پرتال امام خمینی(س): نشست «ضرورت بازخوانی و تبیین اندیشه های امام خمینی برای نسل نو در ایران و جهان»، با حضور حجتالاسلام و المسلمین علی کمساری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، آیتالله احمد بهشتی نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری، تقی آزاد ارمکی جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران و جمعی از پژوهشگران اندیشه امام خمینی(س)، در سرای ملل نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد.
حجتالاسلام و المسلمین دکتر علی کمساری، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در این نشست گفت: از انتشار اولین کتاب توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام تقریبا ۳۴ سال گذشته است؛ یعنی اولین کتاب این مجموعه در سال ۶۸ بوده که کتاب «سرّ الصلاة» امام است. در طول این سه دهه اتفاقات فراوانی در حوزههای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی رخ داده و طبیعتا مؤسسه متناسب با اقتضائات جدید، رویکردهایش را همراه کرده است. من همین جا باید تشکر کنم از همه عزیزانی که در طول سالهای گذشته در مؤسسه منشأ خدمات بودهاند.
وی با اشاره به اینکه در این سه دهه اتفاقات فراوانی رخ داده است، تصریح کرد: به نظرم اصلیترین تغییر، تغییر در ذائقه مخاطب است. به صورت قهری مخاطب تغییر پیدا کرده و نسلها جای خودشان را به یکدیگر میسپارند؛ چالشهای بین نسلی هم هست و خواهد بود. اما تغییراتی که در این سه دهه، به خصوص در دهه اخیر، اتفاق افتاده خیلی فزاینده و پر سرعت بوده است. یعنی در فرآیند تغییرات اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی، تغییر ما پرشتابتر بوده است.
کمساری تأکید کرد: تعارف نکنیم؛ مخاطب ما فرق کرده، ذائقه این نسل فرق کرده و نگاه این نسل به امام متفاوت شده است. اگر بخواهیم با نسل جدید تخاطب و مفاهمه کنیم، باید اقتضائات این نسل را عملا به رسمیت بشناسیم. یعنی رویکرد ما باید به گونهای تغییر کند که این نسل بفهمد ما زبان او را فهمیدهایم، در مقابل تغییرات مقاومت نمیکنیم و نمیخواهیم فهم خودمان را به این نسل تحمیل کنیم. امام فرمود گذشتگان حق نداشتند برای ما تصمیم بگیرند؛ امروز هم این نسل دارد در عمل این را به ما میفهماند که من خودم میخواهم بشناسم و مسیر خودم را طی کنم و احتیاج به قیّم ندارم.
وی افزود: در مؤسسه به این ضرورت توجه شده و رویکرد جدیدی است که در مؤسسه دنبال میشود. کارهایی که در گذشته شده هم متناسب با آن شرایط بوده اما شرایط امروز بسیار تغییر کرده است. نسلی که ما امروز میخواهیم با او تخاطب کنیم، چند ویژگی دارد. اولین ویژگی خیلی مهم که حتما باید به آن توجه داشته باشیم این است که این نسل امام را ندیده و آنها جذبه نورانی امام را حس نکردهاند؛ امامی را شناختهاند که ما معرفی کردهایم و رسانهها معرفی کردهاند. تعبیر حاج حسن آقای خمینی این است که «امام کاریکاتوری تعریف شده»؛ یعنی متناسب با ذوق، گرایش و سلیقه ما نسبتها در ارائه چهره امام به هم خورده است.
رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، با تأکید بر اینکه با نسلی مواجه هستیم که شناخت او از امام متأخر، ناقص و بعضا اشتباه است، گفت: این وسط نقش روایتسازی را هم نباید نادیده گرفت. روایتسازیهای نادرستی که شده و ما نتوانستهایم روایت درست، جامع و کامل را ارائه کنیم. زبان ما الکن بوده، متوجه این ضرورت نبودهایم و یا متأسفانه اولویت دستگاههای فرهنگی، آموزشی و تربیتی ما نبوده است.
