فهرست تفصیلی
عنوان----------- صفحه
فصل اول: ضرورت ارسال رُسُل
ضرورت ارسال رُسُل .......... 3
فطری بودن امر ارسال رسل و انزال کتب .......... 3
ارسال رسل، لازمه ربوبیت تشریعی .......... 4
ارسال رسل جزئی از نظام اتم وجود .......... 5
ارسال رسل اقتضای رحمت و حکمت حق .......... 5
تجلی رحمت حق در هدایت انبیا .......... 6
تجلی رحمت حق در ارسال انبیا .......... 6
بعثت انبیا مظهر رحمت رحیمیه .......... 6
ضرورت بیان طرق سعادت و شقاوت .......... 7
آشنا ساختن بشر با غیب و جهان آخرت .......... 8
یاری عقل در بالفعل کردن استعدادها .......... 9
انبیا مددگران عقل برای تعدیل قوا .......... 9
ارسال انبیا برای فعلیّت مراتب انسانی .......... 10
رساندن انسان به مأوای تجرد عقلی .......... 11
وحی، یگانه راه اطلاع از زندگانی مابعدالطبیعه .......... 12
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 627
ارتباط با عالم غیب و تربیت بعد غیرمادی بشر .......... 13
ارتباط با عالم غیب و تربیت بعد غیرمادی بشر .......... 15
تربیت بشر به تربیت خاص الهی .......... 18
راهنمایی به مقام والای انسانی .......... 18
پاسخگویی به فطرت کمال جویی .......... 19
مدد رسانی به فطرت .......... 20
انطباق تعالیم انبیا با فطرت انسان .......... 21
تعلیم راههای عبودیت .......... 23
ارسال رسل راه ابلاغ تکالیف الهی .......... 24
فصل دوم: حقیقت نبوّت و نبی
حقیقت نبوّت و نبی .......... 27
حقیقت نبوّت .......... 27
معنای پیامبری .......... 27
اظهار حقایق عالم غیب الغیوب .......... 27
کشف و بسط حقایق و درک و حفظ وحدت و کثرت .......... 28
نظر عبدالرزاق کاشانی در حقیقت نبوت .......... 28
حقیقت نبوت از نظر حضرت امام (س) .......... 28
حقیقت نبوت عامّه .......... 30
تفاوت میان نبوت و امامت .......... 30
حقیقت انباء در نشآت مختلف .......... 30
حقیقت انباء در نشآت مختلف .......... 32
حقیقت نبوت در نشئه غیبیّه .......... 32
حقیقت نبوت در نشئه غیبیّه .......... 33
حقیقت نبوت در نشئه غیبیّه .......... 35
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 628
ایمان به رسول حقیقی ودیعه ای در نهاد موجودات .......... 35
خلافت و نبوت عقل کلی .......... 37
انباء در عالم اسما .......... 37
نبوت انسان کامل و مقامات سه گانه انباء .......... 38
معنای نبوت در حدیث «کنت نبیاً و آدم بین الماء و الطین» .......... 40
حفظ حدود الهی و منع از اطلاق طبیعت .......... 40
وجوب تنصیص در مناصب الهی .......... 41
مراحل سیر انبیا تا نیل به مقام ختمی .......... 42
نبی، مدرک و حافظ وحدت و کثرت .......... 42
نبی شاهد و جامع و عالم غیب و شهادت .......... 42
جعلی و اعتباری نبودن منصب نبوّت .......... 43
تابعیت نبوّت از کمالات نفسانی .......... 44
اصطفای حق و تخلع به خلعت نبوت .......... 44
اسفار اربعه، مراحل وصول به خلعت نبوت .......... 45
نظر حضرت امام (س) پیرامون اسفار اربعه .......... 46
تفاوت انبیا در اسفار اربعه و دوره نبوت آنان .......... 47
رجوع کنندگان به عالم ملک و ارشاد خلق .......... 50
رجوع کنندگان به عالم ملک و ارشاد خلق .......... 51
ارجاع سالک پس از عقل و روح و جسم کل شدن .......... 52
بازگرداندن سالک پس از حصول به فنای تامّ .......... 53
حصول ولایت کلیه در گرو نیل به مقام قرب فرایض .......... 54
راجعان از مقام صعق کلی به سوی خلق .......... 54
چگونگی سیر انبیا در ابتدا و انتهای حرکت .......... 55
کیفیت نیل به مقام ولایت .......... 56
رابطه اختلاف اولیا با تفاوت در تجلی اسما .......... 56
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 629
بیان منتهای قرب نوافل .......... 58
خاتمیت حاصل کشف مطلق انسان کامل .......... 59
منتها و ثمر قرب فرایض .......... 60
مراتب سلوک تا نیل به مقام خاتمیت .......... 61
تابعیت عین ثابت رسول ختمی از اسم اعظم .......... 63
جامعیت نبوّت، تابع تجلیات و اختلاف اسما .......... 64
سعه خلافت و نبوت تابع حکومت اسماءاللَّه .......... 64
مظاهر ذات و خلافت نبی ختمی .......... 65
اشراف نبوت ختمی بر سایر نبوات .......... 66
نگین خاتم دایره نبوت .......... 67
سرّ ختمیّت .......... 67
مظهر ربوبیت مطلق و خلافت کلی الهی .......... 68
نبی ختمی صاحب مقام اسمایی .......... 69
وصول خاتم از طریق اسم جامع حق .......... 70
رجوع خاتم از طریق تمام الاسماء .......... 70
سبب اختلافِ دامنه ولایت نواب انبیا (ع) .......... 71
اکمل اسما، اکمل مظاهر الهی، اکمل شرایع .......... 71
سرّ عدم تکرار در تشریع .......... 73
تشریع رسول ختمی و ایمان به آن، تشریع و ایمان به همه انبیا .......... 74
ظلیت جمیع نبوات و ولایات از نبوّت نبی خاتم .......... 75
اعیان انبیا مظاهر عین ثابت نبی خاتم .......... 76
پیامبر خاتم، صاحب مقام ولایت کلی .......... 76
وجه جمع اوّلیّت رسول اکرم (ص) و خاتمیت ایشان .......... 77
لطیفه ای در بیان جامعیت و خاتمیّت نبوت ختمی .......... 78
پیغمبر (ص) صاحب برترین درک از کمال و جمال حق .......... 79
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 630
پیامبر خاتم صاحب مقام کشف و بسط تام .......... 80
مقام تشریع و علّت عدم تشریع علی (ع) .......... 81
مقام جمع نبی خاتم، مانع ادامه تشریع .......... 82
اختلاف و اشتراک امیرالمؤمنین با پیامبر- صلوات اللَّه علیهما و آلهما- .......... 83
در عظمت نبوت ختمیه .......... 84
رسالت ختمیه، دربردارنده تمام دایره وجود .......... 84
باطن خلافت ختمی .......... 84
رسالت ختمیه، خلافت کبرای الهی و مقام فنای مطلق .......... 85
سعه قلب ختمی و اتصال به مقام احدیت .......... 85
تجلی بالاطلاق برای نبی خاتم .......... 86
اختصاص تجلّی اسمای ذاتی به مقام ختمی .......... 86
