قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲ چگونه زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی شد؟

امام خمینی(س) با دمیدن روح خودباوری و نفی از خودبیگانگی، زمینه های بازگشت به خویشتن را در میان قشر جوان و روشنفکر دانشگاهی فراهم ساخت و باعث رویکرد نیروهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور به سوی مذهب شد. بنابراین، نهضت فکری ـ فرهنگی پانزده خرداد به رهبری امام خمینی تأثیرات عمیق و شگرفی بر ساختار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران گذاشت و نتایج و پیامدهای سازنده و مطلوبی به بار آورد.

عناوین مطالب اقتراح

رابطۀ ورزش و تربیت از نظر امام خمینی(س)

رابطۀ ورزش و تربیت از نظر امام خمینی(س)

در این میان، نظرگاه امام، علی رغم ویژگیهای خاص خودش به گروه دوم شباهت دارد و ایشان در موارد متعدد، به لزوم اجتماع دو قوۀ جسمانی و روحانی و هماهنگی جسم و روح اشاره می فرمایند[19] و تذکر می دهند که تربیت، از دو جنبۀ جسمی و روحی برخوردار است[20] و به عنوان یک عالم دینی با قاطعیت ذکر می کنند که همۀ ادیان در دو بعدی بودن تربیت، اتفاق نظر دارند.

نگاهی به پیدایش انقلاب اسلامی  و نقش زنان در پیروزی آن

نگاهی به پیدایش انقلاب اسلامی و نقش زنان در پیروزی آن

حضور استوار زنان را در صحنه های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می توان دید. زنان ، نه تنها در پیروزی انقلاب اسلامی سهم بزرگی ایفا کردند، بلکه در تثبیت نظام جمهوری اسلامی و تداوم انقلاب اسلامی حرف نخست را زدند و با حضور در صحنه گوناگون انقلاب اسلامی ، توطئه های دشمنان را نقش بر آب ساختند. زن ایرانی که بر اساس اعتقادات مذهبی، زمینه های لازم را داشت به برکت روشنگری ها و راهنمایی های امام خمینی از حاشیه به متن جامعه آمد. جامعه زنان مسلمان و متعهد ایرانی برپایه ایمان و عفت و صبر و هوش، حقیقت را دریافت کرد و با تلاشی روزافزون درصدد جبران عقب ماندگی های گذشته برآمد.

تأملی در «گسترش احزاب سیاسی» مروری بر دیدگاههای حضرت امام خمینی

تأملی در «گسترش احزاب سیاسی» مروری بر دیدگاههای حضرت امام خمینی

تشکّل حق، تشکّلی است که انحصارطلب نیست، تشکّل سالم، تشکّلی است که یک نظام ارزشی را روشن و صریح مطرح می کند. می گوید: ما پاس دار این نظام ارزشی هستیم، پاسدار این ارزش ها هستیم، هرکس این ارزش ها را دارد مورد حمایت است، خواه داخل تشکیلات (به عنوان حزب) باشد، خواه نباشد، هرکس این ارزش ها را ندارد، این مورد انتقاد ما است، خواه عنصر تشکیلات باشد، خواه نباشد.

اسلام، ایدئولوژی پابرهنگان؛ امام خمینی (ره)، الگویی تمام عیار

اسلام، ایدئولوژی پابرهنگان؛ امام خمینی (ره)، الگویی تمام عیار

بدون تردید، آثار سیاسی و فرهنگی امام خمینی(ره) در حوزۀ معرفت اسلامی و انقلاب اسلامی، مانند موضع گیریها و اندیشه های اسلامی ایشان در تبیین آزادی و مخالفت با استبداد، قیام و انقلاب بر ضد ظلم پذیری و ذلت، و عدالت به جای ستم همه و همه در دمیدن روح انقلابی به فقه سیاسی معاصر اسلام، نقش مهمی داشته و نهایتاً به خیزش و قیام جهانی بر ضد استکبار و حمایت از مستضعفان در همۀ زمانها و مکانها ختم می شود.

نقش مبارزه در حیات امت؛ خودسازی و همکاری با دیگران

نقش مبارزه در حیات امت؛ خودسازی و همکاری با دیگران

امام(س) ابعاد ایجاد رژیم اشغالگر در سرزمین فلسطین و در قلب امت اسلامی را درک کرده و عامل ایجاد آن را قدرتهای استکباری شرق و غرب می دانستند بریتانیا ابتدا شروع کننده بود و بعد دیگر کشورهایی که از این رژیم و وعدۀ بالفور حمایت کرده اند تا این دسیسۀ صهیونیستی ابتدا در فلسطین و بعد به واسطۀ غدۀ سرطانی آن در تمام جهان منتشر و مسلط شود لذا می فرمود: «اسرائیل این غدۀ سرطانی به قدس اکتفا نمی کند، اگر مهلت داده شود تمام کشورهای اسلامی در معرض خطر قرار خواهد گرفت».