وی افزود: نکته دوم این است که طبیعتا عدم شناخت منجر به عدم ارتباطگیری هم میشود. امام دغدغه این نسل نیست. چون نسل گذشته درمان درد تاریخی خودش را در اندیشه، رفتار و عملکرد امام دید؛ آیا ما توانستهایم این را به نسل جدید منتقل کنیم؟ ما نتوانستهایم درد جامعه را با نسخه اندیشه امام به او معرفی کنیم. شاید این هم یکی از دلایلی است که این نسل دغدغه لازم را ندارد.
کمساری یادآور شد: به خصوص در فضای پساکرونا، این نسل دیگر نسل کتاب هم نیست؛ این کار ما را سخت میکند. این نسل، نسل شبکههای اجتماعی و فضای مجازی و کوتاهخوانی است. ویژگیهای این نسل باید ما را متوجه کند که چگونه عمل کنیم. البته همه ما اعتقاد کارشناسانه داریم که کتاب مبنا و پایه است. اما چه کنیم که این کتاب در قالب یک پیام منتقل شود؟ این نشست را آغاز یک مفاهمه جدیتر با مؤسسه بگذاریم. ما در مؤسسه بخشی را طراحی کردهایم که به حوزه جوانان و زنان بپردازد. چند کار باید به طور ویژه انجام شود. یکی این است که ما باید محتوای مناسب با ذائقه نسل جوان تهیه کنیم.
وی تأکید کرد: اگر حرف امام توانست نسل جوان را به حرکت در بیاورد، یعنی این حرف متناسب با ذائقه آنها بود. امام از جایگاه مرجعیتش پایین نیامد، بلکه زبانش را پایین آورد. بپذیریم که شکل کتابهای ما خوب نیست؛ یعنی شکل کتابسازی ما بسیار غیرجذاب است. کتابهای قطور با جلد شومیز ممکن است برای محقق جذاب باشد، اما بحث ما در مورد جوانان است. مثلا یک کاری را آقای جواد محدثی چند سال پیش انجام داده و «چهل حدیث» را به جزوات کوچک جوانفهم تبدیل کرده و امسال چاپ «دیوان امام» هم جدید شد. این باید تعمیم داده شود.
رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، افزود: یک کار دیگری هم که شروع کردهایم این است که در دفتر قم پایگاه کتاب کودک و نوجوان ایجاد و یکی از اساتید این حوزه را هم دعوت به همکاری کردهایم که نشر کودک و نوجوان ایجاد شود و امیدوارم تا پایان سال کارهای آنجا به نتیجه برسد. پیشنهاد داریم دوسالانهای تحت عنوان «کتاب سال امام خمینی(س)» ایجاد شود و مؤسسه با همکاری وزارت ارشاد و نهادهای متولی این کار را انجام بدهد که حوزه نشر امام یک رونق جریانسازانه بگیرد.
وی یادآور شد: یک کار دیگر هم که بیش از شش ماه است در مؤسسه دارد روی آن کار میشود، ایجاد یک فضای گفتوگوی تعاملی است. یعنی در قالب یک سایت، یک تلار گفتوگو ایجاد شود و سؤالات و شبهات جوانان آنجا مطرح شود؛ از طرح شبهه هم نترسیم، چون همه اینها جواب دارد. دوستان از تعبیر «همه با هم» امام هم وام گرفتهاند. این سایت هم ان شاء الله تا اواسط سال ایجاد خواهد شد. ما در مؤسسه با این رویکرد مصمم هستیم یک فضای تخاطب جدید با نسل جوان با رویکرد اقناعی ایجاد کنیم. چون مشکل حوزه فرهنگ ما این است که همیشه از موضع بالا به پایین، مشارکت منفعل نسل جوان را درخواست میکنیم.
.
انتهای پیام /*