نیایش در روز عرفه/ روز آشنایی و عرفان

روز عرفه یکی از روزهای برگزیده و با عظمت اسلامی است. عرفه همچنان که از نامش پیداست، روز آشنایی و عرفان است. در روز عرفه انسان باید خود را بشناسد، خدای خود را بشناسد و به هدف آفرینش معرفت پیدا کند. یکی از زیباترین نیایش های روز عرفه مناجات امام حسین (ع) در این روز شریف و در صحرای عرفات می باشد. آن بزرگوار با عباراتی شیوا و جملاتی زیبا با آفریدگار هستی راز و نیاز می کند و عالی ترین درجات عرفان را در بیابان عرفات به نمایش می گذارد.

عناوین مطالب اندیشه های قرآنی

 مقام محمود

مقام محمود

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی حَبَانَا بِدِینِهِ، وَ اخْتَصَّنَا بِمِلَّتِهِ، وَ سَبَّلَنَا فِی سُبُلِ إِحْسَانِهِ لِنَسْلُکَهَا بِمَنِّهِ إِلَی رِضْوَانِهِ، حَمْدا یَتَقَبَّلُهُ مِنَّا، وَ یَرْضَی بِهِ عَنَّا » «و سپاس خدایی را که دینش را به ما ارزانی بخشید و به آیین خویش مخصوص گردانید، و ما را در راه های احسان خویش راهنمایی کرد تا به سبب نعمت او راه خشنودی را بپیماییم آن چنان سپاسی که آن را از ما بپذیرد و به وسیله آن از ما خشنود شود.

5 مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه در تهران

5 مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه در تهران

گزیده ای از رهنمودها و سخنان حضرت امام خمینی (س) در خصوص نماز جمعه، اهمیت آن و وظایف ائمه جمعه

فلسفه حج در بیان حضرت علی (ع): حج بیت الله الحرام عصاره اسلام است

فلسفه حج در بیان حضرت علی (ع): حج بیت الله الحرام عصاره اسلام است

حج از مهم ترین فرائضی است که بر مسلمین قرار داده شده است. ائمه (ع) به طرق گوناگون بر اهمیت و جایگاه آن تأکید داشته اند و در این میان نهج البلاغه مستثنا نیست. کلمات و سخنان فراوانی از مولا علی (ع) در نهج البلاغه گزارش شده است که اهمیت و ضرورت این فریضه را در اسلام بیان می دارد.

نگاه امام به حقوق ادیان چگونه بود؟

نگاه امام به حقوق ادیان چگونه بود؟

...در کشور اسلامی آزادانه زندگی کنند و از حقوق اجتماعی و امنیت داخلی و خارجی همانند افراد مسلمان بهره‏ مند گردند.اول؛ ذمّه است. شرایطی که به وسیلۀ آنها «ذمّه» و پیمان حمایت منعقد می‏ گردد و با منتفی شدن ...

ره توشه ماه مبارک رمضان؛ زهد و دوری از دنیا

ره توشه ماه مبارک رمضان؛ زهد و دوری از دنیا

امام خمینی درباره مفهوم زهد می ­نویسد: زهد به حسب لغت، عبارت است از ترک شی و اعراض از آن و بی­ میلی و بی‏ رغبتی به آن، و به معنی قلیل شمردن و حقیر شمردن نیز آمده. زهدِ اصطلاحی اگر عبارت باشد از ترک دنیا برای رسیدن به آخرت، از اعمال جوارحی محسوب است و اگر عبارت باشد از بی­ رغبتی و بی ­میلی به دنیا ـ که ملازم باشد با ترک آن ـ از اعمال جوانحی محسوب ­شود. بالجمله در معنی زهد، بی­ رغبتی و بی­ میلی که از صفات نفسانیه است، مأخوذ است.

نهج البلاغه؛ شگفتی ‏هایِ سخن ‏وری و زبان ‏آوری

نهج البلاغه؛ شگفتی ‏هایِ سخن ‏وری و زبان ‏آوری

نهج البلاغه، چون خورشیدی تابان، پیوسته در سینه روزگار خواهد درخشید و راه هدایت را به جویندگان راستین حق خواهد نمود، و جان و دل تشنگان حقیقت را سیراب خواهد کرد. و هرگز غبار مه و تیرگی ابر، هر چه انبوه و دامن گسترده تر گردد، خورشید تابنده را از چشم های جوینده پنهان نتواند ساخت.

