استاد وحـدت

 (مصاحبه با شیخ حسین آکایی از هلند)

حضور: لطفاً خودتان را معرفی کنید و مختصری از کار و فعالیتهای خود بیان بفرمایید.

شیخ حسین آکایی: بسم الله الرحمن الرحیم. بنده، حسین آکایی، متولد 1968 میلادی در اغدیر ترکیه هستم که قریب 20 سال است در هلند سکونت دارم. روحانی هستم. از سال 1980 میلادی تا سال 1990 میلادی در قم تحصیل کردم. از آن موقع تا حالا نیز در مسجد به فعالیت های مذهبی خود ادامه می دهم و در شهر آیندهوون، مرکز اسلامی اهل بیت (ع) فعالیت می کنم. غیر از این مسئول مؤسسه " حیدر" هستم که برای کمک به مستمندان تشکیل شده است. ما از طریق این مؤسسه به مستمندان ترکیه، کربلا، نجف، شام و ... کمک مالی می رسانیم. ضمناً تا کنون سه کتاب نوشته ام و مقالاتی نیز دارم.

حضور: ظاهراً شما به چند زبان نیز تسلط دارید؟

آکایی: بله، بنده با زبانهای فارسی، ترکی - که زبان مادریمان است- عربی و هلندی آشنایی دارم و صحبت می کنم.

حضور: چه شد که با وجود آنکه خیلی جوان بودید به قم رفتید و در آن زمان چه اطلاعی از امام خمینی و نهضت ایشان داشتید؟

آکایی: پدر مرحوم ما برای تحصیل دروس مذهبی ما را به قم فرستادند تا درس روحانیت بخوانیم. در آن سن من آنقدر تکامل نداشتم که اندیشه های امام خمینی را درک کنم. ولی بعد از حدود دو سال کم کم امام را شناختیم. چیزی که سبب شناخت ما شد آیات قرآنی است. بر اساس قرآن در طول تاریخ، دو نوع امام وجود داشته اند، امامان نور و امامان ظلمت. در طول تاریخ همیشه این امامان بوده اند. همه پیامبران امامان نور بودند. ما توجه کردیم که امام خمینی هم در زمان ما امام نور است. امام نور همه را به نور دعوت می کند، به هدایت دعوت می کند، به برادری دعوت می کند، به آسایش و سعادت حقیقی، به زندگی حقیقی، به زندگی اسلامی دعوت می کند. اولین جرقه ای که در ذهن من زد همین بود که امام خمینی امام نور بود که ما را به هدایت حقیقی دعوت می کرد.

حضور: کدامیک از آثار امام خمینی را مطالعه کرده اید؟

آکایی: متأسفانه من همه آثار امام را نخوانده ام. بعضی از آنها را خوانده ام و حتی در کتابی که نوشتم از جملات و از زندگی امام چیزهای زیادی را نقل کرده ام. اسم کتاب " شناختن احکام با رمز مهدوی" است.

حضور: به نظر شما- در حدی که مطالعه و تجربه دارید- محورهای اندیشه امام خمینی یا مهمترین آنها چیست؟

آکایی: خلاصه بگویم، من از امام این را فهمیدم که انسان در زندگی، کوتاه زندگی بکند ولی با عزّت و عظمت، با شرف و عزّت انسانی زندگی بکند. انسان در دنیا طوری زندگی بکند که مطابق خلقتش باشد، لایق خلقتش باشد. خداوند ما انسانها را آزاد آفریده، ما باید آزادانه زندگی کنیم. ما نباید زیر سلطه دیگران برویم، نباید زیر سلطه قدرتها برویم، نباید زیر سلطه ظالمان زندگی کنیم. 

 

 آن کلماتی که قرآن به ما یاد داده، حیات حقیقی که قرآن به ما یاد داده، پیغمبر(ص) به ما یاد داده یا مولایمان امام حسین علیه السلام به ما یاد داده، همان را امام خمینی ادامه داده و به ما خیلی چیزها یاد داده است. امام خمینی برای ما وحدت اسلامی را آورد. این یک حقیقت است که ما مسلمانها وحدت اسلامی را از امام خمینی یاد گرفتیم. این نه افراط است و نه تفریط. آنقدر آیات قرآن و روایات پیامبر اسلام (ص) هست که در باره وحدت اسلامی، وحدت میان مسلمانان حتی وحدت میان انسانها تأکید دارد. ولی ما، در خواب غفلت بودیم. یعنی آن کلمات الهی، آن وحی الهی و جملات پیامبر اکرم (ص) را ادراک نکرده بودیم، عبرت نکرده بودیم. ولی امام خمینی (رحمت الله علیه) این آیات الهی را تطبیق کرد و به ما آموخت که اگر ما تابع دینمان باشیم می توانیم وحدت اسلامی را برقرار کنیم.

