پیشگفتار
انسان شگفت آورترین و پیچیده ترین خلق خداست. موجودی که علاوه بر غرایز طبیعی و حیوانی و واکنشهای جسمانی، دارای فطرت و شخصیتی روحانی است که از دیگر موجودات زنده ممتاز گردیده است؛ موجودی که می اندیشد، انتخاب می کند و با تدبیر عقلانی و تلاش جسمانی، مشکلات را برای نیل به زندگی بهتر از پیش پای خود برمی دارد و به موازات این تلاش، تاریخ حیات خویش را می سازد و بر معارف به ارث رسیده از پیشینیان می افزاید و راه را برای تحولات سریعتر و تسلط بیشتر آیندگان بر طبیعت و کشف مجهولات هموار می سازد؛ ولی افسوس که در هیاهوی کوششهای آدمی برای نیل به امیال و مقاصد خویش و در غوغای درگیری انسان و طبیعت، حقیقتی بس گرانبها به فراموشی سپرده می شود و آن: نفس و جوهر شخصیت انسانی و به تعبیری دیگر "خود انسان" و تربیت و تزکیه نفس و ساختن انسان متعالی است، انسانی که خالق هستی او را اشرف مخلوقات لقب داده و مفسّرین واقعی وحی در باب شناختش فرموده اند: «من عرف نفسه فقد عرف ربّه».
آری، خود فراموشی و نادیده انگاشتن ابعاد لایتناهی روح آدمی و بی توجهی نسبت به استعدادهای بشر در پیمودن سیر کمالات و فضایل اخلاقی، دردی است که اغلب جوامع بشری بدان مبتلا گردیده اند و
کتابجهاد اکبر یا مبارزه با نفسصفحه ا حاکمیت تکنولوژی و زندگی ماشینی و همچنین سلطه ماده گرایان و دنیاپرستان بر بخشی وسیع از مناطق جهان از یکسو و ناتوانی مکاتب و اندیشه های مختلف در ارائه مسیری روشن و تفسیری مطمئن از انسان، بر این سیر قهقرایی و از خودبیگانگی افزوده اند. و در این میان تنها منادیان توحید و انبیا و پاسداران حریم ارزشها و معنویتها بوده اند که تربیت انسان را وجهۀ جهاد مستمر خویش قرار داده و همنوا با چراغ عقل و ندای فطرت، جامعه انسانی را به سوی کمالات و ارزشهای متعالی هدایت کرده اند و حقیقتاً آنچه که در تاریخ حیات بشری از افتخارات و ارزشهای بزرگ و تمدنهای راستین برجای مانده، نتیجۀ همان مجاهدتهاست.
انقلاب اسلامی که در عصر حاضر با همت یکی از مردان خدا در عین ناباوری جهانیان پدیدار گشت، در ماهیت خویش تنها یک جنبش سیاسی و یا شورشی مردمی برای سرنگونی نظامی ستمگر نبود؛ بلکه پیش از آن رستاخیزی فرهنگی و اخلاقی بود که انسانِ درماندۀ معاصر را به بازیابی فطرت الهی خود فرا می خواند. بنیانگذار جمهوری اسلامی در وصیتنامۀ جاویدش در باب ماهیت انقلاب عظیمی که آغاز کرده، فرمود: «در جهان حجم تحمل زحمتها و رنجها و فداکاریها و جان نثاریها و محرومیتها مناسب حجم بزرگی مقصود و ارزشمندی و علوّ رتبۀ آن است. آنچه که شما ملت شریف و مجاهد برای آن بپا خاستید و دنبال می کنید و برای آن جان و مال نثار کرده و می کنید، والاترین و بالاترین و ارزشمندترین مقصدی است و مقصودی است که از صدر عالم در ازل و از پس این جهان تا ابد عرضه شده است و خواهد شد؛ و آن مکتب الوهیت به معنی وسیع آن و ایدۀ توحید با ابعاد رفیع آن است که اساس خلقت و غایت آن در پهناور وجود و در درجات و مراتب غیب و شهود است؛ و آن در مکتب محمدی ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ به تمام معنی و درجات و ابعاد متجلّی شده؛ و کوشش تمام انبیای عظام ـ علیهم سلام الله ـ و اولیای معظّم
کتابجهاد اکبر یا مبارزه با نفسصفحه ب ـ سلام الله علیهم ـ برای تحقق آن بوده و راهیابی به کمال مطلق و جلال و جمال بی نهایت جز با آن میسر نگردد. آن است که خاکیان را بر ملکوتیان و برتر از آنان شرافت داده،و آنچه برای خاکیان از سیر در آن حاصل می شود برای هیچ موجودی در سراسر خلقت در سرّ و عَلَن حاصل نشود».
