واقعۀ شگفت و شورانگیز عاشورا، تجلّی برجسته ترین و زیباترین جلوۀ توحید عملی، عینّیت ایمان، تحقّق رضا و تسلیم در پیشگاه با عظمت حضرت باری، نمایشگاه صبر و ایثار و از خودگذشتگی، مروت و فتوت و جوانمردی، رشادت و شهامت و قاطعیت، وفا، پاکبازی و مردانگی، حق گرایی و حقیقت خواهی، ثبات قدم و استقامت، شجاعت، عزّت و استغنا، شرافت و کرامت نفس، آزادگی و عدالتخواهی و... بود که طی نصف روز یا چند ساعت بیشتر در عاشورای محرم 61 هجری و یا پس از آن در طول سفر به ظاهر اسارت اهل بیت(ع) که در واقع سفر «رسالت» برای پیام آوران خون شهیدان کربلا بود، در منظر و مشهد عام در نمایشگاه تاریخ ارائه و به نمایش گذاشته شد.
با برپایی محافل عزاداری در هر سال و تبیین و تشریح این نکات آموزنده و مواضع عبرت ارزنده، نسلهای آتی در جریان قرار می گیرند تا این درسهای آموزنده را به عنوان یک حقیقت در متن زندگی فردی و خانوادگی و حیات اجتماعی خود متجلی سازند و به مصداق حدیث امام صادق(ع) که فرمود: کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم،(میزان الحکمه / ج 5 / ص 241) به بی خبران نشان دهند که با این شیوه، حادثه کربلا به عنوان شورانگیزترین حماسه درس آموز در تاریخ، همواره زنده نگه داشت می شود.
نبرد پیروز عاشورا ارائه یک مشی عملی است که مهمترین پیام آن به انسانهای آزاده در هر عصر و در هر نقطه از ارض آن است که: اگر می توانی با برخورد و پیکار همه جانبه با طاغوت و انحراف، باطل را در اشکال گوناگون آن محو و حق را در مدار اصلیش قرار ده وگرنه با سلاح خون تا مرز شهادت مقاومت کن که عمل به تکلیف، وظیفه ای سنگین و رسالتی خطیر و قطعی است و در هر دو صورت، انتخاب، انتخاب «احدی الحسنیین» است.
امام خمینی می فرماید:
محرم ماهی است که امام مسلمین، راه مبارزه با ستمکاران تاریخ را به ما آموخت - ماهی که به نسلها در طول تاریخ راه پیروزی بر سر نیزه را آموخت.(ر.ک. صحیفه امام؛ ج5، ص75)
سیدالشهدا - سلام الله علیه - به همه آموخت که در مقابل ظلم و ستم و حکومت جائر چه باید کرد. سیدالشهدا(ع) با این فداکاری علاوه بر شکست یزید و اتباع یزید، در طول تاریخ آموخت به همه که راه همین است، از قلت عدد نترسید... افراد ممکن است کم باشند، لکن در کیفیت، توانا باشند و سرافراز.(ر.ک. صحیفه امام؛ ج17، ص52)
تکلیف ماها را حضرت سیدالشهدا معلوم کرده است.(ر.ک. صحیفه امام؛ ج17، ص53)
نهضت بی نظیر حسین(ع) همچون برقی است درخشنده در ظلمت کامل حاکمیت استبداد که احیای خاطره و تجدید هر سالۀ آن، بهترین دستاویز و بهانه است برای تشکیل اجتماعات و تشکلهای مردمی و مناسب ترین نقطه برای گردآوردن انسانهای آزاده و حق طلب.
سید مظلومان یک وسیله فراهم کرد برای ملت که بدون اینکه زحمت باشد برای ملت، مردم مجتمع اند.(ر.ک. صحیفه امام؛ ج17، ص53)
مجلس عزا نه برای این است که گریه بکنند برای سیدالشهدا و اجر ببرند، البته این هم هست... بلکه مهم آن جنبۀ سیاسی است که ائمه ما در صدر اسلام نقشه اش را کشیده اند که تا آخر باشد و آن، این اجتماع تحت یک بیرق و یک ایده است و هیچ چیز نمی تواند این کار را به مقداری که عزای حضرت سیدالشهدا در او تأئیر دارد تأثیر بکند.(ر.ک. صحیفه امام؛ ج16، ص344)
ماه محرم ماهی است که مردم آماده اند برای شنیدن مطالب حق.(ر.ک. صحیفه امام؛ج5، ص146)
تجمع مردم در مراکز سوگواری و شرکت در مجالس و محافل عزاداری، بهترین پایگاه برای نشر افکار بلند سالار شهیدان و ابلاغ پیام خون عاشوراییان و نشر معارف دین و تعالیم عالیۀ اسلام و اعلان طرفداری از حق و وفاداری به آن و ابراز نفرت و انزجار از طاغوتیان و تصریح به بیزاری از مشی و تفکر یزیدی است.
گردهمایی در مجالس عزا و نوحه و گریه بر مظلومیت سیدالشهدا و یاران و اهل بیت پاکباختۀ او، حرکتی توفنده و فریاد رسایی است بر سر ستمگران و اعلان جهادی است در راه حق و عدالت و آزادگی و زنده کردن و حاکم نمودن ارزشهای عالی انسانی و الهی. همان مفاهیم کهنگی ناپذیر و فراموش ناشدنی که خون حسین بن علی(ع) و شریف ترین انسانهای همدل و همراه او، برای احیا و اجرا و تحقق آنها ریخته شد.
امام خمینی می فرماید:
کارشناسان دشمن و نظریه پردازانی که ملتفت مسائل بوده و درحال ملل مسلمان بویژه ملت شیعه مطالعه کرده بودند و به ماهیت عزاداری سالار شهیدان پی برده بودند، فهمیدند که تا این مجالس و نوحه سرایی های حماسی و روشنگر بر سید مظلومان است و تا آن افشاگری و روشنگری و رسوا کردن ظالم است نمی توانند به مقاصد پلیدشان برسند. ما را عقب زده و تمام مخازن ما را به چپاول بردند... آنها از همین گریه ها و روضه ها می ترسند، این نکته ای است که جوانها و نوجوانان ما که بیشتر مورد نظر دشمنان اند باید دریابند و به رمز آن پی برند. چون گریه بر مظلوم در حقیقت فریاد علیه ظالم است.(ر.ک. صحیفه امام؛ ج10، ص314)
و همین است رمز احیای هر سالۀ این مراسم که باید این رخداد عظیم را به عنوان بهترین و کامل ترین الگوی عملی و نمونۀ عالی قیامهای رهایی بخش اسلامی در امتداد تاریخ زنده نگهدارد.
ماه محرّم، ماه شکست قدرتهای یزیدی و حیلههای شیطانی است. مجالس بزرگداشت سید مظلومان و سرور آزادگان که مجالس غلبه سپاه عقل بر جهل و عدل بر ظلم و امانت بر خیانت و حکومت اسلامی بر حکومت طاغوت است، هر چه باشکوهتر و فشرده تر بر پا شود، و بیرقهای خونین عاشورا به علامت حلول روز انتقام مظلوم از ظالم، هر چه بیشتر افراشته شود.(ر.ک. صحیفه امام؛ ج5، ص71)
نهضت ابی عبدالله الحسین(ع) به برکت برپایی همین مجالس روضه ها و گریه ها و اشکهای پاک و بی ریا از پیچ و خم و موانع اعصار و قرون، گذشته و بحمدالله تاکنون تداوم و استمرار یافته است و تحقیقاً انقلاب اسلامی ما به قول معمار کبیر انقلاب، تابع و شعاعی است از آن نهضت.(ر.ک. صحیفه امام؛ ج16، ص516) و اگر این مجالس وعظ و خطابه و عزاداری و اجتماعات سوگواری نبود، کشور ما پیروز نمی شد.(ر.ک. صحیفه امام؛ ج17، ص52)
لبیک گویان به ندای آزادیبخش سرور آزادگان در ادامۀ نهضت خونین کربلا و تعقیب هدف حضرت ابی عبدالله(ع)، با الهام و بهره جستن از مفاهیم بلند عاشورا و درس آموزی از آن آموزگاران بزرگ و تداعی الگوها در اذهان و اندیشه ها و وجدانهای بیدار، توانستند حماسه های مکرر خلق کنند و گامهایی بزرگ در تحقق آرمان جهانی امام حسین (ع) بردارند.