تاریخ شاهد است که قبل از انقلاب اسلامی یا قبل از نهضت امام خمینی مسلمانها وحدت اسلامی نداشتند. ولی بعد از نهضت امام خمینی ما وحدت اسلامی را آموختیم. بین مسلمانها وحدت اسلامی ایجاد شد. الحمد لله - حالا اقلیتش معیار نیست، کسانی که وحدت را خراب می کنند - ولی اکثریت مسلمانها موافق وحدت اسلامی هستند، با هم برادرند و ان شاء الله این برادری ادامه خواهد یافت.

البته سخنان امام، جنبه های زیادی دارد، درسهای زیادی دارد، مانند وحدت اسلامی که عرض کردم ولی آنچه امام، حالا از الهام الهی است، از جدش رسول اکرم (ص) الهام گرفته، از کربلا الهام گرفته، جای خودش، ولی محور اصلی حرکات امام و اندیشه امام که با نهضت و انقلاب امام بروز کرد، زندگی انسانی بود، انسان سازی بود. زندگی با عزّت و شرف بود. خداوند انسان را آزاد آفریده و انسان باید آزاد زندگی کند. اساس اندیشه امام، انسان است. نهضت امام خمینی حامی همه انسانهاست، نه فقط مسلمانها. هدف امام، زندگی انسانی همه است، چه در آمریکا باشد، چه در اروپا باشد، چه در آسیا باشد. امام می خواست همه بشر با هم دوست باشند، برادر باشند و زندگی انسانی داشته باشند. 

حضور: شما که با انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای آن آشنا هستید و در اروپا هم زندگی می کنید بفرمایید در حال حاضر جایگاه ایران اسلامی در دنیا چگونه است و رسانه های خارجی -بخصوص غربی- چه نوع تصویرپردازی از ایران دارند؟

آکایی: انقلاب اسلامی در خود ایران دستاوردهای بسیاری داشته است. در خارج از ایران هم دستاوردهای زیادی داشته است. می دانید که تا انقلاب امام خمینی، ایران کشور مستقلی نبود؛ مثل کشورهای اسلامی ماها که الان موجود است. یعنی صریحاً اگر بخواهم بگویم نوکر آمریکا و اروپا بود. اما بعد از انقلاب امام خمینی، ایران یک کشور مستقل، آزاد شد. الان هم در خارج از کشور، ایرانیها - من در هلند دوستان ایرانی زیادی دارم و همیشه با هم بحث و صحبت می کنیم  به این استقلال افتخار می کنند.

یک خاطره ای دارم. همین چند وقت پیش با یک ایرانی ارمنی  - غیر مسلمان- صحبتی شد که پرسیدم آیا شما از این انقلاب اسلامی راضی هستید یا نه. او گفت که ما مدیون امام خمینی هستیم. از امام تشکر می کنیم. چرا؟ چون امام خمینی کشور ما را از دست اجنبی ها و از دست آمریکایی ها و اروپایی ها نجات داد. ما را کشور مستقلی ساخت. او می گفت من از امام خمینی از زمین تا آسمان راضی هستم. برادران مسلمان ایرانی هم همین را می گویند. یک برادر ایرانی خاطره ای را برای من تعریف کرد که برایتان می گویم. گفت من رفتم شهرداری، در همان خارج. کشورهای اروپایی به مسلما نها از جنبه دیگری نگاه می کنند. اعتنا نمی کنند. یعنی می خواهند تحقیر کنند. گفت من رفتم آنجا دیدم مسئول کار با من درست صحبت نمی کند. گفتم آقا من ایرانی هستم و مشکلم این است. همین که گفتم ایرانی هستم توجه کرد. گفت شما ایرانی هستید؟ بفرمایید مشکل شما چیست؟ طرف به هوش آمد و کار انجام شد. یعنی ایران اعتبار خوبی در خارج دارد. چرا؟ چون زیر سلطه هیچ کشوری نمی رود. آنچه که عدالت است و منصفانه است، ایران در پی آن است.

