از اینرو بخش معتنابهی از سرمایه گذاریها و برنامه ریزیهای دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت و تلاشگران عرصه های فکری و فرهنگی متوجه این قشر می باشد؛ و محور اساسی سیاستگذاریهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مخاطب اصلی رسانه های جمعی همواره جوانان بوده و خواهند بود.
ویژگیها و استعدادهای نهفته در وجود جوانان مناسبترین زمینه برای طراحی و ایجاد هرگونه تغییر و تحول فردی و اجتماعی است، به طوری که چرخهای کثیری از انقلابات و تحولات توسط این گروه به حرکت درآمده و سرعت می گیرد. کنکاش در تاریخ ملل مختلف و از جمله جریانات حاکم بر ایران در یکصد سال گذشته موید این مدعاست. بخش انبوهی از بازیگران و نقش آفرینان حوادث مختلف جوانان بوده و امکانات و انرژیهای بسیاری مصروف جذب و هدایت آنان به سمت اهداف معین (اعم از مثبت و منفی، ارزشی و ضدارزشی) شده است.
از آغاز انقلاب مشروطیت تا به امروز، کشور ما آبستن تحولات و وقایع مختلفی بوده است. در این میان سالهای سیاه ستم شاهی پس از 15 خرداد سال 42 و روند سریع شکل گیری انقلاب اسلامی از ویژگی خاص به خود برخوردار است. نگاه ژرف و بصیرت الهی سکاندار اصلی انقلاب حضرت امام (س) دست مایه ای بود برای آنکه در
کتابجوانان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه ا راستای توجه به تمامی اقشار درگیر در امر مبارزه، عنایت ویژه نسبت به جوانان مورد غفلت قرار نگیرد. تامل و تدبر در پیامها، اعلامیه ها و سخنرانیهای امام عزیز در طول سالهای قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نشان از این نکته مهم دارد که چگونه ایشان از سرآگاهی جان و روان نسل جوان جامعه را مورد خطاب قرار داده و آنان را مرحله به مرحله به سوی قله های شرف و انسانیت رهنمون ساخت و از این رهگذر پیروزی و تداوم انقلاب را در میان امواج سهمگین ابتلائات تضمین نمود.
درک و شناخت درست حضرت امام (س) از مراتب و کمالات انسان و نیازهای واقعی جوانان، سبب توجه و تذکر نکات مورد لزوم به نوجوانان و جوانان جامعه شد. به عنوان مثال در دهۀ پنجاه که اقدامات ضداخلاقی و معارض با ارزشهای اسلامی از سوی نظام طاغوتی به اوج خود رسیده بود، امام امت همراه با معرفی ماهیت پلید رژیم شاه، جوانان را نسبت به فعالیتهای تخریبی و انحرافی آنان آگاه و هوشیار می ساخت. همچنین حساسیت بسیار نسبت به رشد جنبه های روحی و معنوی در میان جوانان سبب شد که در سالهای نخست پیروزی انقلاب تحول چشمگیری در قشر جوان جامعه بوجود آمد؛ و خیل عظیمی از خداجویان رهیده از ارزشهای پست و حیوانی راه سعادت خود را در تزکیه نفس و سلوک الی الله جستجو کردند. نفس مسیحایی امام عاشقان و دلدادگانی را در میان جوانان پرورش داد، که بسیاری از اهل ریاضت و سیر و سلوک به حال آنان غبطه می خوردند.
از سوی دیگر نسل جوان جامعه نیز گمشده و الگوی برین خویش را در وجود نازنین امام یافتند. زیرا که شخصیت جامع الاطراف، خصوصیات علمی و عملی و دیدگاههای منحصر به فرد او در زمینه های اعتقادی، عرفانی، سیاسی، حمایت از محرومان و مستضعفان، آزادیخواهی، عدالتجویی و... پاسخگویی تمامی نیازها و خلا وجودی جوانان شهری و روستایی این سرزمین اسلامی بوده است.
در حال حاضر منش و دیدگاههای به جای مانده از آن خدامرد همچون سرمایه گرانقدری فراروی مردم ما و همه جویندگان راه حق و فضیلت، به خصوص جوانان و نوجوانان موحد و مسلمان است.
کتابجوانان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه ب ویژگیهای این مجموعه:
1. این مجموعه که در گروه اجتماعی معاونت پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) استخراج و با همکاری کارشناسان دبیرخانه شورای عالی جوانان تنظیم شده مشتمل بر 9 فصل است فصل اول که «امام و جوانان» عنوان آن است به مباحثی پیرامون تمجید امام از جوانان و لزوم تقرب جوانان به معنویت پرداخته شده است.
فصل دوم: تحت عنوان «جوانان در رژیم طاغوت» به مواضع حضرت امام پیرامون توطئه استعمارگران در انحراف جوانان بوسیله رواج فساد و آزار و اذیت جوانان اختصاص داده شده است.
فصل سوم: با عنوان جوانان و پیروزی انقلاب اسلامی به نقش جوانان در پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص یافته است.
فصل چهارم و پنجم: به «انقلاب اسلامی و تحول جوانان» و «وظایف جوانان در انقلاب اسلامی» مربوط است و شامل مطالبی پیرامون همراهی و همگامی جوانان با نهضت، حفظ وحدت، حفظ استقلال کشور، ایستادگی در مقابل توطئه ها، تشکیل ارتش بیست میلیونی، تلاش و سازندگی، شرکت در انتخابات و اتکال به خداوند می شود.
فصل ششم و هفتم: به جوانان و دفاع مقدس و شهادت طلبی جوانان اختصاص داده شده است.
فصل هشتم و نهم: که به تعلیم و تربیت جوانان و هشدارهای امام به جوانان مربوط است. سخنان امام پیرامون اصلاح فرهنگ گذشته و والدین و تربیت فرزندان آمده است.
2. فهرست تفضیلی و فهرست مآخذ کلام امام در پایان این مجموعه آورده شده که راهنمای مناسبی برای دسترسی به مطالب و مآخذ مورد نیاز محققین است.
3. علاوه بر عناوین و سرفصلهای مطالب این کتاب، برای هر یک از قطعات منتخب نیز جمله یا عنوانی در نظر گرفته شده است که عبارت آن لزوماً عین عبارت حضرت امام نیست، هرچند کوشش شده است به تعابیر امام نزدیک باشد لذا خوانندگان و محققان محترم باید توجه داشته باشند که عناوین هر یک از قطعات منتخب از تنظیم کنندگان این مجموعه می باشد و نباید به حضرت امام منتسب گردد.
کتابجوانان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه ج 4. تاریخ صدور پیامها و سخنرانیهای حضرت امام ماخوذ از مجموعه (صحیفه امام) در ذیل هر قطعه ذکر شده و مشخصات کامل مآخذ براساس شماره مسلسل ذکر شده که در پایان هر قطعه در انتهای کتاب آورده شده است.
5. در تنظیم قطعات منتخب داخلی هر یک از فصول و عناوین فرعی ترتیب و توالی تاریخی صدور آنها از طرف حضرت امام ملاک بوده، نه توالی منطقی مطالب.
معاونت پژوهشی
موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س)
کتابجوانان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه د