نیایش در روز عرفه/ روز آشنایی و عرفان

روز عرفه یکی از روزهای برگزیده و با عظمت اسلامی است. عرفه همچنان که از نامش پیداست، روز آشنایی و عرفان است. در روز عرفه انسان باید خود را بشناسد، خدای خود را بشناسد و به هدف آفرینش معرفت پیدا کند. یکی از زیباترین نیایش های روز عرفه مناجات امام حسین (ع) در این روز شریف و در صحرای عرفات می باشد. آن بزرگوار با عباراتی شیوا و جملاتی زیبا با آفریدگار هستی راز و نیاز می کند و عالی ترین درجات عرفان را در بیابان عرفات به نمایش می گذارد.

عناوین مطالب معارف اسلامی

حُکم برص در فقه اسلامی از دیدگاه امام خمینی (س)

حُکم برص در فقه اسلامی از دیدگاه امام خمینی (س)

بَرَص (به فارسی، پیسی)، گونه ای بیماری پوستیِ مُزمِنِ ناواگیر که به شکل لکّه های سفید نرمِ کمابیش بزرگ بر اندامهای گوناگون تن آدمی حادث می شود و گاهی سراسر تن را فرا می گیرد.

پایان حضانت از دیدگاه امام خمینی (س)

پایان حضانت از دیدگاه امام خمینی (س)

حضانت به معنای حفظ و نگهداری والدین از کودک، از جمله ولایت، سلطنت، نظافت، پرستاری و تربیت است. طبق دیدگاه علما با استناد بر روایات، پسر و دختر هرگاه به سن بلوغ و رشد برسند مالک نفس خویش می گردند و می توانند در امور خویش دخالت نمایند. به تعبیری دیگر، ولایت بر آن ها از جمله ولایت بر حضانت، به اتمام می رسد.

ولایت پدر از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت پدر از دیدگاه امام خمینی (س)

پدر به معنای مردی است که دیگری از نطفه ی او- از طریق شرعی یا وطی به شبهه- به وجود آید یا صاحب شیر را گویند. از این عنوان در بسیاری از ابواب سخن رفته است، نظیر باب های طهارت، صلاة، زکات، خمس، صوم، حج، جهاد، تجارت و... .

جامه پلاستیکی در احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

جامه پلاستیکی در احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

پلاستیک از فراورده های نفت است و از آن به مناسبت در باب طهارت و حج سخن گفته شده است.

شرایط و آداب و احکام جامه احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

شرایط و آداب و احکام جامه احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

پوشاک، مجموعۀ جامه هایی از پوست، الیاف گیاهی، پشم ، کتان و ابریشم و جز آن که آن ها را در اصل برای پوشاندن اندام های بدن و مصون نگهداشتن آن ها در برابر عامل های طبیعی، اقلیمی و آب و هوایی می پوشند.

شرایط و آداب و احکام جامه احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

شرایط و آداب و احکام جامه احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

پیراهن نوعی لباس است که معمولا از پارچه ی نازک تهیّه می شود و دارای یقه و آستین است. از آن به مناسبت در باب های طهارت، صلاة، حج و نکاح سخن رفته است.

پیسی از دیدگاه امام خمینی (س)

پیسی از دیدگاه امام خمینی (س)

پیسی واژه ای پهلوی و معادل بَرَص در عربی گونه ای بیماری پوستی و ناواگیر است که به صورت لکه های سفید و نرم بر بدن ظاهر می شود و بر اثر اختلال در عملکرد رنگدانه های پوستی پدید می آید.

پیشینه ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

پیشینه ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

سخنان فقیهان، در جای جای نوشتارهای فقهی آنان، به روشنی نشان می دهد که بحث ولایت فقیه ، گزاره و مسأله ای نوپیدا نبوده و در دوره های گذشته تاریخ اسلام و تشیّع ، در کانون دقت و بررسی عالمان و فقیهان اسلامی قرار گرفته است.آنان این مسأله را در بابهای گوناگون فقهی کلامی در بوته بررسی نهاده اند.

تبدل اجتهاد از دیدگاه امام خمینی (س)

تبدل اجتهاد از دیدگاه امام خمینی (س)

تبدل اجتهاد به تغییر نظر مجتهد اطلاق می شود.

تبدل تقلید از دیدگاه امام خمینی (س)

تبدل تقلید از دیدگاه امام خمینی (س)

تبدل تقلید به تغییر تقلید از یک مجتهد به مجتهد دیگر اطلاق میشود. در تعریف تقلید، تحریرالوسیله آورده است: «التقلید هو العمل مستنداً الی فتوی فقیه معیّن» یعنی تقلید، عمل کردن به استناد فتوای فقیه معیّن است.

