تاریخ بیانگر این واقعیت تلخ است که همواره ارزشهای اخلاقی و معنوی جوامع انسانی مورد تهاجم قرار گرفته و تلاش می شود انسانها مطابق با اصول ضد ارزشی، شکل بگیرند، بنابراین در مکتب اسلام و انبیاء مسأله جنگ و دفاع مطرح شده است. در قرآن کریم «قتال» با مشتقاتش 170 مرتبه، «حرب» با مشتقاتش ده بار، «جهاد» با مشتقاتش 41 مورد و «دفاع» با مشتقاتش ده مرتبه تکرار شده است. به طوری که خداوند متعال خود را اولین مدافع مؤمنان و بندگان خویش دانسته و می فرماید:
إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُورٍ.( حج/38)
امام خمینی (س) با توجه به این مهم دیدگاه دفاعی خود را کردند و با تأکید بر دفاع از حریم ارزشهای اسلام و قرآن می فرمایند:
«جنگ ما جنگ عقیده است، و جغرافیا و مرز نمی شناسد».( صحیفه امام؛ ج 21، ص 87)
مبنای تفکر مبارزاتی امام (س) دیانت است که در همه زمینه ها بر فهم فقهی تکیه دارد و هدف آن پیاده کردن اسلام و تربیت انسان سالم است. ایشان دفاع از اسلام و مسلمین، دفاع از محرومین و مستضعفین، دفاع از حزب اللَّه، دفاع از نهضت های اسلامی، دفاع از جان و مال و آبرو و دفاع از عزت و استقلال سیاسی و ... را ضروری می دانستند و با الگوگیری از "دفاع" در منطق قرآن و سیره پیامبر (ص) و ائمه معصومین(ع)، تصمیم گیریها و عملکرد خود قرارد داده و نحوه ارتباط با خداوند، دوستان، دشمنان، منافقان، حکومت و رهبری، تبلیغات، سیاست خارجی، جنگ و صلح، اسیران جنگی، آموزش، سازماندهی و ... را تبیین کرده اند و باور داشتند، اگر یک ملتی بخواهد برای حرف حقی مقاومت کند، باید از تاریخ اسلام استفاده کند و ببیند که در تاریخ اسلام چه گذشته. گذشته سرمشق ماست و باید در مقابل ظالم و غاصب ایستاد. ( صحیفه امام؛ ج 5، ص 162) ایشان می فرمایند:
«لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ پیغمبر بزرگ اسلام همه چیزش را فدای اسلام کرد تا پرچم توحید را به اهتزاز درآورد».( صحیفه امام؛ ج 3، ص 421)
پس جنگهای اسلام مقصدی جز تربیت انسانها و جاری کردن احکام خداوند و ممانعت از ظلم ستمگران نداشته است و اسلام هم استفاده از جنگ را تا مرز ضرورت، محدود ساخته و آن را به عنوان آخرین وسیله برای جلوگیری از تجاوز و طغیان و تأدیب مفسدان و ظالمان پذیرفته است. مفسدانی که بر اساس امیال شیطانی خود همیشه درصدد پایمال کردن حقوق مادی و معنوی انسانها بوده و هیچ گاه جوامع بشری از وجود چنین افرادی خالی نبوده است، و با توجه به اینکه اسلام شریعتی صریح و گویا برای مشکلات انسانها، و صاحب روشهایی قاطع و قابل اجراست؛ در اوج عطوفت و مهربانی، در برابر ستمکاران و جباران شدت عمل دارد و دستوراتی قاطع به پیروانش صادر نموده و خواهان مبارزه تا رفع فتنه در عالم شده است، و امام راحل با آگاهی کامل در تمامی مراحل مبارزاتشان از این فکر بهره جسته اند:
«هیهات که خمینی، در برابر تجاوز دیو سیرتان و مشرکان و کافران به حریم قرآن کریم و عترت رسول خدا و امت محمد ـ صلی اللّه علیه و آله و سلم ـ و پیروان ابراهیم حنیف ساکت و آرام بماند و یـا نظـاره گر صحنه هـای ذلت و حقـارت مسلمانان باشد. من خون و جان ناقابل خویش را برای ادای واجـب حق و فریضـۀ دفـاع از مسلمانـان آمـاده نمـوده ام و در انتظـار فوز عظیـم شهادتـم.». ( صحیفه امام؛ ج 20، ص 318)
در اندیشۀ امام (س)، عالَم از دو حال خارج نیست. هر حرکتی که از انسان صادر بشود، چه حرکتهای قلبی و چه حرکتهای روحی و چه حرکتهای جوارحی، از این دو حد خارج نیست: یا به طرف صراط مستقیم و اللَّه است و یا طاغوتی است. بنابراین جنگها نیز دوگونه اند؛ یا حقند یا باطل.( صحیفه امام؛ ج 13، ص 173)
جنگهـای باطل همـواره چیزی جز نابودی بشر به دست قدرت طلبان و زورگویان نبوده و هدف غایی آنان استیلای کامل به عالم طبیعت و مکیدن منابع آن و توسعه استعمار می باشد.
« جنگهایی که برای احراز مقام است، برای به دست آوردن قدرت است، برای تحمیل بر جامعه هاست، برای جنایتکاری این ابرقدرتهاست یا هر قدرتی، این جنگها جنگهای ابلیسی است و جنگهای طاغوت است».( صحیفه امام؛ ج 13، ص 173)
اما جنگهای حق به دنبال شکوفایی حیات فطری بشر صورت می گیرد و مقصد، تربیت انسانها و جوامعشان و برطرف کردن موانع سر راه آنهاست. این تفکر که برگرفته از اسلام است، سبب شده تا همواره پیامبر(ص) و ائمه (ع) و پیروان آنان سعی کنند در دفاع از اسلام و حفظ این امانت الهی جان خود و عزیزترین نزدیکانشان را تقدیم نمایند.
« جنگهایی که پیغمبر ها می کردند، اولیا می کردند، مؤمنین می کردند برای این بود که اشخاص سرکش را از آن سرکشیها برگردانند و تأدیب کنند. این جنگ، جنگ الهی است».( صحیفه امام؛ ج 13، ص 173)
امام خمینی و شهیدان جان بر کف در طی دوران نورانی دفاع مقدس همسفران اهل نور شدند و عاشقانه گردن به مسلخ عشق سپردند. باشد که خون این راد مردان همواره بجوشد و چراغ هدایت عصرها و نسلهای دیگر گردد.
«خمینی آغوش و سینۀ خویش را برای تیرهای بلا و حوادث سخت و برابر همۀ توپها و موشکهای دشمنان باز کرده است و همچون همۀ عاشقان شهادت، برای درک شهادت روزشماری میکند».( صحیفه امام؛ ج 21، ص 87)
.
انتهای پیام /*