نجف اشرف، ۱۳۴۹_ نامه به آقای حیدر علی جلالی خمینی (تحقیق درباره مدعی وکالت)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۲۹۸
***
قم، ۱۳۵۸_ حکم انتصاب آقای مصطفی چمران به سمت وزیر دفاع ملی
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۱۶۳
***
قم، ۱۳۵۸_ حکم انتصاب آقای ید الله سحابی به سمت وزیر مشاور در امور تحقیقات
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۱۶۴
***
قم، ۱۳۵۸_ حکم انتصاب آقای عزت الله سحابی به سمت سرپرست سازمان برنامه و بودجه
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۱۶۵
***
قم، ۱۳۵۸_ حکم انتصاب آقای داریوش فروهر به سمت وزیر مشاور
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۱۶۶
***
قم، ۱۳۵۸_ حکم انتصاب آقای علی اکبر معین فر به سمت وزیر نفت
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۱۶۷
***
قم، ۱۳۵۸_ حکم انتصاب آقای عبدالعلی اسپهبدی به سمت وزیر کار و امور اجتماعی
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۱۶۹
***
قم، ۱۳۵۸_ حکم انتصاب آقای احمد مطهری به سمت قاضی شرع دادگاه انقلاب کرج
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۱۷۰
***
قم، ۱۳۵۸_ حکم انتصاب آقای اسماعیل فردوسی پوربه سمت قاضی شرع دادگاه انقلاب مشهد
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۱۷۱
***
قم، ۱۳۵۸_ نامه به آقای ممیز (پرداخت سهم سادات ـ اعزام مبلّغ به شهرضا)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۱۷۲
***
قم، ۱۳۵۸_ حکم انتصاب آقای محمد علی رجایی به سمت کفالت وزارت آموزش و پرورش
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۱۷۳
***

قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع مدیران کاروان های حج کل کشور (اهمیت حج و رسالت حجاج)
اهم بیانات:
امروز یک امری است که شما باید از عهدۀ یک مسئولیت بزرگی برآیید؛ مسئولیت حیثیت اسلام. اگر در زمان طاغوت یک معمَّم یک کاری انجام می داد، می گفتند که طاغوتی است. امروز نمی گویند طاغوتی است؛ می گویند اسلامی است.
سفر حج، سفر کسب نیست؛ سفر تحصیل دنیا نیست. سفر الی الله است. شما دارید به طرف خانۀ خدا می روید. تمام اموری که دارید انجام می دهید به طور الهیت باید انجام بدهید.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۱۷۴ - ۱۷۷
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع کارکنان بنیاد مستضعفان تهران (گسترش حاکمیت اسلام)
اهم بیانات:
وقتی اعلام شد «جمهوری اسلامی»، صدا درآمد که ای وای، اسلامیش را می خواهید چه کنید! همین «جمهوری» نخیر، «جمهوری دمکراتیک». اینها از اسلامیش می ترسند. از جمهوریش نمی ترسند. خیلی جاها هست. از جمهوری دمکراتیکش هم نمی ترسند. دمکراسی غربی که واردات است. اینها از اسلامش می ترسند. حالا یا واقعاً اسلام را نشناخته اند و آن طوری که غربیها با نقشه های شیطانی خودشان اسلام را بد معرفی کرده اند، و مع الأسف بسیاری از جوانهای ما و غیر جوانها گول خورده اند، یا خودشان اشخاصی هستند که گول نخورده اند؛ جزء همان تیپی هستند که نقشه می کشند برای اینکه اسلام را کنار بگذارند.
