قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲ چگونه زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی شد؟

امام خمینی(س) با دمیدن روح خودباوری و نفی از خودبیگانگی، زمینه های بازگشت به خویشتن را در میان قشر جوان و روشنفکر دانشگاهی فراهم ساخت و باعث رویکرد نیروهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور به سوی مذهب شد. بنابراین، نهضت فکری ـ فرهنگی پانزده خرداد به رهبری امام خمینی تأثیرات عمیق و شگرفی بر ساختار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران گذاشت و نتایج و پیامدهای سازنده و مطلوبی به بار آورد.

عناوین مطالب اقتراح

‏‏امام خمینی فرعون زمان را از میان برد‏

‏‏امام خمینی فرعون زمان را از میان برد‏

‏‏کشیش مسروپ راتوسیان در این مصاحبه پیشینه تاریخی کلیسای ارامنه و ساختار کلیسا و نگاه ارامنه و مسیحیان را به امام و انقلاب مورد توجه قرار داد

احیاء تفکر ظلم ستیزی و عدالتخواهی اسلام در اندیشۀ سیاسی امام خمینی(س)

احیاء تفکر ظلم ستیزی و عدالتخواهی اسلام در اندیشۀ سیاسی امام خمینی(س)

امام خمینی(س) رهبر بزرگ انقلاب اسلامی ایران از عالمان متعهد و بیداری است که هم در عرصۀ اندیشه و هم در میدان عمل پرچم مبارزه برای احیاء اندیشۀ دینی (در مورد ظلم ستیزی و عدالتخواهی) را در دوران معاصر برافراشت. او با احساس ضرورت امر احیاگری ابتدا به شناخت جوانب متعدد مسئله و علل و عوامل آن پرداخت، آنگاه به مقابله با علل و عوامل مرگ اندیشۀ عدالتخواهی و ظلم ستیزی همت گماشت.

جلوه های رحمانی پیامبر اکرم (ص)  در اندیشه سیاسی امام خمینی

جلوه های رحمانی پیامبر اکرم (ص) در اندیشه سیاسی امام خمینی

پیامبر بزرگوار اسلام(ص)، آینه و تجلی صفات الهی، از جمله نماد رحمانیت و رحیمیت الهی است. خداوند رحمن و رحیم، حضرت پیامبر اکرم(ص) را نه تنها برای پیروان راستین آن حضرت، بلکه برای تمامی مخلوقات عالم، رحمت معرفی کرده است و از او در تمامی زوایای زندگی، از جمله در مسائل سیاسی و اجتماعی به عنوان ناب ترین الگوی نیکوی رحمت و مهرورزی حتی برای مخالفان خود معرفی کرده است. امام خمینی نیز رسول گرامی اسلام را به عنوان واسطه فیض الهی، نماد رحمت حق دانسته و بر الگو گیری از سیره نظری و عملی آن حضرت برای تمامی انسانها به خصوص برای زمامداران ممالک اسلامی تأکید ورزیده است.

شیوه های ارتباطی امام خمینی (س) با مردم

شیوه های ارتباطی امام خمینی (س) با مردم

ارسال و توزیع بیانیه های امام در نقاط ‎‏مختلف کشور توسط نیروهای مخلص و گمنام در مدت بسیار ‎‏کوتاه به دست آحاد مردم می رسید. البته با خطرات جانی هم توأم بود و چه بسیار عزیزانی که سال ها زندان و شکنجه را به خاطر توزیع ‎‏اطلاعیه های امام به جان خریدند. اگر لیست زندانیانی که فقط به خاطر ‎‏توزیع و تکثیر و یا به همراه داشتن یک برگ اعلامیه امام دستگیر و ‎‏زندانی شدند از مجموعۀ پرونده های ساواک جمع آوری شود عظمت کار ‎‏روشن تر خواهد شد.

مستکبرین و مستضعفین از دیدگاه امام خمینی(س)

مستکبرین و مستضعفین از دیدگاه امام خمینی(س)

امام خمینی(س) به این معنی اشاره دارند که «حب الدنیا راس کل خطئیه» یک واقعیتی است و ریشه حب دنیا را حب نفس می دانند، که بالاخره به استکبار ختم می شود. از طرف دیگر تا زمانی که مستکبران سیستم یا نظام و تشکیلاتی ایجاد نکرده اند، به استضعاف کشیدن توده های مردم به طور کامل محقق نمی شود. به وسیله نظام اقتصادی، نظام استعماری، نظام سیاسی و نظام فرهنگی استکباری است که تسلط بر توده مردم و ضعیف نگاه داشتن آنها عملی می شود.

برنامه های ساواک برای سرکوب انقلاب

برنامه های ساواک برای سرکوب انقلاب

تدابیر و فشارهایی که ساواک برای جلوگیری از مبارزه آیت الله خمینی به کار برد نتوانست در عمل از مبارزات و گسترش افکار و اندیشه های ایشان جلوگیری کند و با بالا گرفتن اعتراضات مردمی و اوج گیری انقلاب اسلامی در سال 1357، ساواک دیگر نتوانست به تداوم حیات رژیم کمک کند و توفان انقلاب مجالی برای ساواک باقی نگذاشت تا از کیان رژیم پهلوی دفاع کند و در بیست و دوم بهمن شام طولانی ستم به سر رسید، و سپیده آزادی و استقلال ایران سر بر زد.

