شما را بحمدالله تعالی در مسائل سیاسی و اجتماعی صاحب نظر می دانم و در تمامی فراز و نشیب ها در کنار من بوده ای و هستی و با صداقت و کیاست امور سیاسی و اجتماعی اینجانب را متصدی هستی.
همان گونه که نیروهای مسئول باید آراسته به فضائلی باشند و محاسنی را برای خدمت بهتر به جامعه کسب نمایند و برابر آن رفتار کنند. لازم است از رذائل و رفتارهای ناپسند دور باشند و خود را از آنها پیراسته نمایند، تا گرفتار هوای نفس نگردیده و حقوق مردم را ضایع ننمایند. به آنها ستم نکنند و از عهده انجام درست وظایف و مسئولیت هایی که به عهده گرفته اند بر آیند.
چگونه امام توانست مردم را بسیج کند و دلایل نفوذ امام در میان توده های مردم چه بود؟ در یکسو رهبری به نام امام خمینی است که دارای ویژگیهای فردی بالقوه کاریزمایی و اندیشه و ایدئولوژی جاذب و حرکت برانگیز است؛ و در سوی دیگر، توده های مردم ایران قرار دارند که با دریافت و درک آن ویژگیهای شخصیتی و فکری تصویری استثنایی از امام پیدا می کنند و به وی گروش می یابند.
امیدوارم که شما بتوانید اسلام را برای مردم جهان عرضه کنید. ان شاء اللَّه خداوند به شما اجر دهد. البته تبلیغات باید بر اساس معنویات باشد، معنویات اساس اسلام است. سعی کنید معنویات را زیاد کنید و از تشریفات تا آنجا که مقدور است بکاهید. همه اش در فکر درست کردن سالن و ساختمان نباشید بلکه در فکر معنویات اسلام باشید.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی و اعضای هیات دولت صبح امروز (دوشنبه) در نخستین روز هفته دولت با حضور در حرم مطهر امام راحل با آرمان های بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی تجدید میثاق کردند.
روزی در خانه حاج آقا مهدی در درکه بودم و آقای خمینی و دایی بزرگم هم تشریف داشتند، اینها گویا از قم آمده بودند. به هر حال شب آنجا بودیم. صبح پا شدیم رفتیم برای نماز. بعد از نماز سرم را روی سجده گذاشته بودم (امام) آمدند دستشان را روی من گذاشتند و فشار دادند و گفتند: چرا این قدر خودت را اذیت می کنی؟! یک قدری پاشو، بگو، بخند، بازی کن!
در یک کلام می توان گفت رمز موفقیت ما در اسارت، عشق به حضرت امام بود که بسیار وحدت آفرین بود؛ یعنی همان طور که در جبهه های جنگ، عشق به امام باعث تقویت روحیه رزمندگان می شد، این عشق از اول تا آخر اسارت هم موجب انسجام بچه ها، روحیه گرفتن آنها و استقامتشان می شد که به نوعی انقلاب ما را هم به دنیا معرفی می کرد.
یک وقت بنا شد امام شب ها در منزل، مطالبی را با استفاده از روایات بفرمایند. همان موقع که امام چنین بنایی را گذاشتند، خبر آن در نجف به همه رسید. شب اول امام به بیرونی تشریف آوردند و کتاب «وسائل» خدمتشان تقدیم شد و ایشان چند روایت خواندند. تقریباً در حیاط جا نبود. من این را حدس می زنم، چون از خودشان نپرسیدم؛ ظاهراً آن جلسه یک شب یا دو شب بود. در مورد دو شب، تردید دارم ولی مسلم این است که شب سوم، امام تشریف نیاوردند.
صبح روز هفتم مهرماه سال ۱۳۶۱ مسئولان خبرگزاری جمهوری اسلامی به دیدار امام رفتند. در این دیدار که کمال خرازی، سرپرست سازمان خبرگزاری و جمعی از سردبیران، معاونان، کارکنان و خبرنگاران این سازمان حضور داشتند، حضرت امام بر نقش مهم خبرگزاری ها در اطلاع رسانی و توجه به راستی و راستگویی در امر پوشش خبر تاکید نمودند. متن بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی در این دیدار به شرح زیر است: بسم اللَّه الرحمن الرحیم آنچه در خبرگزاری ها مهم است کیفیت آن است؛ زیرا هر کدام که به راستی و راستگویی نزدیکتر باشند، شوق انسان را به گوش دادن بیشتر می کنند. در جمهوری اسلامی، باید صادقانه تمامی اخبار و خصوصاً مسائل مربوط به جنگ و نحوه برخورد دولت های بزرگ با ملت ایران، برای مردم بازگو شود. امروز کارهای ایران مورد توجه دنیا و خبرگزاری ها و مطبوعات و رادیوها و تلویزیون هاست و همه آنها مراقب هستند که چیزی پیدا نموده و با اضافات و دروغ پردازی ها به جمهوری اسلامی صدمه وارد سازند و با مصاحبه های صد در صد دروغ با افراد مغرض یا اظهار نظرهای بیمورد درباره افراد، می خواهند اذهان مردم را منحرف سازند. و یکی از چیزهایی که زیاد روی آن تبلیغ می کنند مسئله انقلاب و اسلام است چرا که مسلّم است اگر اسلام رشد پیدا کند جلوی خائنین را می گیرد. و اگر ما می گوییم که انقلاب باید صادر بشود، یعنی اسلام باید در همه جا رشد پید
نقش مطبوعات در کشورها منعکس کردن آرمانهای ملت است. مطبوعات باید مثل معلمینی باشند که مملکت را و جوانان را تربیت می کنند، و آرمان ملت را منعکس می کنند... باید مطبوعات آنچه که ملت می خواهند بنویسند؛ نه آنچه بر خلاف مسیر ملت است... ملت روزنامه ای را می خواهد که مطابق آرای خودش، مطابق آرای ملت، مطابق خواسته های ملت، رفتار کند.