ما، در هلند دوستان زیادی از جاهای مختلف داریم، چه سنی و چه شیعه و چه غیر از آن، هر وقت صحبت ایران به میان می آید، حرفی از امام خمینی به میان می آید صریحاً این را می گویند که ایران بهترین جمهوری در دنیاست، عالیترین کشور ایران است. این اعتبار ایران در خارج است.

الحمد لله از 30 سال پیش تا به حال پرچم ایران به واسطه مردم ایران در اهتزاز است. چنین انقلابی هیچ جا نکرده است. نه در ترکیه، نه در مصر، نه در سوریه، انقلاب نکردند. این دستاوردهای مردم ایران است. با رهبری امام خمینی این انقلاب بوجود آمد و ان شاء الله ادامه خواهد یافت. البته در خارج از ایران، خارجیها بعضاً در باره ایران خوب حرف نمی زنند.

حضور: ظاهراً رسانه های غربی - که بسیارشان تحت نظر وابستگان آمریکا و اسرائیل هستند- همچنان در باره ایران تصویر سازی منفی می کنند و طبعاً این فعالیت دائمی در اذهان مردم کشورهای غربی تأثیرگذار است. نظر شما چیست؟

آکایی: بنده مسایل سیاسی روز را از طریق رسانه ها تعقیب می کنم، چه به زبان ترکی باشد، چه فارسی، چه زبان محلی هلندی. درست است. بیشترشان آرزویشان این است که در ایران ناآرامی بیاندازند. متأسفانه این طور است. یعنی در هلند، آلمان، بلژیک، ترکیه- صریحاً باید بگویم- نمی خواهند در ایران آرامش باشد. دنبال فتنه بازی هستند. ولی به نظر بنده - آن طور که رسانه ها را بررسی کرده ام- ایران فقط مشکل اقتصادی دارد. انقلاب اسلامی، نهضت امام خمینی، خطا و مشکل دیگری ندارد. البته مشکلات کوچک و فرعی هست. ولی این در همه جای دنیاست. هیچ کشوری پیدا نمی شود که همه جمعیت کشور از نظام خود و رژیم خود کاملاً راضی باشند. این نمی شود. ممکن نیست.

اگر بگوییم در ایران هم صد در صد مردم از این سیستم راضی هستند، نه آنهم نیست. ولی اکثریت مردم طرفدار نظام اسلامی هستند. با انقلاب مشکل ندارند، با سیستم مشکل ندارند. برعکس راضی هستند ولی این توقع را دارند که حکومت هایی که سر کار می آیند مشکلات اقتصادی مردم را برطرف بکنند. به نظر بنده هم اگر حکومت مشکل اقتصادی را حل بکند نود درصد مشکلات حل شده است.

حضور: ریشه بسیاری از این مشکلات اقتصادی خوی استکباری قدرتهای جهانی و نظام ناعادلانه ای است که بر جهان حاکم کرده اند. مردم کشورهای مختلف - خصوصاً کشورهای تحت سلطه- سالهای طولانی با این وضعیت مبارزه کرده اند و کشته داده اند.

فکر می کنید در شرایط فعلی آیا تغییری در سلطه جویی استثمارگران و مستکبران بوجود آمده است؟

آکایی: اگر نظر مردم جهان را بخواهیم بدانیم، نود در صد آنها - مسلمان و غیر مسلمان - فکرشان این است که انسانها باید دوستانه زندگی کنند و همه به هم احترام بگذارند و این دنیا را عادلانه تقسیم کنند. همه در صلح و دوستی زندگی کنند. ولی متأسفانه رهبران کشورها - چه اسلامی و چه غیر اسلامی - برعکس این هستند. آنهایی که قدرت دارند زورگو هم هستند. هدف قدرتها استعمار و استثمار دیگران است. کشورهایی که ضعیف ترند یا قدرت اقتصادی یا رهبری قوی ندارند خلاصه انسانهای ضعیف در معرض سلطه قدرتها هستند. متأسفانه در جهان چنین جریانی وجود دارد و زورمندان از مطامع خود دست نکشیده اند.  

حضور: در باره نهضت های اخیر کشورهای اسلامی چه اطلاع و تحلیلی دارید؟ ظاهرا این تحولات بدون وصول به هدف از توان افتاده است. 

