قم، ۱۳۴۲_ پیام تشکر از رئیس امارات عربی (تسلیت شهادت مرحوم مطهری)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۵۰۲
***
نجف اشرف، ۱۳۵۲_ نامه به آقای سید مهدی طباطبایی (اعلام وصول نامه ارسالی)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۵۰۲
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم (مجاهدت زنان ایران)
اهم بیانات:
روز بزرگ و اجتماع عظیم و محل مبارک، روز ولادت زهرای مرضیه که روز زن است، روز پیروزی زن است و روز نمونۀ زن در عالَم است. زن نقش بزرگی در اجتماع دارد. زن مظهر تحقق آمال بشر است. زن پرورش دِه زنان و مردان ارجمند است. از دامن زن مرد به معراج می رود. دامن زن محل تربیت بزرگ زنان و بزرگ مردان است.
دوستان من! این اجتماع را، این وحدت را حفظ کنید. شیاطین در صدد اختلاف انداختن هستند. این وحدت کلمه را حفظ کنید. این قیامِلله را حفظ کنید. تا قیام شما برای خداست پیروز هستید.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۳۴۱ - ۳۴۳
***
تهران، شمیران، دربند، ۱۳۵۹_ حکم انتصاب آقای سید صالح طاهری به سمت امامت جمعه اهواز
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۳۰۰
***
جماران، ۱۳۶۰_ تلگراف به آقای سید ابراهیم حق شناس (ابراز تأسف از کسالت ایشان)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۳۴۶
***
جماران، ۱۳۶۰_ پیام به شرکت کنندگان در کنگره هزارۀ نهج البلاغه (ابعاد شخصیت حضرت علی (ع))
اهم پیام:
دربارۀ شخصیت علی بن ابیطالب، از حقیقت ناشناختۀ او صحبت کنیم، یا با شناخت محجوب و مهجور خود؟ اصلاً علی ـ علیه السلام ـ یک بشر ملکی و دنیایی است که ملکیان از او سخن گویند یا یک موجود ملکوتی است که ملکوتیان او را اندازه گیری کنند؟ اهل عرفان دربارۀ او جز با سطح عرفانی خود و فلاسفه و الهیون جز با علوم محدودۀ خود با چه ابزاری می خواهند به معرفی او بنشینند؟ تا چه حد او را شناخته اند تا ما مهجوران را آگاه کنند؟ دانشمندان و اهل فضیلت و عارفان و اهل فلسفه با همۀ فضایل و با همۀ دانش ارجمندشان آنچه از آن جلوۀ تام حق دریافت کرده اند، در حجاب وجود خود و در آینۀ محدود نفسانیت خویش است و مولا غیر از آن است. پس اولی آن است که از این وادی بگذریم و بگوییم علی بن ابیطالب فقط بندۀ خدا بود، و این بزرگترین شاخصۀ اوست که می توان از آن یاد کرد، و پرورش یافته و تربیت شدۀ پیامبر عظیم الشأن است، و این از بزرگترین افتخارات اوست، کدام شخصیت می تواند ادعا کند که عبدالله است و از همۀ عبودیتها بریده است، جز انبیای عظام و اولیای معظم که علی ـ علیه السلام ـ آن عبد وارسته از غیر و پیوسته به دوست که حجب نور و ظلمت را دریده و به معدن عظمت رسیده است، در صف مقدم است. و کدام شخصیت است که می تواند ادعا کند از خردسالی تا آخر عمر رسول اکرم در دامن و پناه و تحت تربیت وحی و حامل آن بوده است جز علی بن ابیطالب که وحی و تربیت صاحب وحی در اعماق روح و جان او ریشه دوانده. پس او بحق عبدالله است و پرورش یافتۀ عبدالله اعظم است.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۳۴۷ – ۳۴۹
***
جماران، ۱۳۶۷_ سخنرانی در جمع مسئولان نظام اسلامی در روز عید سعید فطر (حفظ وحدت)
اهم بیانات:
چیزی که من می خواهم عرض کنم، راجع به یک فقره از این خطبه ای است که رسول اکرم در ماه رمضان فرموده اند. یک جمله از او این است که خداوند شماها را مهمان کرده است، دعوت کرده است شما را به ضیافت، شماها در ماه مبارک مهمان خدا هستید؛ مهماندار خداست و مخلوق مهمان او است. البته این ضیافت نسبت به اولیاء کُمّل الهی به آن نحوی نیست که ما تخیل کنیم، یا دست ما به او برسد. ما باید حساب کنیم ببینیم که این ضیافت چی بوده است و ما چقدر راه یافتیم به این ضیافت. در عین حالی که همۀ عالم تحت رحمت الهی است و هر چه هست رحمت اوست و رحمت او به هر چیز واسع است، لکن باب ضیافت، یک باب دیگر است، دعوت به ضیافت یک مسئلۀ دیگری است.
جوانها متوجه باشند که در جوانی می شود اصلاح کند انسان خودش را. هر مقداری انسان سنش زیادتر می شود، اقبالش به دنیا بیشتر می شود. جوانها نزدیکترند به ملکوت. پیرها هر چه می گذرد، هر چه بر عمرشان می گذرد، هی اضافه می شود یک چیزهایی که آنها را از خدا دور می کند. شماها در فکر باشید که اگر از این ضیافت درست بیرون آمدید آن وقت عید دارید. عید مال کسی است که در این ضیافت راه یافته باشد استفاده کرده باشد از این ضیافت.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۴۴ - ۴۸
***
.
انتهای پیام /*