پرتال امام خمینی(س): یادداشت۳/ حوادث ۱۱ سپتامبر موجب شد تا بحث ترور و تروریسم در صدر مباحث جهانی قرار گیرد و موج حملات علیه اسلام و آموزههای آن در غرب شکل گرفته، و زمینهای فراهم ساخت تا دین مبین اسلام به عنوان نوک حمله رسانههای غربی مورد توجه واقع شود؛ و این تهاجم گسترده غرب علیه اسلام به بهانه مبارزه با تروریسم، آموزهها و احکام متعالی اسلام مورد هجمه شدید غربیان قرار گرفته و مسلمانان به عنوان چهرههای تروریستی معرفی گردیدهاند، غافل از آنکه اسلام از آغاز مبارزه با تروریسم را در برنامههای خود گنجاند و در آن زمان، که خشونت حرف اول جهان را میزد، اسلام ارزشی والا برای جان، مال و آبروی انسانها قایل بود.
از دیدگاه امام خمینی ترور به رفتار فرد، گروه، حزب یا دولتی اطلاق می شود که از طریق خشونت و قتل و خونریزی ناگهانی و مخفیانه، و ایجاد رعب وترس و وحشت، می خواهد به اهداف سیاسی خود برسد. هر کجا ایشان درباره ترور و تروریسم سخن به میان آورده اند با دید کاملاً منفی و با بیزاری و انزجار موضع خود را در قابل ترور و تروریسم بیان فرموده اند. در بررسی کلام امام خمینی مشخص می شود که ایشان به صراحت، ترور و اقدامات تروریستی را رفتاری غیر انسانی و اقدامی غیر انسانی و در عین حال بسیار ناجوانمردانه، حماقت مرتکبین آن، و ناشی از حماقت و نهایت بی عقلی آنها می دانند. در ادامه به مرور برخی از دیدگاههای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران[هرچند کوتاه] در باره ترور و تروریسم(دولتی و شبه دولتی)می پردازیم؛
یکی از انواع ترور و تروریسم نوع دولتی آن است که بعنوان یک روش مورد استفاده برخی حکومت ها قرار می گیرد؛ که در آن اقتدار دولت با اعمال همراه با خشونت وغیر قانونی حکومتها برای سرکوبی مخالفان خود و ترساندن آنان نیز در ردیف تروریسم قراردارد که از آن به عنوان تروریسم دولتی یاد می شود. امروزه رژیم صهیونیستی اسرائیل به عنوان مظهر تروریسم دولتی درجهان شناخته می شود . شیوه های تروریستی این رژیم بارها از سوی محاکم حقوق بشر بین المللی محکوم گردیده است ولی این رژیم با اتکاء به کمکهای نظامی، سیاسی، اقتصادی، و دیپلماتیک قدرتهای بزرگ و بویژه آمریکا، همچنان به استفاده از تروریسم دولتی ادامه می دهد .اما موضع امام خمینی در برابر اسراییل، موضعی اصولی، بنیادین وبرخاسته از آگاهی کامل بود. بر این مبنا است که در سرتاسر عمر امام خمینی، این موضع ثابت مانده وسیر تطور و تکامل منطقی واستواری داشت.
امام خمینی، اولین مرجع تقلید و پیشوای بزرگ مذهبی بود که مجوز حمایت از مبارزان فلسطینی از محل وجوهات شرعیه و زکات وصدقات را صادر نمودند و در جریان جنایت رژیم اشغالگر قدس در به آتش کشیدن مسجدالاقصی، برخلاف مشی دیگران که بازسازی مسجد را وجهه همت خود قرار داده بودند، با دور اندیشی تمام به حفظ آثار جنایت اسرائیل بعنوان عملی سمبلیک در جهت تحریک و تشویق مسلمین بر علیه موجودیت مسبب اصلی جنایت یعنی رژیم اشغالگر تاکید می نمودند.