فصل سوم: خصوصیات انبیای الهی
خصوصیات انبیای الهی .......... 89
نسخ در احکام انبیا .......... 89
یگانگی منبع اخذ احکام در نبیّ و ولیّ خاص .......... 90
انبیا پدران روحانی .......... 90
انبیا مورثان علم و حکمت .......... 91
هماهنگی انبیا در ادراک حقایق .......... 91
صاحبان مقام صحو و راجعان به خلق برای هدایت .......... 92
وارستگان از حجب حقی و خلقی .......... 93
جنبه الهی همه اعمال انبیا .......... 93
عامل نستوهی و استقامت انبیا .......... 94
حرکت برای خدا و تکیه بر خدا .......... 95
پیروزی انبیا در راه انسانیت .......... 95
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 631
نگاه غیراستقلالی به اسباب و ابزار .......... 96
صاحب روح با ثبات و طمأنینه .......... 96
پیشبرد مکتب، تنها هدف پیامبران .......... 97
جنگ برای نشر توحید .......... 97
جنگ و صلح برای خدا .......... 98
قیام در مقابل طاغوت، فروتنی در برابر مستضعفان .......... 98
شفادهندگان قلوب و ارواح .......... 98
طبیب جانها، مربّی روحها .......... 98
اصلاحگران جامعه، اطبّای نفوس .......... 99
صاحبان اسرار الهی .......... 100
جلوه رحمت حق، مایه نجات امّت .......... 100
اختیار فقر بر غنا و ابتلا بر راحت .......... 101
بی اعتنایی به مقامات دنیایی .......... 102
برگزیدگان از بین مستضعفین .......... 102
فصل چهارم: معجزه
معجزه .......... 107
تعریف معجزه .......... 107
لزوم ارائه معجزه .......... 107
گواههای قرآنی .......... 108
معجزات حضرت موسی- علیه السلام- .......... 108
معجزات حضرت عیسی- علیه السلام- .......... 109
قرآن، معجزه نبی خاتم (ص) .......... 109
نفی «صدور استقلالی افعال» از انبیا .......... 109
معجزات ظاهری دلیلی برای اقناع عوام .......... 111
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 632
اذن خداوند بر انجام معجزات .......... 112
شبهه اوّل، نفی معجزه به استناد قرآن .......... 113
معجزه، آیت و نشانه امامت .......... 113
اشکالی بر علم غیب پیغمبر و امام (ع) .......... 114
پاسخ اشکال با استناد به قرآن .......... 115
رأی فلاسفه پیرامون اطلاع از غیب .......... 116
رأی شیخ الرئیس .......... 116
رأی شیخ اشراق .......... 117
رأی صدرالمتألهین .......... 118
اعتراف دنیای علم به صدق گفتار ادیان .......... 118
تفاوت معجزه با کارهای طبیعی .......... 119
کلام فرید وجدی در دائرةالمعارف .......... 119
انجام معجزه برای بسط ربوبیّت حق تعالی .......... 121
معجزه، اظهار ربوبیّت حق در مظهر کامل خود .......... 121
ابای انبیا از اظهار معجزات .......... 122
سبب ابای انبیا- علیهم السلام- از اظهار معجزات متعدد .......... 123
نقص سلوک و بقای انانیّت عوامل تمایل به اظهار ربوبیّت .......... 124
فصل پنجم: عصمت
عصمت .......... 129
حقیقت عصمت .......... 129
عصمت، ثمره باور .......... 131
عصمت، زاییده اعتقاد به حضور حق .......... 132
خصیصه هادیان الهی .......... 133
تفاوت درجه عصمت اولیاءاللَّه .......... 133
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 633
دوری از خطا، نسیان و حوادث و نواقص امکانیّه .......... 135
نقش طینت و ارواح و قلوب و مقام علمی در عصمت .......... 137
خروج از سلطه شیطان و خالص شدن هویت روح و باطن قلب .......... 139
سلامت از تصرفات شیطان در جمیع مراتب سیر .......... 140
خلاصی از غوایت شیطان با نیل به مرتبه کامل اخلاص .......... 140
سلامت از آلودگی شرک و غلبه وحدت و کثرت بر یکدیگر .......... 141
سلامت مطلق از تصرفات شیطانیه در شب قدر تا طلوع فجر قیامت .......... 142
مقهور ساختن عالم طبیعت با تجلّی نور عقل کل .......... 142
عصمت در کلام .......... 143
عصمت معصومین .......... 143
تبیین نسبت ذنب به پیامبر و معنای مغفرت برای ایشان .......... 145
مراد از ذنب پیغمبر (ص) .......... 146
وجه انتساب ذنب به پیامبر در مشرب عرفان و نظر امام .......... 147
توجیهات دیگر آیه .......... 149
توجیهات دیگر آیه .......... 150
توجیه بر مسلک اصحاب قلوب .......... 151
فتح قریب و مفتوح شدن باب معارف .......... 151
فتح مبین و گشوده شدن باب اسما و صفات .......... 152
فتح مطلق، گشوده شدن تجلیّات ذاتیه احدیه .......... 152
طی مراتب کمال تا رسیدن به فتح مطلق و غفران ذنب وجودی .......... 153
مبرّا بودن از جمیع اخترامات .......... 154
مصادیق ذنوب اولیا و سبب استغفار آنان .......... 155
توجه به عالم کثرت و مظاهر الهی .......... 155
کدورت رجوع از عالم وحدت و محو به عالم کثرت و صحو .......... 157
کدورت رؤیت حق در کثرت .......... 159
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 634
کدورت رؤیت جمال محبوب در آینه های مکدّر .......... 159
عدم حضور دائم در محضر حق .......... 160
استعاذه از احتجابات تلوینیّه در مقام صحو .......... 161
توضیحی پیرامون یک حدیث .......... 162
بحث دوری انبیا از امراض منفّره .......... 162
فصل ششم: مقاصد رسالت انبیا
مقاصد رسالت انبیا .......... 167
خداشناسی .......... 167
بسط توحید .......... 167
تحقق مکتب الوهیت و ایده توحید .......... 168
نشر توحید و معارف الهی .......... 168
معرفت حق، آرمان اصلی وحی .......... 169
معرفةاللَّه، تمام مقصد انبیا .......... 169
حقیقت توحید غایت نبوات .......... 169
قرآن و احادیث مشحون از معرفةاللَّه .......... 169
الهی شدن عالم، هدف بعثت .......... 170
شناساندن حق به جمیع اسما و صفات .......... 170
برچیدن حجاب از جلوه جمال ازلی .......... 171
حصول لقاءاللَّه .......... 171
توجه دادن فطرت به کمال مطلق و انقطاع نفس از عالم طبیعت .......... 171
رهانیدن نور فطرت از ظلمات جهل .......... 172
بسط معرفةاللَّه اقبال به حق و اغراض از ماسوی .......... 173
