یقین

آثار دیگر یقین در کلام امام خمینی (س)

امام خمینی (س) نیز برای یقین آثاری را برمی شمارد: ۱- توحید فعلی: اهل یقین از لحاظ کمالات معنوی به جایی می رسند که تمام اسباب ظاهر و موثرات صوری و دنیایی را تحت اراده ازلی حق می داند.(۱) ۲- سکون و آرامش: شخصی که به مرتبه یقین می رسد، دارای سکون و آرامش است و درباره کم و زیاد شدن رزق و روزی اش نگرانی ندارد؛ لذا طلب او در تحصیل معیشت با طلب اهل شرک و شک متفاوت است. ۳- اصلاح نفس: اهل یقین در اصلاح نفس خود کوشش می کنند و اعضا و جوارح خود را از وقوع در معاصی نگه می دارد.(۲) ۴- رضا به قضای الهی: اهل یقین به آنچه بر ایشان مقدر شده، راضی بوده و تمام مصیبت ها و بلاها برای آنان آسان می شود.(۳) ۵- گناه نکردن: کسی که به بالاترین مرحله یقین رسیده و همه عالم را محضر خداوند می داند، امکان ندارد که مرتکب گناه شود.

امام خمینی مراتب یقین را سه مرتبه می داند: علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین. البته از نگاه ایشان درجات یقین بی شمارند؛ مرتبه نازل یقین، ادراک عقلی و علمی حصولی است که هنوز به مرتبه قلب نرسیده است؛ اما اگر این علم و یقین به قلب وارد شود به تدریج برای شخص اطمینان حاصل می شود و در مرتبه ی بعد، چشم ملکوتی او باز می شود و به مشاهده حضور می رسد.(۴) بالاترین مرتبه یقین، یقین انبیاء است که از مشاهده حضوری حاصل می شود.(۵)

(۱) خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، ص۵۶۱، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸.

(۲) خمینی، روح الله، جهاد اکبر، ص۳۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۷.

(۳) خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، ص۵۶۴، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸.

(۴) خمینی، روح الله، سرّ الصلاة، ص۲۰-۱۹، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸.

(۵) خمینی، روح الله، دانشنامه امام خمینی، ج۱۰، ص۵۱۴، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۴۰۰.

. انتهای پیام /*