‏‏پویایی فقه و نقش زمان و مکان از دیدگاه امام خمینی (ره)‏

‏‏پویایی فقه و نقش زمان و مکان از دیدگاه امام خمینی (ره)‏

عوامل مختلفی موجب تفاوت نوع و شیوۀ زندگی شده اند و‏‎ ‎‏روابط نوین را ایجاد کرده اند. لذا حضرت امام (ره) می فرمایند: ‏‏‏مساله ای که در قدیم دارای حکمی بوده است، به ظاهر همان مساله در روابط‏‎ ‎‏حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام ممکن است حکم جدیدی پیدا کند،‏‎ ‎‏بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی، همان‏‎ ‎‏موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقی نکرده است، واقعاً موضوع جدیدی‏‎ ‎‏شده است که قهراً حکم جدیدی می طلبد.

آثار وقف از دیدگاه امام خمینی (س)

آثار وقف از دیدگاه امام خمینی (س)

وقف یکی از موضوعاتی هست که هم بخش حقوقی و فقهی دارد و هم بخش اقتصادی دارد و هم آثار تربیتی و اخلاقی دارد و لذا دارای ابعاد مختلف و گوناگون فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است.

برنامه ها و شیوه های ساواک  برای سرکوب نهضت و منزوی کردن امام خمینی

برنامه ها و شیوه های ساواک برای سرکوب نهضت و منزوی کردن امام خمینی

با آغاز مبارزات امام خمینی، ساواک (ارگان امنیتی رژیم پهلوی) سعی کرد با اتخاذ روشهای مختلف به مقابله با ایشان و نیروهای مذهبی وفادار به آرمانهای وی بپردازد. این مقابله نه تنها در مقطع پیش از تبعید بلکه در دوران تبعید در عراق نیز با شدت بیشتری ادامه یافت چرا که امام خمینی به عنوان مهمترین مخالف اصل و اساس سلطنت پهلوی شمرده می شد و طرفدارانش در ایران وخارج از ایران روز به روز افزایش می یافتند. پژوهش حاضر می کوشد به بررسی توصیفی عملکرد ساواک در رویارویی با مبارزات امام خمینی در مقطع تبعید در عراق بپردازد تا مشخص گردد ایشان در چه فضای حساس و دشواری به تلاش و مبارزه انقلابی خود ادامه دادند.

تجلی قرآن در وصیت نامه سیاسی ـ الهی حضرت امام خمینی(س)

تجلی قرآن در وصیت نامه سیاسی ـ الهی حضرت امام خمینی(س)

خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَلا تَفَرَّقُوا. حضرت امام خمینی(س) با اشاره به آیه فوق بر وحدت و دوری از تفرقه تأکید نموده، می فرماید: اینجانب به همه نسل های حاضر و آینده وصیت می کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید.

استکبار و مفهوم امروزی آن

استکبار و مفهوم امروزی آن

هنگامی که امام خمینی(ره) نهضت انقلابی خود را آغاز کرد، وضعیت خاورمیانه حکایت از حالت یاس و نومیدی ملتها داشت، به طوری که اسرائیل سلطۀ خود را تحمیل می نمود و آن را گسترش می داد و مورد تأیید ایالات متحده و مساعدت و تحسین بسیاری از دولتهای اسلامی که بر محور ایالات متحده می گشتند، قرار می گرفت. امام خمینی(ره) آمد تا با صدای بلند در برابر این اوضاع دردناک فریاد زند و دنیا را با استدلالهای صریح خویش مبنی بر چپاول ثروت ملتها و فقر هموطنان و خواری آنها به خاطر بهره مندی مُشتی از یاران شیطان، پر کرده و از تهاجم فرهنگی گسترده ای خبر دهد که با از بین رفتن روحیۀ معنوی جوانان، گریبانگیر جوامع مختلف شده است.

مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون

مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون

با تصویب لایحه مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی (کاپیتولاسیون) در نیمه دوم سال 43، رویارویی امام خمینی با رژیم پهلوی وارد مرحله جدیدی گردید. کاپیتولاسیون که نخستین بار پس از شکست در جنگ های ایران با روسیه به ایران تحمیل شده بود و پس از انقلاب اکتبر 1917 ملغی شده بود، مجددا در روز سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۴۳ با وجود مخالفت گروه کثیری از وکلای مردم، در جلسه ای پرتنش از تصویب اکثریت نمایندگان مجلس شورای ملی گذشت. امام خمینی که پس از آزادی در منزلش تحت نظر بود در اجتماع بزرگی از مردم نطقی در مخالفت با کاپیتولاسیون ایراد کرد. در این سخنرانی ایشان شاه را مورد حمله قرار داد و دولت و مجلسین را فاسد دانست و آمریکا و اسراییل را دشمن اسلام و ایران خواند.

