حقوق کیفری عمومی
منع مصونیت قضایی اتباع بیگانه
اعطای مصونیت به اجانب، سند بزرگ عقب افتادگی و بی حیثیتی و تسلیم بی قید و شرط است. شما می دانید با تصویب این طرح [کاپیتولاسیون] چه خیانتی به این مملکت و به اسلام کرده اید و چه ضربه ای به استقلال این مملکت زده اید؟ (594)
26 / 1 / 46
* * *
شرایط اجرای حدود در نظام اسلامی
اجرای حدود در اسلام، موکول به تحقق شرایط و مقدمات بسیار است و باید جهات بسیاری را از روی کمال عدالت و توجه به اینکه اسلام در کلیت خود اجرا گردد، در نظر گرفت. اگر این امور در نظر گرفته شوند، ملاحظه خواهد شد که مقررات اسلامی کمتر از هر مقررات دیگری خشونت آمیز است. (595)
10 / 8 / 57
* * *
جواز عفو خصوصی از سوی ولیّ امر
ارتش، ژاندارمری، و همین طور سایر طبقات دیگر از قوای انتظامی، شهربانی، در تمام کشور، اگر ... خدای نخواسته مرتکب
کتابحقوق در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 264 یک جرم صغیری، یک گناه صغیره ای شده باشند، ما این را عفو کردیم؛ و خداوند تبارک و تعالی به واسطۀ برگشت آنها به دامن اسلام و برگشت آنها به دامن ولی عصر ـ سلام الله علیه ـ آنها را عفو فرمود. و ما به تبع امام زمان ـ سلام الله علیه ـ عفو عمومی نمودیم و از اشخاصی که گناه صغیره کردند و خدای نخواسته مرتکب بعضِ صغایر ذنوب شدند [گذشتیم]. (596)
2 / 2 / 58
* * *
جواز اعمال طبّی مشروع
کسی که مرده است و کلیۀ او قابل استفاده است، با اجازه اولیایش جایز است که آن را برای نجات انسان دیگر مورد استفاده قرار بدهند و به انسان مریض و فاقد کلیۀ صحیح پیوند کنند. (597)
7 / 2 / 58
* * *
جواز شرعی پیوند عضو
در صورتی که پیوند [عضو]، اسباب نجات یک نفر از موت بشود به حسب شرع مانع ندارد. (598)
7 / 2 / 58
* * *
موارد جواز حکم اعدام
در غیر از دو مورد زیر [صدور حکم اعدام جایز نیست]:
1ـ کسی که ثابت شود آدم کشته است؛
2ـ کسی که فرمان کشتار عمومی داده است و یا مرتکب شکنجه ای شده که منجر به مرگ شده باشد، هیچ دادگاهی حق ندارد حکم اعدام صادر کند و نباید اشخاص در غیر از دو مورد مذکور اعدام شوند. تخلف از این امر جرم است و موجب
کتابحقوق در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 265 ثبوت قصاص. (599)
23 / 2 / 58
* * *
فلسفۀ اجرایمجازاتهای اسلامی
یک حد از حدود الهی وقتی که واقع بشود، یک جامعه اصلاح می شود. اگر چهار تا دزد را دستش را ببرند در مجمع عمومی، دزدی تمام می شود. اگر چهار تا آدمی که به فحشا مبتلاست آن را شلاق بزنند، در جامعه فحشا از بین می رود. (600)
7 / 4 / 58
* * *
اقدامات تأمینی و تربیتی در خصوص معتادان به موادّ مخدّر
آنهایی که معتاد هستند باید آنها را در مراکزی، از اعتیاد بیرون بیاورند. و بالاتر، جلوگیری از فروش و خرید و پخش اینطور مواد بی اشکال لازم است. از نظر شرع هم باید، این کار [انجام] بشود. (601)
12 / 4 / 58
* * *
لزوم استرداد اموال مغصوب
غاصب باید فوراً زمین مغصوب را به صاحبش رد کند و صاحب زمین می تواند کشت او را حتی قبل از رسیدن موعد برداشت از زمین خود تخلیه کند. (602)
مهر 1358
* * *
ـ منع اهانت و تعرض به افراد
ـ اصل شخصی بودن مجازات
