نجف اشرف، 1357_ پیام به ملت ایران و اعلام عزای عمومی و ادامه اعتصاب
ر.ک صحیفه امام؛ ج 3، ص 464 - 465
***
نجف اشرف، 1357_ مصاحبه با خبرنگاران رادیو و تلویزیون فرانسه درباره مسائل مختلف
اهم بیانات:
ملت احساس نابودی کرده است و اسلام و کشور اسلامی را در لب پرتگاه فنا می بیند و از اعمال رژیم شاه که اسلام و کشور را به سرعت رو به نیستی می کشد به جان آمده است و روحانیون و سیاسیون و روشنفکران، همیشه مردم را به مبارزه با فساد دعوت می کنند و ملت به پشتیبانی از آن، از نهضت اسلامی خود دست نمی کشد تا دست اجانب را کوتاه و طمع مفتخواران را قطع کنند.
کسی صلاحیت دارد ایران را از بن بست خارج کند که در بین مردم پایگاهی داشته باشد، و کسانی که چنین نیستند نمی توانند موفق باشند.
امریکا و سایر کشورهای استعمارگر، هدفی جز عقب نگه داشتن تمام کشورهای ضعیف در تمامی ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی ندارند و برای برخورداری از مخازن و منابع ما و سایر کشورهای عقب افتاده نقشی جز این نمی توانند داشته باشند و این است منشأ تمام فشارها در تمامی ابعاد به ما.
اگر شاه انتخابات آزاد را می پذیرفت، خواست یکپارچۀ مردم تهران و اجتماعات بزرگ تمام شهرهای کشور را که عزل او و برپایی حکومت اسلامی و استقلال و آزادی بود می پذیرفت و از سلطنت استعفا می داد، یعنی سلطنت خود و دودمانش را غیرقانونی اعلام می کرد. اما انتخابات آزاد خود را در «جمعۀ سیاه» به اجرا گذاشت! آیا راستی چنین حکومتی انتخابات آزاد می تواند داشته باشد؟ اگر غرب راست می گوید و به راستی جانبدار ترقی است، عالیترین نشانۀ رشد انسان اظهار آزادانۀ رأی خود است. مردم مسلمان کشور، جلوی چشم خبرنگاران جهان، رأی عدم اعتماد به شاه دادند. پس غرب اگر مدعی طرفداری از حقوق بشر است، از مردم ایران طرفداری کند و آن اینکه از دولت شاه سلب رسمیت کند و حکومت کسی را که برای بقای خود هر چند گاه دست به کشتار می زند نپذیرد.
ر.ک صحیفه امام؛ ج 3، ص 466 – 473
***
قم، 1358_ سخنرانی در جمع اعضای خبرگان و حزب جمهوری (تفاهم همگانی ـ ترس از اسلام ـ اهمیت مجلس)
اهم بیانات:
می ترسند مبادا یکوقتی یک نظام اسلامی پیدا بشود که ما نتوانیم دیگر هر کاری دلمان می خواهد بکنیم و هر طوری دلمان می خواهد بچاپیم! مسئله به نظر من اینطوری است که روی هم رفته وقتی آدم حرفها را می شنود می بیند که ناراحتند از اینکه یک دسته ای که آمده اند در مجلس خبرگان، اینها هستند که می خواهند اسلام را و قانون اسلامی برای جمهوری اسلامی قانون بنویسند.
مردم به عنوان اینکه اینها اسلامی هستند و معرف اسلام هستند همۀ ما اینطوری هستیم. به عنوان اینکه ما یک آدمی هستیم خدمتگزار اسلام هستیم مردم ما را می پذیرند؛ والاّ چشم و ابروی سیاهی که ما نداریم که مردم برای خاطر او ما را بپذیرند. اینها می دانند که ماها خدمتگزار هستیم به آنها و خدمتگزارها را به آنها علاقه دارند.
ر.ک صحیفه امام؛ ج 9، ص 520 - 531
***
قم، 1358_سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم (ابعاد شخصیت آقای طالقانی ـ قدرت اسلام)
اهم بیانات:
ما برادری را از دست دادیم، و ملت ما پدری را، و اسلام مجاهدی را، همه در سوگ
هستیم و متأثر از این مصیبت بزرگ.
ما باید مطالعه در حال ملت بکنیم ببینیم ملت چرا به آقای طالقانی این احترام را گذاشت؟ چه بود در او، و انگیزۀ ملت چه بود؟ آقای طالقانی ابعاد مختلفه ای را داشت، اولاد پیغمبر بود، خدمتگزار بود، متفکر بود، مفسر قرآن بود، انسان متعهد بود، مخالف با رژیم بود، مخالف با چپ و راست بود، کدام یک از این ابعادی که آقای طالقانی داشت اینطور مردم را برانگیخت و اینطور در سوگ نشاند همۀ طبقات را؟
دشمنهای اسلام تزریق به شما کرده اند «آخوند مرتجع» را، تا شما را از آخوند جدا کنند. همین قلمهایی که آخوند را مرتجع می داند و می نویسد یا ادراک ندارد و مطالعه در حال آخوند نکرده است و یا غرض دارد و قلم او اجیر است؛ اجرت می گیرد و می نویسد.
ر.ک صحیفه امام؛ ج 9، ص 532 - 540
***
جماران، 1359_ نامه به آقای شیرازی (عدم وجود اختلافات ریشه دار بین متصدیان امور)
ر.ک صحیفه امام؛ ج 13، ص 217
***
جماران، 1359_ پاسخ استفتاء آقای مهدی کروبی (وضعیت کشته شدگان در غیر مناطق جنگی)
ر.ک صحیفه امام؛ ج 13، ص 218
***
جماران، 1360_ تلگراف تشکر به آقای گلپایگانی (تسلیت رحلت آقای شهاب الدین اشراقی)
ر.ک صحیفه امام؛ ج 15، ص 231 - 232
***
جماران، 1360_ تلگراف تشکر به آقای سید عبد الله شیرازی (تسلیت رحلت آقای اشراقی)
ر.ک صحیفه امام؛ ج 15، ص 233
***
جماران، 1363_ سخنرانی در جمع مسئولان استان خراسان (ابعاد شخصیت حضرت علی «ع»)
اهم بیانات:
آنهایی که شیعه این مرد بزرگ هستند البته نمی توانند مثل او باشند، خود ایشان هم فرمود شما قدرت این را ندارید، حتی قدرت همین زهد ظاهریش را، چه برسد به معنویاتش، لکن نباید ما گمان کنیم که ما شیعه امیرالمومنین ـ سلام الله علیه ـ هستیم. و خود او در دعای کمیل و سایر ادعیه هایش و در روشش آن طور خوف از خدا داشت، و آن طور از عاقبت می ترسید که منعکس شده است این در دعای کمیل و در حالات او و ما اصلاً دنبال این مسائل نباشیم و بگوییم ما شیعه هستیم.
ر.ک صحیفه امام؛ ج 19، ص 63 - 69
***
.
انتهای پیام /*