امام در بیان حقیقت لیله القدر فرموده اند: در نظر وحدت، عالم شب قدر و روز قیامت است، و بیش از یک شب و روز نیست که آن تمام دار تحقق و لیله القدر محمدی و یوم القیامه احمدی است و کسی که متحقق به این حقیقت شود، همیشه در «لیله القدر» و «یوم القیامه» است، و این با هم جمع شود.
دوشنبه, ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
باید توجه داشت که وانهادن هر کدام از دو بال (جمهوریت و اسلامیت) به قصد تقویت و استیلای وجه دیگر، سمی مهلک برای بقای نظام جمهوری اسلامی است.
دوشنبه, ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۸:۴۵
پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی فضایل شب قدر در کلام امام خمینی
یکشنبه, ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰:۰
شنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۸
سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی (منشأ بروز اختلاف)
تلاش برای تهذیب نفس و خودسازی
ماه رمضان شما را دعوت کرده خدای تبارک و تعالی به مهمانی خودش. همان طور که می بینید مهمانی خدا صوم است، مثل میهمانی ماها نیست که آنجور تشریفات را داشته باشد، پرهیزدادن است از آن چیزهایی که مربوط به شهوات انسان است. توجه بکنید که ماه مبارک را به آدابش عمل بکنید یعنی آداب روحی اش. فقط دعا نباشد، دعا به معنای واقعی اش باشد. خواندن خدا و تذکر خدا به معنای واقعی، آن تذکری که نفوس را مطمئن می کند.
صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۴۸۰
شنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۷:۱۹
شنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۶:۱۵
مؤسسـه تنظیـم و نشر آثار امام خمینی قم در راستـای پژوهش در سیــره علمی و عملی حضرت امام خمینی(س) و نیز تکریـم از وکلای شرعی ایشــان همــایش نکوداشت برگزار می کند.
جمعه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۳
خدایا! ما بندگان ضعیف هستیم، ما بندگانی هستیم که هیچ نداریم، ما هیچیم و هر چه هست تویی. ما اگر چنانچه خلاف میکنیم نادانیم، تو بر ما ببخش. تو ما را به این ماه مبارک رمضان وارد کن به طوری که با رضای تو وارد بشویم در او. خدایا! تو ما را لیاقت بده که در این مهمانی که از ما کردی به طور شایسته وارد بشویم. خدایا! این ایران که از همه اطراف به او هجوم شده است، برای اسلام، این ایران را تو تقویت کن. صحیفه امام، ج۱۸، ص: ۴۸۲
پنجشنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۸:۰
در دیدار نوروزی با کارکنان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)؛
چهارشنبه, ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
سه شنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸
در نظام معرفتی امام؛
نظام جمهوری اسلامی که از دو رکن اسلامیت و جمهوریت شکل گرفت، چند ماه قبل از پیروزی انقلاب از سوی امام خمینی در نوفل لوشاتو ارائه شد. ایشان گفتمان حکومت اسلامی را به جمهوری اسلامی تبدیل کردند و در برابر سؤالات مکرر خبرنگاران در پاریس که دولت مطلوب و مورد نظر شما پس از سقوط حکومت سلطنتی چیست، پاسخ ایشان نظام جمهوری اسلامی است. امام با این مهم موجب نوآوری در اندیشه سیاسی اسلام گردید.
سه شنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۹:۳۰
دروس تفسیر سوره حمد جهاد اکبر یا مبارزه با نفس نامه های اخلاقی - عرفانی ؛
تمام عالم زنده است، همه هم اسم اللَّه هستند. همه چیز اسم خداست. شما خودتان از اسماء اللَّه هستید، زبانتان هم از اسماء اللَّه است، دستتان هم از اسماء اللَّه است. به اسم اللَّه، الْحَمْدُ لِلَّهِ، حمد هم که میکنید اسم اللَّه است. زبان شما که حرکت میکند اسم اللَّه هست، از اینجا پا میشوید، میروید به منزلتان، با اسم اللَّه میروید. نمیتوانید تفکیک کنید. خود شما اسم اللَّه هستید، حرکات قلبتان هم اسم اللَّه است، حرکات نبضتان هم اسم اللَّه هست، این بادهایی که وزیده میشود، همه اسماللَّهاند. از این جهت، آیه شریفه محتملًا میخواهد همین معنا را بفرماید. در بسیاری از آیات دیگر هم هست که به اسم اللَّه کذا ...، صحبت از اسم اللَّه است؛ و همه چیز اسم اللَّه است؛ یعنی حق است و اسماء اللَّه همه چیز اوست. تفسیر سوره حمد، ص:۱۰۱
سه شنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۸:۵۹
بازخوانی پیام صریح امام خمینی:
ممکن است تعرض به زنها در خیابان و کوچه و بازار، از ناحیه منحرفین و مخالفین انقلاب باشد. از این جهت، کسی حق تعرض ندارد و این گونه دخالتها برای مسلمانها حرام است، و باید پلیس و کمیته ها از این گونه جریانات جلوگیری کنند.
یکشنبه, ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۳
در بررسی نظرات و پاسخ های شرعی که امام خمینی(س) در باره حجاب و عفاف برای جامعه ما به یادگار گذاشته اند، این مفهوم قابل بررسی و ارائه است که برتری مراتب و درجات حجاب تأثیر بیشتری بر معنویّت و دینداری فرد و جامعه خواهد گذاشت و هرچه حجاب فردی و اجتماعی، متعالی باشد، تقدّس و حرمت اخلاقی و رشد و تعالی جامعه اسلامی بیشتر خواهد بود.
یکشنبه, ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۷:۵۶
شنبه, ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۹:۴۷
شنبه, ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۹:۳۱
همه پرسی در کلیه شهرهای کشور برای تثبیت نظام جمهوری اسلامی برگزار شد، صندوق های سیار به بیمارستان ها و مراکز نظامی نیز فرستاده شدند. روز دوازدهم فروردین نتایج انتخابات اعلام و جمهوری اسلامی با رای مردم به تصویب رسید.
شنبه, ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۹:۶
پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی
جمعه, ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰

دروس تفسیر سوره حمد جهاد اکبر یا مبارزه با نفس نامه های اخلاقی - عرفانی ؛
محتمل است که در تمام سوره های قرآن این «بِسْمِ اللَّهِ» ها متعلّق باشد به آیاتی که بعد میآید؛ چون گفته شده است که این «بِسْمِ اللَّهِ» به یک معنای مقدّری متعلّق است . لکن بیشتر به نظر انسان میآید که این «بِسْمِ اللَّهِ»* ها متعلّق باشد به خود سوره، مثلًا در سوره حمد بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ* الْحَمْدُ لِلَّهِ: به اسم خدای تبارک و تعالی حمد برای اوست.
[معنای اسم ] اسم علامت است. اینکه بشر برای اشخاص و برای همه چیز یک اسمی گذاشته است، نامگذاری کرده است، برای این است که این علامت، یک شناسایی اسمی باشد، زید را آدم بفهمد کی هست. اسمای خدا هم علامتهای ذات مقدس اوست. و آن قدری که بشر میتواند از ذات مقدّس حق تعالی اطّلاع ناقص پیدا کند از اسمای حق است. خود ذات مقدس حق تعالی یک موجودی است که دست انسان از او کوتاه است. حتی دست خاتم النبیین که اعلم و اشرف بشر است، از آن مرتبه ذات کوتاه است. آن مرتبه ذات را کسی نمیشناسد غیر از خود ذات مقدّس آن چیزی که بشر میتواند به آن دسترسی پیدا کند اسماء اللَّه است، که این اسماء اللَّه هم مراتبی دارد، بعضی از مراتبش را ما هم میتوانیم بفهمیم، و بعضی از مراتبش را اولیای خدا و پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و کسانی که معلَّم به تعلیم او هستند میتوانند ادراک کنند.تفسیرسوره حمد، ص: ده
پنجشنبه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۲
نجف آب و هوای خشک و گرمی دارد. گرمای تابستانش به قدری آزاردهنده است که مردم به سرداب ها پناه می بردند. روزه داری در این آب و هوا بسی دشوار است آن هم برای کسی که از میانسالی عبور کرده است.
پنجشنبه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی
چهارشنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰:۰
سه شنبه, ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹
سه شنبه, ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴

الْحَمْدُ لِلَّهِ [یعنی] تمام محامدی که در عالم و هر کمال و هر حمد و هر ستایشی که باشد، به او واقع میشود، برای اوست. آدم خیال میکند غذایی را که میخورد تعریف میکند که چه غذای لذیذی بود! این حمد خداست، خود آدم نمیداند.
[یا میگوید:] چه آدم خوبی است! چه فیلسوف و دانشمندی است! این ثنا برای خداست، خود آدم نمیداند این را. برای چه؟ برای اینکه آن فیلسوف و دانشمند از خودش هیچ ندارد، هر چه هست جلوه اوست. آنچه هم که ادراک کرده، با عقلی ادراک کرده که جلوه اوست، خود ادراک جلوه اوست، خود مدرک جلوه اوست، همه چیز از اوست. آدم خیال میکند مثلًا از این فرش دارد تعریف میکند [یا] از این آدم دارد تعریف میکند؛ هیچ حمدی برای غیر خدا واقع نمیشود. هیچ ستایشی برای غیر خدا واقع نمیشود، برای اینکه شما هر کس را ستایش کنید [به این دلیل] که یک چیزی در او هست، ستایشش میکنید، عدم را هیچ وقت ستایش نمیکنید، یک چیزی در او هست که ستایش [میکنید]، هر چه هست از اوست، هر چه ستایش بکنید ستایش اوست، هر چه حمد و ثنا بگویید مال اوست.
«الحمد»، یعنی همه حمدها، هر چه حمد هست، حقیقتِ حمد مال اوست. ما خیال میکنیم که داریم زید را تعریف میکنیم، عمرو را تعریف میکنیم، ما خیال میکنیم که داریم از این نور شمس، از این نور قمر تعریف میکنیم، از باب اینکه نمیدانیم... تفسیر سوره حمد، ص: ۱۰۴
دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲
خلقت حکیمانه الهی و آفریدن انسان به هدف معرفت و عبودیت برنامه سیر و سلوک و خودسازی و « شدن» را به همراه دارد که عظمت و زیبایی و حیرت را باهم در خود جمع کرده است.
دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
بمناسبت ماه مبارک رمضان:
آدمی که باورش بیاید که تمام کارهایی که در اینجا انجام میدهد در آن عالم یک صورتی دارد، اگر خوب است صورت خوب، و اگر بد است صورت بد، حساب در کار هست «1»- حالا تفصیل قضیه لزومی ندارد- اما این معنا که هر کاری حساب دارد. اگر چنانچه غیبت بکند آنجا محاسبه هست، جهنم هست، اگر اذیت کند مؤمنین را جهنم است آنجا، و اگر خیرات و مبرّات داشته باشد بهشت است در آنجا، کسی که باورش آمده باشد این را، [عمل هم میکند.] نه اینکه همان کتاب خوانده باشد و عقلش ادراک کرده باشد؛ بین ادراک عقلی و باور نفسانی و قلبی (این قلب را نمیگویم) خیلی فاصله هست.
بسیاری وقتها انسان عقلًا یک چیزی را ادراک میکند لکن چون باورش نیامده تبعیت نمیکند؛ آن وقتی که باورش بیاید تبعیت میکند. «ایمان» عبارت از این باور است. علم به پیغمبر فایده ندارد، ایمان به پیغمبر فایده دارد. ایمان باللَّه، برهان اقامه کردن بر وجود خدای تبارک و تعالی کافی نیست، ایمان باید بیاورد انسان؛ یعنی قلب را باورش بیاورد و خاضعش کند برای او. اگر ایمان آمد همه چیز دنبالش هست....تفسیرسوره حمد ص۲۱
یکشنبه, ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳
.jpg)
سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه و مسئولین ارتش (وحدت اقشار جامعه)
اهمیّت تلقین و تکرار مسائل اخلاقی
بعضی از مسائل است که اهمیتش این قدر زیاد است که باید آن مسائل را تکرار کرد. کتابهایی که برای انسانسازی آمده است مثل قرآن کریم، و کتابهایی که در اخلاق نوشته می شود، و مقصود، ساختن یک انسان است، و ساختن یک جامعه است، به حسب اهمیت، هر موضوعی در آنها تکرار شده است. تکرار در قرآن مجید زیاد است. و بعضیها خیال می کنند که این تکرار چرا؟ و حال آنکه لازم است. یکی از چیزهایی که برای ساختن انسان مفید است تلقین است. انسان خودش هم اگر بخواهد ساخته بشود، باید آن مسائلی که مربوط به ساختن خودش است تلقین کند به خودش، تکرار کند. یک مطلبی که تأثیر در نفس انسان باید بکند، با تلقینات و تکرارها بیشتر در نفس انسان نقش پیدا می کند. نکتۀ تکرار ادعیه و تکرار نماز در هر روز چندین دفعه، و همیشه این است که انسان با گفتن و شنیدن، خود انسان قرائت می کند و می شنود آن آیاتی که سازنده است، مثل سورۀ مبارکۀ حمد که یک درس سازنده است. انسان باید اینها را تکرار کند و تلقین کند، و نفس را حاضر کند برای شنیدن.
صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۳۹۷-۳۹۸
شنبه, ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
محفل قرآنی پس از فاجعه ۷ تیر ۱۳۶۰ در حسینیه جماران
شنبه, ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۹:۴۷
در بهار بندگی؛
مهمترین اثر گناه در دل است، گناه، دل را ویران، تباه و نابود می کند، رجوع و بازگشت نیز باید از همین مکان آغاز شده، در همینجا ببالد و تحقق یابد توضیح اینکه وقتی انسان به آثار شوم و ویرانگر گناه می نگرد و می بیند که چه پیامدهای مهیب و بزرگی داشته است و او را تا مرز هلاکت رسانیده است با تفکر و تأمل عظمت مطلب را درک می کند، سینه اش بدرد آمده و می سوزد...
شنبه, ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۸:۴۶
پرتال امام خمینی(س): حلول ماه مبارک رمضان
پنجشنبه, ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۰