اهانت کردن به یک آدمی، ولو این آدم هم خودش یک آدم مخالفِ مثلاً چه باشد، باز [موجب] حق اهانت نیست. این حق است که جزایش را به او بدهند، دیگر اهانت چرا به او بکنند؟
کتابحقوق در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 266 رفتن [به] منزل، به خانواده اش تعرض کردن، به بچه هایش تعرض کردن، اینها اموری است که نباید بشود. ما می خواهیم اسلام باشد، ما نباید یک کاری بکنیم که بگویند که دادگاهها در زمان طاغوت هم این کارها را نمی کردند... باید شما آقایان علاج بکنید مسئله را... والاّ الزامی ندارید که قاضی باشید. اگر می توانید روی موازین قضا، روی موازین اسلام، عمل بکنید، باید بکنید. چنانچه نمی توانید... کنار بروید. (603)
20 / 7 / 58
* * *
لزوم رعایت امر آمر قانونی
باید همه ـ چه قضات، چه دادستانها، چه پاسبانها، چه پاسدارها، و چه کمیته ها ـ همۀ اینها باید روی موازین شرع عمل بکنند. البته پاسدار، حق ندارد بدون اینکه قاضی یا فرض کنید دادستان اجازه به او بدهد کاری بکند. وقتی هم به او امر کرد، باید انجام بدهد؛ حق ندارد تخلف بکند. هرج و مرج نباید باشد حالا. (604)
20 / 7 / 58
* * *
جواز عفو خصوصی از سوی ولیّ امر
مذهب اسلام عفو دارد. در موقعش گذشتهای زیادی دارد. در موقعش برای مجرمهایی که جرمشان ثابت بشود حدود دارد. از آن طرف عفو دارد. از آن طرف برای مجرم در قوانین اسلام حد قرار داده شده است و جزا قرار داده شده است. بنابراین اینها اگر چنانچه مجرم باشند و جرمشان ثابت باشد، به حسب اسلام جزا برایشان هست. لکن بر ولی امر است که در بعضی وقتها که
کتابحقوق در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 267 صلاح می داند عفو بکند. (605)
8 / 9 / 58
* * *
جواز دفاع مشروع
در دستورات اسلام است که اگر کسی آمد توی خیابان، حمله کرد به کسی بکشیدش. دفعش کنید ولو کشته بشود. اگر کسی آمد حمله کرد به شما، ولو بخواهد مالتان را ببرد دفعش کنید، ولو کشته بشود. جلو ظلمش را بگیرید. نباید انسان تن در بدهد به اینکه یک کسی بیاید به او ظلم کند. (606)
25 / 9 / 58
* * *
قاطعیت در اجرای حدود الهی
اینها [برخی] باز توجه ندارند که اسلام در عین حالی که تربیت است، یک مکتب تربیت است، لکن آن روزی که فهمید قابل تربیت نیست، هفتصد نفرشان را در یک جا، یهودی بنی قریضه را در حضور رسول الله می کشند، گردن می زنند به امر رسول الله . اینها همین حرفهای غربی را می زنند که ما باید اصلاح کنیم. اول همه را اصلاح کنید بعد حد بزنید. این عجیب است که اول ما باید این مملکت را، همه را هدایت کنیم که همه تربیت بشوند، بعد حد بزنیم. اگر یک کسی حالا شرب خمر کرد، حالا حدش نزنیم، حالا اول چیزش بکنیم تا مغزش اصلاح بشود. اینها یک حرفهای غلطی است. باید حدود جاری بشود. (607)
29 / 4 / 59
* * *
کتابحقوق در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 268 نقش اراده و اختیار در مسؤولیت کیفری
این طور نیست که ما مجبور باشیم، و معاقب نباشیم از باب اینکه مجبور هستیم. نه، ما مختاریم. با اختیار خودمان فساد ایجاد می کنیم. (608)
4 / 12 / 59
* * *
اصل مسؤولیت شخصی افراد
