مقام و منزلت اسرا و آزادگان در کلام امام خمینی

مقام و منزلت اسرا و آزادگان در کلام امام خمینی

اینفوگرافیک در مورد مقام آزادگان در نگاه امام خمینی

سه شنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰
دولت در کنار ملت باشد
سه شنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
توصیه امام خمینی در رعایت نظم در قوّۀ قضائیه: حفظ نظم از واجبات الهی است

توصیه امام خمینی در رعایت نظم در قوّۀ قضائیه: حفظ نظم از واجبات الهی است

امام خمینی در بیست و پنجم مرداد ماه سال ۵۹ در جمع قضات عالی کشور و دست اندرکاران امر قضا به بیان اهمیت نظم در امور و به ویژه امر قضاوت پرداختند.

سه شنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
امام در حمایت  از اقشار مستضعف صداقت داشت

امام در حمایت از اقشار مستضعف صداقت داشت

ضرت امام اعتقاد داشت که اولاً استضعافی که در کشور ما به وسیله رژیم طاغوت وجود داشته، در جهان اسلام هم وجود دارد و تمامی ملت های مسلمان جهان زیر سلطه استعمارگران و سلطه گران قرار دارند و تاکنون نتوانستند حکومت مبتنی بر دین و عقیده خودشان داشته باشند و در سایه نظام اسلامی زندگی مناسبی داشته باشند. اموال و ثروت آنها در حال چپاول توسط زورمداران و قدرتمندان است. لذا اعتقاد داشت برای اینکه این الگوی انقلاب و جمهوری اسلامی در همه ملت های اسلامی پیاده بشود، همه مستضعفین جهان را در درجه اول علیه مستکبرین بسیج و متشکل کنیم و این ها یک حزب تشکیل بدهند و در برابر مستکبرین بایستند و تا مستکبرین در جوامع بشری هستند و به حیات خودشان ادامه می دهند، قطعاً امکان اینکه بشود مستضعفین را نجات داد، نیست.

سه شنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۸
امام خمینی در آسمان علم و فضیلت

امام خمینی در آسمان علم و فضیلت

تخصص ویژۀ امام خمینی در علوم عقلیه موجب شد که او در همان عنفوان جوانی، تنها پاسخگوی اشکالات و شبهات عقلی نسبت به اسلام، در حوزۀ علمیۀ قم باشد و در آن روز اگر کسی نسبت به مسائل دینی اشکالی داشت و برای حل آن به قم رجوع می کرد ـ با اینکه علمای زبردست و طراز اول در قم می زیستند ـ او را برای برطرف کردن ابهام و اشکالش به حضور امام خمینی راهنمایی می کردند.

سه شنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۷:۴۷
امام خمینی و بایدها و نبایدهای دکتر محمد مصدق

امام خمینی و بایدها و نبایدهای دکتر محمد مصدق

اینفوگرافیک در مورد نظرات امام خمینی پیرامون دکتر مصدق

دوشنبه, ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰
اجتماع تحت یک بیرق

سخنرانی در جمع ائمه جماعات و وعاظ تهران و قم (وظیفه روحانیون)

اجتماع تحت یک بیرق

سخنانی از امام خمینی پیرامون وحدت ‌‌تأثیر خون سیدالشهدا(ع) بر قیام ۱۵ خرداد‌ و آن، این ‌‌[‌‌که‌‌]‌‌ اجتماع تحت یک بیرق، اجتماع تحت یک ایده و هیچ چیز‌‎ ‎‌نمی تواند این کار را به مقداری که عزای حضرت سیدالشهدا در او تأثیر دارد، تأثیر بکند. ‌ صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۳۴۶

دوشنبه, ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
اصلاح در اندیشه سیاسی امام خمینی/ مســلمین از دو منبع مهم مادی و معنوی برای اصلاح جامعه برخوردار هستند

اصلاح در اندیشه سیاسی امام خمینی/ مســلمین از دو منبع مهم مادی و معنوی برای اصلاح جامعه برخوردار ...

اصلاح و افســاد یکی از زوجهای متضاد قرآن است که مکرر در قرآن مطرح می شود. استعمال آن گاهی بــه رابطه میان دو فرد یا افراد اســت. و گاهی محیط خانوادگی اســت. و گاهــی راجع بــه محیط بزرگ اجتماعی است. سنت نبوی به پیروی از قرآن در سه زمینه نفسانی روابط میان مردم و اوضاع اجتماعی به کار رفته است.

یکشنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱
ذکر محرم(۷)

ذکر محرم(۷)

سخنانی از امام خمینی در مورد جایگاه سیدالشهدا و ماه محرم

یکشنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
مقاومت اسلامی در کلام امام خمینی

مقاومت اسلامی در کلام امام خمینی

اینفوگرافی مقاومت اسلامی در کلام امام خمینی چالش ها و عوامل تضعیف مقاومت / ضرورت مقاومت / عوامل تقویت مقاومت

یکشنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰:۰
بررسی اجمالی قلمرو، جایگاه و مرجع مصلحت با تاکید بر دیدگاه های امام

بررسی اجمالی قلمرو، جایگاه و مرجع مصلحت با تاکید بر دیدگاه های امام

مصلحت به معنای خیر و نفعی که متوجه عموم مردم در دنیا و آخرت گردد، با خوانش و تئوری امام خمینی از مصلحت و مصلحت اندیشی هم خوانی بیشتری دارد. ایشان با بهره گیری از سیره نبوی معتقد است همه وظایف حکومتی پیامبر اسلام(ص) به طور یکجا به حاکم اسلامی جامع الشرایط سپرده می شود. حاکم اسلامی نیز با مصلحت سنجی و بنا بر اقتضائات زمانی و مکانی باید به صدور حکم حکومتی اقدام نماید.

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
مقاومت اسلامی از دیدگاه امام خمینی/ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه امت های اسلامی به مقوله مقاومت تغییر کرد

به مناسبت روز مقاومت اسلامی؛

مقاومت اسلامی از دیدگاه امام خمینی/ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه امت های اسلامی به مقوله مقاومت ...

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، نگاه امت های اسلامی به مقوله مقاومت تغییر کرد و کارآمدی و لزوم استقامت در برابر طاغوت بر آنان آشکار شد. از این رو حرکت های مقاومتی با الگوبرداری از روش امام خمینی (س) در مواجه با استکبار در کشورهای اسلامی شکل گرفتند. یکی دیگر از موانع رشد روحیه استقامت در انسان که امام به آن توجه می داد، رفاه طلبی و تن آسایی است. از منظر امام، کسی که تصور کند مبارزه و استقامت در راه استقلال و آزادی، منافاتی با رفاه طلبی و سرمایه داری ندارد، الفبای مبارزه را نفهمیده است. ایشان تاکید داشت که سرمایه داران و قشر مرفه که درد اقشار مستضعف را درک نمی کنند هرگز با نصیحت به یاری محرومان نخواهند شتافت. نفوذ منافقین و مفسدان نیز از دیگر عوامل تضعیف مقاومت است. منافقین در زمان جنگ و سختی در پشت جبهه در تلاش برای تضعیف روحیه ملت هستند و هرگاه احساس کنند پیروزی نزدیک است برای کسب منافع وارد میدان می شوند. امام به مردم توصیه می کردند این افراد را بشناسند و اجازه دست درازی به آنها ندهند.

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
نگذشتن از اهانت کنندگان به‏‎ ‎‏مقام مقدس پیامبر

نگذشتن از اهانت کنندگان به‏‎ ‎‏مقام مقدس پیامبر

ما باید بدون توجه به‏‎ ‎‏غرب حیله گر و شرق متجاوز و فارغ از دیپلماسی حاکم بر جهان در صدد تحقق فقه‏‎ ‎‏عملی اسلام برآییم

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
تحلیل حقوقی فتوای امام خمینی در مورد سلمان رشدی

