نجف اشرف، ۱۳۴۹_ نامه به آقای سید احمد خمینی (جدیت در تحصیل و تهذیب اخلاق)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۳۱۷
***
نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ گفتگو با ریچارد کاتم در مورد مسائل ایران
اهم بیانات:
اوضاع ایران در این پانزده ساله ـ خصوصاً از یک سال قبل به این طرف ـ بسیار تغییر کرده است. همچنین که شما متوجه شده اید که علما و دولتها از قدرت ملی، بیخبر بوده اند، ما هم، و همین طور علمای عصر ما و هم شاه و هم دولت شاه از قدرت ملی ـ اسلامی موجود بکلی بیخبر بوده اند؛ و نمی دانستیم همچون قدرتی ممکن است که نهضت کند و نهضتی که در تمام اقشار گسترش پیدا کند؛ یعنی نفوذی از قصبات دوردست تا مرکز، و در نیروهای آدمی، از جوانها تا پیرها، حتی بچه ها، زنان، دختران، اینطور گسترش داشتن، هیچ در تخیل ماها نمی آمد؛ شاید گمان می کردیم این قدرت شاه که هم نظامی است و هم ابرقدرتها: امریکا، شوروی و چین دنبال آن هستند و دست دارند[تزلزل ناپذیر است]؛ در ذهن ما نبود که تزلزلی در قدرت به وجود آوریم. دیدیم که در یک سال اخیر چنین تزلزلی آمد؛ که پایه های قدرتش یکی بعد از دیگری ریخته است؛ همه چیز را از دست داده است؛ و با تمام پشتیبانیهایی که خصوصاً کارتر از او کرده است، اثری، این پشتیبانیها در ملت نگذاشته است؛ اعتنا نکرده است؛ نه به حکومت نظامی، نه به دولت نظامی شاه و نه هراسی دارد از تهدیدات کارتر و امثال او.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۲۸۶ - ۲۹۰
***
نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ مصاحبه با کرککروفت درباره اسلام
اهم بیانات:
شما چون دین را از سیاست جدا می دانید لذا خیال می کنید که وقتی عالِم، یک عالم دینی وارد مسائل سیاسی می شود شغل اصلی اش را رها کرده، و کار جدیدی را شروع کرده است. و حال اینکه دین اسلام دارای مسائل عبادی و سیاسی است و مسائل سیاسی آن بیش از مسائل عبادی آن است. من جنایات شاه را در طول سلطنت دنبال می کردم تا وقتی رسید که می بایست علیه او آشکارا قیام کنم. و مبارزات خود را بیش از پانزده سال پیش آغاز کردم و همیشه خواست مردم را که واژگونی دودمان پهلوی و برچیدن نظام شاهنشاهی و استقرار یک حکومت اسلامی است بدون هیچ گونه تردیدی اعلام نمودم، و این قهری است که مردم چون خواست خود را در من می دیدند به من رو آوردند.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۲۹۱ - ۲۹۹
***
نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ مصاحبه با روزنامه جمعه، شنبه، یکشنبه درباره زندگی خصوصی
زندگی خصوصی من مثل زندگی خصوصی همۀ مردم عادی است. من طلبه ای هستم مثل سایر طلبه ها.
ر.ک صحیفه امام؛ ۵، ص ۳۰۰ - ۳۰۱
***
قم، ۱۳۵۸_ پیام به ملت ایران (بسیج عمومی برای مبارزه با بیسوادی)
اهم پیام:
ت شریف ایران، شما می دانید که در رژیم گذشته آنچه بر ملت مبارز ایران سایه افکنده بود، علاوه بر دیکتاتوری و ظلم، تبلیغات بی محتوا و هیچ را همه چیز جلوه دادن بود. ملتی که در همۀ ابعاد از حوایج اولیه محروم بود وانمود می شد که در اوج ترقی است. از جمله حوایج اولیه برای هر ملت که در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنهاست آموزش برای همگان است. مع الأسف کشور ما وارث ملتی است که از این نعمت بزرگ در رژیم سابق محروم؛ و اکثر افراد کشور ما از نوشتن و خواندن برخوردار نیستند، چه رسد به آموزش عالی. مایۀ بسی خجلت است که در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایۀ اسلام زندگی می کند که طلب علم را فریضه دانسته است، از نوشتن و خواندن محروم باشد. ما باید در برنامۀ دراز مدت، فرهنگ وابستۀ کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم. و اکنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشریفات خسته کننده، برای مبارزه با بیسوادی به طور ضربتی و بسیج عمومی قیام کنیم تا ان شاءالله در آیندۀ نزدیک هر کس نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخته باشد. برای این امر، لازم است تمام بیسوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران باسواد برای یاد دادن بپاخیزند.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۴۴۶ - ۴۴۷
***
قم، ۱۳۵۸_ بیانات خطاب به حامد الگار متفکر مسلمان امریکایی (اهداف حکومت در اسلام)
اهم بیانات:
تفاوت بزرگی که بین همۀ رژیمهای دنیا، به هر قِسمی که می خواهد باشد، تمام رژیمهای بشری با هر فرمی که می خواهد باشد و آن رژیمی که الهی است و تابع قوانین الهی است، تفاوت بزرگ این است که تمام رژیمها، آنی که دیگر عدل و داد و خوب است فقط در حدود طبیعت است. شما شاید در هیچ رژیمی پیدا نکنید که حکومت دنبال این باشد که تهذیب نفس مردم را بکند، کاری به آن نداشتند. حکومت دنبال این بوده است که بی نظمی نشود.
