نجف اشرف، ۱۳۴۴_ نامه تشکر به علما و طلاب حوزه علمیه اصفهان (ورود به نجف)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۵۸
***
نجف اشرف، ۱۳۴۴_ نامه تشکر به علما و روحانیون شیرازی حوزه علمیه قم (ورود به نجف)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۵۹
***
نجف اشرف، ۱۳۴۴_ پیام به علمای تهرانی مقیم قم (آمادگی حوزه های علمیه برای پذیرش مسئولیت)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۶۰
***
نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ پیام به ملت ایران درباره راهپیمایی تاسوعا و عاشورا
اهم پیام:
ملت آگاه باید بداند که این آخرین حمله ای است که از جنون و حملۀ روحی که به شاه دست داده است ناشی شده و باید این جنایات بسیار احمقانه و سَبُعانه موجب تضعیف روحی ملت نشود. شاه خود را از ملتْ جدا و تنها می بیند؛ ناچار با تمام وجود به آغوش اشرار و مزدوران پناه برده تا شاید عقده های روحی خود را خالی کند. شاه خود را از سلطنت خیالی مخلوع می بیند و ادامۀ حکومت خود را با رفراندم تاسوعا و عاشورا غیر ممکن می داند؛ از این جهت از هیچ جنایت غیر انسانی رویگردان نیست و با دست اشرار و بعضی از سران ارتش، که شریک جرم او هستند، می خواهد آخرین تیر ترکش را رها کند. شاه رفتنی است! لکن سران ارتش که با او و به امر او مرتکب جنایات هستند و می شوند، در کار خود تجدید نظر کنند و از عواقب امر بترسند.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۲۲۷ - ۲۲۸
***
نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ مصاحبه با نشریۀ «اونیتا» درباره اسلام و مدرنیزه کردن ایران
اهم بیانات:
خاندان پهلوی یعنی شاه و پدرش بیش از پنجاه سال است که با دیکتاتوری بر ایران حکومت می کنند، و با پشتیبانی قدرتهای استعماری از هیچ جنایتی به ملت ایران دریغ نکرده اند. ذخایر کشور، مخصوصاً نفت را در اختیار اجانب گذاشته اند. هرگونه فریاد آزادیخواهی و اعتراض به دیکتاتوری را با سرنیزه خاموش کرده اند. قتل عامهای مکرری در این پنجاه سال به دست این دودمان انجام شده است. آزادی به تمام معنی از مردم سلب شده است. هیچ گاه مردم حق انتخاب نداشته اند. گویندگان و نویسندگان کشته شده اند و یا زندانی هستند و یا ممنوع از گفتن و نوشتن. مطبوعات را از نوشتن حقایق محروم کرده اند و در یک کلمه، تمامی مبانی بنیادی و دموکراسی را نابود کرده اند، که تمامی این واقعیتهای تلخ را در یک سال اخیر، هم شاه و هم اطرافیانش اعتراف کرده اند. و حالا من می پرسم که با ملتی تا این حد ستمدیده و سلطانی تا این حد دیکتاتور، مدرنیزه کردن کشور چه مفهومی می تواند داشته باشد؟ آیا طلای سیاه ما را تاراج کنند و در ازای آن میلیاردها دلار اسلحه را در کشور انبار کنند. این معنی نوسازی کشور است؟
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۲۲۷ – ۲۲۸
***
قم، ۱۳۵۸_ حکم به آقای عبد الرحیم ربانی (رسیدگی به مشکلات مناطق عشایری فارس)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۲۳۰
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع کارکنان کمیته های امداد مرکز (خطر مثلث تزویر و ریا)
اهم بیانات:
آن که ما امروز مبتلای به آن هستیم و آن دستۀ منافقینی که اظهار اسلام می کنند و کمر اسلام را می خواهند بشکنند. کار مسلمانها با اینها مشکل است. حل مسئلۀ اینها بسیار مشکل است. این غیر از آنی است که «نصیری» است، که مطلبش معلوم است. و «هویدا» است که مطلبش معلوم است. «هویدا» معلوم بود دشمن اسلام و مسلمین است. و «نصیری» هم معلوم بود که مردم را چه کرده و تکلیف مردم با او معلوم بود. و گرفتند آنها را و به جزای خودشان رساندند. اما آن آدم مقدس مآبی که تسبیح هم دستش گرفته است و می گوید به اسلام هم من خدمت می کنم. این مقدس مآب را چه باید بکنیم ...؟ این طایفۀ منافقین هم که نمی شود با آنها کاری کرد.
با احتیاط باید عمل بشود. با ضوابط اسلامی باید کارها عمل بشود. کمیته هایی که شما در آن هستید ضوابطش باید اسلامی باشد. روی اغراض نباشد. کسی با یک کسی خوب نیست، فرض کنید که از می آید یک چیزی می گوید، کمیتۀ امداد هم فرض کنید، اقدامی می کند، این طور نباید باشد. باید روی ضوابط اسلامی، بطوری که پیش خدای تبارک و تعالی، روسفید باشیم.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۲۳۱ - ۲۳۷
***
قم، ۱۳۵۸_ بیانات در جمع مدیر کل و کارمندان کادر برگزاری انتخابات (آزادی در انتخابات)
اهم بیانات:
در رژیم گذشته مردم نسبت به حکومت و انتخابات و رأی گیری بی تفاوت بودند، ولی حالا یک بیداری و آگاهی در بین مردم پیش آمد و مردم آزادانه به آن چیزی که مایل اند، به اسلام و جمهوری اسلامی رأی داده اند. و دیگر هیچ قدرت و حکومتی نمی تواند به مردم ما تحمیل کند.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۲۳۸
***

جماران، ۱۳۶۰_ حکم انتصاب آقای سید حسن طاهری خرم آبادی به سمت نماینده امام درسپاه
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۵، ص ۴۳۶
***
.
انتهای پیام /*