قم، ۱۳۴۱_ اجازه نامه به آقای سید مهدی لواسانی، در امور حسبیه و شرعیه
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱، ص ۷۹
***
نجف اشرف، ۱۳۵۱_ پیام به عموم مسلمین و دولت های اسلامی و عربی (مصیبت های جانگداز فلسطین)
اهم پیام:
عموم مسلمین را بیش از پیش به تکالیف و مسئولیتهایی که خداوند عالم به عهدۀ آنها گذاشته است متوجه فرماید؛ مسئولیت حفظ قوانین الهی و عمل به قرآن کریم که اساس عَوْد عظمت و مجد اسلام و مسلمین است مسئولیت حفظ وحدت کلمه و مراعات اخوت ایمانی که ضامن استقلال ممالک اسلامی و خروج از نفوذ استعمار است؛ مسئولیت گذشتن از منافع شخصی و فداکاری در راه به دست آوردن آنچه تاکنون به واسطۀ اختلاف کلمه از دست داده اند؛ مسئولیت سنگین دولتهای ممالک اسلامی در عمل به قرآن، اسلام و بیرون رفتن از قید استعمار و بودن در خدمت ملت اسلام؛ مسئولیتهایی که در عصر حاضر شاید از اعصار گذشته بیشتر باشد؛ عصری که پنجه های خبیث استعمار تا اعماق کشورهای اسلامی فرو رفته و با تمام قوا و وسایل ممکنه به توسط ایادی خود کوشش دارد تفرقه در بین مسلمین و سران ممالک اسلامی ایجاد کند و با وسایل گوناگون آنها را از تمسک به اسلام و قرآن باز دارد؛
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۴۵۸ - ۴۶۰
***
نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ نامه به آقای مرعشی نجفی درباره استقامت تا سقوط رژیم
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۵۰۱
***
نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم پاریس درباره جنایات شاه و اهداف انقلاب
اهم بیانات:
رئیس اطلاعاتشان آمد پیش من و راجع به اینکه: شما خوب است ایران را مسلح نکنید، خوب است فعالیت نکنید؛ ما تعهداتی داریم نسبت به دولت ایران، من گفتم که خوب، شما تعهداتی نسبت به دولت ایران دارید اما من نسبت به آن تعهدی ندارم؛ و ما هم تعهداتی خودمان داریم نسبت به اسلام و نسبت به ملت خودمان. ما به کار خودمان ادامه می دهیم، شما هم هر کاری می خواهید بکنید.
من خودم را ملزم می دانم، یعنی ملزم شرعی می دانم، عقلی می دانم، که در یکوقتی که مردم ایران قیام کرده اند و دارند کشته می دهند، جوانهایشان را گرفته اند، از آنها یک دسته ای را کشته اند، یک دسته ای را حبس کرده اند، عده ای از علمای ما الآن در حبس هستند، عدۀ زیادشان در تبعید هستند، و مردم همه از بچۀ کوچک تا پیرمرد ایستاده اند الآن در مقابل دستگاه شاه و همه با یک صدا می گویند ما شاه را نمی خواهیم، همه مسئول می شویم برای این ملت. و این ملت ـ هر ملتی ـ حق دارد خودش تعیین کند سرنوشت خودش را. این از حقوق بشر است که در اعلامیۀ حقوق بشر هم هست. هر کسی، هر ملتی خودش باید تعیین سرنوشت خودش را بکند، دیگران نباید بکنند. این ملت ما هم الآن همه ایستاده اند و می خواهند سرنوشت خودشان را تعیین کنند.
حرف ما این است. ما یک کلمه حرف داریم و آن این است که اینهایی که نشسته اند سر این خوان یغما، که اسمش ایران است، و هرکس از هر طرف آمده است، هر مملکتی از هر طرف آمده است، دارند از این خوان یغما می خورند و این ملت ما کنار این دارد گرسنگی می خورد، ما می گوییم این نباشد. ما می گوییم یک مملکتی ما داریم، نفت دارد، مخازن دیگر دارد، غنی است مملکت ما، این مملکت را برای خودمان بگذارید. خودمان کارهایش را می کنیم.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۵۰۲ - ۵۱۰
***
قم، ۱۳۵۸_ حکم به آقای محمد علی امینیان (لزوم اقامت و انجام فعالیت های دینی در رشت)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۲۶۲
***
قم، ۱۳۵۸_سخنرانی در جمع روحانیون تجریش (مقابله با دشمن ـ رعایت موازین شرعی)
اهم بیانات:
اسلام برای همه است، و اسلام به نفع جامعۀ مستضعفین است. لکن مع الأسف اینها باز نفهمیده اند. نه اسلام را فهمیدند؛ و نه به مستضعفین.
در کردستان برادرهای ما هستند و اگر بخواهیم شدت عمل انجام بدهیم ممکن است این برادرها خدای نخواسته یک صدماتی ببینند، اگر این ملاحظه نبود، در دو روز اینها کَلَکشان کَنده می شد. لکن مع الأسف چون مخلوط به مردم هستند، از این جهت نمی شود آن شدت عمل را [به خرج] داد، مگر اینکه اینها پناهنده بشوند به کوهها و پناهنده بشوند به جنگلها، که آن وقت با شدت عمل با ایشان عمل می شود.
الآن یک وقتی است که در یک حالی ما هستیم که اسلام بین این است، که درست جلوه بکند؛ که اگر درست جلوه بکند ـ امید این هست که همه رو به او بیاورند. و اگر ما نتوانیم یک همچو کاری انجام بدهیم و خدای نخواسته یک طور دیگری بشود، خوب، شکست می خوریم. و شکست، شکست همیشگی است؛ نه شکست موقت. اگر ما حالا نتوانیم یک کاری انجام بدهیم، دیگر هیچ وقت نمی توانیم انجام بدهیم.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۲۶۳ - ۲۶۶
***
.
انتهای پیام /*