من برای چندمین بار اعلام می کنم که هر گروه و شخصی ـ اگرچه از بستگان و اقربای اینجانب باشند ـ خود مسئول اعمال و اقوال خود هستند و اگر خدای نخواسته تخلف از احکام اسلام کردند، دستگاه قضایی موظف است آنان را مورد تعقیب قرار دهد، و هر کس و هر دستگاه، چه قضات شرع و چه دادگاهها و چه غیر اینها، هر کس تعدیات خود را به اسم من و یا به انتساب به من اجرا کنند مجرم و مفتری است. (609)
29 / 12 / 59
* * *
فلسفۀ اجرای حدود
این حدود الهی که خدای تبارک و تعالی قرار داده و یک فرد اگر در داخل منزلش هم یک کاری بکند که بیرون منعکس بشود، او را تعقیب و مجازات می کنند، برای این [است] که اینهایی که اینطور فسادها را در یک مملکتی می کنند، ولو توی خانه ای این کار را می کنند، این کم کم سرایت می کند و جامعه را رو به فساد می برد. خدای رحمان و رحیمی که با همۀ بندگانش رحمت دارد و می خواهد همۀ بندگانش به سلامت و سعادت باشند، به حسب تشریع، این طور فرموده است. آن وقت یک نفر آدمی که بیاید در خیابان و شمشیرش را بکشد، چاقویش را بکشد و بخواهد مردم را تهدید کند، بگویند که این را باید بکشید، این برای این نیست
کتابحقوق در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 269 که این یک آدم یک همچو کاری کرده یک دشمنی با این آدم است، این برای این است که اگر این را رها کنند یک کشور کم کم کشیده می شود به فساد؛ فساد یک فرد، دو فرد، چهار فرد، اینور، آنور. اگر منحصر به خودشان بود، حرفی نبود، امّا فساد سرایت می کند، اخلاق فاسد سرایت می کند به همه، کم کم می بیند یک وقت یک کشوری فاسد شد اسلام از اوّل جلویش را خواسته بگیرد؛ گفته این کسی که این فساد را کرده، باید با او این جور رفتار کنید تا از اوّل نگذارد رشد پیدا کند این فساد. (610)
14 / 1 / 61
* * *
لزوم قاطعیت در برخورد با فساد و مفسدین
همه موظف اند به اینکه نگذارند یک مورد هم فساد وقتی واقع شد، اغماض نکنند؛ همان یک مورد را تعقیب کنند و همین یک مورد را از بین ببرند تا سرایت نکند، یک وقت یک جمهوری به فساد کشیده بشود یا لااقل، به این طور کشیده بشود که بدنام بشود در دنیا. (611)
14 / 1 / 61
* * *
ضرورت بازسازی نظام اداره زندانها
باید زندانها محل تربیت باشند، باید مردم را در زندانها تربیت کرد. زندان خودش یک تربیتگاه باید باشد. (612)
18 / 11 / 61
* * *
منع مجازات مضاعف
فرض کنید یک کسی دزدی کرده، یک کسی ـ یک فرض کنید که ـ یک کار خلاف کرده، اینی که حد شرعی دارد، خوب حد
کتابحقوق در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 270 شرعی جاری کنید. آنی که حد شرعی ندارد باید رسیدگی کرد و این تعزیری می خواهد، تعزیرش کنند و رهایش کنند. آن هم که حد دارد حدش را می زنند رها می کنند، نگه داشتنش در زندان جز اینکه یک خلاف باشد و خداوند راضی نباشد و اینکه یک کسی که باید یک چند تا شلاق بخورد برود، خوب، اینها را ناراحت کردن، که اینها باید زودتر رسیدگی شود. (613)
18 / 11 / 61
* * *
بهرهمندی مجرمین غیرمفسد از امتیاز عفو
متصدیان امور و شورایعالی قضایی و ستاد پیگیری کوشش نمایند که با سرعت به زندانها و حال زندانیان رسیدگی نموده و از کسانی که از عفوشان ضرری به جمهوری اسلامی نمی خورد و مستحق عفو هستند صورتی تهیه و عفو آنان را تسریع نمایند. و کسانی که اسلام برای آنان جزا مقرر فرموده، تکلیفشان را تعیین کنند و پس از اجرای حکم خدا، اگر فساد ایجاد نمی کنند، آزادشان نمایند، و بالاخره رویه را بر عفو و رحمت قرار دهند. لکن با مفسدان و گروهکهای فاسد و مفسد با شدت عمل، رفتار کنند، مگر آنکه توبه کنند و ثابت شود که توبۀ آنها جدی است که با ضمانت می شود آزاد کرد. (614)
