حفظ همبستگی موجود میان ملت و دولت
اگر این مردم، خصوصاً این مستضعفین، خصوصاً این جنوب شهریهای به اصطلاح پابرهنه ها، اگر اینها نبودند، شماها یا در حبس الآن بودید یا در تبعید بودید یا در انزوا؛ همۀ شما، یا باید بنشینید توی خانه هایتان و نتوانید یک کلمه صحبت بکنید یا اگر صحبت کردید، باید حبس بروید، زجر بکشید، باید تبعید بشوید و امثال ذلک. این ملت است که آمد شما را از این همه گرفتاریها بیرون آورد و آورد و با رأی خودش، مجلس درست کرد و جمهوری اسلامی را تنفیذ کرد و رئیس جمهور درست کرد و آنها هم دولت درست کردند. همۀ چیزهایی که ما داریم از این مردم است، خصوصاً از این مستضعفین...
صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۳۵۶
قانونی شدن امور در کوتاه ترین مدت
این یک سالی که، یک سال و چند ماهی که انقلاب اسلامی شما با دست توانای شما ملت اسلام به پیش رفت و تمام چیزهایی که مربوط به دستگاه دولتی و جریان امور مملکتی است درست کردید، از جمهوری اسلامی اش تا مجلس شورایش، چندین دفعه رفتید به صندوقها و رأی دادید و آزاد، آزاد رأی دادید، این یک تیری است در چشم این اشخاصی که اسلام را نمی خواهند ببینند، اینها می دانند که اگر این نهضت اسلامی نبود، نمی شد به این زودی این کارها انجام بگیرد. این کارها را قدرت اسلام است که پیش می برد.
صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۴۶۱
وضعیت نیروهای مسلح در زمان سابق و حال
این یک ترکیب الهی است؛ یک ترکیب الهی مرکب از روحانیون، ارتش، ژاندارمری، شهربانی، سپاه، بسیج و ملت. همه یک موجودند اینها، یک مخلوط اند اینها. این موجود مخلوط، یک ترکیب خاص الهی است و این ترکیب خاص الهی ناشناخته است و لهذا، نمی توانند بفهمند شما چی می خواهید اصلش.
ادعای کذب صدام در صلح طلبی اش
آن صلحی که ما می خواهیم، امثال صدام یا حسین یا حسن کجایی نمی توانند بفهمند چی است. آنها صلحها را مثل صلحهایی می دانند که در زمانهای سابق، دولتها با هم صلح می کردند؛ در عین حالی که صلح می کردند، باطنشان در جنگ بود که چه وقت فرصت پیدا بکنند و بچاپند همه را.
صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۲۶
ظهر امروز (چهارشنبه ۲۶ آبان)، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در حرم مطهر امام خمینی بر پیکر مرحوم حاج محمد کمساری، پدر گرامی حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی کمساری، رییس موسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی(س) نماز اقامه کرد. مرحوم حاج محمد کمساری، بعد از یک دوره بیماری شامگاه سه شنبه دارفانی را وداع گفت.
حفظ همبستگی موجود میان ملت و دولت
مسئله این [است] که ما رئیس جمهوری داریم که باید حتماً به مردم حکومت کند و نخست وزیر و هیأت دولتی داریم که همۀ امور دست اینهاست. و «ملت چه کاره است، ما هستیم که هستیم»، این مسئله در ایران مطرح نیست. و یکی از تحولات بزرگی است که ایران به خواست خدای تبارک و تعالی به دست آورده و این تحول موجب این شده است که کارهای شما پیش برود. شما نمی توانید کارهایی که الآن در ایران هست انجام بدهید، الاّ با هماهنگی با ملت. هماهنگی با ملت هم این است که شما توجه کنید به خواستهای اینها. مردم یک استاندار خوب می خواهند، اینکه تقاضای صحیحی است. خوب، شما یک استانداری که ـ فرض کنید ـ در فلان جا هست و با مردم نمی سازد، این استاندار را بردارید، یک استاندار دیگر بگذارید؛ تفاهم کنید. علما هم فرض کنید که در بلاد هستند، آنها نمی خواهند که سلطنتی بکنند، حکومتی بکنند. آنها مصالح مردم را ملاحظه می کنند. فرض کنید می گویند: فلان رئیسی که در اینجا هست، این با مصالح مردم سازگار نیست. این کاری ندارد؛ خوب، این را یک جای دیگر می گذارندش. یا اگر آدمی است که واقعاً هر جا بگذارند خراب است، کنارش می گذارند و چه می کنند. مقصود من این است که تفاهم بین دولت و ملت و تفاهم اساسی بین ملت و دولت وقتی است که بین روحانیت و ملت باشد.
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
آزادی الآن حاصل است برای ما یکی از آن چیزهایی که ملت ما فریاد می کرد برایش، به دست آورده.
استقلال هم اگر چنانچه آنها می گویند که الآن امریکا در اینجا دارد حکومت می کند. شما می بینید که الآن مرکز فساد امریکا را جوانها رفته اند گرفته اند، و امریکاییهایی هم که در آنجا بوده گرفتند، و آن لانۀ فساد را به دست آوردند و امریکا هم هیچ غلطی نمی تواند بکند، و جوانها هم مطمئن باشند که امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. بیخود صحبت اینکه اگر دخالت نظامی [کند]، مگر امریکا می تواند دخالت نظامی در این مملکت بکند؟ امکان برایش ندارد. تمام دنیا توجهشان الآن به اینجاست. مگر امریکا می تواند مقابل همۀ دنیا بایستد و دخالت نظامی بکند؟ غلط می کند دخالت نظامی بکند.
صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۵۱۶
منشور برادری ـ مفتوح بودن باب اجتهاد در حکومت اسلامی
در حکومت اسلامی همیشه باید باب اجتهاد باز باشد و طبیعت انقلاب و نظام همواره اقتضا می کند که نظرات اجتهادی ـ فقهی در زمینه های مختلف ولو مخالف با یکدیگر آزادانه عرضه شود و کسی توان و حق جلوگیری از آن را ندارد ولی مهم شناخت درست حکومت و جامعه است که براساس آن نظام اسلامی بتواند به نفع مسلمانان برنامه ریزی کند که وحدت رویّه و عمل ضروری است و همین جا است که اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نمی باشد بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به طور کلی در زمینۀ اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد، این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام جامعه را به دست گیرد...
صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۱۷۷-۱۷۹
رهبر ما آن طفل سیزده ساله است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگتر است با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخته و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید
مفاد سخنرانی حضرت امام درباره کاپیتولاسیون، تشریح جزئیات کاپیتولاسیون و پیامد های تصویب
در «کنوانسیون وین راجع به روابط دیپلماتیک» که مربوط به دیپلمات ها و فرستادگان سیاسی بود به همه کشور ها حقوق متساوی و متقابل عطا شد. اما دولت و مجلس سنای ایران در سکوت خبری مستشاران نظامی آمریکایی را هم مشمول این قرارداد وین نمودند.(در حالی که مستشاران نظامی در استخدام دولت ایران بودند)
زمانی که امام خمینی از مفاد مصوبه اطلاع یافت در سخنان کوبنده خود آن را خیانت به کشور و به معنای احبای کاپیتولاسیون دانست؛ شاه و امریکا که از افشاگری های امام خسته شده بودند تصمیم به تبعید ایشان گرفتند.
اما آرامش ظاهری شان ۱۵ سال بیشتر دوام نیاورد.