تبدل عنوان فضولی از دیدگاه امام خمینی (س)

تبدل عنوان فضولی از دیدگاه امام خمینی (س)

اهلیت داشتن بر معامله و شرایط آن از جمله مباحث مهم و تاثیرگذار در فقه است. در کتب فقهی علاوه بر شرط بلوغ، عقل، قصد و اختیار، از مالک تصرف بودن نیز به عنوان شرط لازم در اهلیت انسان برای معامله سخن به میان آمده است، بر همین اساس معامله غیر مالک که بدون وکالت از مالک و یا بدون ولایت بر او (مانند پدر و جدّ پدری و وصی از طرف آن دو و حاکم شرع)، انجام شود، صحیح و نافذ نیست، و همین طور است معاملات افرادی که به خاطر سفاهت یا افلاس یا دیگر اسباب حجر، محجور هستند.

تجزی اجتهاد از دیدگاه امام خمینی (س)

تجزی اجتهاد از دیدگاه امام خمینی (س)

به کسی که در بعضی بابهای فقهی مانند نماز، توانایی استنباط حکم شرعی پیدا می کند مجتهد متجزّی گفته می شود؛ در برابر مجتهد مطلق که در همۀ ابواب فقهی توان استنباط دارد. از این عنوان در باب اجتهاد و تقلید و نیز قضاء سخن رفته است.

تجزی در اجتهاد از دیدگاه امام خمینی (س)

تجزی در اجتهاد از دیدگاه امام خمینی (س)

تجزّی در اجتهاد به معنای قدرت بالفعل بر استنباط بعضی از احکام شرعی است.

تحلّل از احرام حج از دیدگاه امام خمینی (س)

تحلّل از احرام حج از دیدگاه امام خمینی (س)

تحلل، یکی از اصطلاحات فقهی به معنای بیرون آمدن حاجی از محرمات احرام است. سبب های تحلل در حج یا عمره عبارت از تقصیر، حلق، طواف، سعی، طواف نساء، قربانی کردن و اشتراط تحلل است. حج گزار با هر یک از این اعمال از محدودیت های که به خاطر احرام داشت رها می شود.

مباحث کاربردی تخییر ابتدایی در فقه از دیدگاه امام خمینی (س)

مباحث کاربردی تخییر ابتدایی در فقه از دیدگاه امام خمینی (س)

تخییر ابتدایی به معنی تخییر قبل از گزینش و مقابل تخییر استمراری است. با اختیار یک طرف در مقام عمل، تخییر، زوال پیدا کرده و همان طرف گزینش شده تعیّن می یابد. از این عنوان در اصول فقه مباحث دوران نوع تکلیف بین وجوب و حرمت، تعارض دو دلیل و عدم امکان جمع بین آنها سخن گفته شده و در ابواب مختلف فقه نیز نظیر اجتهاد و تقلید، صلات و تجارت از آن سخن به میان آمده است.

مباحث کاربردی تخییر استمراری در فقه از دیدگاه امام خمینی (س)

مباحث کاربردی تخییر استمراری در فقه از دیدگاه امام خمینی (س)

تخییر استمراری مقابل تخییر ابتدایی و به معنی تخییر، حتّی پس از گزینش است. از این عنوان در اصول فقه و نیز ابواب مختلف فقه نظیر اجتهاد و تقلید و صلات سخن رفته است. تخییر استمراری به مختار بودن مکلف به صورت مستمر در عمل بر طبق یکی از دو یا چند دلیل متعارض اطلاق می شود.

حلق در حج و عمره از دیدگاه امام خمینی (س)

حلق در حج و عمره از دیدگاه امام خمینی (س)

تراشیدن یا همان حَلق ستردن مو و جز آن است.

تربیت کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

تربیت کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

تربیت عبارت است از انتخاب رفتار و گفتار مناسب، ایجاد شرایط و عوامل لازم و کمک به شخص مورد تربیت، تا بتواند استعدادهای نهفته اش را شکوفا سازد و به سمت کمال مطلوب، حرکت کند. در اصطلاح حقوقی نیز تربیت به معنای پرورش روحی و اخلاقی اطفال به کار رفته است. تربیت کودک به طور خاص آن است که مربّی، اعم از پدر، مادر، معلّم و ...، طفل را در بُعد روحی و اخلاقی پرورش دهد، به گونه ای که جسم و جان و عقل و علم او افزایش یابد، تا بتواند امور مربوط به دین و دنیای خود را انجام دهد. بخاطر همین، اهمیت تربیت در اسلام، در ظاهر ساختن کمالات باطنی بشر و به فعلیت آوردن استعدادهای درونی فرد، مورد توجه قرار می گیرد.

صفحه 18 از 39 < قبلی | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | بعدی >