آکایی: به طور کامل این طور نیست. الحمد لله چنین نهضتهایی در جهان اسلام هست. مانند نهضت اسلامی حزب الله که افتخار همه مسلمانان است. من در هلند با برادران سنی در یک شهر زندگی می کنم. ما با هم جلساتی داریم و در باره مسایل جهان اسلام صحبت می کنیم. حرف حزب الله که به میان می آید همه احترام می گذارند چون فداکارانه است. هدف حزب الله وحدت اسلامی است، وحدت مسلمان ها و احترام به حقوق همه بشر است. حزب الله هم حقوق مسلمانان لبنان را می خواهد و هم حقوق غیر مسلمانان لبنان را. مردم این را می بینند و از حزب الله با تجلیل یاد می کنند، با تشکر یاد می کنند. ...

حضور: از دیدگاه امام خمینی راجع به مستضعفان عالم – چه مسلمان و چه غیر مسلمان- چه برداشتی دارید؟

آکایی: بدون تردید امام خمینی در تاریخ طوری نامش را ثبت کرد که هرجا نام مستضعف باشد نام امام خمینی هم هست. او حامی بزرگ مستضعفان بود. مسلمانها از کلام امام خمینی استکبار و استضعاف را شنیدند و آموختند. تا امام خمینی این کلمات را استفاده نکرده بود ما و بیشتر مسلمانان، بلد نبودند، فکرشان نمی رسید. عقلشان نمی رسید که استکبار یعنی چه، استضعاف یعنی چه. با مستکبران چه رفتاری باید داشت؟ با مستضعفان چه رفتاری باید داشت؟ مستضعفان بین مسلمانها هست بین غیرمسلمانان هم هست. مستضعفان غیر مسلمان هم مورد نظر امام خمینی بود. مستضعفان آمریکا هم مورد نظر و حمایت امام خمینی بودند، مستضعفان روسیه و چین هم همین طور، همه مستضعفان. الان هم آنهایی که امام خمینی و افکار امام خمینی را می شناسند یا می خواهند بشناسند این را می فهمند. امام خمینی حق مستضعفان را می طلبید. از همه مستضعفان طرفداری می کرد. مستضعفان خود را مدیون امام خمینی می دانند و دوست دارند تشکری از او بکنند، صلواتی به روحش بفرستند. استعمارگران هم وقتی نام امام خمینی می آید می فهمند که این بزرگترین شخصیتی بود که در مقابل آنها ایستاده بود و الان هم در مقابل آنهاست.

البته آنها خیال نکنند که امام خمینی رفتند و دیگر مستضعفان بی صاحب هستند یا در مقابل استعمارگران مقاومتی نیست. آنهایی که از افکار امام خمینی و از نهضت امام خمینی الگو می گیرند طرفدار مستضعفان هستند و در مقابل استعمارگران هم ایستاده اند. ولو  اینکه قوه ما نرسد ولی پیام امام را به مسلمانها و مستضعفان می رسانیم. مثلاً ما حداقل می توانیم پیام امام را به مسلمان هایی که در شهر ما زندگی می کنند برسانیم، به آنهایی که به مسجد ما می آیند برسانیم. افرادی که دور و بر ما هستند، فامیل ما هستند، دوست ما هستند، ما می توانیم پیام امام را به آنها برسانیم. الحمد لله همه ما وظیفه مان را انجام داده ایم و اگر کمی بیشتر کوشش کنیم موفق تر خواهیم بود. خلاصه همه مستضعفان مدیون امام خمینی هستند، چه مسلمان و چه غیر مسلمان.

حضور: به نظر شما روز قدس که امام خمینی آن را تأسیس کردند چه جایگاه و اهمیتی میان مسلمانان عالم دارد؟

آکایی: برداشت بنده که بر اثر تجربه آن را دریافته ام این است که امام خمینی بجا فرموده است. واقعیت این است که روز قدس هم برای مسلمانان است و هم برای مستضعفان. این مشکل فقط مشکل فلسطینی ها نیست، مشکل همه مسلمانان است؛ فقط مربوط به ایران یا شیعه و سنی هم نیست. در خود ترکیه، در استانبول، تعداد شیعیان کم است، در اقلیت هستند. ولی روز قدس دهها هزار نفر به مساجد می آیند، به خیابان ها می آیند، راهپیمایی می کنند و از قدس طرفداری می کنند.