22 / 11 / 61
* * *
لزوم توجّه به معیارهای اسلامی و چهارچوب قانونی در اِعمال مجازات
لازم به تذکر است که در حق مجرمان و منحرفان از خدا بیخبر هم نباید از معیارهای اسلامی و حدود و تعزیرات مقرره تجاوز گردد که آن خود نیز از نظر عدالت اسلامی جرمی است که موجب کیفر است. (615)
12 / 1 / 62
* * *
کتابحقوق در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 271 تصدیق و شناسایی حقوق اقلیتها
[بسمه تعالی. محضر مبارک آیت الله العظمی الامام خمینی ـ دام ظله العالی علی رؤوس المسلمین
بعدالتحیة و السلام، تقاضا می شود سؤال ذیل را جواب مرقوم فرمایید:
آیا غیر مسلمانان که در مملکت ایران زندگی می نمایند از اهل کتاب یا غیر آنها اگر مرتکب جرمی بشوند که حد یا تعزیر دارند مانند سرقت و زنا یا جاسوسی یا افساد یا محاربه یا قیام علیه حکومت و همانند اینها آیا مانند مسلمانان باید مجازات شوند یا آنکه مجازات آنها در مانند جاسوسی به بعد احتیاج به اشتراط ترک دارد و یا آنکه چون با مثل جاسوسی حربی شوند به مانند کفاری که شرایط ذمه عمل نکنند با آنان معامله گردد، یعنی برگرداندن به مأمن و یا تخییر حاکم بین قتل یا فدیه یا استرقاف که حضرتعالی در مسئلۀ هشت تحریرالوسیله، ج 2، ص 503 در تخییر اشکال فرمودید.
3 / 11 / 62 ـ از طرف شورایعالی قضایی ـ ابوالفضل میرمحمدی]
بسمه تعالی
کفار مزبور در پناه اسلام هستند و احکام اسلام مانند مسلمانهای دیگر دربارۀ آنها جاری است و محقون الدّم بوده و مالشان محترم است.
روح الله الموسوی. (616)
3 / 11 / 62
* * *
منع مجازات مضاعف
ما همه باید بدانیم که مجرمی که بالاترین جرم را دارد و به سوی چوبۀ دار می رود، جز اجرای حد شرعی احدی حق آزار او
کتابحقوق در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 272 را لفظاً و عملاً ندارد؛ و مرتکب، خود ظالم است و مستحق کیفر. (617)
7 / 3 / 63
* * *
لزوم رعایت قواعد حداقل استاندارد در برخورد با زندانیان؛
منع رفتار غیرانسانی با اسراء؛ منع رفتارهای ظالمانه،
تحقیرآمیز و غیرانسانی با محکومین
از اموری که هر چه بیشتر باید به آن توجه شود رفاه حال زندانیان است. چه گروههایی که بر ضد جمهوری اسلامی قیام مسلحانه نموده و مردم بیگناه کوچه و بازار را به خاک و خون کشیده اند؛ و چه کسانی که با فروش و توزیع مواد مخدره فرزندان کشور را به فساد کشانده اند؛ و چه سایر گناهکاران. اینان اکنون اسیران شما هستند، و به دست خود به اسارت کشیده شده اند. با اسرای خود، چه اینان و چه اسرای جنگی، رئوف و مهربان باشید و برادرانه رفتار کنید؛ و زندانها را به یک مدرسۀ آموزش و تربیت اخلاقی مبدل کنید، چنانچه تاکنون عمل کرده اید، تا منحرفان و گناهکاران شیرینی عدالت اسلامی را بچشند، و به اسلام و نظام اسلامی روآورند؛ و از روی حقیقت توبه کنند و بازگشت به اسلام و خدای متعال نمایند، که باب رحمتْ گنهکاران را بهتر جذب می کند. حتی آن کس که مستحق حدود الهی است، از قتل و دیگر جزاها، باید از عطوفت مأموران، تا پای دار و محل مجازات، برخوردار باشند. (618)
