نجف اشرف، ۱۳۴۶_ نامه جهت تشکر از استقامت در برابر مشکلات

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۱۵۳

***

قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع هیأت فاطمیون تهران (فلسفه عاشورا ـ حفظ جمهوری اسلامی)

اهم بیانات:

تفاوت بین رژیم پهلوی با رژیمهای سابق و دولت اُموی و عباسی این بود که‏‎ ‎‏[‏‏در عین حال که‏‏]‏‏ همۀ اینها در یک معنا مشترک بودند، و آن اینکه نمی خواستند اسلام‏‎ ‎‏آنطوری که هست تحقق پیدا بکند. هم بنی امیه این مطلب را می خواستند اسلام را به‏‎ ‎‏حسب ظاهر قبول داشتند و در راه او هم کارهایی می کردند، و جماعت جمعه را همان‏‎ ‎‏سلاطینشان به جا می آوردند، هم بنی امیه، هم بنی عباس. لکن نمی خواستند آن اسلامی‏‎ ‎‏که پیغمبر اکرم فرموده است و اهل بیت آن را می شناختند نمی خواستند آن تحقق پیدا‏‎ ‎‏بکند.

در زمان رضاخان ـ که من شاهد مسائل بودم ـ طوری کرده بودند که شاعرش،‏‎ ‎‏نویسنده اش، گوینده اش، همه بر ضد روحانیت بودند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۱۱۷ - ۱۲۷

***

قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع اعضای انجمن اسلامی خبرگزاری پارس (تحول روحی ملت)

اهم بیانات:

  آیه ای که تلاوت کردید: ‏‏إِنَّ الله َ لاَ یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ‏‎ یک واقعیتی است، و‏‎ ‎‏دستوری. واقعیت به این معنا که تغییراتی که در یک ملتی، یک قومی، حاصل بشود، این‏‎ ‎‏منشأ یک تغییرات تکوینی، تغییرات جهانی، تغییرات موسِمی می شود. و دستور است به‏‎ ‎‏اینکه تغییراتی که شما می دهید تغییراتی باشد که آن تغییرات دنبالش یک تغییراتی به نفع‏‎ ‎‏شما باشد.‏

این حال را حفظ کنید. الآن متوجه باشید که این حال حفظ بشود؛ یعنی این تغییری که‏‎ ‎‏به سبب توفیق الهی حاصل شد و نفوس شما تغییر کرد به یک نفوسی که شهادت را برای‏‎ ‎‏خودتان فَوْز‏‎ می دانید، و ذلّت و تبعیت را برای خودتان ننگ می دانید، این حال حفظ‏‎ ‎‏بشود. مادامی که این حال حفظ شد، خداوند همین را حفظش می کند.

خبرگزاریها باید امین باشند‏‎ ‎‏در خبرگزاری.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۱۲۸ - ۱۳۱

***

جماران، ۱۳۵۹_ پیام رادیو ـ تلویزیونی به ملت و ارتش ایران و عراق (تفاوت انگیزه دو کشور در جنگ)

اهم بیانات:

آن‏‎ ‎‏چیزی که مطرح است در جنگ، عدد نیست. آن چیزی که مطرح هست آن قدرت‏‎ ‎‏فکری انسان هست. همان قدرتی که با اتکال به خدا در صدر اسلام، یک عدۀ کمِشان‏‎ ‎‏لشکرهای زیاد را به هم می زد، و اوضاعشان را به هم می زد.

پس ارتش ما نباید بگوییم که یک ارتشی است که مثل ارتشهای‏‎ ‎‏دیگر است. ژاندارمری ما هم مثل ژاندارمری دیگر است. سپاه پاسداران ما هم مثل قوای‏‎ ‎‏مسلح دیگران است. این صحیح نیست. برای اینکه سپاه دیگران، ارتش دیگری برای کی‏‎ ‎‏جنگ می کند؟ ارتش عراق برای صدام حسین. کدام عاقل است که برای صدام حسین‏‎ ‎‏جان خودش را بدهد؟ که چه بشود؟ ارتش ما حجت دارد. می گویند که ما اگر بمیریم‏‎ ‎‏پیش خدا می رویم. این روحیه است که مقدّم می دارد. این روحیه ای که عقیدۀ ایمانی اش‏‎ ‎‏این است که من اگر کشته بشوم، یک توفیقی است برای من، و من می روم در جوار‏‎ ‎‏رحمت الهی. این روحیه است که ما را پیروز کرده، و ارتش ما هم این روحیه را بحمدالله ‏‎ ‎‏دارند. و سایر قوای مسلحه ما هم از قبیل پاسدارها و ژاندارمری و شهربانی و همینهایی‏‎ ‎‏که در حال نظم و انتظام هستند.