تحلیل حقوقی فتوای امام خمینی در مورد سلمان رشدی

اگر حضرت امام (س) به استناد قوانین جزایی ایران و یا اصول حاکم بر حقوق جزای بین الملل و به عنوان رئیس حکومت اسلامی ایران، حکم به اعدام سلمان رشدی می دادند، از نقطه نظر حقوقی، قابل توجیه نبود؛ زیرا اساسا عمل مزبور از مصادیق اعمال اصل صلاحیت واقعی قوانین جزایی ایران قلمداد نشده است (ماده۵ قانون مجازات اسلامی)، اما حال که ایشان به عنوان یک مفتی، فتوای شرعی خود را اعلام و مستندات و ادلّه قوی فقهی نظر ایشان را تأیید می کنند، هیچ تعارضی با اصول حاکم بر حقوق جزای بین الملل پیدا نمی کند. عدم آشنایی غربی ها با تأسیس فقهی «فتوا» مانع درک ساده این مسئله توسط آن هاست و به همین دلیل، آن ها عملکرد ایشان را نمی پذیرند و مسئله را صرفاً از دیدگاه خویش با تکیه بر اصول حاکم بر جزای بین الملل عرفی تحلیل می نمایند. در نتیجه، عملکرد ایشان را خارج از صلاحیت قانونی حکومت ایران می دانند. بدین روست که در صورت عملی ساختن فتوای حضرت امام(س) و قتل سلمان رشدی، اقدام مزبور یک اقدام تروریستی تلقّی شده، و حکومت ایران را سبب آن قلمداد خواهند نمود.

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
نشریه حریم امام شماره ۵۰۹
شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
رئالیسم سیاست خارجی در اندیشه و الگوی رفتاری امام خمینی

رئالیسم سیاست خارجی در اندیشه و الگوی رفتاری امام خمینی

سیاست خارجی ایران در دوران بعد از پیروزی انقلاب ایران، به گونه مشهودی، تحت تأثیر رویکردهای سـیاسی و نـگرش امـام خمینی قرار گرفته است. بررسی رویکردهای امام خمینی (س) در این زمینه نشان می دهد که ایشان نـمادهای قدرت سیاسی را به عنوان ضرورت اجتناب ناپذیر کشور می دانست؛ چنانکه رویکردهای استراتژیک و سیره عـملی ایشان را می توان به عـنوان زیـربنای سیاست خارجی ایران در دهه اول انقلاب اسلامی دانست. مؤلف بر طبق چنین شاخصهایی، تلاش خواهد کرد، الگوی رفتاری امام خمینی را در حوزه سیاست خارجی و براساس نمادهایی از رئالیسم سیاسی مورد بررسی قرار دهد؛ در ایـن راستا، سیاست خارجی ایران در دوران امام خمینی به عنوان متغیّر وابسته محسوب می شود، در حالی که رویکرد رئالیستی در نگرش و رفتار امام خمینی را می توان به عنوان متغیّر مستقل در نظر گرفت. بنابراین فرضیّه مقاله حـاضر بـر این امر تأکید دارد که سیاست خارجی ایران در دهه اول انقلاب تحت تأثیر رویکرد رئالیستی امام خمینی قرار داشت.

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۴۶
امام خمینی بسیج، استراتژی دفاع همه جانبه

امام خمینی بسیج، استراتژی دفاع همه جانبه

حتی در شرایط باز سازی نـیروهای مـسلح، بـاید بزرگترین توجه را به بازسازی نیروها، استعدادها، انتقال تجارب نظامی و دفاعی به کلیه آحاد ملت و مـدافعان انقلاب باشد. چرا که در هنگامه نبرد مجال پرداختن به همه جهات قوت ها، ضـعف ها و طرحها و برنامه ها و در حـقیقت تـرسیم استراتژی دفاع همه جانبه نبوده است. ولی در شرایط عادی باید با سعه صدر و به دور از حب و بغض ها به این مسایل پرداخت و از همه اندوخته ها و تجربه ها و استعدادها و طرحها استفاده نموده و در جذب هر چه بیشتر نـیروهای مؤمن به انقلاب همت گماشت و تجارب را به دیگران منتقل ساخت و در تجهیز کلیه آحاد و افراد این کشور و بر اساس اصول و فرمول خاص دفاع همه جانبه و تا رسیدن به تشکل واقعی و حقیقی بـسیج و ارتـش بیست میلیونی کوشش نمود». امام خمینی (س)

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۴۲
امام خمینی، انقلاب اسلامی و شالوده شکنی سیطره گفتمان های رسمی در حوزه سیاست  انقلاب اسلامی انقلاب معنویت، عقلانیت و عدالت

امام خمینی، انقلاب اسلامی و شالوده شکنی سیطره گفتمان های رسمی در حوزه سیاست انقلاب اسلامی انقلاب ...