22 / 11 / 62
* * *
قاعدۀ جُبّ، (عطف به ما سبق نشدن قوانین)
اینکه آمده است: «الاسْلامُ یَجُبُّ ماقَبْلَهُ» این یک امر سیاسی است. اسلام دیده است اگر بخواهد با کسانی که تازه مسلمان شده اند
کتابحقوق در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 273 سختگیری کند، هیچ کس به اسلام رونمی آورد. «جُبّ ماقَبل» کرده است و از آنچه در قبل کرده اند گذشته است. در جایی دیدم کمیته صنفی گفته است تمام اصنافی که از چند سال قبل از انقلاب گرانفروشی کرده اند باید بیایند و مجازات شوند. این برخلاف اسلام و رضای خداست. ما باید این قدر سخت نگیریم و به فکر مردم باشیم. مردم ما خیلی زحمت کشیده اند. مردم عادی غیر از طبقه مرفه هستند. مردم عادی ما اسلام را پیاده کرده اند و تمام زحمات حکومت را متحمل می شوند. پس ما باید بسیار به فکر مردم باشیم و بر آنان سخت نگیریم که از صحنه خارج شوند. البته فاسدین را رها نکنیم، اما اینکه این فرد با کی عکس انداخته است یا اسمش در کجاست و یا به استقبال چه کسی رفته است، نباید به این سببها برای مردم ناراحتی درست کرد. (619)
11 / 6 / 63
* * *
ضرورت برخورد قاطع با مجرمان در چهارچوب موازین قانونی و شرعی
دربارۀ زندانیان عنایت خاص داشته باشند که نه از مستحق حدود و تعزیرات شرعیه از مجازات الهیه بدون مجوز شرعیه صرف نظر کنند و نه خدای نخواسته غیر مستحقی مظلوم واقع شود. نه ساده اندیشی کنند که منحرفین و مفسدین رها شده و به فساد خود ادامه دهند و نه کسانی که چنین نیستند حتی یک روز دربند باشند. قاضی پس از شرایط معتبرۀ شرعیه باید در اجرای موازین قضایی سخت و صُلب باشد. نه تحت تأثیر عواطف و جوسازیهای بیمورد واقع شود و از اجرای احکام خدا سرپیچد و نه با جوسازیهای منحرفان و انتقامجویان، برخلاف موازین الهی از رحمت بر بندگان خدا دریغ کند که هر دو طرف افراط و
کتابحقوق در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 274 تفریط برخلاف عدل الهی است... (620)
22 / 11 / 63
* * *
مجازات إمساک در قتل
[ممسک در قتل] با گذشت آنان [اولیای دم] رها می شود و [حبس وی مانند قصاص، مربوط به اولیای دم بوده و لذا] حق الناس است. (621)
27 / 11 / 63
* * *
عدم موضوعیت دینار در مقام پرداخت دیه
[در مقام پرداخت دیه، دینار] موضوعیت ندارد و [جانی] می تواند قیمت عادلۀ آن را بدهد. (622)
9 / 2 / 64
* * *
اصل قانونی بودن دادرسی و مجازات
حسب موازین شرعیه، اگر کسی مطلع باشد که یک نفر مشخص خلاف کرده و مُتَجاهِرِ به فسق نباشد، افشای آن فسق مخالف شرع است. و اگر در ادارات یا جای دیگر کسی مرتکب گناهی شد، نباید در ملأعام افشا نمود؛ بلکه باید به محاکم صالحه و مقامات ذی ربط اطلاع داد تا جلوگیری و مجازات شود. و مجرد وکالتْ [نمایندگان مجلس]، مصحِّح خلاف شرع نیست. (623)
28 / 8 / 64
* * *
لزوم تعیین حدود اختیارات قضات مأذون در مورد تعزیرات
[محضر مبارک رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله العظمی امام خمینی ـ مدظله
