منزلت «لیله القدر» در کلام امام خمینی/ در نظر وحدت عالم بیش از یک شب و روز نیست

منزلت «لیله القدر» در کلام امام خمینی/ در نظر وحدت عالم بیش از یک شب و روز نیست

امام در بیان حقیقت لیله القدر فرموده اند: در نظر وحدت، عالم شب قدر و روز قیامت است، و بیش از یک شب و روز نیست که آن تمام دار تحقق و لیله القدر محمدی و یوم القیامه احمدی است و کسی که متحقق به این حقیقت شود، همیشه در «لیله القدر» و «یوم القیامه» است، و این با هم جمع شود.

دوشنبه, ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
توفیق جمهوری اسلامی، التزام به هر دو وجه جمهوریت و اسلامیت نظام است

توفیق جمهوری اسلامی، التزام به هر دو وجه جمهوریت و اسلامیت نظام است

باید توجه داشت که وانهادن هر کدام از دو بال (جمهوریت و اسلامیت) به قصد تقویت و استیلای وجه دیگر، سمی مهلک برای بقای نظام جمهوری اسلامی است.

دوشنبه, ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۸:۴۵
فضایل شب قدر

فضایل شب قدر

پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی فضایل شب قدر در کلام امام خمینی

یکشنبه, ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰:۰
دعوت به مهمانی خدا

سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی (منشأ بروز اختلاف)

دعوت به مهمانی خدا

تلاش برای تهذیب نفس و خودسازی‌‌ ‌ ماه‌‎ ‎‌رمضان شما را دعوت کرده خدای تبارک و تعالی به مهمانی خودش. همان طور که‌‎ ‎‌می بینید مهمانی خدا صوم است، مثل میهمانی ماها نیست که آنجور تشریفات را داشته‌‎ ‎‌باشد، پرهیزدادن است از آن چیزهایی که مربوط به شهوات انسان است. توجه بکنید که‌‎ ‎‌ماه مبارک را به آدابش عمل بکنید یعنی آداب روحی اش. فقط دعا نباشد، دعا به معنای‌‎ ‎‌واقعی اش باشد. خواندن خدا و تذکر خدا به معنای واقعی، آن تذکری که نفوس را‌‎ ‎‌مطمئن می کند. صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۴۸۰

شنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۷:۱۹
همایش نکوداشت وکلای امام خمینی برگزار می شود+ پوستر

همایش نکوداشت وکلای امام خمینی برگزار می شود+ پوستر

مؤسسـه تنظیـم و نشر آثار امام خمینی قم در راستـای پژوهش در سیــره علمی و عملی حضرت امام خمینی(س) و نیز تکریـم از وکلای شرعی ایشــان همــایش نکوداشت برگزار می کند.

جمعه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۳
 یا رازق البرایا

یا رازق البرایا

خدایا! ما بندگان ضعیف هستیم، ما بندگانی هستیم که هیچ نداریم، ما هیچیم و هر چه هست تویی. ما اگر چنانچه خلاف می‏کنیم نادانیم، تو بر ما ببخش. تو ما را به این ماه مبارک رمضان وارد کن به طوری که با رضای تو وارد بشویم در او. خدایا! تو ما را لیاقت بده که در این مهمانی که از ما کردی به طور شایسته وارد بشویم. خدایا! این ایران که از همه اطراف به او هجوم شده است، برای اسلام، این ایران را تو تقویت کن. صحیفه امام، ج‏۱۸، ص: ۴۸۲

پنجشنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۸:۰
یادگار امام: نگذاریم بدی ها و زشتی ها خوراک جان و روح ما شود/ برای جلوگیری از ورود دروغ ها و فریب ها به جامعه تلاش کنیم/ سعی کنید هر آنچه را که می شنوید با ترازوی خِرد وزن کنید

در دیدار نوروزی با کارکنان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)؛

یادگار امام: نگذاریم بدی ها و زشتی ها خوراک جان و روح ما شود/ برای جلوگیری از ورود دروغ ها و فریب ...

چهارشنبه, ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
 تعریف جدید امام از جمهوریت متکی بر مبانی اندیشه سیاسی اسلام است

در نظام معرفتی امام؛

تعریف جدید امام از جمهوریت متکی بر مبانی اندیشه سیاسی اسلام است

نظام جمهوری اسلامی که از دو رکن اسلامیت و جمهوریت شکل گرفت، چند ماه قبل از پیروزی انقلاب از سوی امام خمینی در نوفل لوشاتو ارائه شد. ایشان گفتمان حکومت اسلامی را به جمهوری اسلامی تبدیل کردند و در برابر سؤالات مکرر خبرنگاران در پاریس که دولت مطلوب و مورد نظر شما پس از سقوط حکومت سلطنتی چیست، پاسخ ایشان نظام جمهوری اسلامی است. امام با این مهم موجب نوآوری در اندیشه سیاسی اسلام گردید.

