پرتال امام خمینی فرارسیدن سالروز رحلت پیامیر رحمت (ص) را تسلیت عرض می کند و به همین مناسبت فرازی کوتاه در باب نبوت پیامبر اسلام (ص) بیان می کند:
از به طور کلی خداوند دارای دو گونه رحمت است؛ یکی رحمت رحمانی و دیگررحمت رحیمی. او با رحمت اول به عالم و آدم، هستی بخشیده و با رحمت دوم به آنها کمالات معنوی وجودی عنایت کرده است.[1] یکی از مظاهر و تجلیات رحمت رحیمیه او نبوت است. به همین جهت در قرآن کریم خطاب به پیامبر فرمود: «وَمٰا أَرْسَلْنٰاک إِلاّٰ رَحْمَةً لِلْعٰالَمِینَ»[2] و از آنجا که پیامبر صلی الله علیه وآله مظهر تام اسم «الرحیم» و نبوت او تجلی کامل رحمت رحیمیه خداوند است، وقتی اذیت و آزار مردمان جاهل بر آن حضرت افزایش پیدا میکرد، میفرمود: «إنّما بُعِثتُ رحمةً ربّ اهدِ اُمّتی فإنّهم لا یعلمون».[3] از اینگونه آموزه ها برمیآید که اساساً نبوت، تجلی و ظهوری از رحمت الهی است و انبیا علیهم السلام مظاهر اسم «الرحیم» در میان مردمند. امام خمینی در موارد متعدد در اینباره بحث کرده[4] و از جمله گفته است: از صدر عالم تاکنون، تمام انبیا یک جلوۀ رحمتی بوده است از خدای تبارک و تعالی و چنانچه موجودیت همه ما جلوۀ رحمت حق تعالی است، همینطور هدایت خدای تبارک و تعالی به واسطۀ انبیا یک رحمت بزرگی است بر همه، رحمة للعالمین است، پیغمبر و همه انبیا رحمت بوده اند، و این برای این است که این بشر متوجه نیست، جاهل است، نمیداند چه خبر است آن طرف، نمیداند که راه انسانیت را اگر طی نکند چه خواهد گذشت بر او.[5] و در جایی دیگر با اشاره به راه و روش دستیابی انسان به مقام قرب الهی میگوید: از شعب و مظاهر رحمت رحیمیه، بعث انبیاء و رسل، صلوات اللّه علیهم، است ... آن رسول ختمی و ولی مطلق گرامی که از محضر قدس ربوبی و محفل قرب و انس الهی به این سرمنزل غربت و وحشت قدم رنجه فرموده و گرفتار معاشرت و مراودت با ابوجهل ها... گردیده،... رحمت واسعه و کرامت مطلقۀ الهیه است که آمدن در این کلبه اش برای رحمت موجودات سکنۀ عالم اسفل ادنی است و بیرون بردن آنها است از این دار وحشت و غربت.[6] برای روشن شدن مسأله لازم است اشاره کنیم که رحمت خداوند در امور تکوینی از طریق دو اسم شریف «الرحمن» و «الرحیم» بر عالمیان می بارد زیرا با رحمت رحمانی، اصل وجود آنها پدید میآید و با رحمت رحیمی، کمالات وجودی به آنها افاضه میشود. از این رو گفته شده است: «ظهر الوجود ببسم اللّه الرحمن الرحیم»[7] و مراد آن است که وجود و نشئه هستی با دو اسم خدا یعنی «الرحمن» و «الرحیم» ظاهر شده است. به همین صورت در امور معنوی نیز رحمت خداوند از طریق دو اسم یاد شده (الرحمن و الرحیم) بر آدمیان فرومیریزد. پس میتوان گفت که نبوت نه تنها تجلی رحمت رحیمیه خداوند بلکه رحمت رحمانیه او نیز هست. شاید به همین جهت باشد که خداوند پیامبرانش را رحمت برای عالمیان خوانده است.[8] همچنین خدای سبحان، تعلیم قرآن را بعد از اسم شریف «الرحمن» بیان کرد و فرمود: «الرَّحْمٰنُ * عَلَّمَ الْقُرْآنَ».[9] در ذیل این آیه گفته شده است: چون وصف رحمانیت خدا شمول و عمومیت دارد و تمام مسائل بنیادی (از جمله تعلیم قرآن) به آن اسم استناد داده شده، این سوره با اسم شریف «الرّحمن» آغاز گردیده است.[10] بنابراین چون تعلیم قرآن یک نعمت بزرگ و عمومی و جهانی و ابدی است، اسم مبارک «الرحمن» به عنوان اولین نعمت الهی مطرح شده است. پس نبوت به یک لحاظ جلوۀ رحمت رحمانی و به لحاظ دیگر ظهور رحمت رحیمی است؛ از آن جهت که برای عموم است، رحمتِ رحمانی است و از آن جهت که تنها اهل ایمان از آن بهره میبرند، رحمتِ رحیمی است. گاهی نیز این رحمت رحیمی، عام است ولی تنها کسانی که خود را در معرض نسیم آن قرار میدهند، از آن بهره میبرند.[11]
نبوت، آموزه عبودیت