تجلی قرآن در وصیت  نامه سیاسی ـ الهی حضرت امام خمینی

تجلی قرآن در وصیت نامه سیاسی ـ الهی حضرت امام خمینی

وصیت نامه معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران با یک مقدمه که اشاره به معارف شیعه است آغاز می شود که در آن به معرفی نمونه های عینی و واقعی اسلام ناب محمدی(ص) و مدعیان و پیروان دروغین اسلام امریکایی پرداخته است. قرآن کتاب جامع بین تمام اعصار و ازمنه است و حاوی تمام علوم و برنامه های زندگانی انسان ها و عامل موفقیت و پیشرفت آن در دنیا و خلود ابدی در بهشت برین است. جلوه های قرآنی در وصیت نامه امام؛ کراراً مورد عنایت و تأیید ایشان قرار گرفته است.

ویژگیهای شب قدر

ویژگیهای شب قدر

الهی من قرب تو را می ‏خواهم. فرمود: «قرب من از برای کسی است که بیدار باشد در شب‏ قدر.» الهی رحمت تو را می‏ خواهم. فرمود: «رحمت من برای کسی است که رحم کند فقرا را در شب قدر.» خدایا من گذشتن از صراط را می ‏خواهم. فرمود: «این برای کسی است که تصدّق کند به صدقه ‏ای در شب قدر.» خدایا نجات می‏ خواهم.» فرمود...«این برای کسی است که استغفار کند در شب قدر.

کرامت انسان از دریچۀ دو نگاه

کرامت انسان از دریچۀ دو نگاه

دو رویکرد اخلاقی و حقوقی، در آموزه های دینی، گرچه نمی تواند متضاد باشد ولی ضرورتاً و همواره ملازم یکدیگر نیستند. از این رو نگاه اخلاقی از نگاه فقهی - حقوقی متمایز است؛ مثلاً به لحاظ حقوقی، قصاص حق اولیاء مقتول یا شخص آسیب دیده است، اما به لحاظ اخلاقی عفو و بخشش، امری ستودنی و مطلوب است. در موضوع بحث نیز باید رویکرد اخلاقی به کرامت را از رویکرد حقوقی جدا کرد. از نظر اخلاقی، شایسته است به عالمان و مؤمنان و پارسایان احترام بیشتری گذاشته و حرمت آنان را بیش از سایرین پاس بداریم ... اما تقدم عالمان در حقوق اجتماعی و اعطای سهم بیشتر به آن ها، از امکانات اجتماعی، مسأله ای حقوقی است که روایی یا ناروایی آن، مورد اختلاف است.

مهجوریت قرآن و راه های بازگشت به آن از منظر امام خمینی

مهجوریت قرآن و راه های بازگشت به آن از منظر امام خمینی

قرآن یگانه کتاب جامع الهی است که با مجموعه ای از احکام فردی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و... عهده دار هدایت انسان به زندگی سعادتمندانه بوده و هست. تمسک به قرآن به عنوان حبل المتین ناگسستنی الهی که از منشأ عزت و حکمت نازل و به دست بشریت رسیده است راه رشد و کمال به سوی قلّه های رفیع انسانیت را به انسانهای گم گشته و راه گم کرده نشان می دهد.

برترین ذکر ذاکران در مشرب امام عارفان

برترین ذکر ذاکران در مشرب امام عارفان

در مشرب عرفانی امام رحمه الله گرچه مطلوب نخستین، ذکر قلبی است، ولی این امر هیچ گاه به انکار اثرات ذکر لسانی نمی انجامد. در این مشرب، زبان و قلب هر کدام متذکر شوند، به وظیفۀ خود قیام کرده اند؛ زبان بر قلب تأثیر می گذارد، و از آن نیز تأثیر می پذیرد.

هویت و همبستگی ملّی و مشارکت عمومی

هویت و همبستگی ملّی و مشارکت عمومی

انقلاب اسلامی، ظهور یک فلسفۀ سیاسی و سقوط فلسفۀ سیاسی دیگری بود. فلسفۀ سیاسی ‏ای که امام پایه‏ گذار آن بود، تلاشی برای احیای هویتی جدید در ملّت ما بود. حضرت امام تمدّن اسلامی را در این مملکت پی‏ریزی و به تعبیری، احیا کرد. در هر نظام فلسفی و فلسفۀ سیاسی، یکی ازمسائل بسیار عمده، هویت ملّی است. در اندیشۀ امام، مبنای هویت، ارزش ‏های دینی و اسلامی است. اسلام، معیار هویتی است که امام درسرتاسر زندگی خود تلاش کرد تا ابعاد و زوایای آن‏را برای ما روشن کند.

