• اخلاق و عرفان
امام خمینی برای تمام رهبران مسلمان الگو بود/ امروز ایران، مهد انقلاب اسلامی است که با خون شاگردان امام خمینی آبیاری شده است

سراج الحق – رئیس حزب جماعت اسلامی پاکستان در دفتر یادبود حسینیه جماران در مورد امام خمینی (س) نوشت: ایشان یک عالم بودند، یک رهبر بودند، یک مربی بودند، انقلابی بودند، مجاهد بودند، به تنهایی یک لشکر بودند.

فرمان امام خمینی مبنی بر تاسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار آن حضرت
در آستانه سالروز تأسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

فرمان امام خمینی مبنی بر تاسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار آن حضرت

شما را بحمدالله تعالی در مسائل سیاسی و اجتماعی صاحب نظر می دانم و در تمامی فراز و نشیب ها در کنار من بوده ‏ای و هستی و با صداقت و کیاست امور سیاسی و اجتماعی اینجانب را متصدی هستی.

جایگاه ارتباطات اجتماعی از دیدگاه امام خمینی

جایگاه ارتباطات اجتماعی از دیدگاه امام خمینی

در زمینۀ تطبیق نقشهای آرمانی مطبوعات و سایر رسانه ها - نقش خبری، نقش راهنمایی، نقش آموزش، نقش تفریحی - با دیدگاههای حضرت امام، باید گفت این نقشها در وضعیت آرمانی خود کاملاً با اندیشه های حضرت امام تطبیق دارد الا اینکه آن حضرت بر نقش آموزشی و ارشادی رسانه ها بیشتر تأکید می کند و نقش راهنمایی و رهبری را نیز امری دو سویه می داند. یعنی روزنامه نگاران و متصدیان رسانه ها بایستی هم از مردم کشور خود راهنمایی بگیرند و در جهت آرمانها و اهداف آنان حرکت کنند و هم در این جهت آنان را راهنمایی و ارشاد نمایند.

اهمیت، جایگاه و نقش دانشجو در نگاه امام
به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو؛

اهمیت، جایگاه و نقش دانشجو در نگاه امام

نظام آموزشی کشور همواره مورد توجه امام خمینی بوده است و به دانشگاهیان به ویژه دانشجویان جهت مقابله با توطئه ها و دسیسه های داخلی و خارجی هشدار داده است ، تأکیدات فراوانی بر حاکمیت و نفوذ فرهنگ اسلامی در دانشگاهها دارد و نسبت به تربیت انسان الهی ، خود باوری و خوداتکایی علمی و فرهنگی جهت تحقق استقلال موکداٌ توصیه های جدی نموده است که در این راستا به مناسبت 16 آذر روز دانشجو (روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان در برابر استعمار غرب و استبداد و دیکتاتوری) گزیده ای از مطالب امام تقدیم دانشگاهیان به ویژه دانشجویان محترم می شود:

تاکید امام بر توجه به آرامش روانی عمومی و حفظ حرمت افراد

تاکید امام بر توجه به آرامش روانی عمومی و حفظ حرمت افراد

اخیراً گزارشهایی می‏ رسد که افراد غیر مسئول و گاهی مقامات مسئول بر خلاف مقررات اسلامی و قانونی متعرض اموال و املاک محترمِ مردم می‏ شوند... و گاهی به منازل اشخاص بدون مجوز شرعی و قانونی وارد و آنان را جلب می ‏نمایند و اگر شخص مورد نظر نباشد، بستگان و زن و فرزند او را جلب می‏ کنند؛ و گاهی به بهانه‏ هایی هتک آبرو و حیثیت اشخاص را می ‏نمایند؛ و با این اعمال غیر شرعی هتک جمهوری اسلامی و مقامات قضایی را می ‏برند.

امام و سازندگی اخلاقی

امام و سازندگی اخلاقی

مرحوم شهید بهشتی می ‏گفتند من هم در آن ایام طلبه‏ ای اهل بحث و جدل بودم و لذا بحث به طول می ‏انجامید و هم صدای امام بلند می‏ شد و هم صدای من. در نتیجه بعد از دو سه روز دیگر به درس کفایه ایشان نرفتم و بر روی درس‏های دیگرم متمرکز شدم. بعد از گذشت یک هفته روزی طلبه ‏ای در حجرۀ مرا زد و سراغ مرا گرفت. او گفت که من از طرف حاج آقا روح‏ اللّه‏ آمده ‏ام. ایشان مرا فرستاده ‏اند که برو و ببین این طلبه‏ ای که می‏ آمد اینجا، کجاست؟

مفهوم بسیج در اندیشه امام خمینی(س)

مفهوم بسیج در اندیشه امام خمینی(س)

در اندیشۀ حضرت امام(س) بسیج نهادی است اجتماعی با ابعاد متعدد. در این نگرش، بسیج دیگر صرفاً سازمانی نظامی نیست که فقط در زمان جنگ و برای دفاع در مقابل دشمن شکل گرفته باشد، بلکه نهادی است وسیع و پاسخگوی نیازهای اساسی و حیاتی جامعه؛ و با اجزای دیگر نظام، چنان هماهنگی و پیوندی دارد که انفصال آن جز با انحلال جامعۀ اسلامی متصور نیست.

افتخارم این است که بسیجی ام

رهبر کبیر انقلاب اسلامی:

افتخارم این است که بسیجی ام

امام خمینی روز 2 آذر 67 در پیامی پرشور به بسیجیان نوشتند: من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا می خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ام.

کرامت انسانی و حق شهروندی با تکیه بر اصول اسلام و دیدگاه امام خمینی(س)

کرامت انسانی و حق شهروندی با تکیه بر اصول اسلام و دیدگاه امام خمینی(س)

بیت الغزل اندیشه سیاسی امام خمینی(س) تأسیس حکومتی اسلامی بود که در آن کرامت، حرمت، شرافت وحیثیت شهروندان پاس داشته شود. در این اندیشه، همه چیز به مردم ختم می شود. کسانی که با عنوان محروم و مستضعف سال ها طوق فرمانبرداری توسط رژیم های گذشته ایران بر گردنشان گذاشته شده بود، در جایگاه واقعیشان به عنوان شهروند قرار گرفته اند.

امام خمینی(س) و تملّق ستیزی

امام خمینی(س) و تملّق ستیزی

یک جامعه سالم و بی تملّق، در صورتی شکل می گیرد که رهبران، پیش از این که دیگران را به بوته نقد و نظر بکشانند، خویشتن را در آینه واقعیت بنگرند. امام خمینی در تحلیل پدیده دولت موقت که نوعی وقفه و شکاف در راه انقلاب را سبب گشته بود، فقدان دو عامل را خاطرنشان می سازد که یکی ناظر به کاستی های روحانیت است و دیگری از کاستی های تحصیل کردگان روز حکایت دارد.

نخستین نامه حضرت امام از تبعیدگاهشان در ترکیه

نخستین نامه حضرت امام از تبعیدگاهشان در ترکیه

بناست ما را به «بورسا» که علی المذکور یک شهر مذهبی است ببرند، اگر ممکن شد از آنجا هم اطلاع می ‏دهم. شما از سلامت خودتان مرا مطلع کنید. اگر ممکن شد کتابهای درسی فقه مرا یعنی مکاسب و حواشی را به وسیله سفارت ایران بفرستید. کاغذ هم لا بد به وسیله سفارت باید بنویسید. تتمه پول زغال آقای طباطبایی را بدهید. شهریه را اگر ممکن شد بگیرید بدهید.

مفاهیم و معانی عدالت در نگاه امام خمینی(س)

مفاهیم و معانی عدالت در نگاه امام خمینی(س)

در نگاه امام خمینی حکومت و تشکیل حکومت یک وسیله و ابزاری برای تحقق عدالت در جامعه و جلوگیری از انحراف و پرورش نفوس آدمیان و تهذیب آنها می باشد و عدالت در این معنا به اخلاق و معنویت پیوند تام و تمام دارد و اصولاً عدالت بدون انگیزه و قصد الهی معنا نخواهد داشت.

نقش حضرت زینب در پیشبرد اهداف نهضت حضرت ابا عبدالله (ع)

درسی از امام خمینی(س)

نقش حضرت زینب در پیشبرد اهداف نهضت حضرت ابا عبدالله (ع)

همان مقداری که فداکاری حضرت ارزش پیش خدای تبارک و تعالی دارد و در پیشبرد نهضت حسین- سلام اللَّه علیه- کمک کرده است، خطبه ‏های حضرت سجاد و حضرت زینب هم به همان مقدار یا قریب آن مقدار تأثیر داشته است.

با یک روحانی مثل امام(س) جامعه ای اصلاح می شود و یک روحانی فاسد هم جامعه ای را خراب می کند

آیت الله موسوی بجنوردی:

با یک روحانی مثل امام(س) جامعه ای اصلاح می شود و یک روحانی فاسد هم جامعه ای را خراب می کند

خطبه های سیدالشهداء در روز عاشورا بسیار آموزنده و تکان دهنده است، اما من متاسفم که این خطبه ها را در مجالس روضه نمی خوانند.

از مدینه تا کربلا از فیضیه تا جماران

از مدینه تا کربلا از فیضیه تا جماران

امام خمینی(س) که شاگرد مکتب حسین(ع) است، همه مقصد خویش را مکتب خود می داند و می فرماید: « تمام مقصد ما مکتب ماست و مسلمانهای ما برای مکتب ماست که این طور قدرت دارند. و این طور در مقابل دیگران می ایستند. اگر چنانچه سایر ممالک اسلامی هم مکتب خودشان را حفظ کنند - این مکتب اسلام را- اگر مکتب اسلام را حفظ بکنند، مطمئن باشند که هیچ قدرتی به آنها آسیب نمی رساند.»

صفحه 21 از 26 < قبلی | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | بعدی >