افتخار مسلمانان است که در میان ادیان توحیدی، اسلام تنها دینی است که به آموزه های انبیاء گذشته اعتقاد داشته و هـیچ دینـی را مورد تردید و انکار قرار نمی دهد و تنها دینی است که به ادیان گذشته به دیده احترام و تأیید نگریسته و پیامبران ادیان گذشته را پیامبران بر حق قلمداد می کند. از نظر اسلام ریشه همه ادیان الهی یکی است. انسان از این جـهت هـبوط کرد و اسیر طبیعت شد که آزادی و در جوار قرب الهی بودن خود را با انتخابی از دست داد که متأثر از پنداشته های او بود. انسان پنداشته ها را بر دانشی که خداوند به او تعلیم داده بود و محصول عقل و مقام خلیفه الهی انسان بـود تـرجیح داد و هبوط کرد. پنداشته ها محصول نفس انسان است و انسانی که اسیر پندارها می شود هبوط می کند. انسان با هبوط خود اولین چیزی را که از دست می دهد آزادی است. انسانی که آزادی خود را از دست می دهد آماده است تا اسـیر دسـت هـر کس و هر چیزی شود. ابـتدا اسـیر طـبیعت می گردد و سپس اسیر خاک، خون، نژاد، دارایی، مال، قدرت، ثروت، زن و فرزند و از همه مهم تر اسیر پندارها و پنداشته هایی که به تمام این اشیا تعلق دارد و در زبان دین بـه آنـ دنـیا گفته می شود.

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۳۹
نقش امام خمینی در احیای هویت فرهنگی سیاسی مسلمانان

نقش امام خمینی در احیای هویت فرهنگی سیاسی مسلمانان

خلاءهای عمیق فکری، فرهنگی و سیاسی قرن حاضر و ضرورت پاسخگویی به آنها اقتضای آنـ را دارد کـه حـقیقت هستی را بر اساس رهیافت عقلانی به انسان معاصر نشان دهند تا او بتواند در سایه سار آن نـیازهای روحی و روانی خود را تأمین کند. همچنین بتواند دولتی را تشکیل دهد که انسان را مـظهر عالیترین جلوة خداوندی، کـه دارای روح کـرامت و بزرگواری است، بداند. در چنین حکومتی، روح معنویت و عدالت و صلح و مساوات در کالبد همه جامعه دمیده می شود، آحاد اجتماعی در آن نقش اساسی و سازنده ای برعهده دارند و رأی آنان در سرنوشت خویش تأثیرگذار است. در چنین دولتی که منبعث از مـردم است کارگزاران دولت بر اساس مهر و محبت عمل می کنند و خود را نماینده مردمی می دانند که آنان را برگزیده اند تا منویات و مقاصد آنها را به انجام برساند. در عصر ما، امام خمینی (س) چنین هویتی را احیا کرد و نـظریه های بـرگرفته از روح دین را به جهان تشنه چنین فرهنگی ارائه داد. در نوشتار حاضر کوشش شده است تا به مقدار مجال، تأثیر امام خمینی (س) بر احیای چنین هویت فرهنگی سیاسی بر مبنای عزت و حکمت و مصلحت مـسلمانان تـبیین گردد.

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۳۶
امام خمینی از منظر دانشمندان جهان

امام خمینی از منظر دانشمندان جهان

سخن گفتن در مورد ابعاد شخصیت و اندیشه های تابناک امام خمینی (س) رهبر بـزرگ جـهان اسـلام در عصر حاضر و پدید آورنده مهم ترین حادثه قرن بیستم کاری بس دشوار است. حضرت امام خمینی (س) به عنوان فقیهی ژرف نگر و حکیمی خردمند و سیاستمداری دورانـدیش و عـارفی الهی، توانسته بود در پرتو مناجات های شبانه و توکل و معرفت و اخلاص، به منبع نورانیت الهی و اقیانوس بی کران عرفان و معنویت متصل گردد. به همین دلیل دست یابی به افق اندیشه های این شـخصیت عـظیم برای اندیشمندان اگر غیر ممکن نباشد، آسان نخواهد بود.

