|
||||||
قدس ایران
الگویی برای زنان زنان به عنوان نیمی از پیکره جامعه انسانی در تاریخ پرفراز و نشیب بشریت نقشی بسیار اثرگذار و مهم اما پنهان برعهده داشتهاند. بدون تردید در تمامی دستاوردها و تجربههای مستمر زندگانی بشر و در همه دگرگونیها و تحولات اجتماعی و تاریخی، زنان همواره همدوش با مردان و در مواردی نیز یکتنه بار مسئولیت را به دوش کشیدهاند. در فراسوی چالش باورهای کهن و ایدههای نوین در موضوع حقوق زنان و موقعیت اجتماعی و تاریخی آنان و فراتر از اندیشههای جنسیتگرایانه یا فمنیستی و فراجنسیتی آنچه را که با قطعیت میتوان اثبات کرد این واقعیت است که در سایه غلبه اقتدار ظاهری مردان، نقش و سهم زنان در تحولات و دستاوردها بسیار کم فروغتر از حد واقعی بازخوانی و بازگویی شده است. زحمات و رنجهایی که زنان در پذیرش مسئولیتهای چند جانبه زندگی متحمل شدهاند، از مشارکت در تأمین اقتصاد خانواده گرفته تا فراهمسازی بستر آرامش زندگی و تا رنجهای طاقتفرسای پرورش فرزندان در کنار مسئولیتهای جمعی و انجام تکالیف دینی و اجتماعی، در قیاس با آنچه که از سهم آنان در پیشبرد مقاصد انسانی و ایجاد ساختارهای اجتماعی و پیشرفتها و تحولات و تمدنها بازگو شده است بسیار بیشتر بوده است.
باید اعتراف کرد که علیرغم دیدگاه مترقّی و کاملاً متفاوت اسلام با نگرشهای تبعیضآمیز جاهلیت در باب گوهر و حقیقت یکسان آفرینش زن و مرد و ارزش جایگاه زن به عنوان مدیر کانون خانواده، مربّی فرد و جامعه و مسئول و متعهد در برابر تکالیف اجتماعی و دارای حقوق متناسب با موقعیت تأثیرگذار خویش در زندگی فردی و اجتماعی، امّا در گذر ایام و در سایه غلبه گفتمان اقتدار گرای جنسیتی، همچنان شاهد نادیده گرفتن نقش و موقعیت زنان در حیات جامعه انسانی و جوامع اسلامی هستیم.
انقلاب اسلامی در ایران که با رهبری فیلسوف، عارف، فقیه و اسلامشناسی بزرگ و نواندیش همچون امام خمینی برپا شد در حقیقت احیای تفکر ناب اسلامی در زدودن پیرایههای انحرافی و مبارزه با تبعیضها و ستمها و بازگشت به اصول بنیادین ادیان توحیدی یعنی اصالت گفتمان وحی و پاسداشت عدالت و حرمت و کرامت و آزادی و برابری انسان در جهان معاصر بود. بدین ترتیب، گفتمان دفاع از حقوق زنان و نقشآفرینی و تعهد آنان برای ایفای مسئولیت در عرصههای مختلف انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای نهضت امام خمینی، رویکردی جدید را در جامعه زنان ایرانی پدید آورده است.
در چنین شرایطی، یافتن الگوهای موفق از جمع زنان مسلمان که در عین پاسداشت ارزشهای دینی و هنجارهای ملی و ایرانی توفیق آنرا یافته باشند که علیرغم رسوبات ذهنیت تاریخی درباره نقش زنان و علیرغم استمرار برخی از مناسبات ناعادلانه موجود در نظامها و نگرشهای حقوقی و اجتماعی، با عمل و رفتار و کردار خویش از جایگاه و موقعیت زن مسلمان و متعهد دفاع کرده و زندگی ایشان اسوهای برای سایر زنان جامعه باشد، نیازمندیم.
بانوی بزرگ انقلاب اسلامی، همسر امام خمینی، خانم خدیجه ثقفی ملقب به «قدس ایران» از جمله این اسوههاست.
آنچه که زندگانی این بانوی نمونه را به مثابه الگویی برای دختران و زنان مسلمان، ممتاز مینماید صرفاً همسری و همراهی او با رهبر بزرگترین انقلاب معاصر نیست بلکه فضیلتها، خصلتها و واقعیتهای فراوانی در مسیر زندگی قریب به یک قرن اوست که بازخوانی حقایق زندگی او را پندآموز دیگران میسازد.
زمانی قادر به درک ویژگیهای برجسته اخلاقی و اجتماعی و فضایل و خدمات بانو ثقفی خواهیم شد که وضعیت نگرش فرهنگی به نقش و جایگاه زن در حدود یکصد سال پیش در جامعه ایران خصوصاً در خانوادههای متدین و روحانی را دریابیم. افزون بر محرومیتها وانزوای اجتماعی زنان که محصول نگرش ناعادلانه و عام تاریخی بوده است، بر اثر سیاستهای ضد دینی و کشف حجاب رضاخان و تقلید کورکورانه او از غربزدگی افراطی آتاتورک و در پی آن استمرار سیاستهای ضداسلامی و ترویج فساد و بیبند و باری اخلاقی از سوی محمدرضا پهلوی، به صورت اجتنابناپذیر انزوا و محرومیتی مضاعف بر جمع زنان متعهد مسلمان جامعه ایران تحمیل گردید. محرومیت از تحصیل و کاهش سطح دانش و بینش و خروج از عرصه فعالیتهای مؤثر اجتماعی از آثار طبیعی این فرهنگ وارداتی و تحمیلی برای قشر وسیعی از زنانی بود که حفظ اصالتهای اخلاقی و دینی و پاسداشت عفت عمومی، آنان را ناخواسته وادار به انزوا مینمود. در چنین شرایطی دشوار، ستارگانی در آسمان کمفروغ حیات اجتماعی زنان مسلمان ایرانی در آن دوران درخشیدهاند که هر یک به تناسب کسب فضیلتها و دانش و بینش، موفقیتهایشان حجتی است بر اینکه در سختترین شرایط نیز میتوان با تحمل رنج و دشواری نقشآفرین عرصههای بزرگ بود و بانو خدیجه ثقفی نمونهای از همین زنان بوده است.
