پرتال امام خمینی(س): امام خمینی (س) بر استقرار نهادهای مردمی در جمهوری اسلامی از طریق برگزاری انتخابات سعی وافر داشتند و برای آن اهمیت بالایی قائل بودند. ایشان بر توجه به حفظ حقوق مردم و رعایت اخلاق اسلامی و موازین تأکید می کردند و ضرورت شرکت همگانی همراه با دقت و هوشیاری را از مسائل مهم انتخابات برمی شمردند و به مردم توصیه می کردند که در مبارزات انتخاباتی کمال آرامش را در تبلیغ کاندیداهاشان رعایت نمایند و نسبت به یکدیگر تفاهم و صمیمیت و اخوت اسلامی داشته باشند. از تفرقه و کدورت شدیداً احتراز کنند که تفرقه و تشتت، دوستان را نگران و دشمنان را کامیاب میکند و موجب تبلیغات سوء می شود.
همچنین از کاندیداها می خواستند اخلاق و موازین را در تبلیغات رعایت کنند و خود و طرفدارانشان از انتقادهایی که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد، خودداری نمایند زیرا ارتکاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگیزه های غیر اسلامی است. در ادامه گزیده هایی از رهنمودهای ایشان در این موضوع بازخوانی می شود:
رعایت اخلاق در تبلیغ انتخاباتی
از آقایان کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی- انسانی را در تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات؛ و از هر گونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خودداری نمایند، که برای پیشبرد مقصود، و لو اسلامی باشد، ارتکاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگیزه های غیر اسلامی است. (صحیفه امام؛ ج 12، ص 12)
تبلیغات با آداب اسلامی
من از همه قشرها، از همه ملت می خواهم که آداب اسلامی خودشان را نسبت به همه امور، خصوصاً در انتخابات حفظ کنند. و مبادا خیال کنند که مبارزات انتخاباتی عبارت از این است که به دیگران بد بگویند و کارشکنی بکنند. (صحیفه امام؛ ج 12، ص 152)
حفظ آبروی کاندیداها
لازم است مطلبی را که گاهی شنیده می شود که برای تبلیغات انتخاباتی بعضی از کاندیداها - خدای نخواسته - بعضی دیگر را تضعیف یا توهین می کنند، در رابطه با آن تذکر دهم که، امروز این نحو مخالفتها خصوصاً از چنین کاندیداهایی، برای اسلام و جمهوری اسلامی فاجعه آمیز است. اگر فرضاً کسی در دیگری مناقشه دارد، ابراز آن و اظهار در بین مردم هیچ مجوزی ندارد، و حیثیت و آبروی مؤمن در اسلام از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است، و هتک مؤمن، چه رسد به مؤمن عالِم، از بزرگترین گناهان است و موجب سلب عدالت است. امید است ان شاء الله چنین مطلبی نباشد، و اگر غفلتاً اتفاق افتاده است تکرار نشود. (صحیفه امام؛ ج 17، ص133)
تفاهم برای خدا
مسأله این نشود که یک دسته برای خاطر اینکه یک کاندیدایی دارند، دیگران را بکوبند، آن دسته هم برای همین کاندیدای خودشان، این را بکوبند. اگر همه برای خدا هست، با هم تفاهم کنید. (صحیفه امام؛ ج 18، ص 172)
مکلف بودن همه بر اجتناب از اختلاف
مردم در انتخابات موظفند، موظف شرعی هستند که اختلافات کوبنده را از آن دست بردارند، و این یک امری است که بین همه هست، یعنی یک تکلیفی متوجه به همه هست، به من طلبه که اینجا نشسته ام و به شما علما و همه علمای بلاد و همه قشرهای ملت، همه روشنفکران، همه نویسندگان، گویندگان، به همه تکلیف شرعی است. (صحیفه امام؛ ج 18، ص 173)
خدمت به خدا و خلق
میزان در نظر همه ارزش خدمت باشد، نه خدای نخواسته تحصیل مقام. و شما می دانید در جمهوری اسلامی مقاماتی که در رژیمهای دیگر مطرح است، و برای تحصیل آن دست به همه نوع فعالیت مشروع یا غیر مشروع می زنند، مطرح نیست. و اساساً این مقامات ارزشی ندارد، مگر آنکه خدمت به خدا و خلق خدا باشد. شماها تابع آن بزرگ مرد تاریخ، صلوات الله علیه، هستید که درباره حکومت آن کلام را فرمود. (صحیفه امام؛ ج 18، ص 337)
آزادی در انتخابات
مردم در سراسر کشور در انتخاب فرد مورد نظر خود آزادند؛ و احدی حق تحمیل خود یا کاندیداهای گروه یا گروهها را ندارد. هیچ مقامی و حزبی و گروهی و شخصی حق ندارد به دیگران که مخالف نظرشان هستند توهین کنند، یا خدای نخواسته افشاگری نمایند؛ گرچه همه حق تبلیغات صحیح برای خود یا کاندیداهای خود یا دیگران را دارند، و هیچ کس نمی تواند جلوگیری از این حق نماید. و البته لازم است تبلیغات موافق مقررات دولت باشد. و احدی شرعاً نمی تواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رأی بدهد. و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصی تمام افراد و گروهها نظر موافق داشتند ولی رأی دهنده تشخیصش بر خلاف همه آنها بود، تبعیت از آنها صحیح نیست، و نزد خداوند مسئولیت دارد. (صحیفه امام؛ ج 18، ص 337)
نصیحت پدرانه
نصیحتی است از پدری پیر ... که سعی کنید تبلیغات انتخاباتی شما در چهارچوب تعالیم و اخلاق عالیه اسلام انجام شود؛ و از کارهایی که با شئون اسلام منافات دارد جلوگیری گردد. باید توجه داشت که هدف از انتخابات در نهایتْ حفظ اسلام است. (صحیفه امام؛ ج 21، ص 11)
برای کسب اطلاعات بیشتر به انتخابات در اندیشه امام خمینی (س) مراجعه نمایید.
[1] - امام علی( ع) پس از بیان علل پذیرش خلافت فرمود:«دنیای شما نزد من از عطسه بز ماده بی ارزشتر است». نهج البلاغه خطبه سوم ( معروف به خطبه شقشقیه). و در کلامی دیگر خطاب به ابن عباس فرمود:«حکومت و خلافت نزد من از این کفش [پر از وصله] بی ارزشتر است». همان خطبه.
.
انتهای پیام /*