‏نجف اشرف، ۱۳۴۶_ نامه به آقای محمد حسین بهجتی (پاسخ به دو سؤال شرعی)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۱۳۴

***

نجف اشرف، ۱۳۴۶_ نامه به آقای محمد علی گرامی (کوبیدن اسلام به اسم اسلام)

اهم نامه:

وَالعَصْرِ اِنَّ الاِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ اِلاّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالحَقِّ وَ تَواصَوْا‏‎ ‎‏بِالصَّبرِ‎‏. آقایان افاضل در محافل خود تواصی به حق کنند و در راه حق، تواصی به صبر‏‎ ‎‏کنند.‏

من به شماها اطمینان فیروزی می دهم؛ اطمینان غلبۀ حق بر باطل می دهم. با‏‎ ‎‏احساسات یک ملت نمی توان مبارزه کرد لکن مهم، امتحان باری تعالی است. ‏‏وَالله ِ لَتُغَرْبَلنَّ‏‎ ‎ غَرْبَلة.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۱۳۵ - ۱۳۶

***

قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع اعضای گروه امداد بروجرد (اهمیت امداد)

اهم بیانات:

ما همه باید گروه امداد باشیم.‏‎ ‎‏اسلام همۀ مردم را به رعایت یکدیگر دعوت فرموده اند: ‏‏کُلُّکُم رَاعٍ‏‏ و همۀ ما مسئولیم و ‏‏کُلُّکُم‏‎ ‎‏مَسؤول‏‏ همه باید رعایت اشخاصی که با آنها تناسب دارید، رعایت همۀ ملت را بکنیم، و‏‎ ‎‏همه باید از لشکر اسلام باشیم و از گروه امداد

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۵۰۶ - ۵۰۷

***

قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع پرسنل شهربانی کاشان (ایجاد پایگاه ملی)

اهم بیانات:

چیزهایی در دنیا اتفاق می افتد که تاریخ را تحقق می دهد، این برای عبرت گرفتن ما،‏‎ ‎‏سرمشق بودن برای ماست. مِن جمله، این قضیه ای که در ایران اتفاق افتاد. پنجاه و چند‏‎ ‎‏سال سلطنت غاصبانۀ رژیم پهلوی که سرتاسرش مشحون بود از کارهایی که مخالف‏‎ ‎‏مسیر ملت بود. شاید اکثرش را شماها یادتان نیست؛ شماها جوانید؛ من از اولش بودم، از‏‎ ‎‏آن وقتی که کودتا شد، کودتای رضاشاه شد، تا حالا حاضر قضایا بوده ام. کارهایشان‏‎ ‎‏گاهی به ظاهر خیلی فریبنده بود لکن برخلاف مسیر ملت بود.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۵۰۸ - ۵۱۳

***

قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع دانشجویان و کارکنان مخابرات (نگرانی غفلت از اهداف انقلاب)

اهم بیانات:

آنی که الآن ما را یک قدری به نگرانی می کشد این است که ملت حالا برگشته به‏‎ ‎‏اینکه حال خودش را دارد می بیند. بین راه از مقصد دست برداشته، متوجه شده به حال‏‎ ‎‏خودش؛ خانه نداریم. یک عدۀ کثیری ‏‏[‏‏به‏‏]‏‏ اینکه ما خانه نداریم؛ خانه می خواهیم. یک‏‎ ‎‏عده کثیری به اینکه ما در اداره مان مثلاً چطور است. یک عدۀ کثیری ‏‏[‏‏به‏‏]‏‏ اینکه مثلاً در‏‎ ‎‏دانشگاه چه جوری است. از آن حال انقلابی که این ملت داشت و حال توجه به مقصد و‏‎ ‎‏غفلت از حالات خودش و گرفتاری خودش بیرون آمده است ملت.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۵۱۴ - ۵۲۴

***

جماران، ۱۳۵۹_ سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه پاسداران (محک سنجش ایمان)

اهم بیانات:

خدای تبارک و تعالی، یک میزانی در قرآن کریم قرار داده است که با آن‏‎ ‎‏میزان ما باید خودمان را و دیگران را بشناسیم. می فرماید که: ‏‏اَلله ُ ولیُّ الَّذینَ آمَنوُا یُخْرِجُهُمْ مِنَ‏‎ ‎‏الظُّلُماتِ اِلَی النُّورِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا اَوْلیاءُهُمُ الطّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ اِلَی الظُّلُماتِ میزان در مؤمن و‏‎ ‎‏غیر مؤمن؛ مؤمن واقعی و غیر مؤمن این است که کتاب خدا می فرماید که چنانچه مؤمن‏‎ ‎‏است، خدای تبارک و تعالی ولیّ اوست، و مؤمنین را خدای تبارک و تعالی از همۀ‏‎ ‎‏ظلمتها، از همۀ تاریکیها، از همۀ چیزهایی که انسانها را محجوب می کند از حق تعالی، از‏‎ ‎‏همۀ اینها اخراج می کند و در نور وارد می کند. این انسانی که در اینجا غرق حجابهاست،‏‎ ‎‏غرق ظلمات است، اگر ایمان واقعی بیاورد، از همۀ انواع ظلمات، خداوند او را خارج‏‎ ‎‏می کند و به نور وارد می کند