الهی کردن همه امور .......... 174
توجه به جنبه الوهیت انبیا .......... 174
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 635
انسان سازی .......... 175
انسان، موضوع علم انبیا .......... 175
کتب انبیا، کتب انسان سازی .......... 175
اقامه عدل و تربیت انسان .......... 176
مقصد اصلی رسالت انبیا .......... 177
تبدیل انسان طبیعی به انسان الهی .......... 178
به فعلیت رساندن انسان .......... 178
نشان دادن راه کمال مطلق .......... 178
ساختن انسان جامع .......... 179
راهنمایی به مقام والای انسانی .......... 179
تربیت، جهل نیل به مراتب مافوق طبیعت .......... 180
تربیت جهت نیل به مراتب مافوق طبیعت .......... 181
تربیت بعد معنوی و ماورای طبیعی انسانها .......... 182
آشنا ساختن با حیات ابدی و لوازم آن .......... 183
رساندن انسان به کمال لایق و سعادت جامع .......... 183
تبیین راههای سعادت دنیوی و اخروی .......... 184
تبیین راههای سعادت دنیوی و اخروی .......... 186
تبیین راههای سعادت دنیوی و اخروی .......... 188
توجه دادن به عالم غیب و روحانیت .......... 188
ساختن انسان الهی صالح در خلوت و جلوت .......... 189
تبدیل کردن انسان به افضل خلایق .......... 190
خارج کردن انسان از ظلمات طبیعت و ماورای طبیعت .......... 191
اعتلای بشر از مرتبه حیوانی به جایگاه انسانی .......... 191
رها ساختن از علقه های خلاف فطرت .......... 192
وارستگی از تعلّقات، تشبث به مقام ربوبیت .......... 193
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 636
هدایت از حجابهای ظلمانی و نورانی به سوی نور مطلق .......... 193
نجات انسان از چاه نفسانیات .......... 193
تزکیه نفس و زدودن روحیه طغیان .......... 194
اصلاح حال انسانها .......... 194
جلوگیری از اطلاق طبیعت انسانی .......... 195
تعالیم انبیا جلوگیر اطلاقِ طبیعت .......... 196
عدالت اجتماعی و حکومت دینی .......... 197
اقامه عدالت اجتماعی و قیام به قسط .......... 197
اقامه عدل فردی و اجتماعی .......... 197
بسط عدالت الهی در جامعه .......... 197
نقش عدل الهی بر صورت عالم .......... 198
قیام جهت برپایی قسط .......... 198
اصلاح جامعه با بینات و حدید .......... 198
شکستن کنگره های ظلم .......... 200
مداومت برای زدودن ظلم .......... 201
پیوند دنیا و آخرت در تعالیم انبیا .......... 201
اقامه عدل در کنار دعوت به معنویت و آخرت .......... 201
اقامه عدل در کنار دعوت به معنویت و آخرت .......... 202
اقامه قسط و حکومت عدل از بزرگترین واجبات .......... 202
قیام عملی برای اقامه عدل و تشکیل حکومت .......... 203
قیام عملی بر علیه ستمگران .......... 204
هدایت حق جویان و سرکوبی ستمگران .......... 205
انبیا فقط ناصح امت نبودند .......... 205
دو مأموریت بزرگ انبیا .......... 206
راهنمایی برای سعادت دو عالم .......... 207
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 637
راهنمایی به معنویت و مادیّت .......... 208
عارفان، حاضر در صحنه سیاست، سالکان، قائم به قسط .......... 208
قیام با تمام قوا علیه حکومتهای طاغوت .......... 210
قیام عملی برای اقامه عدل به همراه دعوت به معنویّات .......... 210
سردمداری مبارزه و بیان احکام دینی .......... 211
دخالت در سیاست در رأس تعالیم انبیا .......... 212
ارشاد و هدایت به موازات اقامه عدل .......... 213
نبرد در کنار وعظ .......... 214
پیوند مبارزه علیه ظلم با تعهد دینی .......... 214
نگاه یک بعدی به اسلام .......... 216
خطای یک بعدی دیدن اسلام .......... 216
گرفتاری اسلام به نگرشهای یک بعدی .......... 216
عدم محدودیت احکام اسلام به عالم غیب یا شهادت .......... 217
منحصر کردن اسلام به مادیت یا معنویت .......... 219
منحصر کردن اسلام به مادیت یا معنویت .......... 221
شناخت ناقص اسلام .......... 223
شناخت ناقص اسلام .......... 223
تربیت انسان به تمام ابعاد .......... 223
ادیان، مربّی تمام ابعاد انسانی .......... 224
قرآن مربّی همه ابعاد انسان .......... 224
قرآن، پاسخ دهنده به همه احتیاجها .......... 224
تطابق ابعاد برنامه اسلام با ابعاد وجود انسان .......... 225
تطابق ابعاد برنامه اسلام با ابعاد وجود انسان .......... 226
برنامه اسلام مطابق ابعاد وجود انسان .......... 227
برنامه فراگیر برای حیات فردی- اجتماعی- سیاسی- معنوی .......... 228
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 638
برنامه فراگیر برای حیات انسان .......... 228
برنامه همه جانبه اسلام .......... 229
برنامه فراگیر برای فرد و جامعه .......... 229
برنامه فراگیر برای دنیا و آخرت .......... 230
برنامه حکومت سیاسی و حکومت معنوی .......... 230
ضامن سعادت دو عالم .......... 231
ضامن سعادت دو عالم .......... 231
جامع معنویت و حکومت الهیت و مادیت .......... 231
بعثت جامع معنویت و حکومت .......... 232
قرآن جامع معنویت و حکومت .......... 232
برنامه حکومتی- سیاسی همراه برنامه معنوی- عبادی .......... 233
سیاست همراه معنویت .......... 233
نسبت اجتماعیات اسلام به عبادات آن .......... 234
تجلّی اصلاح اجتماعی و حاکمیت اسلامی در ادعیه و اذکار .......... 235
مبارزه در هر شرایط .......... 235
پیوند سیاست و دیانت .......... 235
پیوند قیام به قسط یا دخالت در سیاست .......... 235
پیوند سیاست و دیانت در صدر اسلام .......... 236
منحصر کردن اسلام به امور عبادی .......... 237
مسخ مفاهیم مربوط به ظلم ستیزی ادیان .......... 237
ترویج گوشه نشینی و عزلت گزینی .......... 238
شیوه استعمار نو در استضعاف و استثمار ملتها .......... 238
نهان کردن چهره تشکیلات حکومتی اسلام .......... 239
گرفتن خاصیت احیاگری و برانگیزانندگی از اسلام .......... 240
اسلام منزوی .......... 242
