نجف اشرف، ۱۳۴۶_ نامه جهت تشکر از استقامت در برابر مشکلات
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۱۵۳
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع هیأت فاطمیون تهران (فلسفه عاشورا ـ حفظ جمهوری اسلامی)
اهم بیانات:
تفاوت بین رژیم پهلوی با رژیمهای سابق و دولت اُموی و عباسی این بود که [در عین حال که] همۀ اینها در یک معنا مشترک بودند، و آن اینکه نمی خواستند اسلام آنطوری که هست تحقق پیدا بکند. هم بنی امیه این مطلب را می خواستند اسلام را به حسب ظاهر قبول داشتند و در راه او هم کارهایی می کردند، و جماعت جمعه را همان سلاطینشان به جا می آوردند، هم بنی امیه، هم بنی عباس. لکن نمی خواستند آن اسلامی که پیغمبر اکرم فرموده است و اهل بیت آن را می شناختند نمی خواستند آن تحقق پیدا بکند.
در زمان رضاخان ـ که من شاهد مسائل بودم ـ طوری کرده بودند که شاعرش، نویسنده اش، گوینده اش، همه بر ضد روحانیت بودند.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۱۱۷ - ۱۲۷
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع اعضای انجمن اسلامی خبرگزاری پارس (تحول روحی ملت)
اهم بیانات:
آیه ای که تلاوت کردید: إِنَّ الله َ لاَ یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ یک واقعیتی است، و دستوری. واقعیت به این معنا که تغییراتی که در یک ملتی، یک قومی، حاصل بشود، این منشأ یک تغییرات تکوینی، تغییرات جهانی، تغییرات موسِمی می شود. و دستور است به اینکه تغییراتی که شما می دهید تغییراتی باشد که آن تغییرات دنبالش یک تغییراتی به نفع شما باشد.
این حال را حفظ کنید. الآن متوجه باشید که این حال حفظ بشود؛ یعنی این تغییری که به سبب توفیق الهی حاصل شد و نفوس شما تغییر کرد به یک نفوسی که شهادت را برای خودتان فَوْز می دانید، و ذلّت و تبعیت را برای خودتان ننگ می دانید، این حال حفظ بشود. مادامی که این حال حفظ شد، خداوند همین را حفظش می کند.
خبرگزاریها باید امین باشند در خبرگزاری.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۱۲۸ - ۱۳۱
***
جماران، ۱۳۵۹_ پیام رادیو ـ تلویزیونی به ملت و ارتش ایران و عراق (تفاوت انگیزه دو کشور در جنگ)
اهم بیانات:
آن چیزی که مطرح است در جنگ، عدد نیست. آن چیزی که مطرح هست آن قدرت فکری انسان هست. همان قدرتی که با اتکال به خدا در صدر اسلام، یک عدۀ کمِشان لشکرهای زیاد را به هم می زد، و اوضاعشان را به هم می زد.
پس ارتش ما نباید بگوییم که یک ارتشی است که مثل ارتشهای دیگر است. ژاندارمری ما هم مثل ژاندارمری دیگر است. سپاه پاسداران ما هم مثل قوای مسلح دیگران است. این صحیح نیست. برای اینکه سپاه دیگران، ارتش دیگری برای کی جنگ می کند؟ ارتش عراق برای صدام حسین. کدام عاقل است که برای صدام حسین جان خودش را بدهد؟ که چه بشود؟ ارتش ما حجت دارد. می گویند که ما اگر بمیریم پیش خدا می رویم. این روحیه است که مقدّم می دارد. این روحیه ای که عقیدۀ ایمانی اش این است که من اگر کشته بشوم، یک توفیقی است برای من، و من می روم در جوار رحمت الهی. این روحیه است که ما را پیروز کرده، و ارتش ما هم این روحیه را بحمدالله دارند. و سایر قوای مسلحه ما هم از قبیل پاسدارها و ژاندارمری و شهربانی و همینهایی که در حال نظم و انتظام هستند.