پرستش خداوند و کرامت انسان

پرستش خداوند و کرامت انسان

انسان با رویکرد پرستش، به چه نوع توانمندی هایی می رسد که اسباب عزت، کرامت و بزرگواری را در وی رقم می زند. به نظر می رسد تبیین این توانمندی ها به دلیل کاربردی بودن آن، روش مناسبی است که با جست و جو در آثار امام خمینی سعی شده است مطالب یاد شده با نظریات و دیدگاه های ایشان تطبیق داده شود، زیرا به جرأت می توان گفت این مرد در عصر ما بهترین الگوی نظری و عملی عزت مندی و اقتدار است که در راه حفظ و حراست از کرامت مسلمانان، خود و یارانش را به امواج خطرها و بلاها افکند.

سیمای انسان قرآنی در آینه گفتار و رفتار امام خمینی

سیمای انسان قرآنی در آینه گفتار و رفتار امام خمینی

آنچه این نوشته به دنبال آن است الگوپذیری از تلاوت های مکرر روزانه و زمان مند حضرت امام خمینی (ره) و دریافت هدف و انگیزه ایشان از این تلاوت های مکرر و روزانه است. تلاوت هایی که به ویژه در ماه مبارک رمضان به اوج خود می رسید و همانطور که شاهد بودیم حضرت امام با تعطیلی بسیاری ملاقات ها و فعالیت های اجتماعی بیش از همه به تلاوت قرآن می پرداخت و گاه تا چندین ختم قرآن حاصل آن بود.

امام خمینی(س) بزرگترین احیاگر تفکر دینی

امام خمینی(س) بزرگترین احیاگر تفکر دینی

امام به آرمان های بلند دیرینه و آرزوهای تحقق نیافتۀ مصلحان، احیاگران و دردمندان تاریخ – در قلمرو نظر و عمل – عینیت بخشید؛ از همین روی باید او را خاتم احیاگران و مصلحان تاریخ اسلام بلکه بشریت خواند.

اعتقاد امام(س) به پیدایش افق های جدید معارف وحیانی با پیشرفت دانش بشری

اعتقاد امام(س) به پیدایش افق های جدید معارف وحیانی با پیشرفت دانش بشری

استاد سطح عالی حوزه با اشاره دیدگاه تفسیری امام راحل، اظهار کرد: امام(س) با علم به پیشرفت روز به روز دانش بشری، معتقد بود افق های جدیدی از معارف وحیانی قرآن برای انسان معاصر روشن و نمایان می شود. ایشان قرآن را در افق اعلایی می دانستند و همواره مخاطبانشان را به تزکیه نفس و تنزیه از آلودگی ها سفارش می کردند تا محیای پذیرش معارف قرآن گردند.

در دعای عرفه حضرت سید الشهدا مسائلی هست که ما از آن غافلیم

در دعای عرفه حضرت سید الشهدا مسائلی هست که ما از آن غافلیم

ما مفتخریم که ادعیه حیاتبخش که او را «قرآن صاعد می ‏خوانند از ائمه معصومین ما است. ما به «مناجات شعبانیه» امامان و «دعای عرفات» حسین بن علی- علیهما السلام- و «صحیفه سجادیه» این زبور آل محمد و «صحیفه فاطمیه» که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی به زهرای مرضیه است [و] از ما است. [مفتخریم]

امروز قرآن مورد کینه و بغض استکبار است

امروز قرآن مورد کینه و بغض استکبار است

امروز قرآن مورد کینه و بغض استکبار است؛ زیرا استکبار به خوبی فهمیده است که قرآن، این کتاب الهی ما، چنان غنی است که اگر به آن عمل شود مسلماً افراد ظالم و جائر و زورگو از صحنۀ زندگی مسلمانان محو می ‏شوند و به جای آنان افراد متدین و متعهد و عامل به قرآن قرار می‏ گیرند

معارف قرآن در بیان امام خمینی

معارف قرآن در بیان امام خمینی

کتاب شریف قرآن، چنانچه خود به آن تصریح فرموده کتاب هدایت و راهنمای سلوک انسانیت و مربی نفوس و شفای امراض قلبیه و نوربخش سیر الی الله است.

ثمرات تدبر قرآنی امام(س) در تدبیر و تعابیر سیاسی ایشان

ثمرات تدبر قرآنی امام(س) در تدبیر و تعابیر سیاسی ایشان

عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است می توان تاثیر قرآن را در لایه های مختلف مدیریتی امام دید به گونه ای که ایشان از تعابیر قرآنی در مدیریت کلان سیاسی بسیار بهره گرفتند.

صفحه 4 از 5 1 | 2 | 3 | 4 | 5