روایتی دیگر از درس فلسفه امام و تدریس دروس خارج

آنچه که از شواهد تاریخی بر می آید این است که شخصیت فلسفی امام خمینی را باید در سه ساحت تحصیل، تدریس و تالیف شناخت. هر چند که معظم له علاوه بر فلسفه، به تدریس دیگر دروس حوزه از جمله خارج فقه و اصول نیز می پرداختند که تا آخرین روزهای حضورشان در حوزه علمیه نجف ادامه پیدا کرد.

عناوین مطالب آخرین مطالب

توصیه های امام در دیدار مسئولان روزنامه کیهان: مطبوعات باید منعکس کننده آمال و آرزوی ملت باشند

توصیه های امام در دیدار مسئولان روزنامه کیهان: مطبوعات باید منعکس کننده آمال و آرزوی ملت باشند

نقش مطبوعات در کشورها منعکس کردن آرمانهای ملت است. مطبوعات باید مثل معلمینی باشند که مملکت را و جوانان را تربیت می کنند، و آرمان ملت را منعکس می کنند... باید مطبوعات آنچه که ملت می خواهند بنویسند؛ نه آنچه بر خلاف مسیر ملت است... ملت روزنامه ای را می خواهد که مطابق آرای خودش، مطابق آرای ملت، مطابق خواسته های ملت، رفتار کند.

خاطراتی از دوران حصر حضرت امام (س) در قیطریه

خاطراتی از دوران حصر حضرت امام (س) در قیطریه

در ایّام حصر امام که پس از آزادی از زندان بود، آقای روغنی پیشنهاد کرده بود که آقا به خانۀ ایشان بروند. جمعیت زیادی از ساواکیها منزل روبروی منزل آقای روغنی جا گرفتند، و یک منزل هم نزدیک آنجا برای ما کرایه کردند. تقریباً سی نفر ساواکی آنجا بودند که رفت و آمدها را محدود می کردند و فقط مادرم یا خواهرم را اجازه می دادند داخل شوند. آقا مدت هفت ماه در قیطریه منزل آقای روغنی بودند.

تشریح برنامه های معاونت فرهنگی و هنری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در سال جاری

تشریح برنامه های معاونت فرهنگی و هنری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در سال جاری

معاون فرهنگی و هنری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در نشست مشترک معاونان فرهنگی این مؤسسه که در نمایندگی اصفهان برگزار شد، ضمن تشریح برنامه های معاونت متبوعش برای سال 94 خبر از برگزاری جشنواره فرهنگی «روح الله» در سطح ملی داد.

پرهیز امام از تبلیغ مرجعیت خویش

پرهیز امام از تبلیغ مرجعیت خویش

اصولاً امام همیشه از این که ترویج مرجعیت بکنند، پرهیز می‏ کردند. در حوزه ‏های علمیه علما و مراجع که رساله چاپ می ‏کنند هرکس که می ‏آید منزلشان ـ چه مقلدین و چه غیر مقلدین‏‏ ـ رسالۀ خود را در اختیارشان می‏ گذارند. امام حتی بعد از این که مرجعیتشان تثبیت شده بود، حاضر نبودند رساله در اختیار کسی بگذارند. می ‏فرمودند: رساله چاپ شده و هرکس که مقلد من هست برود خودش بخرد، من از بیت‏ المال حاضر نیستم که رسالۀ مجانی به کسی بدهم.

امام(س) در اداره کشور و مدیریت جامعه از اندیشه های نو بهره می گرفتند

امام(س) در اداره کشور و مدیریت جامعه از اندیشه های نو بهره می گرفتند

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه در گفتگویی درباره درباره نقش امام خمینی(س) در آشتی جهان مدرن با دین و همچنین اجتهاد در اندیشه امام اظهار داشت: امام نگاهشان این بود که با حفظ اصول دین و شریعت می توانیم پدیده های نوین علمی را بپذیریم و اسلام را با این شرایط جدید تمدنی تطبیق دهیم، خود امام هم در اداره کشور و مدیریت جامعه و سیاست از اندیشه های نو بهره گرفتند.

ثمرات تدبر قرآنی امام(س) در تدبیر و تعابیر سیاسی ایشان

ثمرات تدبر قرآنی امام(س) در تدبیر و تعابیر سیاسی ایشان

عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است می توان تاثیر قرآن را در لایه های مختلف مدیریتی امام دید به گونه ای که ایشان از تعابیر قرآنی در مدیریت کلان سیاسی بسیار بهره گرفتند.

گردشگران آلمانی از بیت تاریخی امام خمینی(س) دیدن کردند

گردشگران آلمانی از بیت تاریخی امام خمینی(س) دیدن کردند

یک گروه گردشگر از کشور آلمان روز دوشنبه از بیت تاریخی حضرت امام(س) در خمین دیدن کردند.

بازخوانی دو نامه از امام به دانشجویان ایرانی اروپا و آمریکا

بازخوانی دو نامه از امام به دانشجویان ایرانی اروپا و آمریکا

شما جوانان تحصیلکرده در هر جا هستید وظایف خطیری دارید: وظیفه دفاع از اسلام که به عهده هر فرد مُسْلم است؛ وظیفه دفاع از میهن و استقلال آن که از وظایف حتمیه اسلامی است؛ وظیفه شناساندن اسلام بزرگ به جوامع بشری، چه از ناحیه طرز حکومت و بسط عدالت آن و چه از ناحیه رفتار والی مسلمین با ملت، و چه از کیفیت معامله والی با بیت المال مسلمین. شماها باید معرفی کنید اسلام را تا رژیمها و حکومتها بفهمند معنی حکومت و پاسداری از ملت را.

امام خمینی(س)، ادیب ناشناخته

امام خمینی(س)، ادیب ناشناخته

حضرت امام خمینی(س) دارای 24 اثر در فلسفه، کلام، منطق، اصول، فقه، اخلاق، حکومت اسلامی، علم الاجتماع، آداب و مباحث حقوقی، اقتصادی و سیاسی هستند. آثارشان نشان از آن دارد که امام جلیل القدر از سنین خردسالی به طور جدّی در راه آموختن علوم و معارف الهی و اسلامی تلاش کرده و همه را به خوبی فرا گرفته اند. در بیست و پنج سالگی دست به قلم برده، فقه اکبر و فقه اصغر را نوشتند.

از زندانی به زندان دیگر

از زندانی به زندان دیگر

روز 11 مرداد 42، پاکروان، رئیس «سازمان امنیت» به دیدار امام در پادگان عشرت‏ آباد رفت و اظهار داشت: من کوشش فراوانی به منظور به دست ‏آوردن سند و مدرکی بر ارتباط مرجع بزرگ روحانیت با خارج به عمل آوردم و حتی عربی را بدین منظور به محضر حضرتعالی فرستادم ولی کوچکترین نشانه ‏ای بر ارتباط مرجع روحانیت با عوامل بیگانه نیافتم و برایم روشن شد که مرجع روحانیت در این مبارزات خود هیچ‏ گونه ارتباطی با خارج و عمال بیگانه نداشته ‏اند.

ماجرای شگفت انگیز آیه ابتدای پیام برائت از مشرکین امام خمینی (س) به روایت حاج احمد آقا

ماجرای شگفت انگیز آیه ابتدای پیام برائت از مشرکین امام خمینی (س) به روایت حاج احمد آقا

احمد آقا فرزند برومند امام نقل می‏ کرد: هنگامی که مقدمه و آیه ‏ای را که در صدر پیام استفاده شده بود، دیده بود متعجب شد و دچار حیرت از اینکه چرا امام در این پیام حجاج را به شهادت و هجرت حسین‏ گونه فرا خوانده ‏اند! احمد آقا می ‏گفت: وقتی پیام را مطالعه کردم، باور این قضیه برایم بسیار ثقیل بود. این پیام را به آقای انصاری نشان دادم که ایشان هم نظر بنده را داشت.

امام، حوزه و سیاست از دیدگاه حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی

امام، حوزه و سیاست از دیدگاه حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی

امام درس اخلاق را در مدرسه فیضیه با حضور تعداد زیادی از طلاب و مردم عادی کوچه و بازار برگزار می کردند و مطالب درس اخلاق را در سطح مردم عادی بیان می کردند. طبق گفته بعضی از حضار درس اخلاق امام بسیار سازنده بود و گاهی صدای گریه و استغاثه در مسجد طنین انداز می شد به خصوص مواقعی که امام توضیحاتی درباره مسائل آخرت و معاد ارائه می دادند موجب تأثیر و تأثر فراوان حاضرین در مجلس می شده است.

برگی از صحیفه / وقوع حادثه جمعه خونین مکه و عکس العمل امام خمینی(س)

برگی از صحیفه / وقوع حادثه جمعه خونین مکه و عکس العمل امام خمینی(س)

ما در عین حال که شدیداً متأثر و عزادار از این قتل عام بی سابقه امت محمد(ص) و پیروان ابراهیم حنیف و عاملین به قرآن کریم گردیده ایم ولی خداوند بزرگ را سپاس می گزاریم که دشمنان ما و مخالفین سیاست اسلامی ما را از کم عقلان و بیخردان قرار داده است، چرا که خودشان هم درک نمی کنند که حرکتهای کورشان سبب قوّت و تبلیغ انقلاب ما و معرف مظلومیت ملت ما گردیده است.

برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری همایش بین المللی قرآن و امام خمینی (س) در وزارت علوم

برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری همایش بین المللی قرآن و امام خمینی (س) در وزارت علوم

یازدهمین جلسه شورای سیاستگذاری همایش بین المللی قرآن و امام خمینی (س) به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد.

حضرت امام(س) عمیقا باور داشتند که یکی از ملاک های عملی مشروعیت، مقبولیت مردمی است

حضرت امام(س) عمیقا باور داشتند که یکی از ملاک های عملی مشروعیت، مقبولیت مردمی است

برداشت من این است که حضرت امام(س) عمیقا باور داشتند که یکی از ملاک های عملی مشروعیت، مقبولیت مردمی است و همواره مشروعیت دینی را مکمل مقبولیت مردمی در نظام جمهوری اسلامی دانسته و این دو را دو روی یک سکه می دانستند. امام کاملا به این مساله باور داشتند که تشخیص و رای مردم در نظامی که ساختار اسلامی دارد، عین مصلحت نظام است و این امری نبود که فرعی یا عارضی باشد.

صفحه 17 از 52 < قبلی | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | بعدی >