پرتال امام خمینی(س): ماه مبارک رمضان، ماه تولد قرآن، ماه انس با قرآن، ماه بهار قرآن، و ماه شناخت و بهره برداری فکری و عملی از قرآن است. بمناسبت فرارسیدن این ماه پربرکت پرتال امام خمینی (س) در سی قسمت مجموعه ای منتخب از مواضع و بهره مندی های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را در فرازهایی مجزا با عنوان " منزلت قرآن، سرچشمه نور" منتشر می کند که قسمت بیست و ششم آن از نظر می گذرد:

* ‏‏اول آیه ای که به رسول اکرم، به حسب روایات و تواریخ، وارد شده است، آیۀ ‏‏إقرَأ‏‎ ‎‏بِاسْمِ رَبِّکَ‏ «سورۀ عَلَق، آیۀ ۱: «بخوان به نام پروردگارت» است. این آیه اولین آیه ای است که، به حسب نقل جبرئیل بر رسول اکرم‏‎ ‎‏خوانده است و از اول به «قرائت» و به تعلم دعوت شده است. ‏‏إِقرَأ بِاسمِ رَبِّکَ الذِّی خَلَق‏‏ و در‏‎ ‎‏همین سوره است که ‏‏کَلاّ إِنَّ الاِنْسَانَ لَیَطْغی، أَنْ رَآهُ اسْتَغْنی.‏ « سورۀ علق، آیۀ ۶-۷: حقّاً که آدمی نافرمانی می کند، هرگاه که خویشتن را بی نیاز بیند».این سوره اولین مورد وحی‏‎ ‎‏[‏‏است‏‏]‏‏ و در اولین نزول وحی این آیه در این سوره وارد شده است که ‏‏کَلاَّ إِنَّ الاِْنْسَانَ لَیَطْغی،‏‎ ‎‏أَن رَآهُ اسْتَغْنَی‏‏. معلوم می شود که طغیان و طاغوت بودن از اموری است که در رأس امور‏‎ ‎‏است و برای طاغوت زدایی باید تعلیم «کتاب» و «حکمت» و تَعلّم «کتاب» و «حکمت»‏‎ ‎‏کرد و «تزکیه» کرد. انسان این طوری است، وضع روحی همۀ انسانها این طور است که تا‏‎ ‎‏یک استغنایی پیدا می کند طغیان می کند؛ استغنای مالی پیدا می کند، به حسب همان مقدار‏ ‏طغیان پیدا می کند، استغنای علمی پیدا می کند، به همان مقدار طغیان پیدا می کند، مقام‏‎ ‎‏پیدا می کند، به مقداری که مقام پیدا کرده است طغیان می کند. فرعون را که خدای تبارک‏‎ ‎‏و تعالی «طاغی» می گوید هست برای همین است که مقام پیدا کرده بود و انگیزۀ الهی در‏‎ ‎‏او نبود و این مقام او را به طغیان کشیده بود. کسانی که چیزهایی که مربوط به دنیاست و‏‎ ‎‏آنها را بدون تزکیۀ نفس پیدا می کنند، هرچه پیدا بکنند، طغیانشان زیادتر خواهد شد و‏‎ ‎‏وبال این مال و این منال و این مقام و این جاه و این مسند از چیزهایی است که موجب‏‎ ‎‏گرفتاریهای انسان است در اینجا و بیشتر در آنجا. انگیزۀ بعثت این است که ما را از این‏‎ ‎‏طغیانها نجات دهد و ما تزکیه کنیم خودمان را، نفوس خودمان را مصفا کنیم و نفوس‏‎ ‎‏خودمان را از این ظلمات نجات بدهیم. اگر این توفیق برای همگان حاصل شد، دنیا یک‏‎ ‎‏نوری می شود نظیر نور قرآن و جلوۀ نور حق. تمام اختلافاتی که بین بشر هست،‏‎ ‎‏اختلافاتی که بین سلاطین هست، اختلافاتی که بین قدرتمندان هست، ریشه اش همان‏‎ ‎‏طغیانی است که در نفس هست. ریشه این است که انسان دیده است که خودش یک مقام‏‎ ‎‏دارد طغیان کرده است و چون قانع نمی شود به آن مقام، این طغیان اسباب تجاوز‏‎ ‎‏می شود، تجاوز که شد، اختلاف حاصل می شود و این فرق نمی کند، از آن مرتبۀ نازلش‏‎ ‎‏طغیان است تا آن مرتبۀ عالی آن. از مرتبۀ نازلی که دریک روستا بین افراد اختلاف‏‎ ‎‏حاصل می شود ریشۀ آن همین طغیان است، تا مرتبۀ بالاتر و هرچه بالاتر برود طغیان‏‎ ‎‏زیادتر می شود. فرعونی که طغیان کرد و ‏‏أَنَا رَبُّکُمُ الاَْعْلَی «سورۀ نازعات، آیۀ 24: من پروردگار برتر شما هستم» گفت، این انگیزه در همه است،‏‎ ‎‏فقط در فرعون نیست. اگر انسان را سر خود بگذارند، ‏‏أَنَا رَبُّکُمُ الاَْعْلَی‏‏ خواهد گفت. انگیزۀ‏‎ ‎‏بعثت این است که این نفوس سرکش را و این نفوس طاغی را و یاغی را از آن سرکشی و‏‎ ‎‏از آن طغیان و از آن یاغیگری کنترل کند و تزکیه کند نفوس را.‏ (صحیفه امام، ج۱۴، ص: ۳۹۰ و ۳۸۹)

 

. انتهای پیام /*