این تحولی که پیدا شد در ملت، یک تحولی بود که الهی بود. امکان نداشت کسی تصور این را بکند که سی میلیون جمعیت یا بیشتر، که اکثراً کار نداشتند به این کارها، زمان طاغوت مردم کارشکنی می کردند یا اکثرشان کاری هم نداشتند، هر کاری می کردند، کرده بودند، و همچو خوف در آنها پیدا شده بود که یک پاسبان اگر می رفت در بازار و هر حکمی می کرد، تخلف نمی کردند. یک وقت یک دست غیبی پیدا شد، که این دست غیبی متحول کرد این مردمی که ضعیف بودند، به یک اشخاص پولادین
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۳، ص ۲۳۳ - ۲۴۰
***
جماران، ۱۳۵۹_ پیام به علما و روحانیون تبریز (تقدیر از مجاهدات روحانیون و مردم آذربایجان)
اهم پیام:
در این جنگ بین ایران عزیز و اسلام مقدس با امریکای ستمگر و نوکران سرسپردۀ آن، اهالی معظم آذربایجان، و در رأس آن حضرات حجج اسلام و علمای اعلام در طلیعه هستند و در موقع لزوم در صف مقدم رزمندگان اسلامی برای سرکوبی دولت کافر بعث خواهند جنگید؛ چنانچه قشرهای عظیم ملت اسلامی چون صفوف ملائکة الله همرزم و هم صدا خواهند بود.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۳، ص ۲۴۱
***
جماران، ۱۳۶۰_ اجازه نامه به آقای سید حسین موسوی سرحدی، در امور حسبیه و شرعیه
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۵، ص ۲۵۳
***
جماران، ۱۳۶۱_ حکم انتصاب آقای سید کاظم حسینی میانجی به سمت امامت جمعه خرم آباد
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۷
***
جماران، ۱۳۶۲_ بیانات در جمع ورزشکاران و وزنه برداران (تقویت جهات معنوی و اخلاقی)
اهم بیانات:
ان شاءالله ورزشکاران به همان صورتی که ورزش جسمی دارند، ورزش روحی هم داشته باشند. و از قدیم ورزشکاران ایران به یاد خدا و علی ـ علیه السلام ـ بوده اند و این از برجستگی های آنان بوده است. ان شاءالله هر جا می روید قهرمان باشید و موفق شوید انقلاب را در تمام معانی آن صادر کنید. امیدوارم از حیث اخلاقی هم قهرمان باشید که بحمدالله اخلاق خوب در ورزشکاران بسیار پیدا می شود. شما توجه داشته باشید که تمام تبلیغاتی که بر ضد ملت ایران می شود برای این است که کشور را برگردانند به صورت اول، سعی کنید که تحت تأثیر این تبلیغات قرار نگیرید. امروز کشور شما در دنیا مطرح است و این به خاطر قدرت شماست. کشور شما امروز یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان است، باید سعی کنیم این قدرت را حفظ کنیم.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۱۵۱
***
جماران، ۱۳۶۲_ سخنرانی در جمع گروهی از مسئولان نظام (تمسک به ولایت حضرت علی «ع»)
اهم بیانات:
آن چیزی که موجب تأسف است، این است که مجال پیدا نکرد حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ نگذاشتند مجال پیدا بکند، که آن حکومتی که حکومت الله است در دنیا به آن نحوی که می خواست، خود حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ می خواست پیاده کند تا دنیا بفهمد که اسلام چی آورده است و چه شخصیت هایی دارد. در آن وقت که حکومت دست ایشان نبود، که مجال نبود، آن وقت هم که حکومت دست ایشان آمد، باز مجال ندادند؛
آن عدالت اجتماعی و عدالت حقیقی را که حضرت امیر قدرت بر پیاده کردنش داشت، نمی توانیم ماها و هیچ کس، قدرت نداریم که پیاده کنیم، لکن اگر آن الگو پیدا شده بود و حالا هم ما باید به یک مقدار کمی که قدرت داریم تمسک کنیم. تمسک به مقام ولایت معنایش این است که، ـ یکی از معانی اش این است که ـ ماظِلّ آن مقام ولایت باشیم. مقام ولایت که مقام تولیت امور بر مسلمین و مقام حکومت بر مسلمین است، این است که چنانچه حکومت تشکیل شد، حکومت تمسکش به ولایت امیرالمؤمنین و این است که آن عدالتی که امیرالمؤمنین اجرا می کرد، این هم به اندازه قدرت خودش اجرا کند.
مایی که می خواهیم اسلام در همه جا باشد و می خواهیم اسلام صادر بشود، ما که نمی گوییم که می خواهیم با سرنیزه صادر بکنیم؛ ما می خواهیم با دعوت، با دعوت به همۀ جا اسلام را صادر کنیم.
ما می خواهیم یک الگویی از اسلام در عالم ـ ولو یک الگوی ناقصی باشد ـ نشان بدهیم که همۀ عقلای عالم غیر از آنهایی که جنایتکارانِ بالذات هستند، همۀ ملت های مظلوم بفهمند که اسلام چی آورده و می خواهد چه بکند در دنیا.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۱۵۲ - ۱۶۲
***
.
انتهای پیام /*