اهداف و مبانی مکتبی نظام اقتصادی اسلام از دیدگاه امام خمینی (س)

اهداف و مبانی مکتبی نظام اقتصادی اسلام از دیدگاه امام خمینی (س)

هدف این نوشتار، تبیین اهداف و مبانی مکتبی نظام اقتصادی اسلام از دیدگاه حضرت امام (ره) است. ضرورت این بحث نیاز به توضیح چندانی ندارد. بی تردید برای ایجاد نظام اقتصادی اسلام شناخت اهداف و مبانی مکتبی آن ضروری است؛ زیرا شناخت اهداف مقصد را می نمایاند و توسعه یافتگی اقتصادی را از دیدگاه اسلام تبیین می کند و شناخت مبانی مکتبی، ما را در گزینش روش صحیح حرکت به سمت اهداف و انتخاب استراتژی صحیح توسعه اقتصادی راهنمایی خواهد کرد.

برکات دفاع مقدس در کلام امام خمینی (س)

برکات دفاع مقدس در کلام امام خمینی (س)

در دویست سال اخیر، برای اولین بار ایران، در جنگی نابرابر حتی یک وجب از خاک خود را از دست نداد؛ از مستشاران خارجی کمک نگرفت؛ روی پای خود مردانه ایستاد؛ در صنایع دفاعی به خودکفایی رسید؛ حتی در اوج جنگ از رفتن به پای صندوقهای رأی برای تعیین سرنوشت، غفلت نکرد و خود را به عنوان قدرتی که می تواند پشتوانه مستضعفان جهان باشد تثبیت کرد.

رسالت دانشگاه در منظر امام خمینی

رسالت دانشگاه در منظر امام خمینی

حضرت امام خمینی با ملاحظه شأن و جایگاه خطیر دانشگاه، نقش و رسالت دانشگاهیان را گوشزد می نمایند. اساتید وارث انبیاء محسوب می شوند و باید آموزش را همراه با اشاعه تقوا انجام دهند. دانشجویان نیز با تزکیه نفس و تقویت ایمان خویش، به بیداری و آگاه سازی ملت ها بپردازند. قطع وابستگی و استقلال کشور هم در گرو تربیت متخصصین مستقل و خودباور است. در نهایت امر نیز اساتید و دانشجویان متعهد و متخصص هستند که تداومبخش انقلاب اسلامی ایران می باشند.

سیر تحول شخصیت پردازی در مستندهای تلویزیونی دفاع مقدس

سیر تحول شخصیت پردازی در مستندهای تلویزیونی دفاع مقدس

رویکرد مذهبی و عقیدتی ایران نسبت به جنگ تحمیلی هشت ساله، باعث شکل گیری گونۀ متمایزی به نام فیلم «دفاع مقدس» در عرصه فیلم سازی گردید. فیلم سازان این حوزه بیش از آنکه بخواهند نمایشگر قدرت، خشونت و زشتی های درون جنگ باشند، سعی نمودند تا با بهره گیری از عقاید مذهبی و عرفانی به زیبایی هایی بپردازند که معتقد بودند در درون جنگ وجود دارد. این زیبایی ها همواره به شخصیت های درون جنگ برمی گشت و از همین رو در این فیلمها تاکید برروی انسان هایی است که در طول جنگ به شکوفایی رسیدند و مراتب کمال را طی نمودند.

شکوفایی نمادگرایی در شعر معاصر در پرتو اندیشه و سیره ی حضرت امام خمینی(س)

شکوفایی نمادگرایی در شعر معاصر در پرتو اندیشه و سیره ی حضرت امام خمینی(س)

سرچشمه ی زلال ادبیات از عهد اسطوره ها تا کنون، «نمادها» بوده اند. چرا که زینت بخش ترین تصویرهای ادبی، چون تلألؤ نور از خورشید نمادها بر دامن ادبیات نشسته است. در هر عهدی از ادبیات همه ی ملل، آنجا شاهد درخشش و شکوفایی اثر هستیم که با جوهره ی نمادگرایی بیشتری شکل گرفته باشد.

زن و هنر در کلام و فرهنگ حضرت امام خمینی(ره)

زن و هنر در کلام و فرهنگ حضرت امام خمینی(ره)

هنر به عنوان ابزار تکاملی در جامعه، هنری است که شایست و ناشایست، زشت و زیبا، خوبی و بدی را حول محور درگیری با ظلم و ستم تعریف کند. نه هنری که زیبایی را پسند شخصی دیده و پذیرش شرایط و سازگاری با زورمداران و زرمداران را محور قرار دهد. هنر می تواند قداست را به ایثار و فداکاری بدهد نه خوشی و تفریح کوتاه مدت. حتی کسب علم و تحصیل را مشروط و برای هدفی مقدس ضروری بداند، نه دریافت مدرک و کسب معلومات فارغ از اینکه کارگزار چه نظامی باشد. (نظام الهی یا غیر الهی)

صفحه 2 از 10 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >