شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم
نورانیت و ظلمانیت علم
چه بسا یک نفر آدم فیلسوفِ اعظم است، به حسب نظر مردم، فقیه اکرم است به حسب نظر مردم، همه چیز می داند، انبار معلومات است، لکن چون قرائت به اسم رب نبوده است، از صراط مستقیم دورتر شده است. و از همه دورتر. هر چه انبار زیادتر وِزرش زیادتر. هر چه انبار بزرگتر وزر و ظلماتش بیشتر. ظُلُمَاتٌ بَعضُهَا فَوقَ بَعضٍ گاهی علم ظلمت است؛ نور نیست. آن علمی که شروع بشود به اسم رب، آن نور هدایت دارد. آن علمی که برای این است که یاد بگیرد، آن خوبش این است که می خواهد یاد بگیرد. و الاّ می خواهم مَسند بگیرم؛ می خواهم امام جماعت بشوم؛ می خواهم اهل منبر باشم؛ می خواهم مقبول عامه باشم، مقبول مردم باشم. انحراف است. اینها انحرافات است. و همه دقیق! صراط مستقیم، به حسب وصفی که شده است، باریکتر از موست. بسیار دقیق است.
صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۲۸-۳۲۹
گوینده: مژده لواسانی
ناشناخته بودن حکومت اسلامی برای دشمنان
و آنها تأییدات غیبی الهی را منکر هستند، نمی توانند بفهمند، اینها نمی توانند چشمشان را باز کنند و ببینند که در هر گوشه از ایران یک امور خارق العاده واقع می شود که با دست عادی بشر نمی تواند واقع بشود. آنها در طبس آمدند و گمان کردند که می توانند نیرو پیاده کنند و می توانند بیایند و به بهانۀ خارج کردن گروگانها ایران را قبضه کنند و خدای تبارک و تعالی شنها و بادها را فرستاد و آنها را شکست داد.
صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۱۰۵
شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم
نورانیت و ظلمانیت علم
شما آقایان، که در راه اسلام و علم قدم برمی دارید و متلبس به لباس اسلام و لباس انبیا شده اید و متلبس به لباس روحانیت شده اید، گمان نکنید که درس خواندن بدون اینکه قرائت به اسم رب باشد برایتان فایده دارد. گاهی ضرر دارد. گاهی علم غرور می آورد. گاهی علم انسان را پرت می کند از «صراط مستقیم». اینهایی که دین ساز بودند اکثراً اهل علم بودند. اینهایی که دعوت برخلاف واقع کردند اکثراً از اهل علم هستند.
صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۲۸
گوینده: مژده لواسانی
شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم
راه چپ و راست، راه جهنم
«طبیعت» متن جهنم است. در آن عالم ظهور که می کند، طبیعت جهنم است. الآن ما در متن جهنم داریم حرکت می کنیم. اگر این راه را طی کردیم، آن روز که جسر جهنم ظاهر می شود، در این چشمهای مردم در آن عالم ظاهر می شود، آنکه این راه را طی کرده است از آن جسر عبور می کند؛ آنکه این راه را طی نکرده است در جهنم واقع می شود؛ می افتد از راه. کج است دیگر. یک راه مستقیم، که اوصافش هم که گفتند و شنیدید و دقیقتر از موست، راه باریک است و تاریک است، و نور «هدایت» می خواهد: إهدنا الصراط المستقیم. خداوند هدایت کند ما را.
صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۲۸
گوینده: مژده لواسانی
شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم
راه چپ و راست، راه جهنم
هر چه درس بخوانید و به اسم «ربّک» نباشد، از صراط مستقیم دورید. و هر چه زیادتر درس بخوانید دورتر می شوید. اگر اَعلَمِ مَن فی الأرض بشوید و به اسم ربّک نباشد، اَبعَدِ از خدای تبارک و تعالی هستید! از صراط مستقیم بعیدتر می شوید. یا صراط مستقیم است، که یک سرش جسر جهنم، یک طرفش طبیعت است؛ یک طرفش بهشت است. آخر مرتبۀ بهشت «لقاءالله » است. آنجایی است که غیر انسان هیچ کس راه ندارد؛ فقط انسان راه دارد.
صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۲۸
گوینده: مژده لواسانی
شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم
راه چپ و راست، راه جهنم
اختیار با شماست که این دو راه را اختیار کنید: یا صراط مستقیم انسانیت را؛ یا انحراف به چپ، یا انحراف به راست. از هر طرف انحراف باشد، از انسانیت دور می شود. هر چه جلو برود دورتر می شود. کسی که از راه مستقیم منحرف شد هر چه پیش برود دورتر می شود از راه اگر از راه مستقیم انسانیت [دور شد]. یعنی آن راهی که انبیا آمدند معرفی کنند آن راه را؛ مأمورند برای اینکه آن راه را معرفی کنند. خدای تبارک و تعالی هم در سورۀ «حمد» می فرماید که إِهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ. صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِم آنهایی که تو به آنها نعمت دادی؛ آنها را منعم کردی؛ رحمت را بر آنها وارد کردی؛ هدایت را بر آنها وارد کردی.
صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۲۷
گوینده: مژده لواسانی
تلاش برای تهذیب نفس و خودسازی
خدایا! ما بندگان ضعیف هستیم، ما بندگانی هستیم که هیچ نداریم، ما هیچیم و هر چه هست تویی. ما اگر چنانچه خلاف می کنیم نادانیم، تو بر ما ببخش. تو ما را به این ماه مبارک رمضان وارد کن به طوری که با رضای تو وارد بشویم در او. خدایا! تو ما را لیاقت بده که در این مهمانی که از ما کردی به طور شایسته وارد بشویم. خدایا! این ایران که از همۀ اطراف به او هجوم شده است، برای اسلام، این ایران را تو تقویت کن.
صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۴۸۱
شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم
انسان بر سر دو راهی
می گویند: وَالعَصرِ. إِنَّ الإنسانَ لَفِی خُسرٍ «عصر» انسان کامل است؛ امام زمان ـ سلام الله علیه ـ است. یعنی «عصارۀ» همۀ موجودات. قسم به عصارۀ همه موجودات، یعنی قسم به انسان کامل. إِنَّ الإنسَانَ لَفِی خُسر این «انسان» که اینجا می گویند همین انسان یک سر و دو گوشی است که ماها انسانش می گوییم. خطاب با ماست. سر دو راهی واقع شده ایم، یک راه، راه انسانیت است، که این «صراط مستقیم» است. صراط مستقیم یک سرش به طبیعت است؛ یک طرفش به الوهیت. راه مستقیم از «علق» شروع می شود. منتها بعضی از آنها طبیعی است، و آنجایی که مهم است آنجایی است که ارادی است. یک سرش طبیعت است، یک طرفش مقام الوهیت. و انسان از طبیعت شروع می کند، تا اینکه برسد به آنجایی که در وهم من و تو نمی آید: «آنچه در وهم تو ناید آن شوم».
صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۲۷
گوینده: مژده لواسانی
شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم
دنیا، معبر آخرت
این دنیا دنیایی است که عبور از آن باید بکنیم ما؛ دنیایی نیست که در اینجا ما زیست کنیم. این راه است؛ این صراط است که اگر توانستیم مستقیماً این صراط را طی کنیم، همان طوری که اولیای خدا طی کردند ـ «جُزْنا وَ هِیَ خامِدَة» اگر توانستیم که از این صراط به طور سلامت عبور بکنیم، سعادتمندیم. و اگر خدای نخواسته در اینجا، در این راه، لغزش داشته باشیم در آنجا هم همین لغزش ظهور پیدا می کند، در آنجا هم موجب لغزشها می شود، موجب گرفتاریها می شود.
صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۲۳۵
گوینده: مژده لواسانی
اینفوگرافیک مواضع ارتش مقدس از دیدگاه امام خمینی(س)
هر قسمت از این اینفوگرافی به صورت مجزا قابل مشاهده می باشد. برای نمایش با کیفیت بر روی آنها کلیک کنید.
شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم
در بیان آنکه مؤمن بر طریق مستقیم است
حق تعالی به مقام اسم جامع و رب الانسان بر صراط مستقیم است؛ چنانچه فرماید: انَّ رَبِّی عَلی صِراطٍ مُستَقِیمٍ ؛ یعنی مقام وسطیت و جامعیت بدون فضل صفتی بر صفتی و ظهور اسمی دون اسمی؛ و مربوبِ آن ذات مقدس بدین مقام نیز بر صراط مستقیم است، بدون تفاضل مقامی از مقامی و شانی از شانی؛ چنانچه در معراج صعودی حقیقی و غایت وصول به مقام قرب، پس از عرض عبودیت و ارجاع هر عبادت و عبودیتی از هر عابدی به ذات مقدس، و قصر اعانت در جمیع مقامات قبض و بسط به آن ذات مقدس بقوله: ایَّاکَ نَعبُدُ وَ ایَّاکَ نَستَعِینُ ، عرض کند: اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیمَ ؛ و این صراط، همان صراطی است که ربّ الانسان الکامل بر آن است، آن بر وجه ظاهریت و ربوبیت، و این بر وجه مظهریت و مربوبیت.
شرح چهل حدیث؛ ص ۵۳۱
گوینده: مژده لواسانی
رژه ارتش در حضور امام خمینی (س)
اولین رژه ارتش جمهوری اسلامی ایران در حضور امام خمینی(س) با حضور شهید سرلشکر ولی الله فلاحی فرمانده نیروی زمینی ارتش و فرمانده هوانیروز سرهنگ خلبان اسکندر عمادی در تاریخ ۱۳۵۸/۴/۱۹
ای ارتش دلیر وطن/دوباره در کنار من بمان/بمان مشو جدا از من/با حیله جهان خوارگان/به کین/حق چو دشمنان/دگر مخور فریب شان/انقلاب وحدت ملت آفرین/پرده های جدایی ز هم درید/از افق مهر میهن تابید/روز تو روز من روز ما رسید/وابستگی به پایان رسد/وطن دگر ز غم رهد/ز سلطه و ستم رهد.