کتابحقوق در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 275 پس از عرض سلام و آرزوی طول عمر پر برکت آن حضرت به عرض می رسانیم: نظر به اینکه قسمت عمدۀ قوانین جزایی را بخش تعزیرات تشکیل می دهد و همچنین اکثر دعاوی مطروحه در محاکم دادگستری مشمول این بخش می باشد. و از سوی دیگر در شرایط قبلی با کمبود یا نبودن قاضی مجتهد، محاکم را قضاتی که دارای لیسانس قضایی یا لیسانس الهیات رشتۀ منقول یا لیسانس دانشکدۀ علوم قضایی و اداری یا کسانی که دارای مدرک قضایی از مدرسۀ عالی قضایی قم هستند و یا طلابی که حداقل دو سال خارج قضا را دیده اند تشکیل می دهند. مجلس شورای اسلامی به منظور مراعات وحدت رویه در محاکم جمهوری اسلامی که امری است ضروری و جزء وظایف دستگاه قضایی (اصل 161) و رعایت اصل مسلّم فقهی (مایراه الحاکم) نوع تعزیر را معیّن و مقدار آن را بین حداقل و حداکثر قرار داده تا بین اقل و اکثر در اختیار قاضی قرار گیرد، و این مصوبات هم تاکنون مورد تأیید شورای محترم نگهبان بوده است، و در محاکم دادگستری بر اساس این قوانین عمل می گردد. ولی اخیراً شورای محترم نگهبان نظری داده است مبنی بر اینکه تعیین نوع و مقدار تعزیر غیر شرعی است و لازم است به نظر قاضی واگذار شود تا نوع و مقدار آن را به هر میزان معیّن نماید. به نظر می رسد چنانچه در قوانین، نوع و مقدار تعزیر مشخص نگردد، علاوه بر اینکه تصویب قانون معنی نخواهد داشت، مشکلاتی را نیز در برخواهد داشت.
اولاً عدم وحدت رویۀ قضایی و تفاوت فاحش در احکام صادره به وجود خواهد آمد و هر دادگاه برای یک جرم نوعی مجازات معیّن خواهد کرد که سیستم قضایی را متزلزل ساخته و
کتابحقوق در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 276 نظام قضایی را دگرگون خواهد ساخت.
ثانیاً، مصوبات گذشتۀ مجلس با این استظهار سست شده و دستگاه قضایی متزلزل می گردد. بدون تردید راهنماییهای آن بزرگوار در حل این مشکل راهگشا بوده و موجب امتنان خواهد شد.
24 / 8 / 64 ـ کمیسیون امور قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ـ محمد یزدی]
بسمه تعالی
در این موقع که اکثریت قاطع متصدیان امر قضا واجد شرایط شرعیۀ قضاوت نیستند، و از باب ضرورت اجازه به آنان داده شده است، حق تعیین حدود تعزیر را بدون اجازۀ فقیه جامع الشرایط ندارند. بنابراین لازم است با تعیین هیأتی مرکب از جنابعالی و حجت الاسلام آقای اردبیلی و دو نفر از فقهای شورای محترم نگهبان به انتخاب فقهای مذکور نگهبان، حدود تعزیرات را تعیین کنند که در آن چهارچوب اجازه داده شود، و حق تخطی از آن نداشته باشند. و البته این امر موقتی و اضطراری است تا ان شاءالله قضات جامع الشرایط تعیین گردند. (624)
28 / 8 / 64
* * *
منع مجازات مضاعف
میزان، احکام اسلام است. در اجرای حدود، نباید از آن حدودی که حق تعالی فرموده است، پایینتر عمل بشود و نباید زیادتر. حتی آن کسی را که الآن محکوم به قتل شده است و دارند می برندش در جایی که او را بکشند، هیچ کس حق ندارد حتی یک کلمۀ درشت به او بگوید؛ اجرای حکم خداست. اگر کسی
کتابحقوق در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 277 یک سیلی به او زد، او حق دارد در همان جا، یک سیلی برگرداند و باید هم دیگران کمک کنند تا او قصاص بکند. اگر یک درشتی کرد، آن کسی که درشتی کرده است تعزیر لازم دارد، باید قوۀ قضاییه تعزیر کند او را. (625)
