روایتی دیگر از درس فلسفه امام و تدریس دروس خارج

آنچه که از شواهد تاریخی بر می آید این است که شخصیت فلسفی امام خمینی را باید در سه ساحت تحصیل، تدریس و تالیف شناخت. هر چند که معظم له علاوه بر فلسفه، به تدریس دیگر دروس حوزه از جمله خارج فقه و اصول نیز می پرداختند که تا آخرین روزهای حضورشان در حوزه علمیه نجف ادامه پیدا کرد.

عناوین مطالب آخرین مطالب

جستاری در تبارشناسی انقلاب اسلامی ایران

جستاری در تبارشناسی انقلاب اسلامی ایران

خوشبختانه تحلیلگرانی که به قصد یافتن راههای مقابله با انقلاب اسلامی درصدد کشف رموز پیروزی انقلاب اسلامی برآمده و نظریه پردازی کرده اند از فهم ماهیت مبانی غیبی انقلاب اسلامی و انگیزه مذکور عاجزند و دقیقاً به همین دلیل نیز با وجود آنکه قوی ترین قدرتهای اقتصادی و سیاسی و نظامی جهان رسماً برای مهار دامنه نفوذ انقلاب اسلامی و نابودی آن تلاش می کنند ناکام مانده اند. بر حامیان انقلاب اسلامی و خصوصاً نسل جوان و نسلهای آینده آن است که این پیام شفاف امام خمینی را همواره متذکر باشند که فرمود: «اینجانب به همه نسلهای حاضر و آینده وصیت می کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید؛ و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقای آن است، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است» .

خاطراتی از روزهای حضور امام در نوفل لوشاتو

خاطراتی از روزهای حضور امام در نوفل لوشاتو

در دهکده نوفل لوشاتو یکی از ایرانیها خانه ویلایی خود را در اختیار امام گذاشته بود. یک حیاط کوچک هم این طرف خیابان بود که امام در آنجا سکونت داشتند. ساختمان مثل خانه های شمال بود. بالا فضای بزرگی بود و یک اطاق کوچکی در کنار سالن بزرگ قرار داشت. شب ها امام ملاقات های چند دقیقه ای را در این اتاق انجام می داد و هر شب هم بعد از نماز سخنرانی داشتند.

ابعاد وجودی انسان از منظر امام خمینی(س)/چرا انسان فقط جسم نیست؟

ابعاد وجودی انسان از منظر امام خمینی(س)/چرا انسان فقط جسم نیست؟

آیا انسان فقط همین جسم است و غیر از این ساحت، ساحات وجودی دیگری ندارد؟ این سؤال البته معرکه ی آراء گوناگون بوده است و متفکران و اندیشمندان، نظرات متفاوتی را درباره آن بیان کرده اند. عده ای به تک ساحتی بودن انسان معتقدند و حتّی ذهن را بخشی از بدن و به تعبیری همان مغز می دانند. عده ای دیگر، با اعتقاد به چند ساحتی بودن انسان، از مراتبی چون ذهن (mind) که همان آگاهی است، نفس (soul) که فاعل آگاهی است و روح(spirit) که ساحت عدم تفرّد آدمی است، نام می برند

ایمان حضرت امام به پیروزی انقلاب اسلامی

ایمان حضرت امام به پیروزی انقلاب اسلامی

ما از طریق یکی از دوستان هماهنگ کردیم که حقیقت وقایع جاری را به امام منعکس نمایند. ایشان به پاریس عزیمت کردند. وقتی برگشتند، از مرحوم خلیلی پرسیدیم: آیا مطالب را به حضرت امام منتقل کرده اید؟ گفتند: بله، حضرت امام از تمام اخبار کشور دقیقا اطلاع داشتند، زیرا از یک کانال خاص اخبار را نمی گیرند، بلکه از کانال های متعدد خبر را دریافت می کنند .

تفاوت عرفان امام خمینی با عرفان های نوظهور

تفاوت عرفان امام خمینی با عرفان های نوظهور

همه جنبش های عرفانی نوپدید، سکولار هستند؛ یعنی کاری، نفیا واثباتا، به دین ندارند. از همین رو هرگز جاذبه ی عرفان های دینی همچون عرفان اسلامی، عرفان مسیحی و عرفان یهودی را نخواهند داشت؛ چراکه عرفان های دینی، به یک امرفطری فوق العاده قوی، یعنی خدا جویی وخدا پرستی، تمسک می جویند

معراج پیامبر، برزخ، قیامت و..در پرسش و پاسخ با عرفان پژوه فرانسوی

معراج پیامبر، برزخ، قیامت و..در پرسش و پاسخ با عرفان پژوه فرانسوی

یحیی بونو در این گفتار به حرکت جوهری ملا صدرا می پردازد و تفاوت آن با سایر نظراتی که وجود دارد. این بحث بسیار مهم است چرا که به حقیقت وجود انسان و نسبت آن با نفس و بدن مربوط می شود. ملاصدرا به دلیلی که بونو می گوید متوجه نکته ای می شود که گذشتگان از عرفا به آن توجه نداشتند.

نگاهی به شمارگان دوم و سوم فصلنامه اندیشه سیاسی در اسلام

نگاهی به شمارگان دوم و سوم فصلنامه اندیشه سیاسی در اسلام

شماره 2 و 3، فصلنامه سیاسی "اندیشه سیاسی در اسلام" ویژه زمستان و بهار 94-93، مشتمل بر مقالات تخصصی سیاسی ، توسط پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی، به چاپ رسید.

معرفی شماره دوم و سوم فصلنامه ژرفا پژوه

معرفی شماره دوم و سوم فصلنامه ژرفا پژوه

شماره دو و سه، فصلنامه علمی، فرهنگی، تاریخی، سیاسی "ژرفا پژوه" ویژه زمستان و بهار 94-93، مشتمل بر مقالات تخصصی، توسط پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی، به چاپ رسید.

نگاهی به فصلنامه حضور.شماره 93

نگاهی به فصلنامه حضور.شماره 93

شماره نود و سه، فصلنامه فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی "حضور" ویژه تابستان 94، در چهار بخش مقالات، گفتگوها، ادب و هنر، اخبار و گزارش ها منتشر شد.

فرار شاه

فرار شاه

هیجان مردمی با وحدت و یکدلی زنان و مردان وکودکان، فقیر و غنی همه و همه با تبریک و شادباش همراه بود. شور و هیجان آمیخته با خشم انقلابی، صحنه هایی به یادماندنی در تاریخ انقلاب اسلامی خلق کرد. مجسمه های شاهان یکی پس از دیگری در مقابل خشم مردم تسلیم شده و از بالای ساختمانها و معابر عمومی بر زمین می افتاد. در میدان سپاه مردم مجسمه بزرگ شاه را بر زمین انداخته، به دنبال خود بر روی زمین می کشیدند. اینک با فرار شاه همه چیز تمام شده، و پیروزی قطعی است. شاه با این بهانه که «خسته ام و نیاز به استراحت دارم ...» کشور را ترک کرد. در مراسم بدرقه او کسی جز شاپور بختیار و تنی چند از افسران گارد شاهنشاهی حضور نداشتند. با خروج شاه از ایران، امام خمینی (س) تصمیم گرفتند که به میهن اسلامی بازگردند. بی شک این پیروزی نام رهبر آن را درمیان برجسته ترین و نامدارترین انسانهای این قرن قرار داد. محمد رضا شاه سه روز پس از تشکیل شورای سلطنت به همراه همسر و خانواده خویش در حالی ایران را برای همیشه ترک نمود که به شدت می گریست.

صفحه 10 از 52 < قبلی | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >