نجف اشرف، ۱۳۴۶_ نامه به آقای محمد حسین بهجتی (پاسخ به دو سؤال شرعی)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۱۳۴
***
نجف اشرف، ۱۳۴۶_ نامه به آقای محمد علی گرامی (کوبیدن اسلام به اسم اسلام)
اهم نامه:
وَالعَصْرِ اِنَّ الاِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ اِلاّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبرِ. آقایان افاضل در محافل خود تواصی به حق کنند و در راه حق، تواصی به صبر کنند.
من به شماها اطمینان فیروزی می دهم؛ اطمینان غلبۀ حق بر باطل می دهم. با احساسات یک ملت نمی توان مبارزه کرد لکن مهم، امتحان باری تعالی است. وَالله ِ لَتُغَرْبَلنَّ غَرْبَلة.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۱۳۵ - ۱۳۶
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع اعضای گروه امداد بروجرد (اهمیت امداد)
اهم بیانات:
ما همه باید گروه امداد باشیم. اسلام همۀ مردم را به رعایت یکدیگر دعوت فرموده اند: کُلُّکُم رَاعٍ و همۀ ما مسئولیم و کُلُّکُم مَسؤول همه باید رعایت اشخاصی که با آنها تناسب دارید، رعایت همۀ ملت را بکنیم، و همه باید از لشکر اسلام باشیم و از گروه امداد
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۵۰۶ - ۵۰۷
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع پرسنل شهربانی کاشان (ایجاد پایگاه ملی)
اهم بیانات:
چیزهایی در دنیا اتفاق می افتد که تاریخ را تحقق می دهد، این برای عبرت گرفتن ما، سرمشق بودن برای ماست. مِن جمله، این قضیه ای که در ایران اتفاق افتاد. پنجاه و چند سال سلطنت غاصبانۀ رژیم پهلوی که سرتاسرش مشحون بود از کارهایی که مخالف مسیر ملت بود. شاید اکثرش را شماها یادتان نیست؛ شماها جوانید؛ من از اولش بودم، از آن وقتی که کودتا شد، کودتای رضاشاه شد، تا حالا حاضر قضایا بوده ام. کارهایشان گاهی به ظاهر خیلی فریبنده بود لکن برخلاف مسیر ملت بود.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۵۰۸ - ۵۱۳
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع دانشجویان و کارکنان مخابرات (نگرانی غفلت از اهداف انقلاب)
اهم بیانات:
آنی که الآن ما را یک قدری به نگرانی می کشد این است که ملت حالا برگشته به اینکه حال خودش را دارد می بیند. بین راه از مقصد دست برداشته، متوجه شده به حال خودش؛ خانه نداریم. یک عدۀ کثیری [به] اینکه ما خانه نداریم؛ خانه می خواهیم. یک عده کثیری به اینکه ما در اداره مان مثلاً چطور است. یک عدۀ کثیری [به] اینکه مثلاً در دانشگاه چه جوری است. از آن حال انقلابی که این ملت داشت و حال توجه به مقصد و غفلت از حالات خودش و گرفتاری خودش بیرون آمده است ملت.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۵۱۴ - ۵۲۴
***
جماران، ۱۳۵۹_ سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه پاسداران (محک سنجش ایمان)
اهم بیانات:
خدای تبارک و تعالی، یک میزانی در قرآن کریم قرار داده است که با آن میزان ما باید خودمان را و دیگران را بشناسیم. می فرماید که: اَلله ُ ولیُّ الَّذینَ آمَنوُا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ اِلَی النُّورِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا اَوْلیاءُهُمُ الطّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ اِلَی الظُّلُماتِ میزان در مؤمن و غیر مؤمن؛ مؤمن واقعی و غیر مؤمن این است که کتاب خدا می فرماید که چنانچه مؤمن است، خدای تبارک و تعالی ولیّ اوست، و مؤمنین را خدای تبارک و تعالی از همۀ ظلمتها، از همۀ تاریکیها، از همۀ چیزهایی که انسانها را محجوب می کند از حق تعالی، از همۀ اینها اخراج می کند و در نور وارد می کند. این انسانی که در اینجا غرق حجابهاست، غرق ظلمات است، اگر ایمان واقعی بیاورد، از همۀ انواع ظلمات، خداوند او را خارج می کند و به نور وارد می کند