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۳۱
امنیت ملی در اندیشه و عمل امام خمینی

امنیت ملی در اندیشه و عمل امام خمینی

تأکید بر اینکه اندیشه سیاسی امام (س) به علت «بـه روز بـودن» و بـهره مندی از مبانی استدلالی و عقلی لازم، به گونه ای است که از توان بالایی برای پاسخ گویی به مسایل روز و نوین دارد؛ اقـدام به طرح سؤال نموده است. امام (س) در مقام یک رهبر سیاسی چگونه امنیت مـلی را تعریف و در عرصه خارجی عـملیاتی نموده اند؟ بـرای پاسخ گویی به این سؤال نویسنده با تفکیک بین دو بعد نظری و عملی امنیت ملی و طراحی چارچوب تئوریک مناسب برای این معنا که مبتنی بر مطالعات نوین امنیتی است؛ از وجود دو تصویر امنیتی نـزد امام (س) سخن به میان آورده است. در بعد نظری دیدگاه ها و اصول مورد قبول امام (س) حکایت از آن دارد که ایشان قائل به الگوی «واگرایی متعهدانه» بوده اند که در آن بین دو اصل تکثرگرایی سیاسی ـ اجتماعی و التزام به اصـول بـنیادین نظام جمع می شود. این الگو بدیل مناسبی برای دو الگوی یکسان سازی و هرج و مرج گرایی است که از حیث نظری امام (س) نسبت به نقد آنها اقدام نموده اند. اما در عرصه عملی، امام (س) به عـلت شـرایط ویژه جامعه ایران در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ـ که دلالت بر بروز کانون های ناامنی در داخل و خارج ایران دارد ـ استراتژی چند مرحله ایی را برای ایجاد ثبات و امنیت پیشه نموده اند که رکن نخست آن را قبض مـحوری در مـراجعه ی با هرج و مرج گرایی سال های آغازین جمهوری اسلامی شکل می دهد.

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۲۸
اندیشه سیاسی آیت الله شاه آبادی و نقش آن در اندیشه سیاسی امام خمینی

اندیشه سیاسی آیت الله شاه آبادی و نقش آن در اندیشه سیاسی امام خمینی

در یک مقایسه کلی و اجمالی می توان نتیجه گرفت، در این دو عزیز گرانمایه و فرزانه، سه بُعد عرفان، فقاهت و سیاست چنان در هم گره خورده و در هم تنبیده شده است که نمی توان هیچ بـُعدی از ایـن سه بـُعد را، منفصل از دو بُعد دیگر مورد ارزیابی و سنجش قرار داد، اگرچه این هرم سه بُعدی در آن استاد بزرگ، به صورت مـجمل مشاهده می شود که به وسیله فرزند یگانه اش، در چهره ای تفصیلی، متبلور و شـکوفا گـشته اسـت و اینجاست که به یاد می آوریم این سخن امام راحل را:«ایشان (مرحوم شاه آبادی)، صرف نظر از جنبه فقاهت، فـلسفه، عـرفان که کم نظیر بودند، در سیاست نیز کم نظیر بودند.»

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۲۴
ولایت فقیه، ولایت الهی، مردمی نقدی بر مقاله منشأ مشروعیت حکومت در اندیشه سیاسی اسلام و امام خمینی

ولایت فقیه، ولایت الهی، مردمی نقدی بر مقاله منشأ مشروعیت حکومت در اندیشه سیاسی اسلام و امام خمینی

منشأ مشروعیت حکومت در اندیشه سیاسی اسلام و امام خمینی» عنوان مقاله ای است کـه بـخش دوم و پایـانی آن را در این شماره مجله آورده ایم. چنان که در بخش نخست آمد، نویسنده در مقام دفاع از مبنای نصب در ولایـت فقیه به طرح ادله و خدشه در ادله طرفداران مبنای انتخاب می پردازد. در شماره پیش و همرا ه با مـقاله یاد شده، نقد آن را نـیز آوردیـم. آنچه می خوانید بخش دوم نقد است که به ارزیابی بخش دوم آن مقاله که در همین شماره آمده می پردازد. طبیعی است که پرونده این بحث همچون دیگر مباحث علمی همواره گشوده است و مـجله نیز آماده انعکاس دیدگاههای مختلف می باشد.

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۹
خشم سنگ
شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۳۷
حریم امام509 صفحه1
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
حریم امام509 صفحه2
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
حریم امام509 صفحه3
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
حریم امام509 صفحه4
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
حریم امام509 صفحه5
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
حریم امام509 صفحه6
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
صفحه 236 از 4014 < قبلی | 231 | 232 | 233 | 234 | 235 | 236 | 237 | 238 | 239 | 240 | بعدی >