محرومیت تحمیلی از تحصیلات رسمی، محدودیتهای ناشی از وابستگی به خانواده روحانی، و دشواریهای فراوان بازدارنده دیگر نتوانستند مانع از کسب دانش و بینش و
فضیلت و فعالیت اجتماعی در عین رعایت موازین اخلاقی برای «قدس ایران» شوند. او در همین شرایط موفق به آموزش غیررسمی زبان فرانسه ـ زبان متداول رایج بین
فرهیختگان آن
بانو خدیجه ثقفی از لحاظ نسبی ـ هم از جهت نسب پدر و هم مادرـ از نسل بزرگان دین و مجتهدان بلند آوازه و یا افراد نامآشنایی بوده است که نامشان در تاریخ ایران با خدمات مؤثر به کشور و مردم به نیکی ثبت شده است.
درخشندگی فروغ خورشید انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی نمیبایست سبب محرومیت جامعه از درک فضایل و خدمات کسانی شود که در همراهی با بنیانگذار نظام اسلامی از هیچ خدمت و فداکاری دریغ نورزیدهاند و بانو خدیجه ثقفی به لحاظ اینکه نزدیکترین فرد به امام آنهم در طول شصت سال زندگی مشترک ، و هم به لحاظ حجم وسیع خدماتی که در آنسوی زندگی اجتماعی و علمی امام در کانون خانواده و برقراری روابط خانواده وسیع عناصر مؤثر در انقلاب و مبارزه داشته است و هم به لحاظ الگویی که وی از اوج صبر و بردباری در دشواریهای سهمگین بروز داده است و دیگر جنبههای خدماتی و اخلاقی، نامش در رأس فهرست یاران صدیق امام و خدمتگزاران به آزادی و استقلال ایران قرار دارد.
هیئت تحریریه فصلنامه حضور، پس از واقعه ارتحال این بانوی صبور و فداکار که در آستانه سال 1388 هجری شمسی مردم ایران را به سوگ نشانید با تنظیم و انتشار ویژهنامهای تحت عنوان «قدس ایران؛ حقایقی از حریم بیت انقلاب» در گرامیداشت یاد و نام این مادر نمونه انقلاب اسلامی و بیان بخشی از خدمات و فضایل خانم خدیجه ثقفی، ادای دین نمود. از آنجا که این مجموعه در بردارنده ناگفتههای فراوان و آموزنده از زوایای زندگی پرفراز و نشیب همسر مکرمه امام خمینی بود بر آن شدیم تا با انتشار مطالب ویژهنامه در قالب کتاب حاضر، استفاده از آن را گستردهتر سازیم. بدیهی است که آنچه در این مجموعه گردآوری شده است تنها بخشی ناچیز از حقایق زندگی همسر امام خمینی است. انتشار خاطرات همسر امام که به قلم خود ایشان به تحریر درآمده است در همین ایام و انتشار مجموعههایی از یافتههای پژوهشگران درباره شرح خدمات و زوایای زندگی بانوی انقلاب ـ که انتظار انجامش را از جامعه فعال زنان متعهد میهنمان داریم ـ میتواند فرازهایی ناگفته از زندگانی کسی که توفیق افتخار همنفسی احیاگر ارزشهای الهی در عصر حاضر را به شایستگی تمام یافته است را بازگو کند. یاد خدمات و فداکاریهای این بانوی بزرگوار همواره در خاطره ملت ایران باقی خواهد ماند.[1]
حمید انصاری
قائممقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)
خرداد 1388
[1] . به رسم وظیفه لازم است از راهنمائیها و حمایت سرپرست محترم مؤسسه و آستان حضرت امام خمینی(س) جناب حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری و از گردآورندگان این مجموعه ارزشمند که ابتدا به صورت ویژهنامة مطبوعاتی در چهلمین روز درگذشت همسر مکرمه حضرت امام(س) به ضمیمه روزنامه همشهری منتشر گردید و از زحمات عزیزانی که در فرصتی اندک این مجموعه را تنظیم و منتشر ساختند بویژه از همکاری آقایان عبدالرسول وصال، کسما نوری، جواد دلیری، مسیح بروجردی و سایر همکاران در تحریریه ویژهنامه حضور و از شهردار محترم تهران و مسئولین روزنامه همشهری و از بخشهای مختلف مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام و مؤسسه چاپ و انتشارات عروج و سرکار خانم مصباحی و شربتدار و آقای سهراب هادی که در تنظیم مطالب ویژهنامه و آمادهسازی آن برای انتشار در قالب کتاب حاضر کمال همکاری را داشتهاند تقدیر و تشکر شود.
|
||||||