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۳۵۲ - ۳۶۰
***
جماران، ۱۳۶۰_ سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی (وظایف نمایندگان مجلس)
اهم بیانات:
آقایان در یک محیط آرام مسائلی که دارند با آرامش بیان کنند. اختلافاتی که در دیدها دارند، در سلیقه ها دارند، اینها را با یک آرامش خاطر بیان کنند و حل و فصل کنند و راجع به مسائل کشور هم که در آنجا می آید، باز هم با یک محیط آرام. در محیط آرام است که عقلها می توانند کار بکنند. آن روزی که غضب توی کار آمد، عقل کنار می رود. قوۀ غضبیه هر وقت به راه افتاد، عاقله را کنار می زند، [شخص] از روی بی عقلی صحبت می کند. قاضی چنانچه در حال غضب باشد، نباید حکم بدهد؛ برای اینکه حکم در حال غضب حکمی است که از منشأ عقلی و شرعی صادر نمی شود. شما مسائلی دارید؛ فرض کنید یک نفر می رود و مسائل خودش را می گوید؛ انتقاد هم دارد؛ انتقادات آزاد است، به اندازه ای که نخواهند یک کسی را خفیف کنند، یا یک گروهی را خفیف کنند و از صحنه خارج کنند؛ انتقاد برای ساختن، برای اصلاح امور، لازم است؛ هر مجلسی باید این انتقادات را داشته باشد؛ لکن اگر [در] این انتقادات آن که انتقاد می کند با آرامش خاطر و با نظر صحیح انتقاد بکند، این که جواب می دهد هم اگر با نظر صحیح و بدون اینکه غضب در آن راه داشته باشد جواب بدهد، آن وقت منطق در مقابل منطق است. و اگر با هیاهو و جار و جنجال بخواهید شما یک مسئله را حل بکنید، و هر کسی در نظر داشته باشد که طرف مقابل خودش را مثل یک دشمن بکوبد، عقلها کنار می رود و قوۀ غضبیه، که بدترین قوه هاست اگر مهار نشود، در کار می افتد؛ و مسائل را علاوه بر اینکه حل نمی کنند، مشکلتر می کنند.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۳۶۵ - ۳۸۰
***
جماران، ۱۳۶۱_ پیام به ملت ایران به مناسبت سوم شعبان و روز پاسدار (هشدار به حامیان صدام)
اهم پیام:
طلوع آفتاب سوم شعبان که سالروز طلوع شمس معنویت و پاسدار اسلام و مجدد حیات قرآن کریم و نجاتبخش امت خاتم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ از شب تاریک به عصر ظلمانی حکومت جائرانۀ یزیدیان که می رفت تا قلم سرخ بر چهرۀ نورانی اسلام کشد و زحمات طاقتفرسای پیامبر بزرگ اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و مسلمانان صدر اسلام و خون شهدای فداکار را به طاق نسیان سپارد و به هدر دهد، بر همۀ مسلمانان جهان و شیعیان خط سرخ امامت و ملت فداکارِ در صحنۀ ایران بزرگ و رزمندگان در راه هدف مقدس و خصوص سپاه پاسداران عزیز که این روز عظیم الشأن را برای خود انتخاب نموده اند مبارک باد. و امروز که نوید پیروزی حق را بر باطل و جنودالله را بر جنود شیطان، با پیروزیهای بزرگ پی در پی ـ خصوصاً بیت المقدس که از شاهکارهای عظیمِ کم نظیر جنگها بوده است می دهد، مبارکتر و پربرکت تر است
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۶، ص ۲۶۳ - ۲۶۹
***
جماران، ۱۳۶۳_ حکم عفو جمعی از زندانیان به رئیس دیوان عالی کشور
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۴۵۸
***
.
انتهای پیام /*