8 / 5 / 64
* * *
قطعیت و حتمیت در اجرای حدود
اگر کسی تقصیر بکند در این، یک کسی که مستحق هفتاد ـ مثلاً ـ شلاق است، شصت تا بزند، این هم تقصیری است که در حکم خدا شده است و خیال نکند که این یک رحمتی است، بلکه این یک امری است که معصیت خداست. اجرای حدود به آن طوری که خدای تبارک و تعالی فرموده است، باید بشود. این که انسان ترحم کند به یک کسی که باید حد به او جاری بشود، حد را جاری نکند یا کم جاری کند، این عصیان است، بلکه به خود آن آدم هم لطمه وارد می شود، به خود ملت هم لطمه وارد می شود. این حدود همان طوری که تربیت می کند اشخاص را، ملت را هم می رساند به جایی که این طور فسادها در او کم بشود. اگر چنانچه یک حدی جاری بشود، این حدی که جاری می شود، هم تربیت می کند آن کسی [را] که حد خورده است و هم برای ملت خوب است؛ فی القصاصِ حیاة. (626)
8 / 5 / 64
* * *
تجویز اشتغال به کار زندانیان؛ حمایت از حقوق زندانیان
[محضر مبارک مرجع عظیم الشأن و رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی ـ دام ظله العالی ـ با عرض سلام و آرزوی طول عمر توأم با پیروزی برای آن امام بزرگوار.
کتابحقوق در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 278 احتراماً، به استحضار می رساند... آیا خروج زندانی از زندان و اشتغال او در اینگونه مراکز [کارگاهها] منافات با حکم صادره (حبس تعزیری) ندارد؟ لذا تقاضا دارد این سازمان را در مورد سؤال زیر ارشاد و راهنمایی فرمایید:
«آیا سازمان زندانها می تواند با رعایت کامل جوانب حفاظتی و امنیتی زندانیان را در کارگاهها و مراکز اشتغال داخل و یا خارج از زندان به کار مشغول نماید یا خیر؟»
با تشکر: رئیس سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور مجید انصاری ]
بسمه تعالی
مانعی ندارد.
روح الله الموسوی الخمینی. (627)
13 / 11 / 66
* * *
شمول تعزیرات حکومتی بر مقررات شهرداری
اگر کسی از ضوابط و مقررات شهرداری تخلف نماید مشمول تعزیرات حکومتی می گردد. (628)
25 / 8 / 66
* * *
اهمیت و جایگاه قصاص در احکام کیفری اسلام
من می خواهم ببینم که این راهپیمایی که امروز اعلام شده است، اساس این راهپیمایی چه هست. من دو تا اعلامیه از «جبهۀ ملی»، که دعوت به راهپیمایی کرده است، دیدم. در یکی از این دو اعلامیه، جزء انگیزه ای که برای راهپیمایی قرار داده اند، لایحۀ «قصاص» است. یعنی مردم ایران را دعوت کردند که مقابل لایحۀ قصاص بایستند. در اعلامیۀ دیگری که منتشر کرده بودند تعبیر
کتابحقوق در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 279 این بود که «لایحۀ غیر انسانی»! ملت مسلمان را دعوت می کنند که در مقابل لایحۀ قصاص راهپیمایی کنند، یعنی چه؟ یعنی در مقابل نص قرآن کریم راهپیمایی کنند! شما را دعوت به قیام و استقامت و راهپیمایی می کنند در مقابل قرآن کریم. نص قرآن کریم. ضروری مسلمین، چه برادران اهل سنت و چه برادران شیعی، ضروری این است که این قرآن از خداست و در قرآن هرچه باشد ضروری است که باید پذیرفت. قضیۀ «قصاص» در جاهایی از قرآن تصریح شده است. لایحۀ قصاص همین مسائل قرآن است. (629)
25 / 3 / 60
* * *
کتابحقوق در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 280