اندرزی چند از امام، در باب جهاد اکبر

اندرزی چند از امام، در باب جهاد اکبر

بهترین فرصت های خود شناسی و خود سازی در روزگار جوانی فراهم می آید؛ روزگاری که انسان فاصله چندانی با روزگار کودکی و پاکی جان ندارد و هنوز خصلت های نکوهیده در باطن وی ریشه ندوانیده است. درست است، که سالک جوان با خطر افراط در سلوک و عبادت و ریاضت نفس رو به رو می شود و گاهی متوقف می شود. اما هر گاه که اراده کند، اعضای او فرمان می برند و قلب با خدا و یاد خدا انس می گیرد.

ایران و آینده

ایران و آینده

انقلاب ایران به این حقیقت اساسی در تجارب ملتها و انقلاب ها و دولتها اعتبار بخشید و آن اینکه انقلابی که به خواستهای ملت توجه نکند و دولتی که نمایندۀ شخصیت و فرهنگ مردم نباشد محکوم به سستی و سپس نابودی است.

نقش امام خمینی (س) در احیای اندیشۀ انتظار

نقش امام خمینی (س) در احیای اندیشۀ انتظار

هر پژوهشگر منصفی بر نقش عظیم حضرت امام در احیای اندیشه انتظار اذعان نموده و اقرار خواهد کرد که هیچ حرکتی در طول قرون گذشته به اندازۀ حرکت رهایی بخش امام راحل در زمینه سازی ظهور حضرت حجت - عجل الله تعالی فرجه - تأثیر نداشته است.

شخصیت حقوقی و احکام مؤسسات عام المنفعه با تکیه بر آرای امام خمینی "قدس سره"

شخصیت حقوقی و احکام مؤسسات عام المنفعه با تکیه بر آرای امام خمینی "قدس سره"

طرح عمده ی مسائل اساسی مرتبط با موضوع؛ فقهی و حقوقی بودن؛ کاربردی بودن بر پایه استناد به فتاوای شرعی فقهاء در کنار توجه به نظرات علمی آنان؛ تکیه بر آراء فقهی امام خمینی (س) و ملاک استنتاج قرار گرفتن آن؛ بررسی مبسوط برخی از موضوعات نظیر مسئله وقف توسط شخص حقوقی را از مشخصه های این کتاب می توان برشمرد.

اسلام و دموکراسی

اسلام و دموکراسی

معمار بزرگ جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی، نظام سیاسی انقلاب اسلامی را با عنوان «جمهوری اسلامی» توصیف کرده اند. «جمهوری» شکل حکومت است و «اسلامی» محتوای این حکومت. ما خواستار جمهوری اسلامی می باشیم، جمهوری فرم و شکل حکومت را تشکیل می دهد و اسلامی محتوای آن فرم که قوانین الهی است.

بررسی تطبیقی مدینه فاضله با مدینه اسلامی از دیدگاه حضرت امام (ره)

بررسی تطبیقی مدینه فاضله با مدینه اسلامی از دیدگاه حضرت امام (ره)

اسلام حضرت امام و سیاست ویژۀ ایشان در ذیل عنوانِ «اسلام ناب محمّدی (ص)» تعبیر بلندی است مبنی بر این که اسلام قادر به حلّ کلیّه مشکلات جوامع بشری می باشد. امام با دین به عنوان واقعیّت کاملاً برتری برخورد می کنند که اداره کنندۀ فرد و جامعه است، و از همین منظر است که برخلاف پیشینیان به مسئلۀ دولت و حکومت و قبضۀ آن رو آوردند، زیرا معتقد بودند که دین قدرت هدایت کار آمدی حتی برای جوامع مدرن است. بنابراین ایشان نه تنها برای چالش های سیاست پیچیدۀ جهانی راه حل های مناسب دارند، بلکه در فلسفه و عبادت و فقه و توجّه به مسئلۀ زنان و مسائل اقتصادی و ... نیز راه کارهایی ارائه می کنند.

جمهوریت و انتخابات در نگاه امام

جمهوریت و انتخابات در نگاه امام

یکی از مهم ترین ارکان جمهوریت نظام اسلامی ایران، انتخابات می باشد. امام خمینی(س) به عنوان بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران با عنایت به حضور مردم و جایگاه آنان و نیز تلاش آنان در همه عرصه های اجتماعی و سیاسی، در مسأله انتخابات نیز تأکید فراوان داشت و در تمام انتخابات دوران زمامداری خود، بر این امر پافشاری می کرد و همگان را به حضور پررنگ و انتخاب مناسب تشویق می نمود و این امر را یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران بر می شمرد، و آن را ترسیمی روشن از آزادی و استقلال کشور می دانست.

صفحه 8 از 10 < قبلی | 6 | 7 | 8 | 9 | 10