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 639
اسلام منهای حکومت و سیاست .......... 243
تبلیغ قداست و معنویت با دوری از سیاست .......... 244
حفظ قداست و معنویت همراه حکومت و سیاست .......... 246
حفظ قداست و معنویت .......... 247
همراه حکومت و سیاست .......... 247
تلاش استعمار در پوشاندن چهره سیاسی اسلام .......... 249
پیوند رهبری سیاسی و دینی در صدر اسلام .......... 250
خط بطلان بر تز جدایی دین از سیاست .......... 252
سیاست، حق انبیاست .......... 253
سیاست حقیقی مختص انبیا و اولیاست .......... 254
مبارزه سیاسی، مسئولیت رهبران دینی .......... 255
حضور دائمی در صحنه های سیاسی .......... 255
حضور اولیا در امور سیاسی .......... 255
حضور عنصر سیاست در تمامی احکام اسلام .......... 256
حضور عنصر سیاست در تمامی احکام اسلام .......... 256
جنبه سیاسی عبادات .......... 257
حج، تجلیگاه سیاست در عبادت .......... 259
کعبه، بیت قیام .......... 259
کنگره سراپا سیاست برای قیام به قسط .......... 259
حج، معرف محتوای سیاست اسلام در زندگی .......... 260
سرآغاز علنی ساختن منشور مبارزه .......... 260
مبارزه با تمامی مظاهر طاغوت و نمودهای بت .......... 260
قیام برای مصالح توده های مستضعف .......... 261
کنگره سیاسی جهان اسلام .......... 261
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 640
انبیا و حکومت .......... 262
انبیا و تشکیل حکومت .......... 262
انگیزه الهی در حکومت .......... 262
وظیفه تشکیل حکومت برای نیل به اهداف متعالی .......... 263
حکومت، فلسفه عملی احکام دین .......... 263
حکومت، فلسفه عملی برخورد با شرک و کفر .......... 264
تقدم حکومت بر جمیع احکام فرعیه .......... 264
احکام دینی، ابزارهای اجرایی حکومت .......... 264
حرکت برای برقراری حکومت عدل .......... 265
وضع نظام اقتصادی- اجتماعی- فرهنگی .......... 265
اسلام، تدوین کننده برنامه حکومتی .......... 265
اسلام، تدوین کننده برنامه حکومتی .......... 266
حکومت، تمام معنای سیاست .......... 266
جعل حکومت از ناحیه خداوند .......... 266
مجرای اقامه احکام .......... 267
مسأله اصلی ولایت .......... 268
بالاترین دعوت اسلام .......... 268
رسول اکرم (ص) و تشکیل حکومت .......... 269
ضرورت «اجرا» پس از تشریع .......... 269
بیان احکام، تنها رسالت انبیا نیست .......... 270
وجوب اطاعت از رسول در اوامر حکومتی .......... 271
وجوب اطاعت از رسول در مقام ریاست .......... 272
ضرورت وجود قوّه مجریه و تشکیلات حکومتی .......... 272
رسالت اجرای احکام و نظارت و حکومت .......... 273
تشکیل حکومت توسط خود پیامبر (ص) .......... 273
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 641
تشکیل حکومت توسط پیغمبر (ص) .......... 274
انگیزه حکومت نبوی .......... 275
پایه گذاری سیاست و حکومت در دیانت .......... 275
پیوند رسالت رهبری مذهبی با رهبری دینی .......... 275
ضرورت پاسخگویی دین جامع به تمامی نیازهای بشر .......... 276
نیاز ماهوی احکام به حکومت .......... 278
احکام مالی .......... 278
احکام دفاع ملی .......... 281
احکام حقوقی و جزائی .......... 281
دلالت احکام اسلام بر لزوم تشکیل حکومت .......... 281
ضرورت تشکیل حکومت در احادیث .......... 283
اهداف عالی حکومت از دیدگاه ادیان .......... 285
حصول معرفت و ایمان به ذات حق .......... 285
حصول معرفت و ایمان به ذات حق .......... 286
کسب معرفت، معنویت و عرفان .......... 286
تعلیم خودشناسی و خداشناسی .......... 287
دعوت به توحید و روحانیت .......... 287
مقصد، اجرای عدالت برای خدا .......... 288
مقصد اصلی، خدایی شدن کارها .......... 288
توجه دادن مردم به خدا .......... 288
الهی شدن انسان طبیعی .......... 289
اعتلا بخشیدن به انسان تا رساندن او به کمال مطلق .......... 289
وسیله هدایت و ارشاد و خدمت .......... 291
اصلاح جامعه و احیای ارزشهای انسانی .......... 291
تحقق کمال و سلامت در جهان .......... 292
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 642
اجرای حق و از میان بردن باطل .......... 292
اقامه عدل .......... 294
اجرای احکام خدا در پناه حکومت الهی .......... 295
تحقق و تحکیم حکومت اللَّه .......... 295
نجات مردم از ظلمت مادّه .......... 296
فراهم شدن زمینه برای ارائه تمامی استعدادها و کمالات .......... 296
اقامه حکومت عدل، مقدمه حاکمیت ارزشهای الهی بر جوامع .......... 297
فصل هفتم: نکاتی پیرامون مقام و شخصیت انبیا (ع)
نکاتی پیرامون مقام و شخصیت انبیا (ع) .......... 301
حضرت آدم- علیه السلام- .......... 301
تعلیم اسما .......... 301
حقیقت تعلیم اسما .......... 301
معنای تعلیم اسما .......... 301
نظر آلی اسمی حضرت آدم به اسما .......... 302
رمز برتری آدم بر ملائکةاللَّه .......... 303
سبب افضلیت آدم بر ملکوتیین .......... 303
علم به حقیقت اسما .......... 304
در عظمت مقام «تعلّم اسما» .......... 304
آدم مظهر تمامی اسما .......... 305
انسان، مظهر بالقوّه اسمای الهی .......... 306
تفاوت «آدم اوّلی» با آدم ابوالبشر .......... 307
نظر به ظاهر سجده شیطان .......... 308
خودبینی، مانع سجده شیطان .......... 308
استنکاف شیطان از سجده بر آدم (ع) .......... 309
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 643
پیرامون خطیئه آدم و شجره منهیّه .......... 309
سبب توجه آدم به عالم ملک و خروج از بهشت لقا .......... 309
هبوط، یگانه راه کسب کمالات ملکیّه .......... 311
سرّ توجه دادن آدم به شجره طبیعت .......... 311
تصرفات ابلیس در جلب توجه به شجره .......... 311
خطیئه آدم و مقام «صفی اللّهی» .......... 312
مراتب و مظاهر خطیئه آدم .......... 314
توجه به کثرات و اشتغال به تعیّنات .......... 314
