ترکیه، آنکارا، ۱۳۴۳_ نامه به آقای سید مصطفی خمینی (خانوادگی)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱، ص ۴۲۹ - ۴۳۰
***
ترکیه، آنکارا، ۱۳۴۳_ وکالتنامه به آقای سید مصطفی خمینی (تفویض وکالت و وصایت)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱، ص ۴۳۱
***
نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ مصاحبه با خبرنگاران درباره قانون اساسی و آینده انقلاب
اهم بیانات:
قانون اساسی دو مرحله داشته است:
۱ـ مرحلۀ پیش از کودتای رضاخان: در آن وقت طوری بوده است که ایرانی ها و مسلمین نمی توانسته اند طرح حکومت اسلامی را بدهند. از این جهت برای تقلیل ظلم و استبدادهای قاجار و پیش از قاجار، بر این شدند که قوانین وضع شود و سلطنت به صورت سلطنت مشروطه درآید. در عین حال در قوانین پیش بینی این مسائل شده است. تمام مسائلی را که الآن ما مطرح می کنیم، می توانیم به متمم قانون اساسی استناد کنیم. این یک مرحله است از قانون اساسی.
۲ـ مرحله ای بود که پس از کودتای رضاشاه انجام گرفت و به قانون اساسی اضافه شد. در آن وقت رضاشاه کودتا کرد و به دنبال او قضایایی واقع شد و بالاخره به این منتهی گردید که رضاشاه با قدرت سرنیزه و قلدری، قانون اساسی را تغییر دهد و یک مجلس مؤسسان با زور و قلدری تأسیس کرد و ملت به هیچ وجه با او موافق نبود. در مجلسی که ملت هیچ گونه دخالتی در آن نداشت، موادی از قانون اساسی را تغییر داد، سلطنت قاجار را منقرض و سلطنت پهلوی را تصویب نمود. بنابراین، قانون اساسی در مرحلۀ اول با حفظ متمم آن، برای همین مسائلی که ما طرح کرده ایم می تواند مستند ما باشد. در مرحلۀ دوم، مسئله سلطنت رضاشاه و سلسلۀ پهلوی اصلاً قانونیت نداشته و این سلسله برخلاف قانون اساسی بر این مملکت تحمیل شده است. رضاشاه را انگلیسی ها بر ما تحمیل کردند و بعد هم که متفقین به ایران آمدند محمد رضاشاه را تحمیل نمودند.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۴، ص ۴۲۹ - ۴۳۲
***
نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ مصاحبه با مجله امریکایی «نیوز ورلد ریپورت» درباره روابط ایران و امریکا
اهم بیانات:
هیچ حادثه ای در جهان امروز در هر نقطه ای که اتفاق می افتد، بدون تأثیر در نقاط دیگر نیست. لکن میزان اثرپذیری مردم در نقاط دیگر بستگی به آگاهی و انتخاب خود آنان دارد.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۴، ص ۴۳۳ - ۴۳۴
***
نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ مصاحبه با نماینده سازمان عفو بین الملل درباره آینده ایران
اهم بیانات:
زنان از نظر اسلام نقش حساسی در بنای جامعۀ اسلامی دارند و اسلام زن را تا حدی ارتقا می دهد که او بتواند مقام انسانی خود را در جامعه باز یابد و از حد شیء بودن بیرون بیاید و متناسب با چنین رشدی، می تواند در ساختمان حکومت اسلامی مسئولیتهایی را به عهده بگیرد.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۴، ص ۴۳۵ – ۴۳۶
***
قم، ۱۳۵۸_ حکم به آقای حسین نوری (رسیدگی به وضع دانشجویان ایرانی مقیم اروپا)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۲۷
***
قم، ۱۳۵۸_ حکم به آقای هادی مروی (رسیدگی به مشکلات مردم بهبهان و مسجد سلیمان)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۲۸
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع فرستاده پاپ و آقای بنی صدر (انتظار از پاپ ـ محاصره اقتصادی)
اهم بیانات:
باید ما ببینیم که ما چه می خواهیم و ملت ما چه می خواهد. آن چیزی که ملت ما می خواهد، آیا یک امر غیرمشروع است یا یک امر انسانی است؟ آیا بشر دوستی وادار کرده است این جوانهای ما را که بروند و این مرکز را بگیرند و نگذارند توطئه به ثمر برسد یا خلاف این بشردوستی است؟ آن چیزی که ملت ما می خواهد این است که این ملت از این آدم که الآن در امریکا هست، سی و هفت سال تقریباً رنج دیده است. سی و هفت سال، این به ملت ما خیانت کرده است. و سی و هفت سال، ذخایر ما را به باد فنا داده است. و سی و هفت سال، جوانهای ما در تحت سلطۀ اینها زندگی انسانی نداشتند. و سی و هفت سال، اختناق همه جانبه بر این مملکت و بر این ملت از طرف ایشان حکمفرما بوده.
ما یک ملتی هستیم که به این گرسنگی خوردنها عادت کرده ایم. ما سی و پنج سال، یا پنجاه سال می گویید ما در این گرفتاریها بودیم و عادت داریم به این گرسنگی خوردنها. ما روزه می گیریم، ما یک وقت غذا می خوریم. اگر بنا باشد که آنها محاصرۀ اقتصادی بکنند، فرضاً که بتوانند و همه ملتها تبع ایشان بشوند، و حال آنکه این خیالی است خام، و همچو چیزی تحقق پیدا نمی کند.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۲۹ - ۳۹
***
جماران، ۱۳۶۵_ نامه به نخست وزیر (لزوم تسریع در تعیین رئیس کل بانک مرکزی)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۱۵۳
***
جماران، ۱۳۶۶_ سخنرانی در جمع مسئولین نظام (مقصد معرفی حق تعالی با تمام صفاتش)
قرآن یک سفره ای است که انداخته شده است برای همه طبقات؛ یعنی، یک زبانی دارد که این زبان هم زبان عامۀ مردم است و هم زبان فلاسفه است و هم زبان عرفای اصطلاحی است و هم زبان اهل معرفت، به حسب واقع. در این کتاب شریف، مسائلی هست که مهمش مسائل معنوی است.
خود فقه، خود کتاب و سنت، خود فقهی که اکثرش را حضرت صادق ـ سلام الله علیه ـ بیان فرموده است، این فقه همۀ احتیاجات صوری و معنوی و فلسفی و عرفانی همۀ بشر را در طول مدت الی یوم القیامه [تأمین کرده،] این محتوایش این طور است. اینها معرفی است که خود اینها معرف این بزرگواران اند و ما نمی توانیم که از آنها تعریفی بکنیم که لایق آنها باشد.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۴۰۸ - ۴۱۳
***
.
انتهای پیام /*