قم، ۱۳۴۳_ تلگراف تشکر از آقای حسن لاهوتی (تسلیت سالگرد قیام ۱۵ خرداد)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱، ص ۳۳۱
***
نجف اشرف، ۱۳۵۴_ نامه به آقای سید مهدی علوی (اعلام دریافت مکتوب)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۶۱۹
***
نجف اشرف، ۱۳۵۷_ نامه درباره تجلیل از استقامت و ایستادگی در برابر ستمکاران
اهم نامه:
ن از یاد جوانان غیوری که خود را فدای اسلام و هدفهای آن کردند، و از یاد عزیز شما که به ابدیت پیوست و در جوار لطف حق تعالی در ردیف فداکاران راه حق ثبت شد بیرون نمی روم. من از یاد شما و امثال شما که مردانه در مقابل ستمکاران ایستاده اید و مصیبتها را کوچک شمرده اید در مقابل هدف؛ خارج نمی شوم. من از دعای به آن مظلومان و به شما مجاهدان غافل نیستم. شماها در راه حق سوگمند شدید و با روح بزرگ با ناگواریها مواجه شده، اعصاب ظالمان را خرد کردید.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۴۰۰
***
قم، ۱۳۵۸_ حکم به آقای مهدی بازرگان جهت تدوین و تصویب قانون اساسی
اهم حکم:
جناب آقای مهندس مهدی بازرگان، نخست وزیر دولت موقت جمهوری اسلامی
لازم است ملت مبارز ایران هر چه زودتر سرنوشت آیندۀ مملکت خویش را به دست گیرد و ثمرۀ انقلاب عظیم اسلامی خود را در همۀ روابط و نظامات اجتماعی به دست آورد و حقوق از دست رفتۀ خود را باز یابد، و عدالت اسلام را در همۀ شئون جامعه پیاده کند. از این رو طرح قانون اساسی را ـ که شورای طرحهای انقلاب، مشغول تدوین و تکمیل آن هستند ـ با سرعت تکمیل، و به تصویب شورای انقلاب رسانده و هر چه زودتر در اختیار افکار عمومی بگذارید تا همۀ صاحبنظران و تمامی اقشار ملت ـ در مدت محدودی که تعیین می نمایید ـ پیشنهادها و نظرات خود را دربارۀ آن ابراز نمایند؛
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۴۸۲ - ۴۸۳
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع بانوان سازمان حمایت از خانواده ها (توطئه علیه اسلام)
اهم بیانات:
دردها زیاد است، و زیادتر بود، و بحمدالله یک مقداری از آن رفع شد. آنهایی که برای ما دردهای عظیم پیش آوردند، آنهایی که به کشور ما خیانت کردند، آنهایی که به بانوان ما بیشتر ظلم کردند تا به مردها، آنها که بانوان را به طوری به آنها ظلم کردند و به صورت اینکه می خواهیم خدمت بکنیم آنها را به عقب راندند؛ به آنها ظلم زیاد شد، به مردها هم شد، به همۀ اقشار ظلم شد، بحمدالله دست آنها کوتاه شد و امیدوارم که این قشرهای ضعیفی که مثل حیوانات ضعیف زیر زمین می لولند و می خواهند ریشه های گلها را فاسد کنند، آنها هم ان شاءالله از بین بروند.
آنکه می خواست ملت ما، آنکه به او رأی داد ملت ما، «جمهوری اسلامی» بود. اسلام مورد نظر بود. الآن قشرهایی هستند که می خواهند اسلام را کنار بگذارند با نوشتن، با گفتن، با اجتماعات. این درد بزرگترین دردی است که الآن ملت ما به آن مبتلا هست؛
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۴۸۴ - ۴۸۷
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم و عشایر (مفهوم «مستضعف» و «مستکبر»)
اهم بیانات:
مستکبرین یک معنای اعمی دارد؛ یک مصداقش همان اجانب هستند که تمام ملتها را ضعیف می شمرند و مورد تجاوز و تعدی قرار می دهند؛ یک مورد هم همین دولتهای جائر، سلاطین ستمگر که ملتهای خودشان را ضعیف می شمرند و به آنها تعدی می کنند، دست تعدی به ملتها دراز می کنند. چنانچه در این پنجاه و چند سال شما مبتلا بودید و ما هم مبتلا بودیم و همه ملت مبتلا بودند. ملت را ضعیف می شمردند و ملت را از روی استکبار نظر می کردند و به ملت تعدی می کردند و تجاوز می کردند. آنها رفتند، و ان شاءالله برنمی گردند. امروز روزی است که خدای تبارک و تعالی به ما آزادی و استقلال مرحمت فرموده است، و ما را با این آزادی و استقلال امتحان می کند. ما را آزادی مرحمت فرموده است که ببیند در این آزادی ما چه می کنیم. ما مستقل شدیم و خداوند به ما این مرحمت را فرمود تا ما چه بکنیم: آیا ما هم از مستکبرین باشیم یا از مستضعفین؟ هر فرد، می شود که مستکبر باشد و می شود مستضعف باشد. اگر من به زیر دستهای خودم، ولو چهار نفر باشد، تعدی و تجاوز کردم و آنها را کوچک شمردم، بندۀ خدا را کوچک شمردم، من مستکبرم و او مستضعف؛ و مشمول همان معنایی است که مستکبرین و مستضعفین هستند.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۴۸۸ – ۴۹۲
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع معلمان و دانشجویان تبریز و کاشان (مقاومت، رمز پیروزی)
اهم بیانات:
فَاستَقِم کَمَا أُمِرتَ و من تَابَ مَعَکَ؛ استقامت کنید، این قیام را حفظ کنید. این تحول روحی که برای شما ملت حاصل شده است حفظ کنید. استقامت کنید، نگه دارید این تحول انسانی که بالاتر از تحولهای فعال خارجی است. این تحولی که شما را برای رسیدن به آمال مشتاق کرد که خون بدهید، این تحول انسانی که شما برای برادرانتان حاضرید جان بدهید و حاضرید مال بدهید و حاضرید وقت صرف کنید، این تحول مهم بود؛ این تحول بالاتر از اصل مبارزه بود. تحول نفسانی؛ تحول روحی؛ تحول انسانی؛ این تحول را حفظ کنید.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۴۹۳ – ۴۹۴
***
جماران، ۱۳۵۹_ پیام به آقای لئونید برژنف (شصتمین سالگرد برقراری روابط سیاسی ایران و مسکو)
اهم پیام:
امید است به همان گونه که در پیام خود آرزو کرده اید احترام به حق حاکمیت ملتها و تمامیت ارضی کشورها و عدم مداخله در امور دیگران پیوسته مورد توجه شما و سایر رهبران جهان باشد و روابط میان کشورها روابط دوستانه به معنای واقعی آن بوده و برقرار گردد.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۳۴۲
***
جماران، ۱۳۶۰_ سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت (رسالت دانشگاه در جامعه)
اهم بیانات:
ما دانشگاهی می خواهیم که ما را از وابستگیها بیرون بیاورد؛ ما را مستقل کند، تمام کشور ما را مستقل کند و از وابستگیها خارج کند. ما متخصص می خواهیم و اسلام با تخصص موافق است. اسلام در رأس ادیانی است که از علم و تخصص تمجید کرده و مردم را دعوت کرده است، حتی دعوت کرده است که هر جا یافتید علم را، حتی از هر کافری یافتید، آن را بگیرید، اما باید بگیرید و در خدمت اسلام و کشور باشد، نه علم را بگیرید و بر ضد کشور خودتان استعمال کنید
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۳۵۷ - ۳۶۳
***
جماران، ۱۳۶۱_ سخنرانی در جمع ائمه جمعه استان کرمان (حفظ وحدت و توجه به تکلیف)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۶، ص ۲۶۰ - ۲۶۱
***
جماران، ۱۳۶۲_ سخنرانی در جمع اعضای شورای مرکزی ائمه جمعه (مسائل مطروحه در نماز جمعه)
اهم بیانات:
اگر روزی از نظر زندگی از مردم عادی بالاتر رفتید بدانید که دیر یا زود مطرود می شوید؛ برای اینکه مردم می گویند ببینید آن وقت نداشتند که مثل مردم زندگی می کردند، امروز که دارند و دستشان می رسد از مردم فاصله گرفتند.
باید مردم را امر به تقوا کنید، امر به تقوا در خطبۀ اول واجب است و در خطبۀ دوم بنابر احتیاط واجب است. مسائل اخلاقی را به مردم بگویید و آنها را به داشتن اخلاق اسلامی ترغیب کنید. مطالب روز را برای مردم بگویید، آنچه در طول یک هفته در کشور اتفاق می افتد، آنها را برای مردم بگویید. مردم را در صحنه حاضرنگه دارید که آنچه انقلاب وایران را حفظ کرده حضور مردم در صحنه است.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۴۵۲ - ۴۵۴
***
.
انتهای پیام /*