صَرف توجه از محبوب اصلی به اسما و لوازم آن .......... 315
شروع توجّه به کثرت با تعلیم اسما .......... 316
شجره منهیّه، توجه به کثرات و طبیعت .......... 317
شجره خبیثه، رجوع به طبیعت .......... 318
سرّ خطیئه، روح شجره .......... 318
توجه به غیر و اقبال به دنیا اصل شجره منهیّه .......... 319
اکل آدم از شجره، از اسرار علوم قرآن .......... 320
مظاهر شجره منهیّه .......... 320
باطن شجره منهیّه .......... 321
لطیفه ای در باب خطیئه آدم و اوقات نماز .......... 321
خلق آدم بر صورت الهی .......... 322
پیرامون خلق آدم بر صورت الهی .......... 322
حضرت نوح- علیه السلام- .......... 323
نحوه دعوت حضرت نوح- علیه السلام- .......... 323
اندراج دعوت به تنزیه و تشبیه در یکدیگر .......... 324
دعای نوح علیه قوم، رحمت در صورت غضب .......... 325
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 644
حضرت ابراهیم- علیه السّلام- .......... 326
نفی شرک و تعلیم توحید .......... 326
مراحل سلوک عرفانی حضرت ابراهیم (ع) .......... 327
مراحل سلوک عرفانی حضرت ابراهیم- علیه السلام- .......... 328
اشارات و لطایف عرفانی در سیر حضرت ابراهیم (ع) .......... 329
شهود اسمای مقیده الهی در آینه های خلقی و حقّی .......... 329
تجلی حق به اسم اطلاقی بر حضرت ابراهیم (ع) .......... 330
کشف حقیقت، تجلی در صورت زهره و ماه و خورشید .......... 331
رؤیت ملکوت توسط حضرت ابراهیم (ع) .......... 332
معنای اوّل ملکوت .......... 332
معنای دوم ملکوت .......... 334
معنای سوم ملکوت .......... 334
فانی کردن وجهه جسمانی نفس و توجه تام به وجهه الهیّه .......... 336
اتکا به حق در تمامی نیازها .......... 336
نیل به مقام اطمینان .......... 337
نیل به مقام اطمینان .......... 337
صاحب مقام خلّت .......... 338
درسی از ایثار حضرت ابراهیم (ع) .......... 338
نمونه ای از اوج معرفت حضرت ابراهیم- علیه السلام- .......... 339
قربانی کردن تمامی نفسانیّت و خودیّت .......... 339
پیرامون حقیقت ذبح .......... 340
بیان عرفانی پیرامون رؤیای حضرت ابراهیم (ع) .......... 342
ذبح فرزند و فدای آن .......... 342
ذبیح، اسماعیل یا اسحاق .......... 343
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 645
حضرت یعقوب و یوسف- علیهما السّلام- .......... 345
ویژگی حضرت یعقوب (ع) در میان فرزندان ابراهیم (ع) .......... 345
رحمت خداوندی بر یعقوب (ع) پس از فراق یوسف (ع) .......... 345
سرایت روحانیت حضرت یعقوب به ظاهر حسّ خویش .......... 345
پیرامون رؤیای حضرت یوسف (ع) .......... 346
حضرت یوسف (ع) صاحب کشف مثالی .......... 348
حضرت موسی- علیه السلام- .......... 349
سیر تربیتهای معنوی حضرت موسی (ع) به دست خدا .......... 349
طریقه حضرت موسی (ع) .......... 350
نیل به مقام صعق و صحو و میقات محبوب .......... 351
وجود موسی (ع) به عصا قدرت اعجاز داد .......... 351
ملاقات حضرت موسی با حضرت خضر- علیهما السلام- .......... 351
ملاقات حضرت موسی با حضرت خضر- علیهما السلام- .......... 352
علّت اختلاف برخورد حضرت خضر و حضرت موسی (ع) در موارد سه گانه .......... 352
رؤیت نور الهی در شجره .......... 353
فرمان خلع تمام محبّتها به موسی (ع) .......... 354
میقات حضرت موسی و رؤیت حق .......... 355
سرّ بیان «لن ترانی» .......... 356
اقسام تجلیات بر حضرت موسی (ع) .......... 357
تقاضای دیدن عابدترین بنده خدا .......... 357
حضرت سلیمان- علیه السلام- .......... 358
کیفیت حاضر کردن تخت بلقیس .......... 359
رحمت و حلم حضرت سلیمان در مواجهه و مشافهه با مخلوقات .......... 361
حضرت عیسی- علیه السّلام- .......... 362
درود و سلام بر حضرت مسیح و مریم (ع) .......... 362
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 646
اسلام و احترام به مسیح (ع) .......... 362
پیامبری سراپا معجزه .......... 363
پیامبر صلح .......... 363
تواضع حضرت عیسی (ع) .......... 363
ظهور رحمت و جمال حق .......... 364
انبساط حضرت مریم (س) از بشارت جبرئیل .......... 364
اسم جامع واسطه در افاضه روح عیسوی- علیه السلام- .......... 365
اجمالی از اعتقادات مسیحیان و فرق آنان .......... 366
تحریف در مذهب مسیح .......... 366
تحریف تورات و انجیل .......... 367
مسخ مسیحیت عیسوی .......... 367
خطای انحصار تعالیم عیسی به معنویات .......... 368
خطای انحصار تعالیم عیسی به معنویات .......... 369
عیسی، طرفدار مظلومان .......... 369
پیامبر عدالت .......... 369
بیزاری عیسی از ستم .......... 370
سیلی بر گونه ظلم .......... 370
تعالیم عیسی (ع) .......... 370
مخالفت عیسی با ستمگری .......... 371
فصل هشتم: مقام و شخصیت رسول اکرم (ص)
مقام و شخصیت رسول اکرم (ص) .......... 375
اوصاف رسول اکرم (ص) .......... 375
اوصاف رسول اکرم (ص) .......... 375
اوصاف رسول اکرم (ص) .......... 376
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 647
محل تجلی حق به تمام اسما و صفات .......... 376
خلق اوّل .......... 377
صاحب احدیت، جمع حقایق غیب و شهادت .......... 377
آینه ظهور احدیت جمع در مقام تدلّی ذاتی .......... 378
عالم، تجلّی حقیقت محمّدیّه (ص) .......... 378
حقیقت محمدیه (ص) صورت اسم اللَّه .......... 379
عین ثابت احمدی (ص)، عرش صفات .......... 379
واسطه در بهره مندی موجودات از مقام غیب احدی .......... 380
واسطه ایجاد زمین و آسمان .......... 380
سلطان دنیا و آخرت و متصرّف در جمیع عوالم .......... 380
طاهر مطلق، نور خالص و صاحب فتح مطلق .......... 381
احاطه بر اشیای عالم و ترتیب تکمیل عوالم .......... 381
صاحب علم کامل لدنی .......... 382
جلوه تام حق تعالی .......... 382
نیل به مرتبه نهایی، کمال اکتسابی .......... 382
