نجف اشرف، ۱۳۴۴_ نامه تشکر به علما و روحانیون اصفهانی مقیم قم (ورود به نجف)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۲۷۶
***
نجف اشرف، ۱۳۵۶_ نامه تشکر به آقای سید علی نقی طبسی حائری (شهادت سید مصطفی)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۲۸۳
***
نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ مصاحبه با رادیو ـ تلویزیون کانادا درباره تظاهرات عاشورا
اهم بیانات:
تمام ملت رأی دادند که شاه نباید باشد و باید دنیا این معنی را بداند که شاه به هیچ وجه دیگر قانونیت ندارد. قبلاً هم نداشت ولی ملت دیروز و امروز اعلام کردند، اعلام عمومی کردند که شاه باید برود و شاه را نمی خواهند.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۲۰۳
***
نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ مصاحبه با خبرنگار امریکایی «یو.پی» درباره آزادی زندانیان سیاسی
اهم بیانات:
استعفا که معنی ندارد. شاه باید کنار برود. برای اینکه به واسطۀ رأی ملت شاه نشده است تا استعفا بدهد. او باید کنار برود. بعد از کنار رفتن او، ما جمهوری اسلامی متکی به آرای عمومی و قوانین اسلام برقرار خواهیم کرد.
اسلام پیشرفته ترین حکومت را دارد و به هیچ وجه حکومت اسلام با تمدن مخالفتی نداشته و ندارد. اسلام خود از پایه گذاران تمدن بزرگ در جهان بوده است. هر کشوری که به قوانین اسلام عمل نماید بدون شک از پیشرفته ترین کشورها خواهد شد. ما امیدواریم که با پیروزی خود، این مطلب را به جهان ثابت کنیم. ما با حفظ استقلال با تمام کشورها روابط دوستانه خواهیم داشت.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۲۰۴ - ۲۰۵
***
نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ مصاحبه با تلویزیون «سی.بی.اِس» درباره تظاهرات تاسوعا وعاشورا
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۲۰۶ - ۲۰۷
***
نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ گفتگو با نمایندگان دولت فرانسه درباره آزادی بیان و فعالیت در فرانسه
اهم بیانات:
در مورد فرار سربازان؛ باید بگویم قضیۀ سربازی، هر وقت این امر قانونی باشد و دولت هم قانونی باشد و مطابق با آرای ملت، سربازگیری را باید خودش اعلام کند که بیایند خدمت کنند. ایران، مع الأسف نه مجلس قانونی دارد، نه شاه قانونی و نه دولت قانونی. مع ذلک سربازها را با سرنیزه به سربازخانه می برند. ما اعتقاد داریم که شاه و دولت، غاصب است و اعتقاد داریم که سرنوشت ما باید در دست خودمان باشد؛ و اینها با زور سرنیزه حکم می کنند. ریشۀ اختلاف ما با شما، در همان اظهار عقیده است. سرباز، در یک دولت غاصب سرباز نیست. در یک دولتی که شاه غاصب است و بر تمامی مصالح ملت قیام کرده است، شاه یاغی است؛ نه یک دولت غاصب است؛ لذا یک قیام مسلحانه هم شورش نیست؛ بلکه ضد شورش است... . اگر دولت فرانسه مایل نیست ما حرف حقمان را بزنیم ـ حرف خود را که همه آزادند حرف حقشان را بزنند، نگوییم ـ ما با ناراحتی به جای دیگر منتقل می شویم.