اسلام که همۀ جهات، همۀ بُعدهای انسان را در نظر گرفته است و برای همۀ بعدها طرح دارد، قانون دارد، منحصر به غیب تنها نیست. منحصر به شهادت تنها نیست. همان طوری که خود انسان منحصر به یک بعد خاصی نیست. اسلام هم آمده است این انسان را درستش کند و بسازد و همۀ بعدهایش را، نه یک بعد فقط.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۴۴۸ - ۴۶۶
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع پرسنل شهربانی یزد (برداشت های غلط از «جامعه توحیدی»)
اهم بیانات:
جامعۀ توحیدی به آنطوری که آنها می گویند یعنی جامعۀ هرج و مرج! حالا مثلاً در شهربانی اگر بنا باشد که زیردست رئیس شهربانی از رئیسشان اطاعت نکند، خودش خودسر، به اسم اینکه جامعۀ توحیدی است، ریاست و مرؤوسیت اصلش در کار نباشد، همه یا باید مثلاً فرض کنید سرلشکر باشند یا همه سرباز. اگر یک لشکری، یک شهربانی همه شان رئیس باشند، این شهربانی قابل دوام است؟ همه شان سرباز باشند، همه شان پاسبان باشند، هیچ دیگر آن کسی که باید فکر کند و روی افکارش فرمان بدهد، او نباشد در کار، این شهربانی دیگر شهربانی نیست. در ارتش هم همین طور.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۴۶۷ - ۴۷۵
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع پاسداران (هوشیاری ملی ـ خطر وابستگی اقتصادی)
اهم بیانات:
آنهایی که از این مملکت، از این کشور استفاده می بردند و همۀ منافع شما را می بردند و می خوردند و خرج عیاشیها می کردند، آنها باز مشغول توطئه هستند که نگذارند این کشور حال آرامش پیدا کند. و وقتی که آرامش پیدا نکند، نمی شود که اصلاحش کرد. و اگر اصلاح نشود ممکن است که باز به حالهای سابق برگردد.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۴۷۶ - ۴۷۸
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع دانشجویان تربیت معلم اهواز (اتحاد در برابر توطئه ها)
اهم بیانات:
من امیدوارم که این چند روزی که در پیش شما هستم در خدمت شما باشم. و از این گرمی صحبت شما، از این اجتماع شما [استفاده کنم] از اینکه در این هوای سرد در این محل مرطوب نشستید؛ و برای خداست این. من امید زیاد دارم. من به شما جوانها با این روحیه که دارید نوید پیروزی می دهم. برادرها، ما امروز با یک قدرت بزرگ شیطانی مقابل هستیم، و شما در مقابل، صفهایتان را فشرده کنید. شما در یک مرکزی هستید که دارایی شما را از زیر پایتان بردند، و خودتان و برادرهایتان گرسنه روی گنجهایتان نشستید گرسنگی خوردید.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۴۷۹ - ۴۸۰
***
جماران، ۱۳۵۹_ سخنرانی در جمع خانواده شهدا و اقشار مختلف مردم (امتحانات الهی)
اهم بیانات:
این عکسهایی که الآن در مقابل من هست و موجب تأثر و تأسف، این سند امتحان شماست و سند افتخار شما. خدای تبارک و تعالی می فرماید: بَشِّرِ الصّابِرینَ آنهایی که صبر می کنند، به آنها بشارت بده. آنهایی که در مصیبتها، در نقص ثمرات، در نقص انفس، در نقص اولاد، صابر هستند و می گویند که: اِنّا لله وَ اِنّا اِلَیْهِ راجِعُونَ ما از خدا هستیم و به او برمی گردیم، از او هستیم و به او رجوع می کنیم. جوانهای ما از خدا هستند و در راه خدا فداکاری کردند و به خدا مراجعت می کنند. انسان اگر هر چه دارد بفهمد که از خداست، اگر زندگی دارد خدا به او داده است، و اگر اولاد دارد خدا به او اعطا کرده است، و اگر ثروت دارد خدا به او اعطا کرده است، و همه چیز را خدای تبارک و تعالی عطا فرموده است