حیطه وجود و کمالات وجودی پیامبر (ص) .......... 383
در باب اعطای زیادت فیوضات وجودی به عمر .......... 383
پیرامون نام شریف احمد و محمد (ص) .......... 384
صاحب مقام جمع تشبیه و تنزیه .......... 385
صاحب مقام جمع بین جمع و فرق .......... 385
حقیقت مقام برزخیت رسول اکرم (ص) .......... 385
اوّل الاوّلین و آخر الآخرین در عوالم وجود .......... 386
صاحب سلوک اصَح و کشف اتَم .......... 387
بیان جامع الکلم بودن پیامبر (ص) .......... 387
قلب ختمی و وصول به مقام «أَوْ أَدْنی » .......... 388
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 648
قیام للَّه عامل نیل به مقامات معنوی .......... 389
اختصاص مواجهه قلبی با مقام احدیت جمع .......... 389
صاحب برزخیت کبرا و خلافت عظما .......... 390
عظمت میقات رسول اکرم (ص) با خداوند .......... 390
منحصر به فرد بودن حالات رسول اکرم (ص) با خداوند .......... 391
دائمی بودن تجلی به احدیت و اطلاق برای رسول خاتم .......... 391
عبداللَّه حقیقی و صاحب مقام عبودیت مطلقه .......... 392
عبودیت مطلقه مقام خاص اکمل خلق اللَّه .......... 393
عبد مطلق فانی در حق و معبر خلق به بارگاه قدس .......... 393
انطباق مقام عبودیت با تجلیات ذاتیه و فعلیه در آینه کثرت .......... 394
قیام تام به عبادت و اطاعت خداوند .......... 394
در بیان شدت عبادت و ریاضت رسول اکرم (ص) .......... 395
سرّی از اسرار عبادت رسول اکرم- صلوات اللَّه علیه و آله- .......... 395
حالات وقت نماز .......... 396
اعراض از ماسوی اللَّه .......... 396
ظلّ اللَّه .......... 396
فنا کردن اراده خود در اراده خداوند .......... 397
عدم اخترام و خلجان برای رسول خدا (ص) .......... 397
مظهر رحمت واسعه و کرامت مطلقه الهیّه .......... 398
شدّت رأفت رسول اللَّه (ص) .......... 398
ریاضت رسول خدا (ص) برای دعوت .......... 399
رحمت برای مؤمنین و کفّار .......... 399
رحمت برای همه انسانها .......... 400
پیامبر (ص) رحمت برای جهانیان .......... 401
صاحب خُلق عظیم .......... 402
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 649
قرآن، خُلق رسول اللَّه (ص) .......... 403
بزرگترین روح بشری و متواضعترین بنده پروردگار .......... 403
کاملترین موجود در مشاهده کمال ربوبیت و نقص عبودیت .......... 404
جسم بشری و روح الهی .......... 404
اختیار فقر .......... 405
خواب پیغمبر (ص) .......... 405
سرّ قدر، شب قدر .......... 406
لیله قدرِ بنیه محمدی- صلوات اللَّه علیه- .......... 406
اطلاع بر اسم مستأثر .......... 406
حقیقت محمّدیه (ص) و حقیقت لیلةالقدر .......... 406
حقیقت محمّدیه (ص) و حقیقت لیلةالقدر .......... 407
عظمت مقام روحانی رسول اکرم (ص) .......... 410
دارنده و داننده حقیقت لیلةالقدر .......... 410
ولیّ کامل و نبیّ ختمی، شب و روز قدر .......... 410
شب و روز قدر محمدی (ص) .......... 411
افضلیت پیامبر- صلوات اللَّه علیه و آله- .......... 411
اشرف موجودات، اکمل انسانها .......... 411
رابطه وجود، نبوت و کتاب رسول اکرم با اسم اعظم .......... 411
بزرگترین وجود و بزرگترین حادثه در عالم .......... 412
اکمل نوع بشر، آدم حقیقی ابوالبشر .......... 412
صاحب مقام تدلّی و قاب قوسین أوادنی .......... 413
افضلیت، وصف پیامبر در مقام تعین خلقی .......... 414
عظمت مقام ولایت عظمای کلّی و برزخیت کبرا .......... 414
افضلیت انبیا بر ملائکه و پیامبر بر انبیا .......... 415
سبب افضلیت پیامبر (ص) .......... 415
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 650
صاحب مقام اطلاق مشیت و ولایت کلیّه اصلیّه .......... 416
صاحب قلب جمعی احدی و جامع ولایت و نبوت مطلقه .......... 416
تجلی حق به جمال و جلال بر خاتم الانبیاء- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- .......... 417
تجلی حق به اسم جامع بر پیامبر (ص) و مقام حفظ حضرات .......... 419
سدّ بین ممکن و واجب .......... 420
مظهریت علی السواء نسبت به جمیع موجودات .......... 421
فتح مطلق مقام خاص پیامبر- صلوات اللَّه علیه و آله- .......... 422
فتح مطلق .......... 422
حفظ مقام وحدت در کثرت و کثرت در وحدت .......... 423
اختصاص حصول ولایت کلی و ظهور برزخیت کبرا به رسول اکرم (ص) .......... 423
ولی اعظم برای همه عالم .......... 424
ما اوذی نبی مثل ما اوذیت .......... 424
اکرم و اتقای ناس .......... 425
اعرف خلق به بدء و ختم وجود .......... 425
یکی از معانی ما اوذی نبیّ .......... 425
مقام صبر عن اللَّه .......... 426
انتساب امور مورد عنایت خاص به رب محمد (ص) از سوی خداوند .......... 426
فصل نهم: بعثت
بعثت .......... 431
بزرگترین حادثه تاریخ .......... 431
بهره مندی بشریت از مواهب و معارف وحی .......... 432
تزکیه نفوس برای دریافت نور هدایت .......... 433
ایجاد بزرگترین تحول علمی- عرفانی .......... 433
ایجاد بزرگترین تحول علمی- عرفانی .......... 434
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 651
اعجازی فوق ادراک بشریت .......... 435
دلالت امیّ بودن پیامبر- صلوات اللَّه علیه و آله- بر عظمت حادثه بعثت .......... 435
دلالت جامعیت شریعت اسلام بر وحیانی بودن .......... 436
فصل دهم: معراج
معراج .......... 439
معراج، رفتن به بطن ماهی و عروج به فوق لاهوت .......... 439
تعبیری عرفانی از حقیقت براق و رفرف .......... 440
سه مرتبه تجلّی نور عظمت حق .......... 440
حالات رسول اکرم در شهود عظمت حق .......... 441
نماز، رهاورد سفر روحانی پیامبر (ص) .......... 441
نماز، رهاورد سفر روحانی پیامبر (ص) .......... 441
نظر نمودن به نور عرش در نماز معراج .......... 442
حدیثی پیرامون معراج و عظمت مقام رسول اکرم- صلوات اللَّه علیه و آله- .......... 443