به نظر من، دولت فرانسه در این امر در اشتباه است: «مسئله امر به شورش است، قرار شورش است»، امر به قیام مسلحانۀ ضد شورش است؛ برای فلج کردن شورش است. دولت فرانسه از شاه جانبداری می کند و این اشتباه است. باید از ملت پشتیبانی کند؛ شاه رفتنی است، شاه نخواهد ماند. ملت می ماند؛ اصل ملت است. شاه جانی است، و برای حیثیت فرانسه ضرر دارد که از یک جانی طرفداری کند. فرانسه که آزادیخواه است، در برابر مظلومان و آزادیخواهان می گوید فریاد نزنید، تا آنها جنایت خود را بکنند؛ این برخلاف مصالح فرانسه است و فرانسه باید مصالح آتی خود را ببیند.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۲۰۸ - ۲۱۰
***
نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج درباره تظاهرات تاسوعا و عاشورا
اهم بیانات:
یک مطلبی که به ارتش می خواهم بگویم، به ارتش ایران می خواهم بگویم و امید است که برسد به آنها، این است که این جوانهای، از صاحب منصبانی که ـ من می دانم که اینها محروم هستند ـ آن صاحب منصبهای پیری که از سابق بودند، خصوصاً از آنهایی که از زمان رضاشاه بودند با شاه ـ اگر باشند ـ آن پیرها را شاه سیر کرده است! آنها موافقند و این کُشت و کشتار هم به دست آنها واقع شده است، چه در حکومتِ نظامی چه در دولتِ نظامی. ما از آن پیرها دیگر مأیوس هستیم؛ آنها را گفتیم که اسمائشان را ثبت کنند و در دولت اسلامی آنها به مجازات خودشان ان شاءالله می رسند [ان شاءالله حضار] و اما صاحب منصبهای جوان که آن رتبه ها را ندارند، یعنی به آنها ندادند، یعنی آنها را در یک رتبۀ پایین نگه داشتند که زیردست آن بزرگها باشند که آن بزرگها نوکر رسمی امریکا یا شوروی هستند و برای آنها خدمت می کنند و برای شاه هم به دست دوم خدمت می کنند و آنها را از پول نفت ما سیر کردند، آنها چون سیر شدند و از نعمت این ملت به دست شاه سیر شدند، اینها ولی نعمت خودشان را شاه و امریکا می دانند، ما از آنها مأیوس هستیم؛ و اما طبقۀ جوان که مهم در ارتش این طبقه هستند، اینها را من تنبه به آنها می دهم که شما جوانید، شما باز وقت زندگی تان مانده است، وقت کارتان مانده است، وقت خدمتتان به ملت مانده است، شما برگردید به این ملت و خدمت به ملت بکنید و رها کنید این دستگاهی که الآن شما می دانید که برخلاف قانون است، برخلاف اسلام است؛
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۲۱۱ – ۲۱۷
***
نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج درباره تظاهرات تاسوعا و عاشورا
اهم بیانات:
اسلام همان طوری که فقط احکامی ظاهری راجع به افراد باشد نیست؛ همین طور همۀ اسلام عبارت از قیام و نهضت و اینها هم نیست. اسلام خیلی جهات دارد و کسی که بخواهد اسلام را بشناسد، همۀ جهاتی که در اسلام هست، یعنی آن چیزی که مربوط به رشد فرد است، آنکه مربوط به رشد جامعه است، آنکه مربوط به سیاستی است که بین آن و سایر ملل هست، آنکه مربوط به اقتصاد است، آنکه مربوط به فرهنگ است، تمام اینها در اسلام هست. و مع الأسف بعضی از اشخاص را گفته می شود ـ همین جوانهایی که در اروپا هستند و زندگی می کنند یا در امریکا ـ اینها همان یک جهت را در نظر می گیرند و آن جهت مبارزه ـ عرض می کنم که ـ تظاهرات و امثال ذلک. البته مبارزه با دشمن، مبارزه با فساد، مبارزه با این حکومتهای فاسد، جزء برنامه های دولت است، دولت اسلامی است و جزء احکام اسلام است لکن انحصار به این ندارد.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۲۱۸ – ۲۲۰
***
قم، ۱۳۵۸_ پیام به مسئولان کمیته ها، دادگاه ها و... درباره متجاوزان به اموال مردم
بسم الله الرحمن الرحیم
شکایات زیادی از اطراف کشور شده است که به اسم بعض از کمیته ها و دادگاهها و به اسم بعضی از سپاهیان پاسدار، اشخاص شرور بدون جهت به منظور هرج و مرج به خانه های مردم می ریزند و خانه و اموال مردم را محاصره می کنند؛ زمینهای مردم را می گیرند و درختها و باغات سرسبز را قطع می کنند و به کشاورزی صدمه وارد می سازند. من به تمام مسئولین امر، تمام کمیته ها و دادگاهها و سپاهیان پاسدار ابلاغ می کنم که با کمال قدرت و جدیت از این امور غیر مشروع جلوگیری کنند. کشور اسلامی است و باید به موازین اسلامی عمل شود. من در این چند روز، هیأتی برای رسیدگی به امور به اطراف ایران اعزام خواهم کرد و کسانی که بر خلاف دستور اسلام تجاوز به مال و زمینهای مردم می کنند به مجازات خواهند رسید. اهالی محترم کشور لازم است با مأمورین دولت و هیأت ویژه که خواهم فرستاد همراهی کنند؛ با تشریک مساعی، دست اشرار را از اینگونه تجاوزات کوتاه نمایند.