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۳، ص ۴۵۴ - ۴۶۱
***
جماران، ۱۳۶۰_ پیام به فرهنگیان و دانشجویان مراکز تربیت معلم (هجوم دشمن به فرهنگ کشور)
اهم بیانات:
ملت عزیز ایران و سایر کشورهای مستضعف جهان اگر بخواهند از دامهای شیطنت آمیز قدرتهای بزرگ تا آخر نجات پیدا کنند چاره ای جز اصلاح فرهنگ و استقلال آن ندارند؛ و این میسر نیست جز با دست اساتید و معلمان متعهدی که در دبستانها تا دانشگاهها راه یافته اند و با تعلیم و کوشش در رشته های مختلف علوم و تربیت صحیح و تهذیب مراکز تربیت و تعلیم از عناصر منحرف و کج اندیش، نوباوگان را که ذخایر کشور ومایۀ امید ملت اند، همدوش با تعلیم در همۀ رشته ها به حسب تعالیم اسلامی تربیت و تهذیب نمایند
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۵، ص ۴۴۶ - ۴۴۷
***
جماران، ۱۳۶۰_ سخنرانی در اقشار مختلف مردم (تشریک مساعی همه در پیشبرد مقاصد)
اهم بیانات:
در این امر سوادآموزی که یکی از با ارزشترین امور است باید همۀ قشرهای ملت کمک کنند، چه آنهایی که می خواهند سوادآموزی کنند و چه آنهایی که می خواهند یاد بگیرند و چه سایر افراد کشور. اگر اینهایی که می خواهند آموزش بدهند سستی بکنند، آنهایی که می خواهند آموزش ببینند سستی و اهمال بکنند و ملت که پشتوانه همۀ امور است خودش را بی تفاوت نشان بدهد، این بار به منزل نمی رسد. همۀ مشکلات این کشور با مساعی جمیلۀ همۀ قشرهای ملت به پایان رسیده است یا در شرف پایان رسیدن است. بنابراین، همۀ ما و همۀ ملت موظفند که در کارها به هر قدری که می توانند تشریک مساعی کنند و در هر امری از امور که برای کشور پیش می آید و مشکلاتی که قدرتهای بزرگ و وابستگان آنها برای این کشور توطئه دیده اند و پیش می آورند باید با تشریک مساعی خنثی شود. و شما مأیوس نباشید و مطمئن باشید که چون برای خدای تبارک و تعالی انجام وظیفه می کنید، خدای تبارک و تعالی هم عنایت دارد به شما و توطئه ها را خنثی می کند.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۵، ص ۴۴۸ - ۴۵۳
***
جماران، ۱۳۶۱_ سخنرانی در جمع اعضای «ستاد پیگیری فرمان ۸ ماده ای»؛ (برخورد با قضات متخلف)
اهم بیانات:
این هیأتی که برای این مسئله درست شده است و کاری می خواهند انجام بدهند، بر آنها مسامحه جایز نیست؛ همان طوری که زیاده روی هم ان شاءالله ، نمی کنند و آن هم جایز نیست. هر دو طرف قضیه است و مسئله، مسئلۀ مسامحه و شوخی نیست. اگر یک جایی مسامحه ما از کسی دیدیم، ما از او بازخواست خواهیم کرد. و اگر یک مقامی، هر کس باشد، بخواهد جوسازی بکند، بخواهد تخلف از این مسائل بکند، این تخلف از احکام اسلام است. و اگر مقامی است که حیثیت عدالت در او معتبر است، خودش منعزل است ـ فی نفسه.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۱۹۵ - ۱۹۷
***
جماران، ۱۳۶۵_ پیام به ملت ایران (لزوم کمک رسانی به سیل زدگان)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۱۷۶ - ۱۷۷
***
.
انتهای پیام /*