چه خوب است که عکس رئیس جمهور ترکیه، عکس نخست وزیر ترکیه، در دستشان نیست. بیشتر، عکس امام خمینی و عکس رهبران فلسطین دستشان است. این میراث امام خمینی است. سنی های ترکیه واقعاً از امام خمینی ارث برده اند. در خود هلند الحمد لله خداوند موفق کرده است که ما روز قدس را برگزار می کنیم. در اروپا هم شیعیان در اقلیت هستند ولی علاوه بر آنها برادران سنی هم می آیند. نه فقط در هلند بلکه در سایر جاهای اروپا نیز ما شاهد این اتحاد و همدلی هستیم. حتی در اوقات دیگر شاهدیم. آن هایی که با کشتی از ترکیه به غزه می رفتند و می خواستند محاصره آنجا را بشکنند همه شان سنی بودند. به عنوان نماینده از کشورهای مختلف، حرکت کردند. طرفدارانشان در کشورهای مختلف از آنها حمایت می کردند. وقتی برگشتند، در خود ترکیه، در استانبول، از آنها استقبال کردند. عکس های امام خمینی و مقام معظم رهبری در دست استقبال کنندگان بود.

حضور: امام خمینی اعتقاد داشتند که اگر ما چهره نورانی اسلام را به جهان معرفی کنیم مردم جهان به آن گرایش پیدا خواهند کرد و اسلام جهانگیر خواهد شد. به نظر شما چگونه می توان به این مهم دست یافت؟

آکایی: ما مسلمانها اگر بخواهیم اسلام حقیقی را به دنیا معرفی کنیم و نشان دهیم باید اول خودمان را با آن تطبیق دهیم. اسلام حقیقی را در حیات خودمان اجرا کنیم. درست است که بعضی ها در اروپا کارهای زشتی انجام می دهند، دنبال فتنه هستند، مسلمانان را تروریست می نامند و از این گونه تبلیغات می کنند ولی الحمد لله عملکرد اسلامی ما اثر دارد.

من در یک جلـسه ای با 15 یا 16 نفر از روحانیون مسـیحی در مرکز اسلامی خودمـان جلـسه داشتیم. به آنها گفتم و با مدرک گفتم که تروریسم از کجا آمده است.

تروریست، مسلمان و غیرمسلمان ندارد. تروریست تروریست است. تروریست دشمن بشر است، دشمن انسان است، دشمن انسانهای بیگناه است. دشمن اقتصاد ملتهاست، چه مسلمان و چه غیر مسلمان. من از آقایان تقاضا دارم که از 100 سال یا 200 سال گذشته تحقیق بفرمایند که آیا تروریسم از مسلمان بوجود آمده  یا از غیر مسلمان. در طول تاریخ، بیشتر تروریست ها از غیر مسلمانان بودند ولی این اواخر مسلمانان مورد اتهام واقع شده اند.

 من به آنها گفتم شما در عراق چکار دارید؟ در لبنان چکار دارید؟ در لیبی چکار دارید؟ در سوریه چکار دارید؟ شما می آیید در خانه ما، مال ما را می خواهید ببرید، ناموس ما را می خواهید ببرید، فرزندان ما را می خواهید بکشید و کشتید. به بچه ها و پیرمردهای ما رحم نمی کنید و به ما هم می گویید شما ساکت بمانید.

اگر از خودمان دفاعی بکنیم می گویید شما تروریست هستید. این تروریسم نیست، این دفاع از ناموس است. این دفاع از غیرت است، دفاع از شرف انسانیت است، دفاع از دین است. شما چکار دارید در مسجد اقصی می آیید آیین درست می کنید؟ جوان های فلسطینی آنجا مقاومت می کنند و شما می گویید  اینها تروریست هستند. از شما خواهش می کنم قدری عاقلانه فکر کنید. آیا ما آمدیم در خانه شما، در کشور شما، در مرکز اقتصادی شما یک کار تروریستی انجام دادیم یا شما آمدید به کشور ما و به خانه ما.

ما از خود دفاع کردیم، مثل پیامبرمان. پیامبر ما 33 جنگ داشت که 32 تای آن دفاعی بود. فقط یکی از آنها هجومی بود. آن هم تقصـیر طرف مقابل بود که عهدنامه ای را که با پیامـبر اکرم(ص) داشتند و امضا کرده بودند عهـدشـکنی کردند و نقض کردند. پیامبر اسلام هم آنها را تعقـیب کرد. ما هم مثل پیامبـرمان از آرمان هایمـان دفاع می کـنیم. از میهن و خانه و ناموسمان دفاع می کنیم.