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۳۵۲ - ۳۶۰

***

جماران، ۱۳۶۰_ سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی (وظایف نمایندگان مجلس)

اهم بیانات:

‏آقایان در یک محیط آرام مسائلی که دارند با آرامش بیان کنند. اختلافاتی که در دیدها‏‎ ‎‏دارند، در سلیقه ها دارند، اینها را با یک آرامش خاطر بیان کنند و حل و فصل کنند و‏‎ ‎‏راجع به مسائل کشور هم که در آنجا می آید، باز هم با یک محیط آرام. در محیط‏‎ ‎‏آرام است که عقلها می توانند کار بکنند. آن روزی که غضب توی کار آمد، عقل کنار‏‎ ‎‏می رود. قوۀ غضبیه هر وقت به راه افتاد، عاقله را کنار می زند، ‏‏[‏‏شخص‏‏]‏‏ از روی بی عقلی‏‎ ‎‏صحبت می کند. قاضی چنانچه در حال غضب باشد، نباید حکم بدهد؛ برای اینکه حکم‏‎ ‎‏در حال غضب حکمی است که از منشأ عقلی و شرعی صادر نمی شود. شما مسائلی‏‎ ‎‏دارید؛ فرض کنید یک نفر می رود و مسائل خودش را می گوید؛ انتقاد هم دارد؛ انتقادات‏ ‏آزاد است، به اندازه ای که نخواهند یک کسی را خفیف کنند، یا یک گروهی را خفیف‏‎ ‎‏کنند و از صحنه خارج کنند؛ انتقاد برای ساختن، برای اصلاح امور، لازم است؛ هر‏‎ ‎‏مجلسی باید این انتقادات را داشته باشد؛ لکن اگر ‏‏[‏‏در‏‏]‏‏ این انتقادات آن که انتقاد می کند‏‎ ‎‏با آرامش خاطر و با نظر صحیح انتقاد بکند، این که جواب می دهد هم اگر با نظر صحیح و‏‎ ‎‏بدون اینکه غضب در آن راه داشته باشد جواب بدهد، آن وقت منطق در مقابل منطق‏‎ ‎‏است. و اگر با هیاهو و جار و جنجال بخواهید شما یک مسئله را حل بکنید، و هر کسی در‏‎ ‎‏نظر داشته باشد که طرف مقابل خودش را مثل یک دشمن بکوبد، عقلها کنار می رود و‏‎ ‎‏قوۀ غضبیه، که بدترین قوه هاست اگر مهار نشود، در کار می افتد؛ و مسائل را علاوه بر‏‎ ‎‏اینکه حل نمی کنند، مشکلتر می کنند.‏

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۳۶۵ - ۳۸۰

***

جماران، ۱۳۶۱_ پیام به ملت ایران به مناسبت سوم شعبان و روز پاسدار (هشدار به حامیان صدام)

اهم پیام:

طلوع آفتاب سوم شعبان که سالروز طلوع شمس معنویت و پاسدار اسلام و مجدد‏‎ ‎‏حیات قرآن کریم و نجاتبخش امت خاتم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ از شب تاریک به‏‎ ‎‏عصر ظلمانی حکومت جائرانۀ یزیدیان که می رفت تا قلم سرخ بر چهرۀ نورانی اسلام‏‎ ‎‏کشد و زحمات طاقتفرسای پیامبر بزرگ اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و مسلمانان‏‎ ‎‏صدر اسلام و خون شهدای فداکار را به طاق نسیان سپارد و به هدر دهد، بر همۀ مسلمانان‏‎ ‎‏جهان و شیعیان خط سرخ امامت و ملت فداکارِ در صحنۀ ایران بزرگ و رزمندگان در راه‏‎ ‎‏هدف مقدس و خصوص سپاه پاسداران عزیز که این روز عظیم الشأن را برای خود‏‎ ‎‏انتخاب نموده اند مبارک باد. و امروز که نوید پیروزی حق را بر باطل و جنودالله را بر‏‎ ‎‏جنود شیطان، با پیروزیهای بزرگ پی در پی ـ خصوصاً بیت المقدس که از شاهکارهای‏‎ ‎‏عظیمِ کم نظیر جنگها بوده است می دهد، مبارکتر و پربرکت تر است

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۶، ص ۲۶۳ - ۲۶۹

***

جماران، ۱۳۶۳_ حکم عفو جمعی از زندانیان به رئیس دیوان عالی کشور

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۴۵۸

***

. انتهای پیام /*