فلسفه خلقت و آفرینش آدمیان، عبودیت و پرستش خداوند است، که قرآن فرمود: «وَمٰا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَاْلإِنْسَ إِلاّٰ لِیَعْبُدُونِ».[12] پس میتوان دریافت که عبادت و عبودیت خداوند، ریشه در فطرت و سرشت آدمیان دارد و از این رو زمینه عبادت و بندگی درهمه انسانها وجود دارد.عقل آدمی، اصل ضرورت پرستش خداوند را به صورت کلی میتواند درک نماید، چون عبادت و بندگی تنها راه رستگاری و کمال و سعادت انسان است و انسان بدون عبادت و بندگی هرگز به کمال حقیقی خود نمیرسد. در نتیجه، عقل به طور یقین برضرورت عبادت و بندگی خدا حکم میکند. اما بشر از درک نحوۀ انجام عبادت و جزئیات آن عاجز است، چون قدرت درک امور جزئی و از جمله ریزه کاریهای مربوط به عمل را ندارد. به همین خاطر، خداوند بر بندگان خود منت نهاده و با فرستادن آموزگاران بزرگ خود (انبیا) آنها را از نحوۀ انجام عبادت و پرستش آگاه ساخته است. قرآن کریم درباره بعثت پیامبر میفرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیٰاتِهِ وَیُزَکیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکتٰابَ وَالْحِکمَةَ».[13] مراد از تعلیم کتاب و حکمتْ هرچه باشد، آموزش عبادت و بندگی یکی از بارزترین مصادیق آن است، به خصوص آنکه عقل از چنین آموزشی عاجز است. پس این حکمت ـ یعنی نحوۀ انجام عبادت ـ از رهگذر نبوت، نصیب آدمیان شده است تا به وسیله آن، مسیر قرب الهی را طی کنند. امام خمینی در اینباره میگوید: و چون دست بندگان از ثنا و عبادت ذات مقدس کوتاه بود و بدون معرفت و عبودیت حق، هیچ یک از بندگان به مقامات کمالیه و مدارج اخرویه نرسند ـ چنانچه در محل خود پیش علمای آخرت مبرهن است و عامّه از آن غفلت دارند ـ ... حق تعالی به لطف شامل و رحمت واسعۀ خود بابی از رحمت و دری از عنایت به روی آنها باز کرد به تعلیمات غیبیه و وحی و الهام به توسط ملائکه و انبیا ـ و آن باب عبادت ومعرفت است ـ طرق عبادت خود را بر بندگان آموخت و راهی از معارف بر آنها گشود تا رفع نقصان خویش حتی الامکان بنمایند و تحصیل کمال ممکن بکنند و از پرتو نور بندگی هدایت شوند به عالم کرامت حق، و به روح و ریحان و جنت نعیم، بلکه به رضوان اللّه اکبر رسند.[13] پس یکی از ضرورتها و فواید نبوت که جزو برجسته ترین برکتها و آثار بعثت انبیا محسوب میشود، این است که انسان از طریق نبوت، نحوۀ بندگی و عبودیت خداوند را به خوبی فرا میگیرد. به راستی اگر پیامبری از سوی خدا فرستاده نشود، انسان از کجا و چگونه می تواند بفهمد که راه و روش بندگی خدا چیست و به چه نحو باید خدا را پرستش نمود؟ بهترین و کاملترین روش عبادت و اظهار عبودیت در شرع مقدس اسلام بیان گردیده است زیرا ـ چنانکه قبلاً به تفصیل بیان شد ـ روش عبادت پیامبر در واقع صورت و نموداری از تجلیات خداوند در شب معراج بر آن حضرت است. در واقع همه عبادتها از جمله نماز و نحوۀ انجام آن، زیباترین و کاملترین روش عبادت است که در شب معراج به پیامبر صلی الله علیه وآله هدیه شده و از طریق آن حضرت نصیب مسلمانان گردیده است.): منبع: پیامبر اعظم در نگاه عرفانی امام خمینی،محمد امین صادقی ارزگانی،ص252)
[1] )) ر.ک: تفسیر القرآن الکریم (محیی الدین عربی)، ج1، ص 7.
[2] )) «تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم»؛ انبیا (21): 107.
[3] )) «من با رحمت مبعوث شده ام، پروردگارا کسانی از امت مرا که نمیدانند هدایت نما»؛ بحار الأنوار، ج10، ص30.
[4] )) ر.ک: تفسیر سورۀ حمد، ص 23.
[5] )) صحیفه امام، ج15، ص 493.
[6] )) آداب الصلوة، ص 66.
[7] )) فتوحات مکیه، ج2، ص 133.
[9] )) الرحمن (55): 1 ـ 2.
[10] )) تفسیر القرآن الکریم (محییالدین عربی)، ج2، ص 569.
[11] )) ر.ک: تفسیر سورۀ حمد، ص 23.
[12] )) «و جن و انس را نیافریدم جز برای آنکه مرا بپرستند»؛ الذاریات (51): 56.
[13] )) «به یقین، خدا بر مؤمنان منت نهاد که پیامبری از خودشان در میان آنان برانگیخت تا آیات خود را بر ایشان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد»؛ آل عمران (3): 164.
[14] )) شرح چهل حدیث، ص 224.
.
انتهای پیام /*