روایت امام خمینی: من نه از دولت عراق و نه از دولت کویت گلایه ای ندارم چون آنها ملتزم بودند به قراردادهایشان عمل کنند

«حرکت کردیم طرف کویت و به سرحد کویت که رسیدیم، بعد از یک چند دقیقه ای، که مثل اینکه حالا روابط بود با ایران، چه بود نمی دانم ـ گمانم این است که رابطه با ایران بود ـ آمد آن مأمور و گفت که نه، شما نمی توانید بروید کویت. من گفتم به او بگوئید که خوب، ما می رویم از اینجا به فرودگاه، از آنجا می رویم. گفت خیر، شما از همین جا که آمدید از همین جا باید برگردید. از همانجا برگشتیم ما به عراق.» (صحیفه امام، ج۱۰، ص ۱۹۶)

عناوین مطالب ویژه نامه ها

امام گفتند شما آقا صادق هستید یا آقا جواد؟

امام گفتند شما آقا صادق هستید یا آقا جواد؟

من با یک التهاب و یک حالت روحی خاصی رفتم داخل اتاق امام و معانقه کردم و نشستم. ایشان یک نگاهی به من کردند و گفتند شما آقا صادق هستید یا آقا جواد؟! من از حافظه و حضور ذهن ایشان خیلی تعجب کردم گفتم ماشاء الله! و سپس به ایشان گفتم به چه دلیل خودم را معرفی نکرده بودم. برخورد به یاد ماندنی و جالبی بود.

بازخوانی نامه حضرت امام به سید صادق طباطبایی:

بازخوانی نامه حضرت امام به سید صادق طباطبایی:

سید صادق طباطبایی برادر سرکار خانم دکتر فاطمه طباطبایی همسر سیّد احمد خمینی و خواهر زاده امام موسی صدر دارفانی را وداع گفت.

پیام تشکر امام خمینی (س) از دولت و ملت فرانسه پیش از بازگشت به ایران

پیام تشکر امام خمینی (س) از دولت و ملت فرانسه پیش از بازگشت به ایران

در این موقع که پس از چهار ماه توقف پر حادثه در خاک فرانسه، برای خدمت به وطنم می‏ خواهم اینجا را ترک کنم، لازم می‏ دانم از دولت فرانسه که وسایل امنیت و آزادی بیان را برای این جانب مهیا نمود، و از اهالی محترم که با حس انسان دوستی علاقه خود را به آزادی و استقلال کشور ایران اظهار داشتند تشکر کنم.

امام در آخرین مصاحبه اش در فرانسه چه گفت

امام در آخرین مصاحبه اش در فرانسه چه گفت

ملت ایران باید بداند که من در کنار آنان تا آخرین نفس برای حفظ قوانین اسلام و مصالح مملکت به مبارزه خود ادامه می ‏دهم. و بر همه ملت واجب است تا در این امر پایداری کنند و سستی و سردی به خود راه ندهند. مطمئن باشید که ما پیروزیم و مطالب ما مطالب حق است و حق لا جرم پیروز است.

تاکید امام بر اخوت و همکاری بین کشورهای اسلامی

تاکید امام بر اخوت و همکاری بین کشورهای اسلامی

رنگهای مختلف، این رنگ، رنگ سفید است، آن رنگ، رنگ سیاه است، آن زرد است، تمام این مسائل، مسائل تفرقه افکن از این قدرتهای بزرگ و شیطانهای بزرگ است که بین ملتها و بین افراد انسانها می خواهند تفرقه بیندازند و ما از آن طرف می بینیم که اسلام تکیه کرده است بر اخوت با تعبیرهای مختلف. انَّمَا المُؤمِنُونَ اخْوَة از آن استفاده می شود که کانّه مؤمنین هیچ شأنی ندارند الّا برادری، همه چیزشان در برادری خلاصه می شود.

مبانی روایی فرمان هشت ماده ای امام خمینی(س)

مبانی روایی فرمان هشت ماده ای امام خمینی(س)

اصطلاح «حریم خصوصی» نه در آیات قرآن و نه در روایات اسلامی استعمال نشده و موضع اسلام در مواجهه با مقولۀ حریم خصوصی، موضع به اصطلاح «تحویل گرایانه» است.یعنی، حریم خصوصی، در قالب احاله به حقوق و تکالیف دیگر، نظیر: حق مالکیت، منع تجسس، اصل برائت، منع سوء ظن و اشاعه فحشا و سب و هجو و قذف و نمیمه و غیبت و خیانت در امانت حمایت شده است.

جمع بندی پیام هشت ماده ای امام خمینی(س)

جمع بندی پیام هشت ماده ای امام خمینی(س)

با توجه نقش محوری و بی بدیل قوه قضائیه در تأمین حقوق مردم حضرت امام(س) در نظام جمهوری اسلامی، قوه قضائیه را ملجأ و پناهگاه مردم ستمدیده قلمداد و بر استقلال آن تاکید ویژه دارند: «قوه قضائیه، که ملجأ و پناهگاه مردم ستمدیده است، قوه‏ ای است مستقل و هیچ مقامی حق دخالت در آن را ندارد. و اگر کسانی پیدا شوند که ندانسته در امور قضایی دخالت می‏ کنند، باید بدانند که بر خلاف دستورات شرعیه و نظام جمهوری اسلامی عمل کرده‏ اند.»