سرودی به یاد شهید فراشاهی با آهنگسازی علی اکبرپور و خوانندگی رشید وطن دوست و شعری از مجتبی کاشانی
شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم
در بعض مکاید شیطان است
و در حدیث دیگر است که مقصود از «صراط مستقیم» علی، علیه السلام، و ائمه، علیهم السلام، است. و از کافی شریف از فضیل منقول است که گفت: «با جناب باقر العلوم، علیه السلام، داخل مسجد الحرام شدم، و آن حضرت به من تکیه کرده بود. پس، آن حضرت نظر مبارک افکند به سوی مردم و ما در باب بنی شیبه بودیم، پس فرمود، ای فضیل، این طور در جاهلیت طواف می کردند! نه می شناختند حقی را و نه تدین به دینی داشتند. ای فضیل، نظر کن به آنها، پس همانا به رویها واژگونه در افتادند. أَ فَمَنْ یَمْشی ... [را] و «صراط مستقیم» را تفسیر به حضرت امیر المؤمنین و اوصیا، علیهم السلام، فرمود.»
شرح چهل حدیث؛ ص ۵۳۳-۵۳۴
گوینده: مژده لواسانی
شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم
در بعض مکاید شیطان است
«أَ فَمَنْ یَمْشی مُکِبّاً عَلی وَجْهِهِ أَهْدی أَمَّنْ یَمشی سویّاً عَلی صِراطٍ مُستَقیمٍ»؟ فرمود: «خدای تعالی در این آیه شریفه مثلی زده است، و آن مثل کسانی است که اعراض نمودند از ولایت امیر المؤمنین، علیه السلام، که آنها گویی راه می روند به رویهای خود و به هدایت نرسند. و کسانی را که متابعت آن حضرت نمودند، قرار داده به راه مستوی و راست. و «صراط مستقیم» امیر المؤمنین، علیه السلام، است.
شرح چهل حدیث؛ ص ۵۳۳
گوینده: مژده لواسانی
شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم
در بعض مکاید شیطان است
قلوبی که از حق و حقیقت معرض هستند و از فطرت مستقیمه خارج اند و به دنیا مقبل و متوجهند، سایه آنها نیز مثل خودشان از استقامت خارج و منکوس و رو به طبیعت و دنیا، که اسفل السّافلین است، می باشد، و شاید در آن عالم بعضی با روی خود راه روند و پاهای آنها رو به بالا باشد، و بعضی با شکمهای خود راه روند، و بعضی با دست و پای خود چون حیوانات راه روند، چنانچه در این عالم مشی آنها چنین بوده: أ فمن یمشی مکبّا علی وجهه أهدی أم من یمشی سویّا علی صراط مستقیم. ممکن است این مجاز در عالم مجاز در عالم حقیقت و ظهور و بروز روحانیت حقیقت پیدا کند.
شرح چهل حدیث؛ ص ۵۳۲-۵۳۳
گوینده: مژده لواسانی
نصیحت به فریب خوردگان از منافقین
من از خدای تبارک و تعالی می خواهم که ما را موفق کند در این ماه شریف، در این ماه رحمت، ما را موفق کند که توبه بکنیم از گناهانی که داریم. اهوای ما را، هواهای نفسانیه مارا، یک قدری از دستمان بگیرد و این ملت عزیز ما را با همین قدرتی که دارد حفظ کند ان شاءالله.
صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۳۲
رمضان در کلام امام خمینی(ُس)
هر قسمت از این اینفوگرافی به صورت مجزا قابل مشاهده می باشد. برای نمایش با کیفیت بر روی آنها کلیک کنید.
شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم
حدیث ۲۲ کراهت از مرگ
اگر در این عالم به راه راست نبوت و طریق مستقیم ولایت قدم زده باشی و از جاده ولایت علی بن ابی طالب، علیه السلام اعوجاج پیدا نکرده باشی و لغزش پیدا نکنی، خوفی برای تو در گذشتن از صراط نیست، زیرا که حقیقت صراط صورت باطن ولایت است، چنانچه در احادیث وارد است که امیر المؤمنین صراط است. و در حدیث دیگر است که «ماییم صراط مستقیم.» و در زیارت مبارکه جامعه است که أنتم السّبیل الأعظم و الصّراط الأقوم. و هر کس در این صراط به استقامت حرکت کند و پای قلبش نلرزد، در آن صراط نیز پایش نمی لغزد و چون برق خاطف از آن بگذرد.
شرح چهل حدیث؛ ص ۳۶۰
گوینده: مژده لواسانی