*امام خمینی(س) همواره لزوم حفظ حرمت دین یهود و یهودیان را خواستار بودند . یهودیها حسابشان از صهیونیست ها جداست ... ملتی هستند مثل سایر ملل ... و تصرفی به آنها نیست. صحیفه امام، ج۱۱، ص۴
*امام خمینی، یکی از شیوه های مبارزه با اسرائیل وحامیان آن را استفاده از حربه تحریم نفتی می دانستند. با توجه به اهمیت این منبع انرژی برای همه کشورها این امر می توانست شیوه مبارزاتی بسیار مناسبی در برابر توسعه طلبی اسرائیل و حامیان آن باشد . از این رو، امام خمینی، فروش نفت ایران و دیگر اموال کشورهای اسلامی به اسرائیل را ممنوع اعلام کرده و هرگونه رابطه تجاری با این رژیم را به مثابه کمک وحمایت از آن ، محکوم کردند. اسراییل در حال جنگ بامسلمین است و ... ما به آن نفت نخواهیم داد. همان، ج۵، ص۳۴۹
*یکی از مهمترین وماندگارترین ابتکارات امام خمینی در زمینه مبارزه با تروریسم دولتی اسراییل، اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، به عنوان روز جهانی قدس است. که در یک پیام تاریخی از تمامی مسلمانان خواستند که دراین روز همبستگی بین المللی خود برای حمایت از حقوق قانونی ملت مظلوم فلسطین را نشان دهند. البته از نظر حضرت امام، روز قدس، فقط مختص قدس نیست، بلکه این روز را نمادی از مقابله مستضعفین با مستکبرین جهانی می دانستند . جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است ومی تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. همان، ج۹، ص۲۶۷
دیدگاه سیاسی، اجتماعی و جامعه شناختی امام خمینی(س)در این باره در مجموعه صحیفه امام، به خوبی انعکاس یافته است. بررسی جامع این آثار، نشان می دهد که نگاه امام به جنبش های تروریستی منفی و توأم با محکومیت شدید و جدی استفاده از این روش می باشد. در تلخیص نظرات امام در باره ترور و تروریسم مواردی چون: حرکت تروریست ها باعث انسجام ملت فداکار ایران گردیده است؛ هرچه شخصیت ها را ترور نمودند قدرت مقاومت را در صفوف فشرده ملت بالاتر بردند؛ تروریست ها عواطف میلیون ها انسان متعهد را در سرار کشور بلکه جهان جریحه دار نمودند؛ تروریست ها از بینش سیاسی لازم بی نصیبند؛ با عملیات تروریستی هرگز نمی توانند به اهداف خود برسند؛ عملیات تروریستی نشانه ضعف و ناتوانی تروریست ها است؛ و...
* حضرت امام در پیامی به آقای ربانی شیرازی پس از ترور نافرجام ایشان توسط گروه تروریستی فرقان می فرماید: این نحو برخورد با روحانیون متعهد، برنامۀ منحرفین بوده و هست... غافل از آن که به حکم تاریخ، روحانیون آگاه در تمام صحنه های سیاسی پیش قدم بوده اند و ترور اشخاص نمی تواند آنان را مأیوس کند و راه را برای بدخواهان به اسلام و کشور باز کنند. همان، ج۱۴، ص۲۴۱
* حضرت امام تروریست ها ی شبه دولتی را وابسته به قدرت های بزرگ جهانی می دانند و آنان را جزء کارمندان و مجریان طرح های استعماری قلمداد کرده، می فرماید: دولت ها و ابرقدرت ها و دستگاه های تبلیغاتی همه جانبۀ عالم از آن ها حمایت می کنند و بر ضد ملت ایران آن ها را ترویج می کنند و از آن ها نگهداری می کنند. همان، ج۱۵،ص ۱۴۸
* همچنین می فرماید: این نوکرهای چپ و راست ـ این انگل ها، این چپاولگران و معاونین چپاولگران ـ بدانند این حرکات مذبوحانه را نمی توانند ادامه دهند. با ترور شخص میدان برای آن ها باز نخواهد شد. همان، ج۷، ص۲۳۲
.
انتهای پیام /*