در منطق امام خمینی مبارزه و ورود در سیاست و به دست گرفتن حکومت هدف نیست؛ هدف، پیروز بیرون آمدن از میدان نبردی است که خداوند پس از سوگندهای متوالی و با تأکید فراوان می فرماید: قَدْ اَفْلَحَ مَنْ زَکّیهٰا وَ قَدْ خٰابَ مَنْ دَسّیهٰا. هدف، تربیت انسان و هدایت اوست در سیر از عالم خاک تا ملکوت اعلا. هدف، تشکیل جامعه و ایجاد محیطی است که تنها خدا در آن عبادت شود و انوار عبودیت و اخلاص و جلوۀ ایمان به غیب، ظلمتهای علایق نفسانی و شهوات دنیایی را محو نماید و دیدگان بشر را بر پرتو جمال حق، در پهنۀ هستی بینا سازد و توحید و ابعاد رفیع آن را در تمامی روابط و مناسبات انسانی حاکم گرداند و اینهمه ممکن نیست جز با "تزکیه نفس"، مقوله ای که حاکمان شرق و غرب از آن بیخبرند و جهان خستۀ امروز تشنۀ آن است.
راز عظمت کار امام خمینی و شگفتی تأثیر کلام و اندیشۀ آن حضرت بر پیروانش را باید در همین حقیقت جستجو کرد. آنان که برای دریافت رمز شعار پیروزی خون بر شمشیر و غلبۀ یاران بی سلاح امام بر مسلحترین حکومت وابسته به امریکا، با تحلیلهای مادی به دنبال عوامل سیاسی و اقتصادی می گردند، ره به جایی نخواهند برد. آنان که موفقیت امام خمینی را در تجربه و آموزش شیوه های مبارزه با نفس و نبرد در میدان سختِ "جهاد اکبر" نشنیده و نشناخته اند، از درک ماهیت انقلاب امام نیز عاجزند.
* * *
کتابجهاد اکبر یا مبارزه با نفسصفحه ج جهاد اکبر یا مبارزه با نفس عنوان کتاب حاضر و اثر گرانقدر عارفی است که خود سالها با سیر و سلوک و عبادت و معرفت این مسیر پر مُخاطره را پیمود. امام خمینی(س) پیش از آنکه عَلَم مبارزۀ سیاسی را آشکارا به دست گیرد و همچنین در بحبوحۀ مبارزات خویش همواره با تکیه بر مباحثی از این قبیل به رهروان راهش می آموخت که مسیر او از جنبشهای سیاسی معمول و سیاستمداران حرفه ای جداست و پیروزی واقعی در جهاد سیاسی و نظامی و اقتصادی جز با جهاد اکبر و مبارزۀ با نفس حاصل نخواهد شد.
مطالب این کتاب، تقریر بیانات امام خمینی در نجف اشرف است که در آستانۀ ماه مبارک رمضان و ایام دیگر خطاب به حوزه های علمیه ایراد فرمودند و به همّت یاران امام تنظیم و بارها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در داخل و خارج کشور چاپ و منتشر گردید. هشدارهای دردمندانه و رهنمودهای اخلاقی حضرت امام در آن ایام سخت و توانفرسا، شور ایمان و انگیزه های الهی را در طلاب و دانشجویان متعهد برمی انگیخت و مسیر نهضت را از راه آنان که با تزکیۀ نفس بیگانه بودند، جدا می ساخت و بذر اخلاص و ایمان در قلوب جویندگان حقیقت می کاشت؛ بذری که سرانجام به مدد الطاف الهی به بار نشست و جهانیان صحنه هایی از اعجاز آن را در روزهای آتش و خون و پیکار مشت و سلاح در سال 57 و سبقت خیل جوانان مؤمن در پیمودن مسیر شهادت و جلوه های وصف ناشدنی لحظه های پیکار و مناجات بسیجیان در جبهه های نبردِ پس از آن را شاهد بودند.
اینک توفیق یار شد و بار دیگر این اثر ماندگار آن عبد صالح را همراه با
کتابجهاد اکبر یا مبارزه با نفسصفحه د پانوشته های توضیحی و بخش پایانی (تحت عنوان فرازهای برگزیده) به رهپویان طریق الهی اش تقدیم می داریم.
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)
کتابجهاد اکبر یا مبارزه با نفسصفحه ه
کتابجهاد اکبر یا مبارزه با نفسصفحه و