به آن برادران مسیحی گفتم شما میزان دارید. شما خدا را می شناسید. شما حضرت مسیح (س) را می شناسید. اگر حضرت محمد را نمی شناسید به عهده شماست. ولی شما که مسیحی هستید اکثر کشورهای آفریقایی هم مسیحی هستند. یعنی هم اعتقاد شما هستند، هم دین شما هستند. پس چرا آنها را استعمار کردید و دار و ندار آنها را بردید و الان هم می خورید و می نوشید و کیف می کنید و آنها از گرسنگی می میرند. شما در سومالی چکار داشتید؟ در نیجر چکار داشتید؟ یا در گامبیا یا در جاهای دیگر؟ این روحانیون مسیحی گفتند راست می گویی و سخن مرا تصدیق کردند.

حضور: امروز که امام خمینی در میان ما نیست چگونه می توان اندیشه و راه او را ادامه داد؟

آکایی: خیلی آسان است. پیامبر اسلام (ص) هم در میان ما نیست. مولایمان امیرالمؤمنین هم در میان ما نیست. ولی آن راه  و آن میراثی را که امام خمینی برای ما باقی گذاشته است اگر ما به آن عمل بکنیم امام خمینی در میان ماست. جسمش نیست ولی افکارش هست. امام چه فرموده؟ فرموده انسانی و آزاد زندگی کنید. اگر افراد، اگر اجتماع، زندگی انسانی و آزاد را بشناسد و طبق آن عمل کنند امام خمینی در میان ما هست. امام خمینی فرموده وحدت را رعایت کنید، به حقوق انسانها احترام بگذارید، چه مسلمان و چه غیرمسلمان. اگر ما چنین عمل کنیم کلام امام خمینی تطبیق شده و او در میان ما زنده است و نهضت او زنده است.

امام خمینی فرموده این نهضت متصل به نهضت حضرت مهدی (عج) است. ما هم سعی بکنیم اولاً رضای خدا را بدست آوریم و به نهضت امام خمینی عمل کنیم تا متصل بشویم به نهضت امام زمان (عج). یعنی خلاصه عمل کردن مطابق اندیشه های امام خمینی ادامه دادن نهضت امام خمینی است.

حضور: در باره مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی و برنامه های آن چه نظری دارید؟

آکایی: الحمد لله والمنه. از همه برادران که زحمت کشیدند تشکر می کنم. این دومین باری است که به این مراسم دعوت شده ام و بسیار خوشحالم. این مراسم باید باشد. از بُعد اجتماعی بسیار مؤثر  است. وقتی کسی از خارج می آید، حالا روحانی باشد، معلم باشد، کارمند باشد، شغلش هرچه باشد این مراسم را و در واقع نهضت امام خمینی را از نزدیک مشاهده می کند. با افکار امام خمینی -حالا کم هم باشد- آشنا می شود و این را می گیرد و می برد به کشور خودش و حداقل برای اقوام و دوستان خودش تعریف می کند.

ما خودمان در اروپا یک اردوی جوانان داشتیم که در آلمان با همکاری علمای اتحادیه اروپا برگزار کردیم. از آلمان، از اتریش، از بلژیک و هلند حدود 500 نفر از جوانها آمدند. اردو سه روزه بود. برنامه های مختلفی داشتیم. یک برنامه هم سئوال و جواب بود که از ما سئوال می کردند و ما جواب می دادیم. 

در میان سئوال کنندگان یک جوان شانزده ساله بود که قبلاً به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی به ایران آمده بود. او گفت من تا ایران نرفته بودم مسلمان نبودم. من مسلمان شدنم را به نهضت امام خمینی مدیونم. آن روزی که وارد ایران شدم و مراسم ارتحال امام را دیدم احکام اسلامی را تطبیق کردم و عمل کردم. این جوان الان هم از جوانهایی هستند که ما به آنها افتخار می کنیم.

این مراسم روی اشخاص تأثیر زیادی دارد. شما بدانید اشخاصی که به این مراسم دعوت شده اند سفیران داوطلب شما هستند که در خارج فعالیت می کنند.

حضور: با تشکر مجدد، چنانچه در پایان مصاحبه صحبتی یا پیامی دارید بیان بفرمایید.

آکایی: اولاً التماس دعا دارم. به درگاه خداوند متعال دعا می کنم که میراث امام خمینی و نهضت امام خمینی را ان شاء الله مستدام بدارد و به انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) متصل بفرماید. 

 

منبع: حضور، ش 88، ص 165.

. انتهای پیام /*