امام خمینی معتقدند که ولایت، باطن نبوت است و این پیوستگی آثار و برکات علمی و عملی بسیاری دارد، آنجا که می فرماید: ما قائل به این هستیم که نور نبوت و نور امامت از صدر خلقت بوده است و تا آخر خواهد بود.
ارتباط حضرت امام (س) با امامان معصوم (ع) به گونۀ خاصی بود که برای من و امثال من قابل درک نبود. تنها چیزی که من حامل پیغام آن از جانب استاد به حضرت ثامن الحجج علی بن الموسی الرضا (ع) بوده و خود شاهدم، آن بود که قضیه انجمنهای ایالتی و ولایتی در سطح وسیعی توسط تبلیغات رژیم شاه، توسعه می یافت.
همه نیروها، همه قدرتها در هر جا هستند، محتاج به توجه خاص حضرت رضا- سلام اللَّه علیه- هستند.
خادمان حرم امام هشتم (ع) با حضور در بیت تاریخی حضرت امام خمینی (س) در خمین با آرمانهای معمار کبیر انقلاب تجدید بیعت کردند.
چگونه امام توانست مردم را بسیج کند و دلایل نفوذ امام در میان توده های مردم چه بود؟ در یکسو رهبری به نام امام خمینی است که دارای ویژگیهای فردی بالقوه کاریزمایی و اندیشه و ایدئولوژی جاذب و حرکت برانگیز است؛ و در سوی دیگر، توده های مردم ایران قرار دارند که با دریافت و درک آن ویژگیهای شخصیتی و فکری تصویری استثنایی از امام پیدا می کنند و به وی گروش می یابند.
امیدوارم که شما بتوانید اسلام را برای مردم جهان عرضه کنید. ان شاء اللَّه خداوند به شما اجر دهد. البته تبلیغات باید بر اساس معنویات باشد، معنویات اساس اسلام است. سعی کنید معنویات را زیاد کنید و از تشریفات تا آنجا که مقدور است بکاهید. همه اش در فکر درست کردن سالن و ساختمان نباشید بلکه در فکر معنویات اسلام باشید.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی و اعضای هیات دولت صبح امروز (دوشنبه) در نخستین روز هفته دولت با حضور در حرم مطهر امام راحل با آرمان های بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی تجدید میثاق کردند.
روزی در خانه حاج آقا مهدی در درکه بودم و آقای خمینی و دایی بزرگم هم تشریف داشتند، اینها گویا از قم آمده بودند. به هر حال شب آنجا بودیم. صبح پا شدیم رفتیم برای نماز. بعد از نماز سرم را روی سجده گذاشته بودم (امام) آمدند دستشان را روی من گذاشتند و فشار دادند و گفتند: چرا این قدر خودت را اذیت می کنی؟! یک قدری پاشو، بگو، بخند، بازی کن!
امام خمینی نظر خود درباره ولایت فقیه را نخستین بار در کتاب کشف اسرار بیان داشته است؛ وی در این کتاب ابتدا با دلیل عقلی، ضرورت وجود قانون وحکومت در جامعه بشری را به اثبات رسانده، و سپس با دلیل عقلی مستقل و غیر مستقل و سیرۀ پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و علی علیه السلام ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در همه زمانها و مکانها را نتیجه گرفته است.
شرح جنود عقل و جهل یکی از تالیفات اخلاقی امام خمینی (س) است که ایشان به آثار اجتماعی برخی صفات اخلاقی همانند عدل، تعدیل قوه غضبیه، ثبات و پایداری نفس، سعه صدر و عزت نفس، رفق و مدارا با مردم و غیره اشاره کرده است.
با اینکه امام می گفت من یک طلبه و رهبر روحانی هستم و بر آن مبنا صحبت می کرد، اما بنده معتقدم امام یک انقلابی دیپلمات بود، اما در عین حال هیچوقت بی پروا سخن نمی گفت و دقت می کرد که صحبت ها و رفتارهایش چه تاثیری بر جای می گذارد و از این جهت روی منافع کشور حساس بود و به همین دلیل معتقدم امام یک انقلابی دیپلمات بود.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.