سوره قدر

نظر امام خمینی (س) در رابطه با محتوا سوره قدر

امام خمینی (س) در بیان محتوا و حقیقت شب قدر، معتقد است، شب قدر، شب نزول فرشتگان، نزول وحی و وصال پیامبر ختمی (ص) است (۱) و معتقد است برای هر شیء در این عالم، حقیقت و ملکوت غیبی است و از مراتب قوس نزول عالم به اعتبار پنهان شدن خورشید حقیقت (یعنی حق تعالی) در افق تعینات خلقی به «لیل» و از مراتب قوس صعود به اعتبار طلوع خورشید از آن به ‏ «یوم» تعبیر می کند. (۲) ایشان قوس نزول را «لیلة القدر محمدی (ص)» و قوس صعود را ‏ «یوم القیامه احمدی (ص)» می نامند؛ زیرا این دو قوس عالم، امتداد نور فیض منبسط و حقیقت محمدی است که نخستین تعین اسم اعظم الله می باشد و همه تعینات ظهور این حقیقت می باشند و از آن جا که در نظر وحدت، عالم بیش از یک شب و روز نیست؛ از این رو شب قدر محمدی و روز قیامت احمدی یکی بیش نیست و کسی که این حقیقت در او پیاده شود، همیشه شب قدر و روز قیامت برای او محقق است؛ (۳) بر این اساس شب قدر، شبی است که خورشید حقیقت با همه اسما و صفات خود در بنیه و تعین انسان کامل غروب می کند؛ از این رو انسان کامل ، منطبق بر شب قدر است و فجر لیلة القدر، وقتی است که شمس حقیقت در روز قیامت از پس پرده تعینات خارج شود. (۴)

امام خمینی (س) در سوره قدر دو احتمال برای روح ذکر می کند: مراد از روح، روح الامین و جبرئیل است یا مراد روح اعظم است. این روح به اعتبار اینکه قلم تدوین در عالم وجود است، قلم اعلی و به اعتبار اینکه همه حقایق در آن جمع است، عقل اول می باشد. به اعتقاد امام خمینی طبق برخی روایات روح اعظم با رسول خدا (ص) بود و با ائمه (ع) نیز هست و این روح اعظم از فرشتگان می باشد. (۵)

(۱) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۳۲۶، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸. نزول وحی

(۲) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۳۲۹-۳۲۸ و ۳۴۴، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸. افق تعینات

(۳) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۳۲۹-۳۲۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸. فیض منبسط

(۴) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۳۴۵-۳۴۴، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸. بنیه ولی

(۵) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۳۴۱-۳۴۰، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸ اعظم از جبرئیل؛ خمینی، روح الله، دانشنامه امام خمینی، ج۸، ص۶۰۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۴۰۰.

. انتهای پیام /*