پرتال امام خمینی(س) - دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی: ابن عربی[1] اگر نگوییم در عرفان چهره بینظیری است لااقل میتوان گفت کمنظیر است. آثاری چند در عرفان نظری از وی به جا مانده که خود اقیانوسی است و برای افرادی چون امام که خود عارفند و از طرفی به عرفان نظری هم توجه دارند بسیار جذب کننده است. امام مجذوب ابن عربی بود و برای وی بسیار احترام قائل بود و در بیانات و آثار به جای مانده از ایشان کاملا مشهود است. گرچه عرفایی که اهل عرفان عملی هستند، شاید خیلی علاقهمند به ابن عربی نباشند اما برای امام چنین بود.
خاطرهای بسیار شنیدنی ـ که از فرد موثقی شنیدهام ـ برایتان نقل میکنم. در سابق، امام عرفان درس میداد و با فصوص و فتوحات بسیار مأنوس بود. مطلبی را که نقل میکنم عوام نمیدانستند بلکه یک عده از خواص آن را میدانستند و آن اینکه: محییالدین در یک جایی به رافضیها اهانت کرده و رافضی هم معمولا به شیعه اطلاق میشود. او نوشته که عارفی که از رجیسون در عالم کشف و شهود خود، یک رافضی را به شکل خوک دیده.[2] امام که گویا این مطلب را مطالعه یا تدریس کرده بود هنگامی که به این جمله میرسد حاشیهای بر کتاب مینویسد به این مضمون «هذا العارف لصفای ذهنیاته وجودة باطنه رأی نفسه فی عالم المکاشفة» یعنی این عارف به خاطر صفای باطن و پاکی نفسش، صورت نفسانیات خود را در حالت مکاشفه به صورت خوک دیده.
این عمل امام بسیار ظریف است و نیز مطلب بسیار مهمی است؛ چرا که ممکن است فرد آنقدر دچار گرفتاری شود که حالت نفس خویش را در مکاشفه ببیند و بدین جهت در این راه خطرهایی است که بدون استاد نمیتوان جلو رفت و بیان این مطلب بسیار فنی و دقیق است و یک ظرافتی در آن هست که دفاع از شیعه شده است.
[1]. محمد بن علی بن محمد عربی (634 ـ 560) بزرگترین عارف قرن هفتم، مشهور به «ابن عربی»، «محیی الدین» و «شیخ اکبر». حدود دویست اثر به وی منسوب است که مهمترین آنها عبارتند از: الفتوحات المکیه، فصوص الحکم، التجلیات الالهیه، انشاء الدوائر، تفسیر قرآن. کتاب فصوص وی از کتابهای اصلی و درسی مهم عرفان است. امام خمینی بر «فصوص» حواشی نفیسی دارند.
[2]. الفتوحات المکیه جلد 2 ص 8.
منبع: امام به روایت دانشوران، صص 48-50
.
انتهای پیام /*