نجف اشرف، ۱۳۵۰_ اجازه نامه به آقای محمد بلال داود، در امور حسبیه و شرعیه
ر.ک صحیفه امام؛ ج 1، ص ۶۴
***
نجف اشرف، ۱۳۵۷_ پیام به ملت ایران درباره چراغانی سوم و پانزدهم شعبان
اهم پیام:
کراراً از ایران نظر اینجانب را دربارۀ مراسمی که به عنوان «جشنهای سوم و پانزدهم شعبان» برپا می شده خواسته اند؛ مع الأسف رژیم منحط برای مسلمین ایران عیدی نگذاشته است. دست شاه تا مِرفَق به خون ملت ایران فرو رفته و در حال حاضر ملت عزیز در عزای عزیزان خود نشسته. چگونه ممکن است کسی نظر دهد که جشن بگیرند و شادمانی کنند؟ شادمانی بر روی اجساد به خون خفتۀ فرزندان اسلام؟! شادمانی در برابر افراد شریفی که در سیاهچالهای زندان زیر سخت ترین شکنجه های جهنمی دژخیمان به سر می برند؟! شادمانی در مقابل تبعیدیانی که برخلاف تمام موازین انسانی و قانونی از اوطان خود بیرون رانده شده اند؟!
ما که هنوز مادرهای داغدار جوانانمان سیاهپوشند، ما که هنوز شاهد صدمات جانکاه شاه به اسلام بزرگ و کشور اسلامی هستیم، جشنی نداریم. ما که در هر فرصت مدارس و مساجد و دانشگاههایمان مورد هجوم مأمورین شاه است، چطور ممکن است چراغانی کنیم؟!
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۴۲۶ - ۴۲۷
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع پاسداران آباده (تفاوت حکومت اسلام با دیگر حکومت ها)
اهم بیانات:
تمام رژیمهای غیر الهی که به دست غیر انبیا تحقق پیدا کرده اند، حدود دیدشان همین طبیعت است. احتیاجات طبیعی را می توانند آنها برآورند؛ می توانند احتیاجات طبیعی را هم خیلی خوب برآورده کنند. سابق، مسافرتها با الاغ و اسب بود، حالا با طیاره است؛ سابق طبابت ناقص بود، حالا کامل است و از این هم کاملتر خواهد شد؛ سابق علوم طبیعی ناقص بود، حالا کامل است و کاملتر هم خواهد شد؛ همۀ اینها حدود طبیعت است.
تمام رژیمهای غیر وحی ای، رژیمهایی که مربوط نیستند به مبدأ وحی، کاری به انسان ندارند. راجع به آن چیزهایی که مربوط به باطن انسان است حکومتها هیچ کار ندارند که شما پیش خودتان چه فکر می کنید
تنها رژیمی که و تنها مکتبی که کار دارد به انسان، از قبل از اینکه این تخم و این دانه کِشته بشود، تا آن وقتی است که آخر است و آخر ندارد آن مکتبهای انبیاست.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۴۱۱ - ۴۱۷
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع پاسداران و روحانیون تربت حیدریه (نگرانی برای اسلام)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۴۱۸ - ۴۲۳
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع کارکنان بهداری و بهزیستی آذربایجان شرقی (برکات نهضت)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۴۲۴ - ۴۳۲
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع اساتید دانشگاه تهران (تفاوت دانشگاه غربی و دانشگاه اسلامی)
اهم بیانات:
