امام استفاده از تاریخ براى برداشت نحوه درست تعامل دولتها با مردم و عبرت گرفتن از وقایع تاریخى را بدین منظور و همچنین به منظور شناخت نظام سیاسى موردنظر اسلام ضرورى مى دانند.
یکى از کسانى که بایستى در راه حضرت سید الشهداء آغشته به خون خود شود، خمینى است. حال که چنین است، باید ما روز عاشورا را در قم، کربلاى حسین قرار بدهیم، تا یک کربلاى ثانى درست کنیم؛ و مردم براى زیارت به قم بیایند.
بنیان های فکری امام(س) در مدیریت تحولات سه دهه اخیر، بر دو اصل«کتاب» و «سنت» استوار بود. از این رو ایشان در مدیریت تحولات جهان و ایران، با تأسی به این دو اصل مهم، بر مبنای «خدا محوری» و «تکلیف گرایی» تحولات را مدیریت می نمود.
در حالی که قوای عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می شد، عملیات بیت المقدس با قرائت رمز مبارک یا علی ابن ابیطالب(ع) برای آزادسازی خرمشهر آغاز شد. نیروهای رزمنده که از ساعت ها قبل در انتظار فرمان حمله بودند در تمام محورهای عملیات به دشمن حمله ور شدند.
برنامه روزانه امام خیلی منظم است. یعنی برنامه یک روز ایشان را که تقریباً ضرب در 365 روز بکنیم برنامه سالانه ایشان مشخص می شود، از صبح که ساعت هفت به طرف دفتر کار و بیرونی خودشان می آیند ملاقاتها شروع می شود.
امام خمینی(س) ضمن اشاره به اقسام سه گانه علم (آیه محکمه،یا فریضه عادله، یا سنّت قائمه)، به علم نافع و علم مذموم اشاره کرده و راه شناسایى آن را ارائه مى دهد و به هماهنگى علم و ایمان و تخصص و تعهد تأکید مى کنند.
امام خمینى(س) که در ایام حضور در نجف، از نهضت فراگیر و یکدست ایران، دقیقاً مطلع بودند و گزارش تظاهرات یکپارچۀ مردم ایران مرتب به ایشان مى رسید، با بیانات روشنگرانه خود، پیوسته مردم را به ادامۀ نهضت دعوت مى کردند.
وضع حکومت اسلام یک همچو وضعى است. اداره اش براى رفاه مردم است، نظامش براى رفاه مردم است، رئیس جمهورش براى رفاه مردم است، نخست وزیرش براى رفاه مردم است، و محیط، محیط محبت؛ یک محیط محبت.
حضرت امام خمینی(س) اگرچه بنابه فرمایش خودشان معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری بودند و اجتهاد بر همان سبک را صحیح می دانستند، اما به طور جدّ باور داشتند که زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند.
تصمیم حضرت امام، به حضور در حوزۀ علمیه و استقامت در حالى اعلام شد که پس از حمله رژیم به مدرسه فیضیه موج گسترده اى از تبلیغات در رسانه هاى گروهى علیه روحانیت و بویژه شخص امام خمینى جریان داشت.
نقبی به فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی در حیطه کار حقایقی مهم را نشان می دهد. حقایقی که روشن می سازد مقوله کار و کارگری خود در دین اسلام و مبانی جامعه اسلامی به عنوان عنصری محوری مطرح بوده است.
«اساس همه شکست ها و پیروزی ها از خود آدم شروع مى شود. انسان اساس پیروزى است و اساس شکست است.» این جملات بخشی از بیانات ارزشمند حضرت امام در مورد خود باوری و رهایی از وابستگی است که صبح روز سی و یکم فروردین1360 ایراد فرمودند.
انشعاب از تشکیلاتى براى اظهار عقیده مستقل، و ایجاد تشکیلات جدید، به معناى اختلاف نیست. اختلاف در آن موقعى است که خداى ناکرده هر کس براى پیشبرد نظرات خود به دیگرى پرخاش کند.
خمینى را اگر دار بزنند تفاهم نخواهد کرد. با سرنیزه نمى شود اصلاحات کرد. با نوشتن «خمینىِ خائن» به دیوارهاى تهران که مملکت اصلاح نمى شود!
تهدیدات و تبلیغات دامنهدار دولت امریکا به قدر پشیزى نزد ملت ما ارزش ندارد. نه تهدید نظامىِ او عاقلانه است؛ و نه تهدید اقتصادىِ او واجد اهمیت. و کارتر یک اشتباه دارد، و آن اینکه گمان مى کند همه دولتها چشم بسته به خدمت او ایستاده اند. و این اشتباه بزرگ بزودى براى خودش هم روشن خواهد شد؛ و طلیعه آن نیز مشهود است.
من به جمیع دوَل اسلام و مسلمین جهان، در هر جا هستند، اعلام مىکنم که ملت عزیز شیعه از اسرائیل و عمال اسرائیل متنفرند، و از دولتهایى که با اسرائیل سازش مىکنند متنفر و منزجرند.
هنوز چشم ها گریان و دلها بریان است...
پس از اتفاقات عید نوروز سال 1343 شاه که از مبارزۀ گسترده و همه جانبۀ علما، بکلى گیج و آشفته شده بود بر آن شد نقشه هاى فاشیستى خود را که مدتها بود در سر داشت به مرحلۀ اجرا درآورد و به خیال خود «ضربشستى» به روحانیان نشان دهد.