سه شنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۹:۳۰
اسم الله

دروس تفسیر سوره حمد جهاد اکبر یا مبارزه با نفس نامه های اخلاقی - عرفانی ؛

اسم الله

تمام عالم زنده است، همه هم اسم اللَّه هستند. همه چیز اسم خداست. شما خودتان از اسماء اللَّه هستید، زبانتان هم از اسماء اللَّه است، دستتان هم از اسماء اللَّه است. به اسم اللَّه، الْحَمْدُ لِلَّهِ‏، حمد هم که می‏کنید اسم اللَّه است. زبان شما که حرکت می‏کند اسم اللَّه هست، از اینجا پا می‏شوید، می‏روید به منزلتان، با اسم اللَّه می‏روید. نمی‏توانید تفکیک کنید. خود شما اسم اللَّه هستید، حرکات قلبتان هم اسم اللَّه است، حرکات نبضتان هم اسم اللَّه هست، این بادهایی که وزیده می‏شود، همه اسم‏اللَّه‏اند. از این جهت، آیه شریفه محتملًا می‏خواهد همین معنا را بفرماید. در بسیاری از آیات دیگر هم هست که به اسم اللَّه کذا ...، صحبت از اسم اللَّه است؛ و همه چیز اسم اللَّه است؛ یعنی حق است و اسماء اللَّه همه چیز اوست. تفسیر سوره حمد، ص:۱۰۱

سه شنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۸:۵۹
 امام خمینی: کسی حق تعرض به بانوان بدحجاب را ندارد

بازخوانی پیام صریح امام خمینی:

امام خمینی: کسی حق تعرض به بانوان بدحجاب را ندارد

ممکن است تعرض به زنها در خیابان و کوچه و بازار، از ناحیه منحرفین و مخالفین انقلاب باشد. از این جهت، کسی حق تعرض ندارد و این گونه دخالتها برای مسلمانها حرام است، و باید پلیس و کمیته ‏ها از این گونه جریانات جلوگیری کنند.

یکشنبه, ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۳
پاسخ امام به خبرنگار فرانسوی درباره حجاب چه بود؟

پاسخ امام به خبرنگار فرانسوی درباره حجاب چه بود؟

در بررسی نظرات و پاسخ های شرعی که امام خمینی(س) در باره حجاب و عفاف برای جامعه ما به یادگار گذاشته اند، این مفهوم قابل بررسی و ارائه است که برتری مراتب و درجات حجاب تأثیر بیشتری بر معنویّت و دینداری فرد و جامعه خواهد گذاشت و هرچه حجاب فردی و اجتماعی، متعالی باشد، تقدّس و حرمت اخلاقی و رشد و تعالی جامعه اسلامی بیشتر خواهد بود.

یکشنبه, ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۷:۵۶
جمهوری اسلامی؛  نه یک حرف زیادتر و نه یک حرف کمتر

جمهوری اسلامی؛ نه یک حرف زیادتر و نه یک حرف کمتر

همه پرسی در کلیه شهرهای کشور برای تثبیت نظام جمهوری اسلامی برگزار شد، صندوق های سیار به بیمارستان ها و مراکز نظامی نیز فرستاده شدند. روز دوازدهم فروردین نتایج انتخابات اعلام و جمهوری اسلامی با رای مردم به تصویب رسید.

شنبه, ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۹:۶
 روز جمهوری اسلامی