اصولاً امام همیشه از این که ترویج مرجعیت بکنند، پرهیز می کردند. در حوزه های علمیه علما و مراجع که رساله چاپ می کنند هرکس که می آید منزلشان ـ چه مقلدین و چه غیر مقلدین ـ رسالۀ خود را در اختیارشان می گذارند. امام حتی بعد از این که مرجعیتشان تثبیت شده بود، حاضر نبودند رساله در اختیار کسی بگذارند. می فرمودند: رساله چاپ شده و هرکس که مقلد من هست برود خودش بخرد، من از بیت المال حاضر نیستم که رسالۀ مجانی به کسی بدهم.
این استاد حوزه علمیه و دانشگاه در گفتگویی درباره درباره نقش امام خمینی(س) در آشتی جهان مدرن با دین و همچنین اجتهاد در اندیشه امام اظهار داشت: امام نگاهشان این بود که با حفظ اصول دین و شریعت می توانیم پدیده های نوین علمی را بپذیریم و اسلام را با این شرایط جدید تمدنی تطبیق دهیم، خود امام هم در اداره کشور و مدیریت جامعه و سیاست از اندیشه های نو بهره گرفتند.
شما جوانان تحصیلکرده در هر جا هستید وظایف خطیری دارید: وظیفه دفاع از اسلام که به عهده هر فرد مُسْلم است؛ وظیفه دفاع از میهن و استقلال آن که از وظایف حتمیه اسلامی است؛ وظیفه شناساندن اسلام بزرگ به جوامع بشری، چه از ناحیه طرز حکومت و بسط عدالت آن و چه از ناحیه رفتار والی مسلمین با ملت، و چه از کیفیت معامله والی با بیت المال مسلمین. شماها باید معرفی کنید اسلام را تا رژیمها و حکومتها بفهمند معنی حکومت و پاسداری از ملت را.
احمد آقا فرزند برومند امام نقل می کرد: هنگامی که مقدمه و آیه ای را که در صدر پیام استفاده شده بود، دیده بود متعجب شد و دچار حیرت از اینکه چرا امام در این پیام حجاج را به شهادت و هجرت حسین گونه فرا خوانده اند! احمد آقا می گفت: وقتی پیام را مطالعه کردم، باور این قضیه برایم بسیار ثقیل بود. این پیام را به آقای انصاری نشان دادم که ایشان هم نظر بنده را داشت.
ما در عین حال که شدیداً متأثر و عزادار از این قتل عام بی سابقه امت محمد(ص) و پیروان ابراهیم حنیف و عاملین به قرآن کریم گردیده ایم ولی خداوند بزرگ را سپاس می گزاریم که دشمنان ما و مخالفین سیاست اسلامی ما را از کم عقلان و بیخردان قرار داده است، چرا که خودشان هم درک نمی کنند که حرکتهای کورشان سبب قوّت و تبلیغ انقلاب ما و معرف مظلومیت ملت ما گردیده است.
یازدهمین جلسه شورای سیاستگذاری همایش بین المللی قرآن و امام خمینی (س) به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد.
برداشت من این است که حضرت امام(س) عمیقا باور داشتند که یکی از ملاک های عملی مشروعیت، مقبولیت مردمی است و همواره مشروعیت دینی را مکمل مقبولیت مردمی در نظام جمهوری اسلامی دانسته و این دو را دو روی یک سکه می دانستند. امام کاملا به این مساله باور داشتند که تشخیص و رای مردم در نظامی که ساختار اسلامی دارد، عین مصلحت نظام است و این امری نبود که فرعی یا عارضی باشد.
باید پرسنل این قوه تقویت بشود و این یک جهتش به عهده حوزه های علمیه سرتاسر کشور است و خصوصاً حوزه علمیه قم. مسئله قضا یک مسئله مهمی است که سر و کارش با همه حیثیت کشور است و مسلمانان است. و آن قدری که اسلام درباره قضا سفارش کرده است، شاید کمتر در چیزهای دیگر سفارش کرده باشد.
فقه را تقویت کنید، مبادی فقه را تقویت کنید و این هم لازم است به اینکه آقایانی که لایق این کار هستند دعوت کنید، ازشان تقاضا کنید، که لازم نیست یک حوزه صد نفری یا دویست نفری باشد، حوزه از دو نفر شروع بشود بعد درست بشود وقتی برای خدا شد دو نفر باشد، ده نفر باشد، صد نفر باشد، اگر این کار بشود که هم حوزه علمیه باشد که جهات علمی خیلی درش قوی باشد، و هم اخلاقی باشد که جهات اخلاقی را القا بکند.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.