تحلیلی بر فرمان هشت ماده ای امام خمینی (س)

تحلیلی بر فرمان هشت ماده ای امام خمینی (س)

این فرمان از جهات مختلف قابل بحث و بررسی است و نکات ارزشمندی دارد که با تطبیق آن با شرع مقدس و موازین حقوق عرفی، زوایای مختلف آن قابل کشف و تبیین می باشد. در این فرمان قواعد حاکم بر مبانی حقوق اسلامی و اصول مسلم قانونگذاری از جمله اصل قانونی بودن جرم و مجازات، اصل تفکیک قوا، قاعده فقهی حرمت مال مسلمان و حرمت عرض مسلمین مورد تأکید قرار گرفته است.

از منظر امام خمینی، حب دنیا مانع سلوک آدمی است

از منظر امام خمینی، حب دنیا مانع سلوک آدمی است

دکتر فاطمه طباطبایی در تشریح محتوای «شرحِ حدیث جنود عقل و جهل» اثر ارزشمند امام خمینی(س) گفت: امام نکته مهمی را تذکر می دهند و آن اینکه انسان، اگر احتمال دهد حب دنیا، عامل چنین مفسده ای است (کراهت از لقاء خداوند) و منتهی به سوء عاقبت می شود، باید لحظه ای آرام نگیرد تا این حب را از قلب خود بیرون کند امام می فرمایند البته با ریاضت علمی و به تدریج، می تواند این حب را از بین ببرد؛ زیرا به یک باره نمی تواند همه چیز را کنار بگذارد.

ابعاد گوناگون شخصیت امام خمینی(س) در بیانات و خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی

ابعاد گوناگون شخصیت امام خمینی(س) در بیانات و خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی

مشکل ترین بخش از رهبری حکیمانه امام، بعد از پیروزی انقلاب بود؛ ایشان باید هم با شرارتهای داخلی و خارجی مبارزه می کردند و هم با تدبیر و حکمت، کشور را اداره می کردند و با شیوه های بسیار موفق توانستند کشور را از خطر تجزیه و جنگ داخلی که ممکن بود کشور و انقلاب را نابود کند نجات دهند.

کرامت انسانی و حق شهروندی با تکیه بر اصول اسلام و دیدگاه امام خمینی(س)

کرامت انسانی و حق شهروندی با تکیه بر اصول اسلام و دیدگاه امام خمینی(س)

بیت الغزل اندیشه سیاسی امام خمینی(س) تأسیس حکومتی اسلامی بود که در آن کرامت، حرمت، شرافت وحیثیت شهروندان پاس داشته شود. در این اندیشه، همه چیز به مردم ختم می شود. کسانی که با عنوان محروم و مستضعف سال ها طوق فرمانبرداری توسط رژیم های گذشته ایران بر گردنشان گذاشته شده بود، در جایگاه واقعیشان به عنوان شهروند قرار گرفته اند.

سیاست خارجی و روابط بین الملل از دیدگاه امام خمینی(س)

سیاست خارجی و روابط بین الملل از دیدگاه امام خمینی(س)

امام خمینی(س) مفهوم موازنۀ منفی را که در شعار «نه شرقی نه غربی» متراکم گردیده بود، گسترش بخشیدند و تصویر ژرفی از آن را در ارتباط با همزیستی صلح آمیز در پرتو استقلال و مصالح و منافع ملّی کشور ارائه نمودند. در حیطۀ این انگارۀ کلی، منافع ایران، جهان اسلام، ملل مستضعف و بالاخره رابطۀ متقابل با کل کشورها و ملتها، به ترتیب در اولویت سیاست خارجی ایران نمودار گردید.

ملاک و معیار کرامت انسان از دیدگاه امام خمینی(س)

ملاک و معیار کرامت انسان از دیدگاه امام خمینی(س)

به نظر امام خمینی(س) برابری انسان ها با اصل توحید فهمیده می شود. ایشان در این باره می فرماید: از همین اصل اعتقادی توحید، ما الهام می گیریم که همۀ انسان ها در پیشگاه خداوند یکسانند. او خالق همه است و همه مخلوق و بندۀ او هستند. اصل برابری انسان ها و این که تنها امتیاز فردی، نسبت به فرد دیگر بر معیار و قاعدۀ تقوا و پاکی از انحراف و خطاست.

تحلیلی تطبیقی از قیام امام حسین (ع) و قیام امام خمینی (س)

تحلیلی تطبیقی از قیام امام حسین (ع) و قیام امام خمینی (س)

قیام امام حسین (ع) در سال شصت هجری جولانگاه و نمایشگاه این ارزشهای متعالی بود و فرزند پیامبر با چنین نهضتی، پویایی و تحرک آفرینی دین حضرت محمد را برای همیشه تاریخ ثبت کرد. امام خمینی (س) نیز با اقتدای به امام حسین (ع) توانست این نهضت عظیم را به ثمر رساند و مجدداً به احیای این ارزشها در جامعه اسلامی بپردازد.

زمامداری مطلوب در نگاه امام خمینی(س)/ برداشتی از روش حکومتی حضرت علی(ع)

زمامداری مطلوب در نگاه امام خمینی(س)/ برداشتی از روش حکومتی حضرت علی(ع)

سیاست ورزی صادقانه و مدیریت خیرخواهانه، ظلم ستیزی و مبارزه با ستم، عدالت ورزی و دادگستری، قانون گرایی، ترویج عملی و نظری مساوات و نفی امتیازات ویژه، آگاهی بخشی از روی صدق و راستی و پرهیز از نفاق و سوء استفاده از بی خبری مردم، دوری از عوام فریبی و دستاویز قرار دادن مقدسات برای پیشبرد مقاصد منفعت طلبانه و... و موارد بسیاری دیگر در آثار امام خمینی(س) درباره حضرت علی علیه السلام مطرح شده است.

صفحه 19 از 28 < قبلی | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | بعدی >