روز جمهوری اسلامی

پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی

جمعه, ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰
اسماء الهی

دروس تفسیر سوره حمد جهاد اکبر یا مبارزه با نفس نامه های اخلاقی - عرفانی ؛

اسماء الهی

محتمل است که در تمام سوره ‏های قرآن این‏ «بِسْمِ اللَّهِ» ها متعلّق باشد به آیاتی که بعد می‏آید؛ چون گفته شده است که این‏ «بِسْمِ اللَّهِ» به یک معنای مقدّری متعلّق است‏ . لکن بیشتر به نظر انسان می‏آید که این‏ «بِسْمِ اللَّهِ»* ها متعلّق‏ باشد به‏ خود سوره‏، مثلًا در سوره حمد بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ* الْحَمْدُ لِلَّهِ‏: به اسم خدای تبارک و تعالی حمد برای اوست. [معنای اسم‏ ] اسم علامت است. این‏که بشر برای اشخاص و برای همه چیز یک اسمی گذاشته است، نامگذاری کرده است، برای این است که این علامت، یک شناسایی اسمی باشد، زید را آدم بفهمد کی هست. اسمای خدا هم علامت‏های ذات مقدس اوست. و آن قدری که بشر می‏تواند از ذات مقدّس حق تعالی اطّلاع ناقص پیدا کند از اسمای حق است. خود ذات مقدس حق تعالی یک موجودی است که دست انسان از او کوتاه است. حتی دست خاتم النبیین که اعلم و اشرف بشر است، از آن مرتبه ذات کوتاه است. آن مرتبه ذات را کسی نمی‏شناسد غیر از خود ذات مقدّس‏ آن چیزی که بشر می‏تواند به آن دسترسی پیدا کند اسماء اللَّه است، که این اسماء اللَّه هم مراتبی دارد، بعضی از مراتبش را ما هم می‏توانیم بفهمیم، و بعضی از مراتبش را اولیای خدا و پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و کسانی که معلَّم به تعلیم او هستند می‏توانند ادراک کنند.تفسیرسوره ‏حمد، ص: ده

پنجشنبه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۲
روایت فاطمه طباطبایی از ماه رمضانی که در نجف گذشت

روایت فاطمه طباطبایی از ماه رمضانی که در نجف گذشت

نجف آب و هوای خشک و گرمی دارد. گرمای تابستانش به قدری آزاردهنده است که مردم به سرداب ها پناه می بردند. روزه داری در این آب و هوا بسی دشوار است آن هم برای کسی که از میانسالی عبور کرده است.

پنجشنبه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی

آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی

پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی

چهارشنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰:۰
این ماه را از دست ندهید
سه شنبه, ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹
الحمد

الحمد

الْحَمْدُ لِلَّهِ [یعنی‏] تمام محامدی که در عالم و هر کمال و هر حمد و هر ستایشی که باشد، به او واقع می‏شود، برای اوست. آدم خیال می‏کند غذایی را که می‏خورد تعریف می‏کند که چه غذای لذیذی بود! این حمد خداست، خود آدم نمی‏داند. [یا می‏گوید:] چه آدم خوبی است! چه فیلسوف و دانشمندی است! این ثنا برای خداست، خود آدم نمی‏داند این را. برای چه؟ برای اینکه آن فیلسوف و دانشمند از خودش هیچ ندارد، هر چه هست جلوه اوست. آنچه هم که ادراک کرده، با عقلی ادراک کرده که جلوه اوست، خود ادراک جلوه اوست، خود مدرک جلوه اوست، همه چیز از اوست. آدم خیال می‏کند مثلًا از این فرش دارد تعریف می‏کند [یا] از این آدم دارد تعریف می‏کند؛ هیچ حمدی برای غیر خدا واقع نمی‏شود. هیچ ستایشی برای غیر خدا واقع نمی‏شود، برای اینکه شما هر کس را ستایش کنید [به این دلیل‏] که یک چیزی در او هست، ستایشش می‏کنید، عدم را هیچ وقت ستایش نمی‏کنید، یک چیزی در او هست که ستایش [می‏کنید]، هر چه هست از اوست، هر چه ستایش بکنید ستایش اوست، هر چه حمد و ثنا بگویید مال اوست. «الحمد»، یعنی همه حمدها، هر چه حمد هست، حقیقتِ حمد مال اوست. ما خیال می‏کنیم که داریم زید را تعریف می‏کنیم، عمرو را تعریف می‏کنیم، ما خیال می‏کنیم که داریم از این نور شمس، از این نور قمر تعریف می‏کنیم، از باب اینکه نمی‏دانیم... تفسیر سوره حمد، ص: ۱۰۴

دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲
  توجه امام خمینی به قرآن در دو ساحت اندیشه و عمل

توجه امام خمینی به قرآن در دو ساحت اندیشه و عمل

خلقت حکیمانه الهی و آفریدن انسان به هدف معرفت و عبودیت برنامه سیر و سلوک و خودسازی و « شدن» را به همراه دارد که عظمت و زیبایی و حیرت را باهم در خود جمع کرده است.

دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
ایمان

بمناسبت ماه مبارک رمضان:

ایمان

آدمی که باورش بیاید که تمام کارهایی که در این‏جا انجام می‏دهد در آن عالم یک صورتی دارد، اگر خوب است صورت خوب، و اگر بد است صورت بد، حساب در کار هست «1»- حالا تفصیل قضیه لزومی ندارد- اما این معنا که هر کاری حساب دارد. اگر چنان‏چه غیبت بکند آن‏جا محاسبه هست، جهنم هست، اگر اذیت کند مؤمنین را جهنم است آن‏جا، و اگر خیرات و مبرّات داشته باشد بهشت است در آن‏جا، کسی که باورش آمده باشد این را، [عمل هم می‏کند.] نه این‏که همان کتاب خوانده باشد و عقلش ادراک کرده باشد؛ بین ادراک عقلی و باور نفسانی و قلبی (این قلب را نمی‏گویم) خیلی فاصله هست. بسیاری وقت‏ها انسان عقلًا یک چیزی را ادراک می‏کند لکن چون باورش نیامده تبعیت نمی‏کند؛ آن وقتی که باورش بیاید تبعیت می‏کند. «ایمان» عبارت از این باور است. علم به پیغمبر فایده ندارد، ایمان به پیغمبر فایده دارد. ایمان باللَّه، برهان اقامه کردن بر وجود خدای تبارک و تعالی کافی نیست، ایمان باید بیاورد انسان؛ یعنی قلب را باورش بیاورد و خاضعش کند برای او. اگر ایمان آمد همه چیز دنبالش هست....تفسیرسوره ‏حمد ص۲۱

یکشنبه, ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳
قرآن کتاب انسان ساز است

سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه و مسئولین ارتش (وحدت اقشار جامعه)

قرآن کتاب انسان ساز است

اهمیّت تلقین و تکرار مسائل اخلاقی‌ بعضی از‌‎ ‎‌مسائل است که اهمیتش این قدر زیاد است که باید آن مسائل را تکرار کرد. کتابهایی که‌‎ ‎‌برای انسانسازی آمده است مثل قرآن کریم، و کتابهایی که در اخلاق نوشته می شود، و‌‎ ‎‌مقصود، ساختن یک انسان است، و ساختن یک جامعه است، به حسب اهمیت، هر‌‎ ‎‌موضوعی در آنها تکرار شده است. تکرار در قرآن مجید زیاد است. و بعضیها خیال‌‎ ‎‌می کنند که این تکرار چرا؟ و حال آنکه لازم است. یکی از چیزهایی که برای ساختن‌‎ ‎‌انسان مفید است تلقین است. انسان خودش هم اگر بخواهد ساخته بشود، باید آن مسائلی‌‎ ‎‌که مربوط به ساختن خودش است تلقین کند به خودش، تکرار کند. یک مطلبی که تأثیر‌‎ ‎‌در نفس انسان باید بکند، با تلقینات و تکرارها بیشتر در نفس انسان نقش پیدا می کند.‌‎ ‎‌نکتۀ تکرار ادعیه و تکرار نماز در هر روز چندین دفعه، و همیشه این است که انسان با‌‎ گفتن و شنیدن، خود انسان قرائت می کند و می شنود آن آیاتی که سازنده است، مثل‌‎ ‎‌سورۀ مبارکۀ حمد که یک درس سازنده است. انسان باید اینها را تکرار کند و تلقین کند،‌‎ ‎‌و نفس را حاضر کند برای شنیدن‌. صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۳۹۷-۳۹۸

شنبه, ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
محفل انس با قرآن در حضور حضرت امام

محفل انس با قرآن در حضور حضرت امام

محفل قرآنی پس از فاجعه ۷ تیر ۱۳۶۰ در حسینیه جماران

شنبه, ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۹:۴۷
گناه دل را ویران می کند/ کلام امام: هرکس زیر بیرق قران کریم واقع بشود در دنیا و آخرت سعید است

در بهار بندگی؛

گناه دل را ویران می کند/ کلام امام: هرکس زیر بیرق قران کریم واقع بشود در دنیا و آخرت سعید است

مهمترین اثر گناه در دل است، گناه، دل را ویران، تباه و نابود می کند، رجوع و بازگشت نیز باید از همین مکان آغاز شده، در همینجا ببالد و تحقق یابد توضیح اینکه وقتی انسان به آثار شوم و ویرانگر گناه می نگرد و می بیند که چه پیامدهای مهیب و بزرگی داشته است و او را تا مرز هلاکت رسانیده است با تفکر و تأمل عظمت مطلب را درک می کند، سینه اش بدرد آمده و می سوزد...

شنبه, ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۸:۴۶
ماه دعوت

ماه دعوت

پرتال امام خمینی(س): حلول ماه مبارک رمضان

پنجشنبه, ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۰
صفحه 183 از 4019 < قبلی | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | بعدی >