   این تحولی که پیدا شد در ملت، یک تحولی بود که الهی بود. امکان نداشت کسی‏‎ ‎‏تصور این را بکند که سی میلیون جمعیت یا بیشتر، که اکثراً کار نداشتند به این کارها، زمان‏‎ ‎‏طاغوت مردم کارشکنی می کردند یا اکثرشان کاری هم نداشتند، هر کاری می کردند،‏‎ ‎‏کرده بودند، و همچو خوف در آنها پیدا شده بود که یک پاسبان اگر می رفت در بازار و‏‎ ‎‏هر حکمی می کرد، تخلف نمی کردند. یک وقت یک دست غیبی پیدا شد، که این دست‏‎ ‎‏غیبی متحول کرد این مردمی که ضعیف بودند، به یک اشخاص پولادین

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۳، ص ۲۳۳ - ۲۴۰

***

جماران، ۱۳۵۹_ پیام به علما و روحانیون تبریز (تقدیر از مجاهدات روحانیون و مردم آذربایجان)

اهم پیام:

در این جنگ بین ایران عزیز و اسلام مقدس با امریکای ستمگر و نوکران‏‎ ‎‏سرسپردۀ آن، اهالی معظم آذربایجان، و در رأس آن حضرات حجج اسلام و علمای‏‎ ‎‏اعلام در طلیعه هستند و در موقع لزوم در صف مقدم رزمندگان اسلامی برای سرکوبی‏‎ ‎‏دولت کافر بعث خواهند جنگید؛ چنانچه قشرهای عظیم ملت اسلامی چون صفوف‏‎ ‎‏ملائکة الله همرزم و هم صدا خواهند بود.‏

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۳، ص ۲۴۱

***

جماران، ۱۳۶۰_ اجازه نامه به آقای سید حسین موسوی سرحدی، در امور حسبیه و شرعیه

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۵، ص ۲۵۳

***

جماران، ۱۳۶۱_ حکم انتصاب آقای سید کاظم حسینی میانجی به سمت امامت جمعه خرم آباد

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۷

***

جماران، ۱۳۶۲_ بیانات در جمع ورزشکاران و وزنه برداران (تقویت جهات معنوی و اخلاقی)

اهم بیانات:

ان شاءالله ورزشکاران به‏‎ ‎‏همان صورتی که ورزش جسمی دارند، ورزش روحی هم داشته باشند. و از قدیم‏‎ ‎‏ورزشکاران ایران به یاد خدا و علی ـ علیه السلام ـ بوده اند و این از برجستگی های آنان‏‎ ‎‏بوده است. ان شاءالله هر جا می روید قهرمان باشید و موفق شوید انقلاب را در تمام معانی‏‎ ‎‏آن صادر کنید. امیدوارم از حیث اخلاقی هم قهرمان باشید که بحمدالله اخلاق خوب در‏‎ ‎‏ورزشکاران بسیار پیدا می شود. شما توجه داشته باشید که تمام تبلیغاتی که بر ضد ملت‏‎ ‎‏ایران می شود برای این است که کشور را برگردانند به صورت اول، سعی کنید که تحت‏‎ ‎‏تأثیر این تبلیغات قرار نگیرید. امروز کشور شما در دنیا مطرح است و این به خاطر قدرت‏‎ ‎‏شماست. کشور شما امروز یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان است، باید سعی کنیم‏‎ ‎‏این قدرت را حفظ کنیم.‏

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۱۵۱

***

جماران، ۱۳۶۲_ سخنرانی در جمع گروهی از مسئولان نظام (تمسک به ولایت حضرت علی «ع»)

اهم بیانات:

آن چیزی که موجب تأسف است، این است‏‎ ‎‏که مجال پیدا نکرد حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ نگذاشتند مجال پیدا بکند، که آن‏‎ ‎‏حکومتی که حکومت الله است در دنیا به آن نحوی که می خواست، خود حضرت امیر ـ‏‎ ‎‏سلام الله علیه ـ می خواست پیاده کند تا دنیا بفهمد که اسلام چی آورده است و چه‏‎ ‎‏شخصیت هایی دارد. در آن وقت که حکومت دست ایشان نبود، که مجال نبود، آن وقت‏‎ ‎‏هم که حکومت دست ایشان آمد، باز مجال ندادند؛

آن عدالت اجتماعی و عدالت حقیقی را که حضرت امیر قدرت بر پیاده کردنش داشت،‏‎ ‎‏نمی توانیم ماها و هیچ کس، قدرت نداریم که پیاده کنیم، لکن اگر آن الگو پیدا شده بود و‏‎ ‎‏حالا هم ما باید به یک مقدار کمی که قدرت داریم تمسک کنیم. تمسک به مقام ولایت‏‎ ‎‏معنایش این است که، ـ یکی از معانی اش این است که ـ ماظِلّ آن مقام ولایت باشیم. مقام‏‎ ‎‏ولایت که مقام تولیت امور بر مسلمین و مقام حکومت بر مسلمین است، این است که‏‎ ‎‏چنانچه حکومت تشکیل شد، حکومت تمسکش به ولایت امیرالمؤمنین و این است که‏‎ ‎‏آن عدالتی که امیرالمؤمنین اجرا می کرد، این هم به اندازه قدرت خودش اجرا کند.

‏مایی که می خواهیم اسلام در همه جا باشد و می خواهیم اسلام صادر بشود، ما که‏‎ ‎‏نمی گوییم که می خواهیم با سرنیزه صادر بکنیم؛ ما می خواهیم با دعوت، با دعوت به همۀ‏‎ ‎‏جا اسلام را صادر کنیم.‏

ما می خواهیم یک الگویی از اسلام در عالم ـ ولو یک الگوی ناقصی باشد ـ نشان‏‎ ‎‏بدهیم که همۀ عقلای عالم غیر از آنهایی که جنایتکارانِ بالذات هستند، همۀ ملت های‏‎ ‎‏مظلوم بفهمند که اسلام چی آورده و می خواهد چه بکند در دنیا.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۱۵۲ - ۱۶۲

***

. انتهای پیام /*