از خصوصیات بارز حضرت امام در تدریس، این بود که هنگام طرح
هر مسأله، خودشان مطلب و شقوق متصوره در آن را پیریزی
میفرمودند و نحوه ورود و خروجشان طوری بود که محصل را به
سمت اجتهاد دقیق سوق میدادند. هر دلیلی را با کمال دقت تبیین و به نقد
و تحلیل و نقض و ابرام میپرداختند. به قول بعضی فضلا طوری اطراف
و جوانب هر مسأله و ادّله را بررسی میکردند که اگر در بارۀ مسأله مورد
بحث تا آن هنگام حتی مقالهای هم نوشته نشده باشد، چیزی فروگذار
نشود. میدانیم که این مطلب برای اهل خبره بسیار ارزنده و در خور
اهمیت است.
نظراتی را که انتخاب میکردند، به قدری قاطع و جدی بود که گاهی
میفرمودند: اگر مرحوم (نام عالم مورد نظر) بود، باید قبول کند.
شاگردان را به دقت و امعان نظر و تفکر و تعمق در مسائل و پرهیز از
اقتباس از دیگران توصیه اکید میفرمودند. گاهی میفرمودند: اگر چهل
سال هم بگویی: قال شیخ کذا ... چیزی نمیشوی؛ تو خودت چه
میگویی؟
از این رو در نظر فضلا، حوزۀ درس ایشان ـ در قم ـ بهترین و
عمیقترین حوزۀ درسی و شاگردان شرکت کننده در درس ایشان،
محصلین واقعی حوزۀ مبارکه بودند.
منبع: صحیفه دل، ص162
.
انتهای پیام /*