در وصف عظمت جمال احمدی- صلوات اللَّه علیه و آله- .......... 444
معراج روحانی، حرکت انعطافی یا قهقرایی .......... 445
پیرامون جسمانی بودن معراج .......... 446
فصل یازدهم: پیرامون وحی و قرآن
پیرامون وحی و قرآن .......... 451
کلام الهی و تکلّم حق .......... 451
انتساب صفت «متکلم» به خداوند .......... 451
پیرامون کلام حق تعالی و تکلم او .......... 454
پیرامون کلام حق تعالی و تکلم او .......... 456
مجازی نبودن «نطق» در حق تعالی .......... 458
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 652
السنه خمسه حق .......... 459
کلام نفسی ذاتی .......... 459
کلام نفسی ذاتی .......... 460
تکلم حق در مقام احدیت و واحدیت .......... 460
کلام ذاتی و کلام ظلّی .......... 461
کلام ذاتی نفسی در حضرت علمیّه .......... 461
کلام ذاتی نفسی در حضرت علمیّه .......... 462
پیرامون صفت ذات حق بودن «کلام ذاتی» .......... 463
عینیت کلام قولی یا نفسی با ذات .......... 464
سبب اختلاف کلام الهی .......... 465
ملک وحی .......... 466
ذکر صنوف ملائکه و حقیقت آنها .......... 466
عظمت روح الامین .......... 468
اطلاقات مختلف روح .......... 469
اصناف و انواع ملائک .......... 469
بال و پر داشتن ملائک و اقسام تمثّلات آنها .......... 470
رسول وحی، اعظم ارکان دار تحقق .......... 471
اقسام فرشتگان و برتری انسان کامل بر آنها .......... 472
تطابق مراتب نزول حقایق غیبی با مراتب نزول جبرئیل بر پیامبر (ص) .......... 473
کیفیت نزول وحی و قرآن .......... 473
حقیقت وحی دور از دسترس عقول بشری .......... 474
مجهول بودن کیفیت نزول وحی .......... 475
مجهول بودن کیفیت نزول وحی .......... 475
وجود ابهام در حقیقت نزول بر قلب پیامبر و تنزل روح الامین .......... 476
کیفیت وساطت جبرئیل .......... 476
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 653
نزول وحی و دریافت آن .......... 477
خروج از عالم امکان و وصول به عالم وحی .......... 477
کشف وحی الهی قبل از تنزل به عالم وحی جبرائیلی .......... 477
مراتب تنزل وحی بوسیله جبرئیل .......... 478
کیفیت مشاهده صور غیبی .......... 479
روحانیت انبیا منزّل ملائکه .......... 479
سبب وقوع اضطراب در وقت نزول وحی .......... 479
چگونگی نزول ملائکه و صعود اولیا .......... 480
لزوم سنخیّت برای درک سکنه جبروت و ملکوت .......... 480
نزول وحی حاصل ریاضات و سیر معنوی رسول خدا (ص) .......... 481
حصول فنا و تنزل ملائکه .......... 482
قلب نبی، منزلگاه وحی .......... 482
قلب نبوی، مبدأ وحی و منزل جبرئیل .......... 483
ادراک وحی با مکاشفه تامه الهیه .......... 483
اتصال به مبدأ فیض و کسب نزولی و تنزیلی وحی .......... 484
تنزل وحی از مقام احدیت به کشف تام محمدی .......... 484
متنزل ساختن وحی بر پیامبر .......... 484
تابعیت نزول قرآن از ولیّ اعظم .......... 485
وصول ولیّ اعظم عامل نزولی وحی و ملائکه .......... 485
معنویّت پیغمبر منزل وحی و جبرئیل .......... 486
انتساب نزولی وحی به خداوند .......... 486
نزول قرآن حاصل تجلی خداوند به مقام اسم اعظم به ظهور رحمانیت و رحیمیّت .......... 486
مبدئیت حق به جمیع شئون برای تنزیل وحی .......... 487
تنزل وحی به وسیله روح الامین .......... 488
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 654
ضرورت وجود تناسب بین جبرئیل و روح انبیا (ع) .......... 488
وجه جمع انتساب نزول وحی به خداوند و جبرئیل .......... 489
کیفیت انتساب آثار و افعال به حق و خلق .......... 490
ضرورت «نازل کردن» وحی از جایگاه اصلی .......... 491
مراتب نزول وحی .......... 495
کینونتهای قرآن قبل از تنزّل در عالم ماده .......... 496
نزول از عالم غیب الهی تا صورت لفظی .......... 496
تنزّل از مرتبه سرّ تا مرتبه فهم عامه .......... 496
نزول از حجب نور تا مقام بیان با زبان .......... 497
مراتب هفتگانه نزول .......... 497
پیرامون بطون هفتگانه قرآن .......... 498
مراتب هفت یا هفتادگانه تنزیل و تأویل .......... 499
در عظمت قرآن و نسبت آن با ذات حق .......... 500
عظمت قرآن در جمیع جهات .......... 500
مبدئیت حق به جمیع شئون برای قرآن .......... 500
تنزل به آخرین مرتبه نزول .......... 501
تنزّل در حدّ فهم بشر .......... 501
تنَزّل در حدّ فهم بشر .......... 502
نزولهای هفتگانه تا مرحله صورت کتبی .......... 502
نازله جمیع شئون و دو دست جمال و جلال حق .......... 502
اتحاد با ذات در مرتبه کینونت علمی .......... 503
شأن ذاتی و حقیقت علمی در حضرت واحدیت .......... 504
تجلّیگاه ذات حق به جمیع اسما .......... 504
جلوه تام حق تعالی .......... 504
صورت عینی و کتبی اسما و صفات حق .......... 505
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 655
صورت کتبیه حضرت غیب .......... 505
نازله تجلیات الهی و صورت کتبیه اسمای ربوبی .......... 505
ترجمان تمام دایره وجود .......... 505
مظهر بزرگ رحمت مطلقه الهی .......... 506
جامعترین کلام الهی و صاحب احدیت جمع و تفصیل .......... 506
صاحب مقام جمع .......... 507
عظمت ظرف وحی .......... 508
سرّ الهی و محرم آن .......... 508
سرّ الهی برای وجود من خوطب به .......... 509
مُدرِک حقیقی حقیقت قرآن .......... 509
فراتر از ادراک جبرئیل .......... 509
کتب تکوینی، حاملان کتاب تدوینی .......... 510
تحریف و نَسخ قرآن .......... 511
حافظ قرآن .......... 511
حافظ قرآن .......... 511
بقای قرآن بدون کم و کاست .......... 512
مصونیت از زیادت و نقصان .......... 512
وجود قرآن به خط ائمه (ع) .......... 512
پیرامون ادعای تحریف لفظی و حذف آیات قرآن .......... 513
رد احادیث مبنی بر تحریف قرآن .......... 514
عدم ورود نسخ و انقطاع به قرآن .......... 517
اعجاز قرآن .......... 517
