تحلل
تحلّل از احرام حج از دیدگاه امام خمینی (س)
امام خمینی (س) درباره حلال شدن هر آنچه (غیر زن و بوی خوش) که به سبب احرام حج بر محرم حرام گشته است در تحریرالوسیله می فرمایند: «یحلّ للمحرم بعد الرمی و الذبح و الحلق أو التقصیر کلّ ما حرم علیه بالإحرام إلا النساء و الطیب، و لا یبعد حلّیة الصید أیضاً، نعم یحرم الصید فی الحرم للمُحرم و غیره لاحترامه.»(۱) پس در مرحله اول «بعد از آن که محرمی که وظیفه اش سر تراشیدن بود سر تراشید، یا تقصیر کردن بود تقصیر کرد حلال می شود بر او تمام چیزهایی که حرام شده به واسطه احرام حج، مگر زن و بوی خوش، و اما صید از دو جهت حرمت داشت: یکی آن که در حرم صید جایز نیست نه برای مُحرم و نه برای غیر مُحرم و این حرمت باقی است، دوم آن که بر خصوص مُحرم نیز صید جایز نیست چه در حرم باشد یا غیر حرم و بعید نیست که به واسطه حلق یا تقصیر از جهت دوم حرمت برداشته شود، پس جایز است از برای او صید در خارج حرم.»(۲) و دوم «بعد از به جا آوردن طواف زیارت و نماز آن و سعی بین صفا و مروه به تفصیلی که گذشت، حلال می شود بر او بوی خوش، ولی زن بر او حرام است.»(۳) و در مرحله سوم «بعد از به جا آوردن طواف نساء و نماز آن که در کیفیت مثل طواف و نماز عمره است ... حلال می شود بر او زن نیز، پس بعد از این سه عمل همه چیز که به احرام حرام شده بود حلال می شود، و اما صید کردن در حرم حرام است برای همه کس چه مُحرم و چه مُحل.»(۴) البته «کسانی که به واسطه عذر مثل پیری و خوف حیض، طواف زیارت و طواف نساء را مقدم داشتند، بوی خوش و زن بر آن ها حلال نمی شود، و تمام محرّمات بعد از تقصیر یا حلق حلال خواهد شد.»(۵)
(۱) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۴۷۸، کتاب الحج، القول: فی واجبات منی، مسألة ۳۵.
(۲) موسوعة الإمام الخمینی، ج۳۱، مناسک حج، ص۲۳۶، مسأله ۲۲.
(۳) موسوعة الإمام الخمینی، ج۳۱، مناسک حج، ص۲۴۵، مسأله ۸. دوم
(۴) موسوعة الإمام الخمینی، ج۳۱، مناسک حج، ص۲۴۵، مسأله ۸. سوم
(۵) موسوعة الإمام الخمینی، ج۳۱، مناسک حج، ص۲۴۵، مسأله ۹.
.
انتهای پیام /*