این برنامه سرلوحۀ زندگی ملت ایران قرار گرفت و میدانها، خیابانها، کوی و برزنها با خون فرزندان اسلام رنگین شد. ملت مظلوم ما علیه مستکبران مجهز و قدرتهای شیطانی قیام کردند و با شهادت پیروزیهای مکرر آفریدند.
شهدایی همچون نوجوان سیزده ساله، شهید محمد حسین فهمیده که با تأسی از حضرت قاسم در دفاع از ارزشهای مکتبی به کمر نارنجک می بندد و به جنگ تانک دشمن می رود. همو که رهبر کبیر انقلاب در وصفش می فرماید:
رهبر ما آن طفل دوازده ساله ای است که با قلب کوچک خود، که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است، با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.(ر.ک. صحیفه امام؛ ج14، ص73)
جوانان پرشور و مخلصی که علی اکبر(ع) را الگو قرار دادند. تشکیل گردان حبیب در کبودر آهنگ همدان به نام پیر 90 ساله میدان دار عاشورای عشق، حبیب بن مظاهر. مادران و خواهران و زنان زینب گونه ای که در جبهه و پشت جبهه افتخار آفریدند و حماسه ها خلق کردند. همه و همه تربیت یافتگان مکتب انسان ساز عاشورایند.
امام خمینی می فرماید:
ملت ما از طفل شش ماهه تا پیرمرد هشتاد ساله را در راه خدا فدا کرد و این اقتدا به بزرگمرد تاریخ حضرت سیدالشهدا - سلام الله علیه - است.(ر.ک. صحیفه امام؛ ج17، ص52)
بنابراین سید الشهداء- سلام اللَّه علیه- با همه اصحاب و عشیره شهید شدند تا مکتب جلو برود.(ر. ک. صحیفه امام؛ ج8، ص479) و گریه کردن بر عزای امام حسین، زنده نگه داشتن نهضت است و زنده نگه داشتن همین معناست که یک جمعیت کمی در مقابل یک امپراتوری بزرگ ایستاد و این دستور است برای همه: کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا؛ وَ کُلُّ أَرْضٍ کَرْبَلاء. دستور است به اینکه هر روز و در هر جا باید همان نهضت را ادامه بدهید. (ر. ک. صحیفه امام؛ ج10، ص314)
این سنت پسندیده سبب می شود مکتب امام حسین (ع) زنده و جاوید بماند و نداهای شیرین و حماسی سیدالاحرار که فرمود:
- الموت اولی من رکوب العار...
- ان لم یستقم دین محمد بقتلی فیاسیوف خذینی
- ان الحیوة عقیدة و جهاد
- خطّ الموت علی ولد آدم...
- الاترون الی الحق لایعمل به والی الباطل لا یتناها عنه...
- انّی لا اری الموت الاالسعادة والحیوة مع الظالمین الاّبرما...
- ایها الناس من رأی سلطاناً جائرأ...
در مقابل 30 هزار انبوه سپاه یزیدی:
- الا و ان الدعی یابن الدعی قدرکزنی بین اثنتین، بین الذله و السله هیهات منا الذله.
در گودی قتلگاه، در واپسین دم حیات فیزیکی:
- یا شیعة آل ابی سفیان ان لم یکن لکم دین و کنتم لاتخافون المعاد فکونوا احراراً فی دنیاکم.( سخنان حسین بن علی (ع) از مدینه تا کربلا)
ره توشۀ مبارزات آزادگان در مواجهه با کژی و ستم باشد. پیروانش اینگونه تربیت شوند تا پرتوی از روح نستوه سالار شهیدان در آنها دمیده شود و جهان اسلام در جهالت و بی خبری و خمودی نماند و وقایع تلخ تاریخ تکرار نگردد.
اکنون وقت آن است که ما وارثان و بازماندگان شهدای به خون خفته انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و ... از پای ننشینیم و با ارادۀ مصمم و مشت محکم هرگونه توطئه را در زیر پای شهدای فضیلت دفن کنیم.
برگرفته از : ابعاد عرفانی عاشورا و فلسفۀ اشک و آه در رثای سالار شهیدان از دیدگاه امام خمینی
.
انتهای پیام /*