تحدی و مبارزطلبی قرآن .......... 517
امّی بودن پیامبر و اعجاز قرآن .......... 518
امّی بودن پیامبر و اعجاز قرآن .......... 519
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 656
اعجاز در معارف و محتوا .......... 520
معارف توحید، وجه اصلی اعجاز قرآن .......... 521
علوم و معارف الهیه وجه اعجاز قرآن .......... 522
قرآن دارای معارف بی سابقه .......... 522
وجه دیگری از اعجاز قرآن .......... 523
معجزه اختصار و ایجاز در بیان و تبیین .......... 524
فصل دوازدهم: جامعیت و خاتمیت اسلام
جامعیت و خاتمیت اسلام .......... 529
کمال و علوّ اسلام .......... 529
دینِ بشریت .......... 530
پیرامون جامعیت و فراگیر بودن قوانین اسلام .......... 531
تعارض نسخ و تغییر با جاودانگی .......... 534
شواهدی از قرآن بر جاودانگی و همگانی بودن اسلام .......... 535
دلیل عقلی بر جامعیت و جاودانگی .......... 537
ضرورت بقای قانون اسلام .......... 538
گواه از احادیث بر بقای اسلام .......... 540
پیرامون ناسخ و منسوخ .......... 541
عدم ورود نسخ در احکام اسلام .......... 541
قوانین قابل نسخ .......... 541
نظری به قانون مادّی و معنوی اسلام .......... 542
قوانین مالی و نظامی .......... 543
جریان نسخ در قرآن و حدیث .......... 544
قانونهای ناظر به قانون .......... 545
اکتفای به ظاهر یا باطن، نقص در شریعت ختمیّه .......... 546
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 657
ضرورت جامعیت کتاب خاتم .......... 547
پیرامون اعتبار و ارزش حدیث .......... 548
ادعای خدشه در دومین منبع دین .......... 548
پیرامون دلیل انسداد .......... 550
پیرامون سیره عقلا .......... 550
عدم هماهنگی میان حکم عقل و برخی احادیث .......... 551
احادیث و نحوه مطابقت آنها با عقل .......... 551
توضیحی پیرامون اعتبار و صحت احادیث بحارالانوار .......... 553
ناسازگاری بعضی احادیث با علم یا حس .......... 554
تفاوت مدرکین آیات و احادیث عملی و علمی .......... 555
وجود رمز در قرآن و حدیث .......... 557
مضامین برتر از فهم عموم در قرآن و حدیث .......... 558
ناهماهنگی میان برخی احادیث .......... 560
جعل و وضع در احادیث .......... 561
اشکال بر ظنی بودن احادیث .......... 562
برخی موجبات وثوق حدیث .......... 562
یک نکته دانستنی .......... 564
پیرامون اجرا و تطبیق دین .......... 567
توطئه ناهمگونی اسلام و تمدن جدید .......... 567
ارتجاعی معرفی کردن اسلام .......... 567
ارتجاعی معرفی کردن اسلام .......... 568
نسبت ارتجاعی به اسلام .......... 568
عدم ورود نقص در احکام خداوند .......... 569
عدم فهم اسلام .......... 570
جاودانگی ملاکها و ارزشها .......... 570
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 658
اسلام، دین همه اعصار .......... 571
دینی برای همه اعصار .......... 571
تمدّن اسلامی، یعنی اعتلای معنوی .......... 572
معنای واقعی ترقّی .......... 572
معنای واقعی ترقّی .......... 572
اسلام، مکتب ترقیخواه .......... 573
اسلام، مکتب ترقیخواه .......... 573
محوریّت تفکر و اندیشه در قوانین اسلام .......... 573
عدم وابستگی ارزشهای معنوی به زمان و مکان خاص .......... 574
همگامی اسلام با پیشرفت و تمدن .......... 575
همگامی اسلام با پیشرفت و تمدن .......... 575
همراهی اسلام با پیشرفت و تمدن .......... 576
انعطاف پذیری احکام .......... 576
اسلام، دین دموکراسی واقعی .......... 577
اسلام، دین دموکراسی واقعی .......... 577
توانمندی اسلام در اداره جوامع .......... 577
عامل شکست و رکود مسلمین .......... 578
فصل سیزدهم: مباحثی پیرامون دین
مباحثی پیرامون دین .......... 583
دین، محتوا و نیاز به آن .......... 583
علوم و معارف سه گانه شریعت .......... 583
نیاز بشر به قانونگذار الهی .......... 585
گواه این سخن از قرآن .......... 587
دین، برای زندگی فردی و جمعی دنیوی و اخروی .......... 588
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 659
جواز وضع قانون و تصرّف در جان و مال انسانها .......... 589
قانون الهی، برای سعادت دو جهان .......... 591
بازگشت بشر به مذهب .......... 591
آرامش روح، نیاز بشر امروزی .......... 592
تأثیر پیشرفتهای علمی بر مشکلات اجتماعی- اخلاقی- اعتقادی .......... 592
عدم شناخت انسان .......... 593
بحران دین زدایی و عدم اعتقاد به معنویت .......... 594
بشریت و احساس پوچی .......... 596
دین: حرکت یا سکون .......... 596
دین، افیون توده ها .......... 596
دین، ساخته قدرتمندان .......... 597
دین برای تحمیق .......... 597
انبیا، قیام کنندگان بر ضد طاغوت در طول تاریخ .......... 597
مقابله با مستکبرین و حمایت از مستضعفین .......... 599
پیوند متقابل ادیان و انبیا با مستضعفین .......... 599
پیامبران، برخاسته از متن توده ها و مستضعفین .......... 600
ردّ شبهه با بررسی زندگی و تعالیم انبیا .......... 602
رد شبهه با توجه به تعالیم قرآن .......... 604
حربه استعمار نو علیه اسلام .......... 605
معرفی نادرست از اسلام .......... 606
دسیسه برای جدایی ملّت از قرآن .......... 606
قرآن، بزرگترین داعی به قیام ضد سلطه و طاغوت .......... 608
مشحون بودن قرآن از دعوت به قیام علیه استکبار .......... 610
پیامبر اسلام، رهبر نبرد دائمی با قدرتمندان .......... 610
اسلام حرکت بخش و بیدارگر .......... 612
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 660
جانشینان پیامبر و جهاد مستمر علیه حکومتهای ظالم .......... 614
مقایسه زندگی و سیاست رؤسای حکومت اسلامی و حکومتهای مادی .......... 617
مذهب امریکایی مخدر است .......... 622
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 661
کتابنبوت از دیدگاه امام خمینی(س)صفحه 662