اگر چنانچه اسلام به آن معنایی که هست در ایران تحقق پیدا بکند، مطمئن باشید که کشورها یکی بعد از دیگری همین رویّه را پیدا می کنند. الآن هم نمونه هایش هست. الآن هم همان کارهای خلافی که در ایران واقع می شد در بعضی کشورهای دیگر شروع کرده اند و مشغول اند؛ از خوف اینکه مبادا از ایران به آنجا سرایت بکند، و بیخود دست و پا می زنند؛ ناچار سرایت می کند. یعنی الآن هر طایفه ای که می آیند اینجا از ملتشان وقتی ذکر می کنند، می گویند توجه دارند به ایران و همین معنا را می خواهند تحقق بدهند، در عراق، در کویت، در مصر، همه جا. اگر ما خوب این نقش را بازی بکنیم و اسلام را به آن طوری که هست در ایران پیاده اش بکنیم، علاوه بر اینکه خودمان ـ ان شاءالله ـ پیروز هستیم و تا آخر هم پیروز هستیم ان شاءالله از ما به سایر بلاد [سرایت می کند] که نظر ما به این است که همۀ بلاد مسلمین اسلامی باشد.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۱۷۸ - ۱۸۲
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع بانوان معلم و دانش آموزان (نقش زنان در تاریخ ایران ـ آزادی)
اهم بیانات:
این آزادی که الآن برای ملت ما هست، برای زن، برای مرد، برای نویسنده ها، این آزادی آزادی است در کلیۀ اموری که این امور به نفع خود شما هست. شما آزادید بیایید بیرون مطالبتان را بگویید؛ انتقاد از دولت بکنید؛ انتقاد از هرکس که پایش را کج گذاشت بکنید.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۱۸۳ - ۱۸۹
***
جماران، ۱۳۵۹_ نامه تشکر به آقای مرعشی نجفی به جهت اعلام پشتیبانی از نیروهای مسلح
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۳، ص ۲۴۵
***
جماران، ۱۳۵۹_ پیام رادیو ـ تلویزیونی به گروهی از مردم مرزنشین کشور (فداکاری و پایداری مردم در جنگ)
اهم پیام:
بعضی قضایاست که انسان گمان می کند که این شرّ است، لکن به حسب واقع، خیر است. در این قضایای اخیر، که دولت جابر عراق تحمیل کرد بر ایران، باید بگویم:«اَلخَیْرُ فی ما وَقَعَ»[1] برای اینکه چند مطلب را ثابت کرد: یکی اینکه ضدانقلاب در ایران شایعه می کردند که ارتش ایران ارتشی است که از بین رفته و دیگر نمی تواند در مقابل دشمنها مقاومت کند و شایعه افکنی می کردند، بلکه ابتدائاً می گفتند که اصلاً ارتش لازم نیست، ارتش باید به هم بخورد و بعد از سر، یک مسائلی شروع بشود. در این جنگ تحمیلی، ثابت شد که ارتش نیرومند است و ارتش با سایر قوای مسلّحه با هم هستند؛ تفاهم دارند؛ با هم می جنگند و همۀ کسانی که در ارتش هستند، در رأس ارتش هستند، وفا دارند. این خود یک خیری بود که جلوی شایعات را گرفت.
یک جهت دیگر اینکه این اشخاصی که ادعا می کنند و ادعا می کردند که ما طرفدار مظلومین هستیم، طرفدار خلق هستیم، فدایی خلق هستیم، مجاهده برای مردم می کنیم، ثابت شد به اینکه همۀ این حرفها، صحبتهای خلاف واقع بوده است و الآن که کشور ایران با حزب بعث منحط در جنگ هستند، الآن از آنها هیچ خبری نیست و آنها باز به فسادهایی که اندیشه می کردند، ادامه دارند می دهند.
ملت ایران باید توجه داشته باشند که برای اسلام دارند خدمت می کنند. فرق مابین ما و آنها این است که ما انگیزه مان اسلام است. اشخاصی که در اسلام خدمت کردند و جنگ کردند و فداکاری کردند، از صدر اسلام تا حالا تاریخشان محفوظ است.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۳، ص ۲۴۶ - ۲۵۲
***
جماران، ۱۳۶۰_ پیام به ملت ایران (شهادت جمعی از فرماندهان نظامی در سانحه هوایی)
اهم پیام:
چه سعادتی بالاتر از آنکه در حال جهاد با دشمنان اسلام و خدمت به حق و خلق و مجاهدت در راه هدف و شرف این راه طی شود. و چه سعادتمند بودند این شهیدان که دیْن خود را به اسلام و ملت شریف ایران ادا نموده.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۵، ص ۲۶۳ - ۲۶۴
***
جماران، ۱۳۶۱_ سخنرانی در جمع سرپرستان کمیته ها (لزوم حفظ نظم در نیروهای مسلح)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۱۴ - ۱۵
***
.
انتهای پیام /*