فرق بین دانشگاههای غربی و دانشگاههای اسلامی باید در آن طرحی باشد که اسلام برای دانشگاهها طرح می کند. دانشگاههای غربی ـ به هر مرتبه ای هم که برسند ـ طبیعت را ادراک می کنند، طبیعت را مهار نمی کنند برای معنویت. اسلام به علوم طبیعی نظر استقلالی ندارد. تمام علوم طبیعی ـ به هر مرتبه ای که برسند ـ باز آن چیزی که اسلام می خواهد نیست. اسلام طبیعت را مهار می کند برای واقعیت؛ و همه را رو به وحدت و توحید می برد. تمام علومی که شما اسم می برید و از دانشگاههای خارجی تعریف می کنید ـ و تعریف هم دارد ـ اینها یک ورق از عالم است؛ آن هم یک ورق نازلتر از همۀ اوراق. عالَم، از مبدأ خیر مطلق تا منتها الیه، یک موجودی است که حَظِ طبیعی اش یک موجود بسیار نازل است؛ و جمیع علوم طبیعی در قبال علوم الهی بسیار نازل است؛ چنانکه تمام موجودات طبیعی در مقابل موجودات الهی بسیار نازل هستند. فرق مابین اسلام و سایر مکتبها ـ نه مکتبهای توحیدی را عرض نمی کنم ـ بین مکتب توحیدی و سایر مکتبها، که بزرگترینش اسلام است، این است که اسلام در همین طبیعت یک معنای دیگری می خواهد، در همین طب یک معنای دیگری می خواهد، در همین هندسه یک معنای دیگری را می خواهد، در همین ستاره شناسی یک معنای دیگری می خواهد
اسلام در همه چیزش اصلش آن مقصد اعلی را خواسته. هیچ نظری به این موجودات طبیعی ندارد الاّ اینکه در همان نظرْ نظر به آن معنویت دارد و به آن مرتبۀ عالیه دارد. اگر نظر به طبیعت بکند، به عنوان اینکه طبیعت یک صورتی است از الهیت؛ یک موجی است از عالم غیب. اگر نظر به انسان بکند به عنوان این است که یک موجودی است که از او می شود یک موجود الهی درست کرد. تربیتهای اسلام تربیتهای الهی است؛ چنانکه حکومت اسلام حکومت الهی است.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۴۳۳ - ۴۴۱
***
قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع گروهی از عشایر بویر احمد (توطئه استعمار بر عشایر)
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۴۴۲ - ۴۴۷
***
جماران، ۱۳۵۹_ پیام به ملت مسلمان ایران (عدم تعرض به بانوان بدحجاب)
بسم الله الرحمن الرحیم
[امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در پاسخ استعلام در مورد تعرض عده ای از افراد ناآگاه و احیاناً ضدانقلاب، به بانوان بی حجاب دستوری به این شرح صادر فرمودند:]
ممکن است تعرض به زنها در خیابان و کوچه و بازار، از ناحیۀ منحرفین و مخالفین انقلاب باشد. از این جهت، کسی حق تعرض ندارد و اینگونه دخالتها برای مسلمانها حرام است، و باید پلیس و کمیته ها از اینگونه جریانات جلوگیری کنند.
روح الله الموسوی الخمینی
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۵۰۲
***
جماران، ۱۳۶۷_ پیام تشکر به آقای منتظری (تسلیت سقوط هواپیمای مسافربری توسط امریکا)
نکته مهم:
جنگ امروز ما، جنگ با عراق و اسرائیل نیست؛ جنگ ما، جنگ با عربستان و شیوخ خلیج فارس نیست؛ جنگ ما، جنگ با مصر و اردن و مراکش نیست؛ جنگ ما، جنگ با ابرقدرتهای شرق و غرب نیست؛ جنگ ما، جنگ مکتب ماست علیه تمامی ظلم و جور؛ جنگ ما جنگ اسلام است علیه تمامی نابرابریهای دنیای سرمایه داری و کمونیزم؛ جنگ ما جنگ پابرهنگی علیه خوشگذرانیهای مرفهین و حاکمان بی درد کشورهای اسلامی است.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۶۸ - ۷۰
***
جماران، ۱۳۶۷_ اجازه نامه به آقای سید حسن موسوی خراسانی، در امور حسبیه و شرعیه
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۷۱
***
.
انتهای پیام /*