۲۱ محرّم الحرام ۱۴۰۰ / ۲۰ آذر ماه ۵۸
روح الله الموسوی الخمینی
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۲۰۸
***
قم، ۱۳۵۸_ حکم به آقای ابراهیم یزدی جهت رسیدگی به شکایات استان ها
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۲۰۹
***
جماران، ۱۳۶۰_ پیام به ملت ایران به مناسبت شهادت آقای دستغیب
اهم پیام:
امروز روز جمعه و نماز و عبادت، دست جنایتکار امریکائیان یک شخص ارزشمند که مربی بزرگ و عالمی عامل، که گناهش فقط تعهد به اسلام بود، از دست ملت ایران و اهالی محترم فارس گرفت و حوزه های علمیه و اهالی ایران را به سوگ نشاند. حضرت حجت الاسلام و المسلمین شهید حاج سید عبدالحسین دستغیب را که معلم اخلاق و مهذّب نفوس و متعهد به اسلام و جمهوری اسلامی بود با جمعی از همراهانش به شهادت رساندند و خدمت خود را به ابرقدرت و ابرجنایتکار زمان ایفا کردند، به گمان آنکه به ملت رزمندۀ ایران آسیب رسانند و آنان را در راه هدف به سستی بکشند. این کوردلان نمی بینند که در هر شهادتی و در هر جنایتی ملت متعهد به اسلام و کشور مصمم تر و در صحنه حاضرترند؟ اینان پس از بمباران شهرها در جنوب و غرب و قتل عامهای فجیع مردم بی پناه، فریاد «جنگ جنگ تا پیروزی» را نشنیده اند که ملت وفادار، شهادت را در راه خداوند با آغوش باز پذیرا هستند؟ یا می خواهند شکستهای لشکر کفر را و آتشی که به جان دوستان و اربابانشان از پیروزی رزمندگان ایران افتاده است با خون این مردان خدا فرونشانند؟
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۵، ص ۴۱۷ - ۴۱۹
***
جماران، ۱۳۶۱_ پیام به خانواده های شهیدان (تجلیل از مقام شهید)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۱۳۵
***
جماران، ۱۳۶۲_ بیانات در جمع اعضای شورای نگهبان (هدف اصلی، حاکمیت اسلام)
اهم بیانات:
آنچه مهم است این است که مامی خواهیم مطابق شرع اسلام مسائل را پیاده کنیم. پس اگر قبلاً اشتباه کرده باشیم باید صریحاً بگوییم اشتباه نموده ایم. و عدول در بین فقها از فتوایی به فتوای دیگر درست همین معنا را دارد. وقتی فقیهی از فتوای خود برمی گردد یعنی من در این مسئله اشتباه نموده ام و به اشتباهم اقرارمی کنم. فقهای شورای نگهبان و اعضای شورایعالی قضائی هم باید این طور باشند که اگر در مسئله ای اشتباه کردند صریحاًبگویند اشتباه کردیم و حرف خود را پس بگیرند، ما که معصوم نیستیم.
تمام مردم موظفند که در انتخابات حاضر باشند و تحت تأثیر هیچ کس قرار نگیرند. بعد از اینکه مشورت کردند که برای اسلام مفید است رأی دهند. اگر کسی مورد شک بود و یا اگر کسانی منحرف، خودشان را معرفی کردند، به آنها رأی ندهند. ما باید مجلسمان را نگه داریم و کاری کنیم که برای دولتی خوب اساس باشد. مردم اگر از من گِله دارند، از اسلام سرد نشوند. من خلاف کرده ام، به اسلام چه.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۲۴۱ - ۲۴۴
***
جماران، ۱۳۶۳_ سخنرانی در جمع مسئولان نظام اسلامی (استمرار مبارزه تا رفع فتنه از عالم)
اهم بیانات:
جنگ های رسول اکرم، رحمتش کمتر از نصایح ایشان نبوده است. اینهایی که گمان می کنند که اسلام نگفته است «جنگ جنگ تا پیروزی»، اگر مقصودشان این است که در قرآن این عبارت نیست، درست می گویند، و اگر مقصودشان این است که بالاتر از این با زبان خدا نیست، اشتباه می کنند. قرآن می فرماید: قاتِلُوهُمْ حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَة همۀ بشر را دعوت می کند به مقاتله برای رفع فتنه؛ یعنی «جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم»، این غیر از آنی است که ما می گوییم، ما یک جزء کوچکش را گرفته ایم، برای این که خوب! ما یک دایرۀ خیلی کوچکی از این دایرۀ عظیم واقع هستیم و می گوییم که: «جنگ تا پیروزی». مقصودمان هم پیروزی بر کفر صدامی است یا پیروزی بر، فرض کنید بالاتر از آنها. آنچه قرآن می گوید این نیست، او می گوید: «جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم»
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۱۱۲ – ۱۱۸
***
.
انتهای پیام /*